سونی احتمالاً باید اعلام کند برای جلوگیری از انتشار بازی‌ها روی گیم‌پس چقدر هزینه کرده است

یک‌شنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
سونی پلی استیشن
پرونده‌ی FTC علیه مایکروسافت در موضوع خرید اکتیویژن-بلیزارد می‌تواند جزئیات بسیار جالبی را درباره معاملات انحصاری صنعت بازی فاش کند.
تبلیغات

امکان دارد سونی مجبور شود جزئیات مربوط با برخی از معاملات انحصاری پلی‌استیشن را توضیح دهد. بدین‌ترتیب، شرکت ژاپنی باید اعلام کند برای جلوگیری از انتشار برخی بازی‌ها در سرویس‌های رقیب ازجمله Game Pass ایکس‌باکس چقدر پرداخت کرده است.

FTC قصد دارد با شکایت خود، جلو معامله‌ی فروش اکتیویژن-بلیزارد به مایکروسافت را بگیرد و بدین‌منظور روندی قانونی را با غول فناوری مستقر در ردموند آغاز کرده است. FTC احضاریه‌هایی نیز برای سونی ارسال کرده است تا این شرکت را به افشای اسناد داخلی و ایمیل‌های واحد پلی‌استیشن مجبور کند.

به‌گزارش ورج، مایکل چاپل، قاضی اداری ارشد FTC، اکنون با درخواست مایکروسافت برای افشای جزئیات معاملات انحصاری پلی‌استیشن سونی مواجه شده است. این درخواست شامل معاملاتی است که پس‌ از اول ژانویه‌ی ۲۰۱۹ انجام شده‌اند که شامل پرداخت کارمزد‌ها یا توافق‌هایی است که ناشران را از قراردادن بازی‌ها در سرویس Game Pass بازمی‌دارد. تصمیم قاضی پس‌ از آن صادر شد که مایکروسافت قبلاً سونی را به پرداخت هزینه‌ی «حقوق مسدودسازی» برای جلوگیری از اضافه‌کردن محتوای آن‌ها در Game Pass متهم کرد.

در‌ادامه، ادعاهای اخیر مایکروسافت ازنظر قاضی چاپل آورده شده است:

مایکروسافت استدلال می‌کند که شکایت در این زمینه، چندین اتهام را درباره‌ی اقدامات انحصاری توسعه‌دهندگان کنسول‌های مطرح بازی با ناشران بازی‌های ویدئویی مطرح می‌کند. مایکروسافت می‌گوید که SIE از بسیاری ناشران شخص‌ ثالث درخواست می‌کند با مفاد انحصاری موافقت کنند که ازجمله می‌توان به جلوگیری از قراردادن بازی‌های آن‌ها در سرویس اشتراک بازی ایکس‌باکس اشاره کرد.
- ادعاهای مایکروسافت علیه سونی

قاضی چاپل گفت شکایت مایکروسافت علیه سونی به اقدامات انحصاری بین توسعه‌دهندگان کنسول بازی‌های ویدئویی و توسعه‌دهندگان و ناشران بازی‌های ویدئویی می‌پردازد.

همچنین، مایکروسافت در تلاش بود تا جزئياتی از معاملات سونی به‌دست آورد؛ اطلاعاتی که به سال ۲۰۱۲ برمی‌گردند. بااین‌حال، قاضی چاپل این موضوع را درخواستی غیرمنطقی توضیف کرد و تقاضای سونی را برای محدود‌کردن زمان موردنیاز برای ارائه‌ی اسناد پذیرفت.

اینکه جزئیات معاملات انحصاری مثل اقدامات سونی علنی شود، بسیار نادر است؛ اما پرونده‌ی FTC می‌تواند بخشی از محرمانه‌بودن صنعت بازی را در دادگاه از بین ببرد. آخرین‌ بار در پرونده‌ی اپیک‌گیمز علیه اپل در سال ۲۰۲۱، شاهد افشای چنین جزئیات محرمانه‌ای بودیم.

پرونده‌ی FTC هنوز در مرحله‌ی کشف اسناد است و جلسه‌ی استماع شواهد برای دوم آگوست برنامه‌ریزی شده است؛ بنابراین، تا مشخص‌شدن جزئیات جدید احتمالی ماه‌ها زمان باقی مانده است.

احتمالاً سازمان‌های تنظیم‌کننده‌ی اتحادیه‌ی اروپا قرارداد میان مایکروسافت و اکتیویوژن را تأیید خواهند کرد. ترکیبی از توافقی که سازنده‌ی ویندوز در آن متعهد می‌شود بازی‌های پرطرفداری مثل Call of Duty را تا ۱۰ سال دیگر روی کنسول نینتندو سوئیچ ارائه دهد. به‌هرحال مایکروسافت همچنان باید نظر مثبت سازمان تنظیم‌کننده‌ی بریتانیا و ایالات‌ متحده را برای خرید اکتیویژن جلب کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات