Figure 01 معرفی شد؛ رباتی انسان‌نما برای ساخت دنیایی جدید در سیاره‌های دیگر

جمعه ۱۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۰
مطالعه 2 دقیقه
ربات انسان نما Figure 01 در حال قدم زدن
استارتاپ نوپای Figure ربات انسان‌نمای هیجان‌انگیزی معرفی کرده است. اعضای این استارتاپ، مهندسان سابق تسلا، اپل و بوستون داینامیکس هستند.
تبلیغات

ربات‌های انسان‌نما جزو ایده‌هایی هستند که از مدت‌ها پیش در ذهن دانشمندان شکل گرفته‌اند، اما با وجود پیشرفت انفجاری فناوری در دهه‌های اخیر، همچنان ربات انسان‌نمایی که از پس کارهای زیادی بربیاید و به تولید انبوه برسد، نداریم.

تسلا و شیائومی با رونمایی ربات‌های انسان‌نما در سال گذشته، بار دیگر ایده‌ی هیجان‌انگیز رباتی را که باعث ساده شدن زندگی برای انسان‌ها شود، بر سر زبان‌ها انداختند.

بوستون داینامیکس سرشناس‌ترین شرکت صنعت رباتیک است که محصولات هیجان‌انگیزی دارد، اما به عقیده‌ی بنیان‌گذار این شرکت، همچنان فاصله‌ی زیادی تا تولید اولین ربات انسان‌نمای قابل‌اتکا داریم.

Figure که تا سال گذشته در سکوت خبری فعالیت‌هایش را انجام می‌داد، رباتی انسان‌نما به‌نمایش گذاشته است. این استارتاپ که توسط برت ادکاک، هم‌بنیان‌گذار شرکت Archer، تأسیس شده است بودجه‌ی زیادی به تولید ربات انسان‌نمای همه‌کاره اختصاص داده است. Figure در حال حاضر تیمی ۴۰ نفره از مهندسان رباتیک دارد.

ربات انسان نما Figure 01 از نمای جلو مشکی

تک‌کرانچ می‌نویسد اعضای تیم Figure را مهندسان سابق بوستون داینامیکس، تسلا، اپل، IHMC و کروز تشکیل می‌دهند. بنیان‌گذار Figure می‌گوید او و اعضای تیمش در تلاشند با بهره‌گیری از هوش مصنوعی و صنعت رباتیک، آینده‌ی بهتری برای بشر خلق کنند. ادکاک مهندسان Figure را «بهترین‌های دنیا» در حوزه‌ی هوش مصنوعی و رباتیک و سیستم‌های مکانیکی می‌داند.

به گفته‌ی ادکاک، پس از دو دهه تحقیق‌و‌توسعه اکنون به جایی رسیده‌ایم که می‌توانیم ربات‌ها را تجاری‌سازی کنیم: «تعداد زیادی از اعضای تیم ما برای مدت‌زمان طولانی در این زمینه رؤیاپردازی کرده‌اند.»

اولین ربات انسان‌نمای Figure که ساخت نسخه‌ی پیش‌تولید آن در اواخر سال ۲۰۲۲ به پایان رسید، هم‌اکنون مراحل آزمایشی را می‌گذارند. این ربات که Figure 01 نام دارد فعلا در تصاویر رندرشده رؤیت شده است و نمونه‌ی واقعی آن را ندیده‌ایم. تسلا به‌هنگام رونمایی ربات انسان‌نمایش رویکرد مشابهی در پیش گرفته بود.

ادکاک می‌گوید Figure 01 در «خط مقدم تمامی ربات‌های انسان‌نمای الکترومکانیکی تاریخ» خواهد بود. استارتاپ Figure کار روی نسل دوم این ربات را نیز شروع کرده است. ربات جدید «قابلیت‌های کاملی خواهد داشت» و مخصوص عملیات‌های تجاری خواهد بود.

در حال حاضر ربات Figure روی کارهای متنوعی که در حالت عادی توسط کارگران انسانی انجام می‌شوند، تمرکز دارد. این ربات در انبار، فرآیند لجستیک، تولید و خرده‌فروشی کاربرد پیدا خواهد کرد، با این‌حال هدف نهایی Figure تولید ربات همه‌کاره است.

ادکاک می‌گوید ربات انسان‌نمای این شرکت در نهایت خواهد توانست افزون‌بر کارهای صنعتی، در زمینه‌هایی مثل مراقبت از سالمندان، ساخت دنیاهایی جدید در سیاره‌های دیگر و حتی کمک به افراد در خانه، به کار بیاید. البته این ربات در فاز اول صرفاً روی استفاده‌های صنعتی مثل حضور در خط تولید، حمل‌و‌نقل و لجستیک و انبارداری متمرکز خواهد بود. در این حوزه‌ها کمبود نیروی کار به‌شدت احساس می‌شود.

در حال حاضر هیچ مشخصات دقیقی درباره‌ی قد و وزن ربات انسان‌نمای Figure اعلام نشده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات