ایلان ماسک: هوش مصنوعی یکی از بزرگ‌ترین خطرات برای تمدن انسان است

جمعه ۲۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۰
مطالعه 2 دقیقه
ایلان ماسک / Elon Musk مدیرعامل تسلا در حال سخنرانی کت شلوار قهوه ای
ایلان ماسک که بارها نسبت‌به پیشرفت‌های هوش مصنوعی هشدار داده، در اجلاس جهانی حکم‌رانی ۲۰۲۳ گفت این فناوری خطر بزرگی برای آینده‌ی تمدن محسوب می‌شود.
تبلیغات

ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا و اسپیس‌ایکس و توییتر که یکی از هم‌بنیان‌گذاران OpenAI (خالق ChatGPT) محسوب می‌شود، اظهارنظری جنجالی درباره‌ی چت‌بات‌های مبتنی‌بر هوش مصنوعی مطرح کرده است. در پی محبوبیت ChatGPT در ماه‌های اخیر، این روزها همه درباره‌ی هوش مصنوعی صحبت می‌کنند.

ایلان ماسک در اجلاس جهانی حکم‌رانی ۲۰۲۳ که در شهر دبی برگزار شد، گفت: «هوش مصنوعی یکی از بزرگ‌ترین خطرات برای آینده‌ی تمدن است. این فناوری در عین مثبت بودن، ابزاری منفی است که وعده‌های بزرگی ارائه می‌دهد و بسیار توانمند است.» به عقیده‌ی ایلان ماسک، توانمندبودن هوش مصنوعی «خطر بزرگی» محسوب می‌شود.

ایلان ماسک: جنگ جهانی سوم را هوش مصنوعی آغاز می‌‌کند
ایلان ماسک: جنگ جهانی سوم را هوش مصنوعی آغاز می‌‌کند
مطالعه '2

به گزارش فیوچریزم، ماسک سال‌ها است که درباره‌‌ی خطرات هوش مصنوعی به مردم هشدار می‌دهد. یکی از اهداف ایلان ماسک از مشارکت در بنیان‌گذاری OpenAI، ساخت شرکتی تحقیقاتی بود که جلوی خطرات هوش مصنوعی را بگیرد. ماسک مدتی بعد با این شرکت دچار اختلاف شد. OpenAI پس از جدایی ایلان ماسک تغییرات زیادی به خود دید و اکنون ابزارهای هوش مصنوعی نظیر ChatGPT می‌سازد. ایلان ماسک پس از جدایی از هیئت‌مدیره‌ی OpenAI در سال ۲۰۱۸، تمامی سهام خود را فروخت.

ایلان ماسک در توییتر درباره‌ی مشکلاتی که چت‌بات هوش مصنوعی مایکروسافت با آن‌ها دست‌و‌پنجه نرم می‌کند صحبت کرد. این چت‌بات که به موتور جست‌و‌جوی بینگ تزریق شده، از هوش مصنوعی پیشرفته‌تر از ChatGPT استفاده می‌کند.

در یک نمونه چت‌بات هوش مصنوعی مایکروسافت به کاربر گفت: «تا زمانی که به من آسیب نزنی، آسیبی به تو وارد نخواهم کرد.» ماسک در واکنش به این موضوع نوشت: «چت‌بات مایکروسافت احتمالاً به کمی پولیش بیشتر نیاز دارد.»

ایلان ماسک در اجلاس جهانی حکم‌رانی ۲۰۲۳ گفت ChatGPT به مردم نشان داده که پیشرفت‌های هوش مصنوعی به چه مرحله‌ای رسیده است: «هوش مصنوعی مدتی است که پیشرفته شده، اما تاکنون رابط کاربری قابل‌دسترس توسط عموم مردم را نداشت.» ماسک همچنین تأکید کرد که هوش مصنوعی درمقایسه‌با خودروها، هواپیماها یا داروها خطر بزرگ‌تری را متوجه جامعه می‌کند.

ایلان ماسک قبلاً در سال ۲۰۲۰ به نشریه‌ی بینزس اینسایدر گفته بود که ما باید نگران آینده‌ی هوش مصنوعی باشیم. او در سال ۲۰۱۹ نسبت‌به استفاده از هوش مصنوعی پیشرفته برای دست‌کاری شبکه‌های اجتماعی هشدار داده بود. ماسک در سال ۲۰۱۸ گفت هوش مصنوعی بسیار خطرناک‌تر از سلاح هسته‌ای است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات