مایکروسافت امکان حضور مجازی تماشاگران درادامه فصل جاری NBA را فراهم می‌آورد

یک‌شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۵
مطالعه 4 دقیقه
مایکروسافت با استفاده از Together mode مایکروسافت تیمز و LEDهای بزرگ Michelob ULTRA و همکاری ESPN و Turner Sports امکان حضور مجازی تماشاچیان را درادامه‌ی مسابقات NBA فراهم می‌آورد
تبلیغات

قرار است فصل ۲۰۲۰-۲۰۱۹ مسابقات لیگ حرفه‌ای بسکتبال آمریکا (NBA) که به‌علت شیوع ویروس کووید ۱۹ از ماه مارس به‌تعویق افتاده بود، مجددا از ۳۰ ژولای در اورلاندو بدون حضور تماشاگران از سر گرفته شود. بااین‌حال، هواداران با کمک فناوری جدید مایکروسافت به‌نام Together، می‌توانند روی سکوها حضور داشته باشند و تیمشان را تشویق کنند.

بیماری کرونا از زمان تشخیص اولیه‌اش در دسامبر، تاکنون بیش از ۱۵/۵ میلیون‌ نفر را آلوده کرده و ۶۳۴ هزار نفر را به کام مرگ فرستاده است. اپلیکیشن‌هایی مثل زوم، اسلک و گوگل‌میت و مایکروسافت تیمز در این مدت ابزارهایی ضروری برای تجارت و آموزش و ارتباط با حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی بوده‌اند.

تقریبا همه‌ی رویدادهای ورزشی در این مدت در حال تعلیق بوده‌اند؛ اما رفته‌رفته در حال از سرگیری هستند. باوجوداین، ادامه‌ی مسابقات ورزشی در چنین اوضاع‌واحوالی منوط به ورزشگاه‌های خالی از تماشاگر است. مسئولان برگزاری مسابقات ورزشی در کشورهای مختلف دنیا برای ایجاد جوّی مشابه با زمان حضور طرفداران در ورزشگاه‌ها، اقدامات گسترده و متنوعی انجام داده‌اند.

بازی‌های لیگ بیسبال تایوان از ماه مه ادامه یافته است و هواداران و حتی عکاسان مقوایی سکوها را پر کرده‌اند؛ ولی رهبران تشویق واقعی هنوزهم درمقابل سکوهای پرشده از تماشاچیان مقوایی به وظایف خود عمل می‌کنند. چو یو-هسین، یکی از بازیکنان تیم راکوتن مانکیز (Rakuten Monkeys)، در گفت‌وگو با نیویورک‌تایمز درباره‌ی طرفداران مقوایی می‌گوید: «اولش همه فکر می‌کردیم کمی عجیب‌و‌غریب هستند؛ اما با افزایش روزانه‌ی تعدادشان، اکنون به آن‌ها به چشم روش بازاریابی غیرمعمول نگاه می‌کنیم.»

شرکت سافت‌بانک در ژاپن از ربات اسپات بوستون داینامیکس برای تشویق در بازی‌های خانگی فوکواوکا ‌هاوکس (Fukuoka Hawks) استفاده می‌کند. مایکروسافت در مشارکت با NBA ابتکارعملی معرفی کرد که در آن، از حالت Together در مایکروسافت تیمز (Microsoft teams) و صفحه‌نمایش‌های LED برند Michelob ULTRA با ارتفاع پنج متر در دور تا دور زمین بازی برای حضور مجازی ۳۰۰ تماشاگر در ورزشگاه‌ها استفاده می‌شود. تماشاگران برای حضور مجازی در بازی باید بلیت‌های خاصی داشته باشند.

در Together mode که ماه جاری معرفی شد، از فناوری قطعه‌بندی AI برای گردهم‌آوردن افراد در فضایی مشترک مثل اتاق کنفرانس یا کافی‌شاپ یا ورزشگاه استفاده می‌شود؛ به‌طوری‌که افراد احساس می‌کند درکنار همدیگر هستند. شرکت‌کنندگان علاوه‌بر دیدن دوستانشان در این فضا، می‌توانند بازی را به‌صورت زنده در مایکروسافت تیمز ببینند و بازیکنان نیز از حمایت آنی هوادارانشان بهره‌مند شوند و واکنش‌های آن‌ها را مشاهده کنند و فریادهای آن‌ها را بشنوند.

سارا زاکرت، رئیس پخش‌زنده‌ی اینترنتی NBA می‌گوید: «این تجربه‌ی منحصر‌به‌فرد تماشای زنده‌ی بازی امکان تماشای تیم‌ها و بازیکنان دلخواه را برای هواداران فراهم آورده و حس بودن در جامعه را برای آن‌ها تداعی می‌سازد.» اسکات استین، خبرنگار CNET، درباره‌ی تجربه‌اش از این فناوری گفته است: «انگار همه کنار هم نشسته‌ایم و پس‌زمینه‌ی بزرگ زوم (Zoom) را شریک هستیم. با اینکه سالنی که در آن نشسته‌ایم در ابتدا کمی احمقانه به‌نظر می‌رسد، فقط زمانی چنین حسی به شما دست می‌دهد که خیلی به جزئیات دقت کنید؛ مثل وقتی‌که چهره‌ی‌ خودتان را روی مانتیور خود نگاه می‌کنید تا ببینید ظاهرتان در تصویر چگونه است. وقتی دیگران را نگاه می‌کنید، ممکن است آن‌ها متوجه شوند اندکی به‌سمتشان خم شده‌اید.»

NBA علاوه‌بر صفحه‌نمایش‌های هواداران مجازی مجهز به مایکروسافت تیمز، تعداد زیادی تجهیزات دیجیتالی و پخش‌زنده در ورزشگاه را رونمایی کرد که به ایجاد حس حضور در ورزشگاه و تماشای دسته‌جمعی در هواداران در آغاز مجدد فصل ۲۰۲۰-۲۰۱۹ NBA کمک می‌کنند. خارد اسپاتارو، رئیس مایکروسافت ۳۶۵ می‌گوید: «این تجربه‌ی جدید، پخش ‌زنده‌ی مسابقات با همکاری مایکروسافت و NBA، حس نشستن درکنارهم در بازی زنده را به هواداران شرکت‌کننده القا می‌کند و درعین‌حال، آن‌ها به ترک خانه‌ی خود نیازی ندارند.»

زاویه‌ی خاص دوربین‌ها و وجود میکروفون‌های متعدد در اطراف زمین، سبب هرچه واقعی‌تربودن این تجربه‌ی مجازی می‌شوند

واضح است حضور مجازی هواداران در ورزشگاه امکان سوء‌استفاده را به‌راحتی به تماشاگرنماها می‌دهد و آن‌ها می‌توانند در طول پخش برگزاری مسابقات، مشکلاتی ایجاد کنند. خوشبختانه NBA افرادی در میان شرکت‌کنندگان دارد که درصورت رفتار نامناسب یا ایجاد مشکل، تماس او را قطع می‌کنند.

شبکه‌های پخش‌زنده‌ی ESPN و Turner Sports نیز موقعیت بیش از ۳۰ دوربین خودشان را تغییر می‌دهند تا زوایه‌ی دید جدیدی برای هوادارانی فراهم آورند که بازی را از خانه تماشا می‌کنند و میکروفون‌هایی که در دور زمین بازی قرار دارند، صدای آشنای اصطحکاک کتانی‌های بازیکنان با کف‌پوش سالن و برخورد توپ به زمین را ضبط می‌کنند. ناگفته نماند هواداران می‌توانند با اپلیکیشن NBA یا وب‌سایت NBA.com یا هشتگ‌های توییتر که به‌صورت انیمیشن‌هایی در صفحه‌نمایش‌ها به‌تصویر کشیده می‌شوند، تیمشان را تشویق کنند.

این اولین‌باری نیست که مایکروسافت در ورزش‌های حرفه‌ای مشارکت می‌کند. در سال ۲۰۱۶ و پس از آنکه بیل بلیچیک، مربی نیوانگلند‌ پاتریوتس، یکی از تبلت‌های سرفیس مایکروسافت را هنگام بازی مقابل بوفالو بیلس به زمین کوبید، این تبلت‌ها شهرتی جهانی پیدا کردند. بیل بلیچیک درباره‌ی این حادثه گفت: «دیگر نمی‌توانم تبلت‌ها را تحمل کنم.»

مشارکت NBA با مایکروسافت بخشی از همکاری استراتژیک گسترده‌تری است که پیش‌از‌این در سال جاری آغاز شده‌ است. مایکروسافت توافقی چندجانبه با NBA منعقد کرده است تا تأمین‌کننده‌ی رسمی AI و فضای ابری و لپ ‌تاپ برای لیگ ملی بسکتبال آمریکا باشد. حضور مجازی هواداران در ورزشگاه اولین مثال درخورتوجه از این قرارداد است و در آینده، NBA از بستر آژور مایکروسافت برای پخش زنده‌ی مسابقات بسکتبال با محتویات شخصی‌سازی‌شده استفاده می‌کند.

این استفاده‌ی خلاقانه از مایکروسافت تیمز، تنها مثالی از روش‌های مختلف ایجاد تجربه‌ی مجازی حضور در ورزشگاه در سرتاسر جهان است. شبکه‌ی فاکس اسپورتز نیز هواداران مجازی را به لیگ برتر بیسبال (MBL) آورده و صندلی‌های خالی را با تصاویر CGI از هواداران و صدای جمعیت ساختگی پر کرده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات