ChatGPT در قالب بدن انسان؛ سوت آغاز جنگ در بازار ربات‌های انسان‌نما به‌صدا درآمد

چهارشنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
ربات انسان نما فضایی
OpenAI که به‌‌دلیل ساخت چت‌بات ChatGPT بر سر زبان‌ها افتاده است قصد دارد پس از چند سال به بازار ربات‌های انسان‌نما برگردد.
تبلیغات

ربات‌های انسان‌نما با بهره‌گیری از هوش مصنوعی پیشرفته ساخته می‌شوند و به‌دنبال اعمال تغییراتی قابل‌توجه در بازار کار و اقتصاد جهانی هستند. آن‌طور که New Atlas می‌نویسد، سرمایه‌گذاری در حوزه‌ی ربات‌های انسان‌نما به‌شدت افزایش پیدا کرده است.

از راه رسیدن چت‌بات ChatGPT حقیقت مهمی را برای همه‌ی ما روشن کرده: سرویس‌های هوش مصنوعی با سرعت دیوانه‌وار در حال رشد کردن هستند و در آینده‌ای نه‌چندان دور صنایع مبتنی‌بر کارهای دفتری را متحول می‌کنند. هوش مصنوعی در نهایت بخشی از شغل کارگران یقه‌سفید را در اختیار می‌گیرد و بهره‌وری را به میزان چشمگیری افزایش می‌دهد. بسیاری از مردم معتقدند که هوش مصنوعی یکی از عوامل اصلی بیکاری خواهد بود.

اگر به‌تازگی دانشگاه را تمام کرده‌اید و به‌دنبال شغلی مناسب هستید، شاید کارهایی که شامل فعالیت‌های فیزیکی می‌شوند آینده‌دارتر از کارهایی باشند که شما را پشت میز قرار می‌دهند.

دو ربات انسان نما در کنار هم

شماری از مردم معتقدند که ربات‌های انسان‌نما بسیار زودتر از آنچه تصور می‌کنیم از راه خواهند رسید؛ ربات‌هایی که به‌لطف هوش مصنوعی می‌توانند با سرعت بسیار زیاد یاد بگیرند و به توانایی‌های مدل GPT در زمینه‌ی مکالمه مجهز شوند. ربات‌های انسان‌نما به‌لطف دیتاست‌های عظیم به کل اطلاعاتی که در اینترنت موجود است دسترسی خواهند داشت و در کارهای فیزیکی نیز مفید خواهند بود.

ربات‌های انسان‌نما به‌لطف دیتاست‌های عظیم به کل اطلاعاتی که در اینترنت موجود است دسترسی خواهند داشت

ربات‌های انسان‌نمای این چنینی در ابتدا به‌عنوان کارآموز ساده ظهور خواهند کرد، اما در گذر زمان با سرعت بسیار زیاد چیزهای جدید یاد خواهند گرفت. برای درک این موضوع صرفا کافی است نگاهی به چند ماه اخیر و پیشرفت هوش مصنوعی بیندازید.

ربات‌های انسان‌نما هفت روز هفته به‌صورت ۲۴ ساعته در دسترس خواهند بود و توانایی‌هایشان را به‌حدی زیاد خواهند کرد تا در نهایت جایگزین انسان‌ها شوند. ربات‌های انسان‌نما ممکن است بتوانند هزینه‌های کار را به‌شدت کاهش دهند و بهره‌وری را به‌مقدار قابل‌توجهی بالا ببرند.

بهترین ربات‌ انسان‌نمایی که تاکنون ساخته شده، Atlas است. این ربات شرکت بوستون داینامیکس در ۱۰ سال اخیر پیشرفت تحسین‌برانگیزی داشته با این‌حال همچنان پلتفرمی تحقیقاتی محسوب می‌شود. بنیان‌گذار بوستون داینامیکس بارها گفته است این شرکت هیچ عجله‌ای برای تولید انبوه ربات‌های انسان‌نما ندارد.

شرکت‌های Hanson Robotics و Engineered Arts تمرکز زیادی روی تعامل بین انسان و ربات دارند و سراغ تولید ربات‌های انسان‌نمایی مثل Sophia و Ameca رفته‌اند. این ربات‌ها چهره‌ی واقع‌گرایانه با توانایی ابراز احساسات دارند. Ameca ازطریق مدل زبانی GPT با انسان تعامل برقرار می‌کند.

سایر شرکت‌ها با تمام توان در تلاشند ربات‌های انسان‌نما را در زمانی سریع به دست عموم مردم برسانند. ایلان ماسک در سال ۲۰۲۱ اعلام کرد تسلا وارد بازار ربات‌های انسان‌نما می‌شود. ربات انسان‌نمای Optimus تسلا از زمان رونمایی اولیه پیشرفت مطلوبی تجربه کرده است اما همچنان تا تبدیل‌شدن به محصولی برای بازار انبوه فاصله دارد. ایلان ماسک می‌گوید در بلندمدت کسب‌و‌کار رباتیک تسلا ارزش بیشتری نسبت‌به کسب‌وکار خودرو خواهد داشت.

برت ادکاک، کارآفرین و بنیان‌گذار مارکت‌پلیس آنلاین استعدادیابی Vettery و شرکت Archer Aviation، امسال اعلام کرد جدیدترین کسب‌و‌کارش قرار است روی ربات‌های انسان‌نما متمرکز باشد. اولین فاز از برنامه‌ی بزرگ شرکت جدید Figure «تولید ربات انسان‌نمای الکترومکانیکی با قابلیت‌های کامل» است. این شرکت در نهایت قصد دارد ربات‌های انسان‌نما را وارد بازار کار کند.

Figure در تلاش است اولین ربات انسان‌نمای همه‌منظوره تجاری دنیا را روانه‌ی بازار کند، رباتی که فعلا با نام Figure 01 شناخته می‌شود. این ربات ۱۶۸ سانتی‌متر قد و ۶۰ کیلوگرم وزن دارد. Figure 01 می‌تواند ۲۰ کیلوگرم بار حمل کند و با سرعت ۴٫۳ کیلومتربرساعت قدم بزند. Figure 01 با یک بار شارژ تا پنج ساعت فعالیت خواهد کرد.

Figure 01 به‌عنوان رباتی دوپا می‌تواند از پله‌ها بالا برود، قدم بزند و به‌طور کلی در بسیاری از محیط‌هایی که انسان در آن‌ها حضور دارند فعال باشد. این ربات با دست‌ها و مکانیک بدن مشابه انسان خواهد توانست از ابزارهایی که ما استفاده می‌کنیم بهره بگیرد و تعداد زیادی از کارهای ما را انجام دهد.

ربات انسان نما Figure 01 در حال قدم زدن

ادکاک پروژه‌ی ربات انسان‌نما را با سرعت بالا پیش می‌برد. شرکت Archer پس از بنیان‌گذاری، تعدادی از نیروهای مستعد سایر شرکت‌های رقیب را استخدام کرد و در زمانی کوتاه به پیشرفت قابل‌توجه در زمینه‌ی فنی و جذب سرمایه دست یافت. Archer در حال حاضر از لحاظ جذب سرمایه سومین شرکت برتر حوزه‌ی eVTOL (خودروهای پرنده‌) در دنیا محسوب می‌شود. این شرکت احتمالاً تا سال ۲۰۲۵ یعنی همزمان با شرکت Joby Aviation خودروی پرنده می‌سازد. Joby Aviation در سال ۲۰۰۹ بنیان‌گذاری شد درحالی‌که Archer در سال ۲۰۲۰ فعالیت‌هایش را شروع کرد.

به‌نظر می‌رسد استارتاپ Figure نیز رویکردی مشابه دارد. این شرکت در آغاز ماه گذشته‌ی میلادی بیش‌از ۴۰ مهندس داشت. این افراد کسانی هستند که از شرکت‌هایی نظیر بوستون داینامیکس و ویمو و گوگل و حتی مؤسسه‌ی ادراک انسان و ماشین فلوریدا به Figure ملحق شده‌اند.

«اگر موفق شویم، پتانسیل این را داریم که انسانیت را تحت تأثیر مثبتی قرار دهیم و بزرگ‌ترین شرکت این سیاره را بسازیم»

Figure تاکنون محصول خاصی تولید نکرده است اما با سرعت بالا روند پیشرفت را طی می‌کند. در وب‌سایت Figure می‌خوانیم: «ما با ریسک زیاد و شانس بسیار کم برای موفقیت طرف هستیم؛ اما اگر موفق شویم، پتانسیل این را داریم که انسانیت را تحت تأثیر مثبتی قرار دهیم و بزرگ‌ترین شرکت این سیاره را بسازیم.»

در همین حین OpenAI (شرکت خالق ChatGPT) نیز به‌طور غیرمستقیم نشان داده که به حوزه‌ی ربات‌های انسان‌نما علاقه دارد. OpenAI به دنبال تولید هوش جامع مصنوعی (AGI) است. این‌ نسخه‌ی مورد انتظار از هوش مصنوعی می‌تواند تقریبا تمامی کارها را بهتر از انسان انجام دهد و به‌صورت مستقل استدلال کند و تصمیم بگیرد.

OpenAI در تلاش است ازطریق مدل زبانی GPT بسیاری از پیش‌نیازهای دست‌یابی به هوش جامع مصنوعی را برطرف کند. با این‌حال هوش جامع مصنوعی صرفاً زمانی پرکاربرد می‌شود که در داخل بدن مشابه انسان قرار بگیرد.

OpenAI سال‌ها واحدی تجاری در حوزه‌ی رباتیک داشت و دستی انسان‌نما ساخت که می‌توانست با بهره‌گیری از شبکه‌های عصبی، حس کند. این دست همچنین موفق شد مکعب روبیک را حل کند.

با این‌حال OpenAI واحد رباتیک خود را در سال ۲۰۲۱ تعطیل کرد تا روی حوزه‌ی هوش مصنوعی مولد و مدل‌های زبانی مثل GPT متمرکز شود. تفاوت اصلی بین این دو حوزه، داده و قدرت پردازشی است. ربات‌های مبتنی‌بر هوش مصنوعی می‌توانند وظایف فیزیکی را به شیوه‌ای بسیار خوب یاد بگیرند، با این‌حال داده‌های متنی بسیار فراوان‌تر از داده‌های ویدیویی مربوط‌ به ربات‌ها هستند. همچنین مدل‌های عصبی متن را بسیار سریع‌تر پردازش می‌کنند.

OpenAI هم‌اکنون مالک پلتفرمی است که سریع‌ترین رشد را در تاریخ تجربه کرده است

در همین راستا OpenAI تصمیم گرفت روی متن تمرکز کند و در نهایت به موفقیت قابل‌توجهی دست یافت. OpenAI هم‌اکنون مالک پلتفرمی است که سریع‌ترین رشد را در تاریخ تجربه کرده. ChatGPT با هر متر و معیاری، سرویسی انقلابی محسوب می‌شود.

به‌نظر می‌رسد OpenAI ازطریق سرمایه‌گذاری در شرکتی نروژی به نام 1X (که قبلا Halodi Robotics نام داشت) آماده است که به حوزه‌ی رباتیک برگردد. در حال حاضر جزئیات بسیار کمی درباره‌ی همکاری بین OpenAI و 1X می‌دانیم. 1X چند هفته پیش اعلام کرد نزدیک‌به ۲۳٫۵ میلیون دلار بودجه دریافت کرده است. بخش قابل‌توجهی از این بودجه توسط OpenAI تأمین شد.

Halodi موفق شد با ربات Eve به پیشرفت مطلوبی دست پیدا کند. همانطور که در ویدیوی بالا می‌بینید، این ربات انسان‌نما به‌جای پا از چرخ بهره می‌گیرد. ربات چرخ‌دار محدودتر از ربات دوپا است و به همین دلیل 1X روی رباتی دوپا به نام Neo متمرکز شده تا «بررسی کند که هوش مصنوعی چگونه در قالب بدنی مشابه انسان قرار می‌گیرد.»

ربات جدید Halodi تا حدی مشابه ربات Figure است و ظاهراً به‌جای هیدرولیک از اکچویتور برقی استفاده می‌کند. ربات Halodi روی صورتش صفحه‌نمایش دارد و به دست‌هایی مشابه انسان مجهز است. Halodi ترجیح داده است هیچ جزئیات دیگری درباره‌ی رباتش ارائه ندهد، اما گفته که تابستان ۲۰۲۳ خبرهای بیشتری اعلام خواهد شد. بسیاری از علاقه‌مندان به حوزه‌ی رباتیک مشتاق دیدن رباتی هستند که OpenAI در تولید آن نقش ایفا کرده است.

حوزه‌ی ربات‌های انسان‌نما از پتانسیل کافی برخوردار است تا به اتفاق بزرگ بعدی در صنعت فناوری تبدیل شود. همانطور که تسلا و Figure گفته‌اند، شرکتی که بتواند قبل از بقیه ربات انسان‌نمای همه‌کاره روانه‌ی بازار کند در موقعیتی ویژه قرار می‌گیرد و می‌تواند به درآمد بسیار زیادی دست پیدا کند.

خرید کارگر رباتیک بسیار ارزان‌تر از استخدام کارگرهای انسانی است. کارگر رباتیک نیازی به بیمه و مرخصی ندارد و به‌تنهایی می‌تواند تعداد زیادی از وظایف را انجام دهد. انقلاب ربات‌های انسان‌نما می‌تواند مزایای بسیار زیادی به‌همراه بیاورد اما همزمان یک‌سری خطرات نیز به دنبال دارد.

انسان امروزی برای انجام درست همه‌ی کارها به‌طور کامل بهینه نیست؛ بدین ترتیب منطقی است که بخواهیم از جایی به بعد سراغ تولید ابرانسان‌های رباتیک با سرعت و قدرت بیشتر باشیم، ربات‌هایی که کارهای متنوع‌تری را به بهترین شکل انجام دهند و پا و دست اضافه داشته باشند. دقیقا همان‌جا است که همه‌چیز عجیب و ترسناک می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات