تأکید اپل بر «حیاتی» بودن محصولاتش در رویداد Far Out [به‌همراه ویدیو زو‌م‌کست]

پنج‌شنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۱
مطالعه 9 دقیقه
اپل در رویداد Far Out برای معرفی خانواده آیفون ۱۴، محصولاتش را برای کاربران «حیاتی» و تراشه A16 را پرقدرت‌ترین تراشه‌ موبایل در تاریخ نامید.
تبلیغات

تأکید تأمل‌برانگیز اپل بر کلمه Essential

اپل در مراسم مورد انتظار Far Out طبق سنت همیشگی بیشترین تمرکز را روی کلمه‌ی کلیدی «Essential» به معنی «حیاتی» داشت. تیم کوک روی صحنه انگار داشت محصولات اپل را نه برای کاربران وفادار و قدیمی که بی‌صبرانه منتظر خبرهای خوب برای ارتقای سری آیفون ۱۳ خود بودند، بلکه برای نسل جدیدی از کاربرانی معرفی می‌کرد که تاکنون به‌دلایل مختلف سیستم‌عامل اندروید را به iOS ترجیح داده بودند. کوک برای این دسته از کاربران به معرفی مفصل اکوسیستم به‌شدت منسجم و کارآمد اپل پرداخت؛ اکوسیستمی که چنان درهم‌تنیده شده و کاربران را درون خود گیر می‌اندازد که به آن لقب «باغ محصور» را داده‌اند. چراکه کمتر کسی پیدا می‌شود بعد از خرید آیفون،‌ نخواهد باقی محصولات اپل، همچون اپل واچ یا ایرپادز را نیز دراختیار باشد و اگر به این اکوسیستم خو کنید، معمولاً مهاجرت به اکوسیستم‌های دیگر برایتان دشوار خواهد بود.

زوم‌کست: نگاهی تخصصی و عمیق به آیفون‌های سری ۱۴ تا اپل‌واچ اولترا

تماشای ویدیو در یوتیوب | تماشای ویدیو در آپارات

البته که اپل در راه تسلط بر دنیای گوشی‌های هوشمند مسیر را تاکنون درست پیموده است. گزارشی که چند ماه پیش منتشر شد، به‌طرز تکان‌دهنده‌ای نشان داد که شرکت اپل که هم‌اکنونآیپد ۲۰۲۱)، پرفروش‌ترین لپ‌تاپ دنیا (مک‌بوک ایر ۲۰۲۰)، پرفروش‌ترین ساعت هوشمند دنیا (اپل واچ سری ۶) و پرفروش‌ترین ایرباد بی‌سیم دنیا (ایرپاد پرو) را در کارنامه‌ی خود دارد. حالا به این‌ها گزارش دیگری را اضافه کنید که می‌گفت با آیفون ۱۴ و iOS 16، احتمالاً میلیون‌ها کاربر اندروید به اکوسیستم اپل مهاجرت خواهند کرد تا تصویر آینده‌ای کاملاً سیبی‌شکل پیش چشمانمان کامل‌تر شود.

تراشه A16؛ «چند نسل جلوتر از رقبا»

راستش را بخواهید، مقاومت دربرابر ورود به این باغ محصور حتی با‌وجود محدودیت‌های اقتصادی واقعاً دشوار است. علاوه‌بر اکوسیستم یکپارچه که با خرید آیفون شروع می‌شود و به خرید تمام محصولات اپل، حتی پارچه ۱۹ دلاری برای تمیز کردن نمایشگر می‌انجامد، موارد وسوسه‌کننده‌ی دیگری نیز پای کاربران را به این باغ محصور می‌کشاند؛ ازجمله بازاریابی هوشمندانه و مؤثر (بخش زیادی از معرفی اپل واچ 8 به خواندن نامه‌های کاربرانی که این ساعت جانشان را نجات داده بود، اختصاص داشت!)،‌ اعتبار برند و صدالبته دراختیار داشتن قدرتمندترین تراشه‌ی موبایل دنیا که به‌لطف همکاری هوشمندانه‌ اپل با TSMC ممکن شده است.

صحبت از تراشه شد؛ گوشی‌های پرچم‌دارآیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس به تراشه‌ی A16 Bionic با لیتوگرافی ۴ نانومتری TSMC مجهز شده‌اند؛ تراشه‌ای که اگرچه نسبت‌ به قبل تفاوت فاحشی در تراکم ترانزیستور ندارد، به‌ادعای اپل «پرقدرت‌ترین تراشه‌ی کلاس موبایل در تاریخ» و «چند نسل جلوتر از رقبا» است. اپل که با آینده‌نگری فوق‌العاده‌اش زودتر از دیگران به پتانسیل شرکت تایوانی TSMC پی برد و حالا نورچشمی بزرگ‌ترین تراشه‌ساز دنیا است، به جایی رسیده که بتواند با اطمینان‌خاطر بگوید قوی‌ترین پردازنده‌ی موبایلی اندرویدی در سال ۲۰۲۲ از پردازنده‌ای که اپل در سال ۲۰۱۹ تولید کرده، ضعیف‌تر است.

شما کدام شرکت دیگری را می‌شناسید که حتی وقتی در گوشی‌های هوشمند جدید خود از تراشه‌های قدیمی استفاده می‌کند، صددردصد مطمئن باشد که فروش محصولاتش با شکست مواجه نمی‌شوند؟ اپل مدل‌های معمولی آیفون‌های جدید یعنی آیفون ۱۴ و آیفون ۱۴ پلاس را به همان تراشه‌ی A15 با GPU پنج هسته‌‌ای مجهز کرده که سال گذشته در سری گوشی‌های آیفون ۱۳ پرو شاهدش بودیم؛ شاید به‌خاطر محدودیت ظرفیت تولید تراشه یا شاید به این خاطر که قصد دارد مرز بین مدل‌های پایه و پرو آیفون را پررنگ‌تر کند.

طراحی زیرکانه و نوآورانه اپل برای جایگزینی ناچ

آیا این سیاست منصفانه است؟ راستش، امسال کمترین اختلاف ظاهری و سخت‌افزاری را بین دو نسل آیفون شاهد هستیم؛ هرچند اپل قصد دارد این اختلاف را به‌صورت نرم‌افزاری و با معرفی قابلیت‌های ویژه‌ی آیفون ۱۴ در iOS 16 پوشش دهد؛ از جمله قابلیت Dynamic Island که به‌لطف تراشه‌ی A16، نسل جدید انیمیشن‌های جذاب حفره‌ی کپسولی را به‌نمایش می‌گذارند که به‌طرز هوشمندانه‌ای جایگزین ناچ شده است.

از سوی دیگر، اپل تاکنون در دنیای تراشه‌های پرچم‌دار موبایل بی‌رقیب بوده است. تا سال دیگر شاید بزرگ‌ترین تغییر آیفون جایگزینی درگاه لایتنیگ با USB-C باشد و تراشه‌ی مبتنی‌بر لیتوگرافی سه نانومتری که به‌احتمال زیاد در آیفون ۱۵ پرو به کار رود، عملکرد و کارایی این گوشی را وارد سطح جدیدی خواهد کرد.

اما به‌نظرم تا زمانی که دنیای تکنولوژی‌ به پیشرفت قابل‌توجهی در حوزه‌ی پوشیدنی‌های مبتنی‌بر واقعیت مجازی و افزوده دست پیدا نکرده است، بعید می‌دانم شاهد تغییرات بنیادینی در آیفون باشیم و باید به همین پیشرفت‌های جزئی بسنده کنیم.

آیفون ۱۴ و ۱۴ پلاس

نمایش رنگ بندی آیفون ۱۴ اپل

در نسل چهاردهم آیفون‌ها دیگر خبری از مدل مینی نیست و آیفون ۱۴ پلاس مدل جدید خانواده به‌حساب می‌آید که البته از نظر ابعاد، شباهتی به آیفون جمع‌وجور اپل ندارد. در بحث طراحی، آیفون‌های ۱۴ و ۱۴ پلاس اپل تغییر چندانی نسبت به مدل‌های سال گذشته نداشته‌اند و ناچ دوربین سلفی و طراحی سنسور Face ID کماکان به‌همان شکل پابرجا است.

تنها تفاوت آیفون ۱۴ با ۱۴ پلاس در اندازه‌ی نمایشگر است؛ نمایشگر ۶٫۱ اینچی برای مدل پایه و نمایشگر ۶٫۷ اینچی برای پلاس. هر دو گوشی به همان تراشه‌ی A15 با GPU پنج هسته‌‌ای آیفون ۱۳ پرو مجهز شده‌اند و حتی دوربین ۱۲ مگاپیکسلی آن‌ها حداقل روی کاغذ، با مشخصات حسگر به‌کاررفته در دوربین اصلی آیفون ۱۳ پرو برابری می‌کنند؛ اما احتمالاً به‌لطف فناوری‌های جدید پردازش تصویر، شاهد بهبود عملکرد دوربین‌ها در نسل جدید آیفون باشیم.

پشتیبانی از ارسال پیام‌های اضطراری ماهواره‌ای در شرایط نبود سیگنال و قابلیت Crash Detection برای برقراری تماس با اورژانس درصورت رخ دادن تصادف از ویژگی‌های جالب‌توجه آیفون ۱۴ و ۱۴ پلاس است. نکته‌ی جالب‌توجه دیگر اینکه اپل برای آیفون‌هایی که در آمریکا عرضه خواهند شد، درگاه سیم‌کارت را حذف خواهد کرد تا کاربران به‌جای سیم‌کارت فیزیکی، از eSIM استفاده کنند.

آیفون ۱۴ پرو و ۱۴ پرو مکس

گوشی اپل آیفون 14 پرو مکس در رنگ های مختلف

چندان اغراق نیست اگر آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس را به‌خاطر تجربه‌ی تصویربرداری کم‌نظیر، شارژدهی عالی، قدرت پردازشی بی‌رقیب و طراحی ظاهری چشم‌نواز، «پرقدرت‌ترین گوشی‌های تاریخ‌» بنامیم.

پرچمداران «حرفه‌ای» نسل جدید، «اولین»های زیادی را به خود دیده‌اند؛ اولین آیفون با نمایشگر مجهز به حفره، اولین آیفون با دوربین ۴۸ مگاپیکسلی و اولین آیفون با نمایشگر همیشه‌روشن. پشتیبانی از سیستم ارتباط ماهواره‌ای در تمام مدل‌های آیفون ۱۴ به‌کار رفته است.

ابعاد نمایشگر نسبت‌ به نسل قبل تغییر نکرده، اما کاهش حاشیه‌‌های نمایشگر محسوس است. آیفون ۱۴ پرو و ۱۴ پرو مکس به‌ترتیب از نمایشگر ۱۲۰ هرتز ۶٫۱ اینچ و نمایشگر ۱۲۰ هرتز ۶٫۷ اینچ استفاده می‌کنند.

از ویژگی‌های جالب‌توجه این دو گوشی می‌توان به کاهش نرخ نوسازی نمایشگر به یک هرتز در حالت همیشه‌روشن، روشنایی حداکثری ۲٬۰۰۰ نیت، و البته جایگزینی حفره‌ای کپسولی با بریدگی که به‌لطف سیستم نوآورانه‌ای موسوم به «جزیره‌ی پویا» (Dynamic Island)، نوتیفیکیشن‌ها با انیمیشن جدید از دل حفره‌ی کپسولی بالای نمایشگر بیرون می‌آیند، اشاره کرد.

آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس همچنین به پردازنده‌ی جدید A16 Bionic مجهز شده‌اند که به ادعای اپل، پرقدرت‌ترین تراشه‌ در تاریخ تراشه‌های دنیای موبایل است و روی بهره‌وری مصرف انرژی، نمایشگر و دوربین تمرکز ویژه‌ای دارد. همچنین این دو گوشی یک‌ساعت شارژدهی اضافی نسبت‌ به آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس دارند.

اپل واچ سری ۸

اپل واچ سری ۸ در رنگ های مختلف کنار یکدیگر

اپل واچ سری ۸ نسبت به نسل پیشین تغییری در اندازه و طراحی نداشته و حالا فقط حاشیه‌های نازک‌تری دارد. همچنین نمایشگر همیشه‌روشن رتینای اپل واچ سری ۸ می‌تواند واچ‌فیس‌های جذاب این دستگاه را زیباتر از همیشه نشان دهد و حروف در آن خواناتر به نظر می‌رسند. از لحاظ سخت‌افزاری نیز تراشه S8 همان مشخصات S7 را دارد که در سری ۷ به کار رفته بود و به‌همین‌خاطر شاهد بهبود عملکرد چشم‌گیری در نسل جدید ساعت‌های هوشمند اپل نخواهیم بود.

در اپل واچ سری ۸ کماکان خبری از پایش فشار خون نیست، اما ویژگی‌های جذابی چون سنسور دمای بدن، ویژگی تشخیص تصادف، گزینه‌ی جدید حالت کم‌مصرف، رومینگ بین‌المللی و عمر باتری ۱۸ ساعته، برچسب قیمتی ۳۹۹ و ۴۹۹ دلاری مدل GPS و سلولار را توجیه می‌کند.

اپل واچ SE

اپل واچ SE 2

اپل واچ SE به‌همان پردازنده S8 واچ سری ۸ مجهز شده و نسبت به نسل اول خود که از تراشهی S5 بهره میبرد، حدود ۲۰ درصد سریعتر شده است. اندازه نمایشگر نیز ثابت مانده و از همان نمایشگر Retina OLED واچ اس ای نسل اول استفاده می‌کند، با این تفاوت که وزن ساعت کاهش یافته است.

وجود حسگرهای حرکتی واچ سری ۸ در مدل SE این ساعت مقرون‌به‌صرفه را (که البته همچنان ببین ۲۵۰ تا ۳۰۰ دلار قیمت دارد) به ویژگی تشخیص تصادفات رانندگی مجهز کرده است. از دیگر قابلیت‌های این ساعت می‌توان به سنجش ضربان قلب اپتیکال، تشخیص سقوط و مقاومت دربرابر نفوذ آب تا ۵۰ متر اشاره کرد.

اپل واچ اولترا

ساعت اپل واچ اولترا الترا روی دست چپ Apple Watch Ultra

امسال خانواده‌ی ساعت‌های هوشمند اپل شاهد تولد عضو جدیدی به‌نام اپل واچ اولترا است که از نمایشگر بزرگ و باتری قدرتمندی بهره می‌برد و برای فعالیت‌های سنگین بدنی طراحی شده است.

ویژگی‌هایی چون نمایشگر بزرگ‌تر با روشنایی حداکثری ۲۰۰۰ نیت، عمر 36 ساعته باتری، بدنه‌ای مقاوم از جنس تیتانیوم، اسپیکر اضافی برای بهبود کیفیت تماس در محیط‌های بادی و پخش صدای آژیر ۸۶ دسیبلی در مواقع اضطراری این ساعت گران‌قیمت را به گزینه‌ای عالی برای ماجراجویی در طبیعت تبدیل کرده است.

اپل واچ اولترا برگ جدیدی در دفتر ساعت‌های هوشمند اپل محسوب می‌شود؛ چراکه کاربری عمومی ندارد و به‌شکل ویژه‌ای برای ورزشکاران طراحی شده است.

ایرپادز پرو ۲

هدفون اپل ایرپاد پرو نسل دوم Apple AirPods Pro (2nd Generation) سفید

و در نهایت نسل دوم ایرپادز پرو که سه سال طول کشید تا معرفی شود، اما تغییری در ظاهر آن ایجاد نشده است. ایرپادز پرو ۲ به تراشه‌ی جدید H2 مجهز شده تا به‌گفته‌ی اپل، کیفیت صدای بهبودیافته و حذف نویز دوبرابری را به ارمغان آورد. ایرپادز پرو ۲ همچنین از یک کیس شارژ جدید با پشتیبانی از Find My و اسپیکر داخلی برای ردیابی بهتر بهره می‌برد. عمر باتری هدفون نیز ۳۳ درصد افزایش یافته و به ۶ ساعت رسیده است.

قابلیت فرمان لمسی برای کنترل حجم صدا نیز به ساقه‌های هدفون اضافه شده، اما فعلاً از قابلیت پخش موسیقی بدون افت کیفیت خبری نیست. نسل دوم ایرپادز پرو همچون گذشته از قابلیت صدای فراگیر Spatial Audio پشتیبانی می‌کند و به‌گفته‌ی اپل، قابلیت transparency mode برای تقویت صدای محیط بهبود یافته است.

نظر شما درباره‌ی رویداد Far Out اپل و محصولات معرفی شده چیست؟ آیا سری خانواده‌ی آیفون ۱۴ خواهد توانست انتظارات کاربران قدیم را برآورده و توجه کاربران جدید را به خود جلب کند؟ محصولی که بیشتر از بقیه نظرتان را جلب کرد، کدام بود؟ همچنین می‌توانید در نظرسنجی ما به هیجان‌انگیزترین محصول معرفی‌شده در این مراسم رأی دهید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات