آینده اپل واچ؛ آیا اپل واچ به محصول مهم بعدی اپل تبدیل می‌شود؟

دوشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۰
مطالعه 9 دقیقه
بدون شک بخش اعظمی از جذابیت رویداد Far Out مربوط به معرفی اپل واچ اولترا بود؛ اما آیا می‌توان مدعی شد آینده اپل به آن گره خورده است؟
تبلیغات

آیفون همچنان بعد از گذشت چندین سال به‌عنوان مهم‌ترین محصول شرکت اپل شناخته می‌شود و به این زودی‌ها قرار نیست از دور خارج شود. با هیاهوی افرادی که با هیجان درباره‌ی خودروی اپل صحبت می‌کنند یا دم از شگفتی‌های احتمالی هدست واقعیت‌افزوده‌ی اپل می‌زنند یا ادعا می‌کنند که تبلت iPad اپل قرار است آینده‌ی کامپیوترها را رقم بزند یا آرزو می‌کنند که کاش اپل تلویزیون هوشمند بسازد، گمراه نشوید.

گوشی آیفون با توجه به سودآوری‌ای که دارد، هنوز بار عظیمی از قدرت تجاری اپل را به‌دوش می‌کشد و کاربران آیفون که برای دریافت خدمات آیکلاد و اپل تی‌وی پلاس هزینه می‌کنند و قاب‌، کابل، هدفون و ساعت هوشمند را خریداری می‌کنند نیز بخش بزرگ‌تری از درآمد اپل را تشکیل می‌دهند. بنابراین، اپل بیشتر از یک دهه است که در بین عموم با آیفون شناخته می‌شود و این موضوع به‌ این زودی‌ها تغییر نخواهد کرد.

پوستر تبلیعاتی رویداد Far out

با‌این‌همه، شاید بتوان گفت که آیفون ستاره‌ی بی‌چون‌وچرای رویداد Far Out اپل در سپتامبر ۲۰۲۲ که به‌رسم هرساله برای رونمایی از محصولات جدید برگزار می‌شود، به‌حساب نمی‌آید. بله، قطعاً همگی منتظر معرفی آیفون ۱۴، آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس بودیم و این گوشی‌ها عنوان جدیدترین مدل‌های آیفون در صف طولانی آیفون‌ها خواهند بود که اندکی نسبت‌ به نسل قبل بهبود یافتند.

شکی نیست که آیفون فوق‌العاده است؛ اما، اکنون محصول بالغی است و شاید بیشترین نوآوری‌های آن پیش‌تر اتفاق افتاده باشد و دیگر دستخوش تغییرات دگرگون‌کننده قرار نشود. بنابراین، شاید بتوان گفت ستاره‌ی رویداد Far Out اپل که همه به‌دنبال رؤیت آن بودند و مهم‌ترین دسته از دستگاه‌های اپل قلمداد می‌شود که نمایشگر کوچک‌تری دارد؛ اپل واچ است که در این رویداد اپل بیشتر به آن پرداخت.

معرفی مدل مدل جدید اپل واچ با نام اپل واچ اولترا (Apple Watch Ultra) با اندازه‌ای بزرگ‌تر و امکاناتی بیشتر نسبت‌ به سایر نسخه‌ها، می‌تواند سرآغاز دوره‌ای جدید در محصولات اپل تلقی شود که آینده‌ی دستگاه فوق‌العاده‌ی بعدی اپل پس‌ از آیفون را نشان دهد.

هفت سال بعداز اولین عرضه‌ی رسمی ساعت هوشمند اپل، کوپرتینو‌نشین‌ها توانستند اپل واچ را به یک اوازم جانبی فوق‌العاده موفق برای آیفون تبدیل کنند. اما، اپل واچ می‌تواند فراتر از یک دستگاه جانبی باشد و اپل باید هرچه زودتر این اتفاق را رقم بزند. زیرا، به‌ این زودی‌ها دسترسی به هدست اپل میسر نخواهد شد و عرضه‌ی نهایی خودروی اپل نیز در هاله‌ای از ابهام است.

ساعت هوشمند اپل واچ اولترا از نمای جلو و کنار

بنابراین، با توجه به اینکه بازار گوشی‌های هوشمند متعادل شدن است و عموم افراد گوشی‌های خود را برای مدت طولانی‌تری حفظ می‌کنند و در اکوسیستم مورد استفاده ثبات پیدا کردند، توسعه‌ی خلاقانه‌ی اپل واچ می‌تواند قدمی باشد که فرصت استثنائی برای اپل فراهم کند تا این محصول را تبدیل به محصول بزرگ بعدی اپل کند.

ساعت هوشمند شاید قدیمی به‌نظر برسد؛ اما کامپیوتر مچی می‌تواند سرآغاز آینده باشد

جاه‌طلبی‌های اولیه اپل برای اپل واچ بسیار بزرگ بود، احتمالاً بسیار بزرگ‌تر از حدواندازه‌ی توانایی اجرایی در آن زمان. کوپرتینویی‌ها اپل واچ را به‌گونه‌ای تصور کرده بودند که در اصل، نمونه‌ای انسانی‌تر از آیفون طراحی شود. به‌عبارتی دیگر، آیفون پوشیدنی باشد و ازآنجاکه روی مچ دست قرار می‌گیرد دیگر نیازی نیست که کاربر روزی صد بار دست در جیب خود ببرد تا گوشی خود را بیرون بیاورد.

همچنین، حسگرهای بیومتریک تعبیه‌شده در آن به دستگاه و کاربر کمک کند تا شرایط جسمی را در هر لحظه درک کنند. این دستگاه با استفاده از Siri و فرمان‌های صوتی بخش اعظمی از کارهای ساده‌ی روزانه را انجام می‌دهد.

همه‌ی این توصیفات زیبا را که کنار یکدیگر قرار دهید، دستگاهی خواهید داشت که می‌تواند یک همکار دیجیتالی باشد که به بهترشدن زندگی کاربر کمک کند نه اینکه صرفاً یک صفحه‌ی بزرگ چشمک‌زن که نظاره‌گر اعمال و فعالیت‌های جسمی شما باشد.

پایش سلامت اپل واچ

از آن زمان تاکنون، اپل واچ تبدیل به دستگاه حرفه‌ای تناسب اندام و پایش سلامت شده است. درواقع، تمام ساعت‌های هوشمند تبدیل به چنین دستگاهی شدند. البته، تمام داستان‌هایی که درباره‌ی نجات زندگی کاربران با قابلیت تشخیص سقوط یا ویژگی اعلان‌های ضربان قلب شنیده‌اید صحت دارند و اپل به‌خوبی به اهدافی که در بازار داشته، رسیده است.

اپل واچ‌های جدید معرفی‌شده در رویداد Far Out اپل نیز سطح پایش سلامت را با استفاده از حسگرهای جدید نظیر، دو حسگر تشخیص دمای بدن با تمرکز بر سلامت جسمی بانوان، ژیروسکوپ سه‌محوره بهینه‌شده برای تشخیص تصادف و... ارائه شده است که امکانات دیگری نظیر ارسال پیام‌های هشدارهای اضطراری ازطریق ماهواره را برای کاربر فراهم می‌کند.

دیگر ویژگی‌های اپل واچ‌های جدید اپل شامل گسترش فرایند پایش خواب، یادآور دارو، پایش ضربان قلب و قابلیت‌های تجزیه‌وتحلیل دقیق‌تر برای ورزشکاران می‌شود و حتی اپل واچ اولترا با قیمتی منطقی‌تر نسبت به سایر دستگاه‌های هم‌رده به‌راحتی با محصولات شرکت‌هایی نظیر گارمین و پولار رقابت می‌کند.

اپل واچ اولترا که پیش‌از رویداد بنابر شایعات اپل واچ پرو نامیده می‌شد، با قابلیت‌های ویژه‌اش در کانون توجه قرار گرفت. این ساعت هوشمند با بدنه‌ای غول‌آسا و مستحکم، نمایشگری بزرگ‌تر، ساختاری پیچیده‌تر، دکمه‌های بیشتر و اتصال ماهواره‌ای و شارژدهی بهتر، نه‌تنها می‌تواند اپل واچ را تبدیل به بهترین دستگاه مرتبط با پایش تناسب اندام کند، بلکه قادر است سرآغاز راهی باشد که اپل پیش‌ از این نمی‌توانست انجام دهد.

باتری کوچک ساعت‌های هوشمند به‌اجبار سطح توقع برای اجرای فعالیت‌های پیچیده را پایین می‌آورد و ازسویی دیگر، صفحه‌ی کوچک نمایشگر تایپ‌کردن را بسیار دشوار می‌کند اما افزایش اندک باتری و نمایشگر می‌تواند بسیاری از مشکلات را محو کند، اکنون تصور کنید که اپل واچ اولترا با افزودن یک دکمه‌ی فیزیکی به بدنه چه تغییراتی را می‌تواند رقم بزند.

با ایجاد تغییر منظور این نیست که قرار است اپل واچ تبدیل به ابزاری برای تماشای فیلم و سریال یا گشت‌وگذار در تیک‌تاک شود؛ اما یک قدم بزرگ دیگر به‌سمت تبدیل‌شدن اپل واچ به دستگاهی برای تسریع تعامل فوری کاربر با فناوری‌های روزمره برداشته شده است.

اپل واچ سری ۸

بدین ترتیب، گوشی هوشمند تبدیل به ابزاری خواهد شد که فقط برای تماشا‌کردن ویدئو، بازی‌کردن، مطالعه‌کردن و... کاربرد دارد و از حالت آچار فرانسه بودن خارج می‌شود. در چنین دنیایی، دیگر نیاز نیست کاربر برای روشن‌کردن لامپ، بازکردن در، بازکردن اپلیکیشن و بسیاری از فرایندهای کنترل خانه‌های هوشمند و اینترنت اشیاء که امروزه ازطریق آیفون انجام می‌شود، نیاز به گوشی هوشمند داشته باشد. درواقع، اپل واچ باید به آنجا برسد که این فعالیت‌ها را بدون نیاز به آیفون انجام دهد.

رسیدن به چنین مرحله‌ای در افق نزدیک آینده‌ی اپل واچ دیده نمی‌شود. اما، می‌توان دید که اپل با محصولات معرفی‌شده و قابلیت‌های نرم‌افزاری سیستم‌عامل WatchOS 9 در مسیر درست گام برداشته است. سیستم‌عامل واچ‌اواس ۹ به‌گونه‌ای توسعه‌یافته که نمایش اعلان، اپلیکیشن‌های تقویم و یادآور همگی بازطراحی شدند تا کم‌تر دست‌وپاگیر شوند. علاوه‌براین، واچ‌اواس ۹ دسترسی بیشتری به اپلیکیشن‌های تماس صوتی می‌دهد که درنهایت می‌تواند منجر به ترکیب ارتباطی قوی بین اپل واچ و ایرپاد شود.

اپل واچ همین حالا نیز به برخی از اهداف اولیه‌ی خود رسیده است. برای مثال، عده‌ای از والدین به‌جای خرید گوشی هوشمند که ممکن است منجر به اعتیاد به اینترنت یا زیاده‌روی در استفاده از آن شود و موجب حواس‌پرتی کودکان شود، اپل واچ می‌خرند تا بتوانند به‌راحتی با فرزندان خود خارج‌ از خانه ارتباط بگیرند و آن‌ها را ردیابی کنند.

علاوه‌براین، اپل با افزودن گزینه‌های کنترل بیشتر و قابلیت Family Sharing در ساعت‌های هوشمند، توجه ویژه‌ی خود به این حوزه را نشان داده است. اما، کوپرتینونشین‌ها می‌خواهند که اپل واچ درنهایت ارتباط کاربردی‌تری بین کاربران و فناوری ایجاد کند.

قدرتمندترین اپل واچ، مدلی خواهد بود که بدون آیفون قابل استفاده باشد. بنابراین، تا روزی که کاربر نتواند آن را بدون نیاز به آیفون راه‌اندازی کند، اپلیکیشن در آن نصب کند و به‌طورکلی به‌تنهایی از اپل واچ استفاده کند، این ساعت هوشمند همچنان در دسته‌ی لوازم جانبی آیفون قرار خواهد گرفت.

اپل، قدم‌های مهمی در این راستا برداشته است، مانند ایجاد Family Setup؛ اما هنوز با تبدیل‌شدن به یک دستگاه خودکفا و مجزا فاصله‌ی زیادی دارد.

توانایی کنترل اپل واچ با آیفون

اپل دقیقاً هیچ دلیل عقلانی‌ای برای این کار ندارد، زیرا هنوز ترجیح می‌دهد که بازار آیفون خود را حفظ کند. اما، اگر بخواهیم متعادل‌تر به موضوع بپردازیم، شاید بهتر باشد وابستگی اپل واچ به آیفون برای راه‌اندازی یا نگه‌داری گاه‌به‌گاه تبدیل شود ولی درنهایت استفاده‌ی مداوم از اپل واچ به‌صورت مستقل ممکن باشد. دیگر مشکلی که مانع پیشرفت اپل واچ شده، عدم کارآمدی دستیار صوتی اپل، Siri، است.

سیری برای تنظیم تایمر و آلارم و اجرای وظایف کوچک خوب عمل می‌کند؛ اما همیشه اشتباهات ساده و غیرقابل‌قبولی از آن سر می‌زند. برای مثال، کاربری می‌گوید که وقتی از سیری می‌خواهد که فهرست کارها را یادآوری کند، فقط در نیمی از مواقع پاسخ درستی دریافت می‌کند یا می‌گوید که رسماً تلاش برای پخش موسیقی یا جست‌وجو در اینترنت ازطریق سیری را کنار گذاشته است.

گوگل پیکسل واچ

اگر اپل نتواند به‌این زودی‌ها راهی برای تبدیل ساعت‌های هوشمند به دستگاهی مهم‌تر و کارآمدتر از آنچه امروز شاهد هستیم، پیدا کند، احتمالاً باید منتظر باشیم تا شرکت‌های دیگر از این فرصت استفاده کنند. شرکت گوگل درحال سرمایه‌گذاری مجدد در این حوزه است و در طی هفته‌های آینده احتمالاً پیکسل واچ را روانه‌ی بازار خواهد کرد.

ازسویی دیگر، ساعت‌های هوشمند گلکسی سامسونگ نیز روز‌به‌روز درحال توسعه هستند. با آنکه اپل نبض بازار ساعت‌های هوشمند را در دست دارد؛ اما رقبای قدرتمند اپل، گوگل و سامسونگ، هرلحظه ممکن است اتمسفر بازار گجت‌های پوشیدنی را متحول کنند.

در رویداد Far Out شاهد بودیم که متخصصان اپل در زمان معرفی مدل‌های مختلف اپل واچ، همچنان از این محصولات به‌عنوان دستگاه‌هایی برای پایش سلامت و تناسب اندام صحبت کردند و قطعاً دستگاه‌های کارآمد و خوبی به‌شمار می‌روند.

اما، نیم‌نگاهی به علائمی باید داشت که نشان می‌دهد اپل می‌داند فقط قرار نیست دستگاهی برای پایش تناسب اندام بسازد و می‌خواهد این محصول را در روند پیشرفت به‌گونه‌ای هدایت کند که تبدیل به یک کامپیوتر مچی شود و اپل واچ اکنون می‌داند کاربرش کیست و درحال انجام چه کاری است.

شاید این پیش‌بینی‌ها از آینده به نتیجه‌ای ختم نشود و اپل با تولید دستگاهی برای پایس تناسب اندام راضی باشد. اما، از سویی دیگر شاید با توسعه‌ی فناوری اپل واچ به‌سمت نمایشگر بزرگ‌تر، باتری بهتر و البته دکمه‌ی بیشتر، اپل می‌خواهد تلویحاً آمادگی خود برای ارائه‌ی کامپیوتر مچی کاربردی‌ای که انتظارش را می‌کشیم، اعلام کند.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی آینده اپل واچ چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات