هوش مصنوعی در مانوری آزمایشی، هواپیمای جنگی آمریکایی را کنترل کرد

شنبه ۶ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
برای نخستین‌بار، هوش مصنوعی توانست هواپیمای جنگی نیروی هوایی آمریکا را کنترل و عملا در نقش رهبر مأموریت ایفای نقش کند.
تبلیغات

در سال‌های اخیر، ارتش ایالات متحده‌ی آمریکا به‌شدت تلاش کرده است ازطریق پهپادها، ناوگان هوایی‌اش را تقویت کند؛ اما برای هدایت‌کردن هواپیماهایش، همچنان به اپراتورهای انسانی متکی است. بااین‌حال، به‌نظر می‌رسد ایالات متحده قصد دارد کم‌کم وابستگی خود را به اپراتورهای انسانی کاهش دهد. دکتر ویل راپر، معاون وزیر نیروی هوایی آمریکا، به‌تازگی در گفت‌و‌گو با مجله‌ی Popular Mechanics مدعی شده است که هوش مصنوعی اولین‌بار هواپیمای نظامی و دقیق‌تر سیستم نظامی آمریکا را کنترل کرده است.

براساس گفته‌های راپر، در آزمایش ارتش ایالات متحده، هوش مصنوعی در پروازی که۱۵ دسامبر ۲۰۲۰ (۲۵ آذر ۱۳۹۹) برفراز کالیفرنیا انجام شد، در نقش کمک‌خلبان برای هواپیمای جاسوسی لاکهید یو-۲ (Lockheed U-2)، ملقب به بانوی اژدها (Dragon Lady)، ظاهر شد. ARTUμ نسخه‌ای از هوش مصنوعی μZero است که برای بازی‌هایی نظیر شطرنج استفاده می‌شود. در حمله‌ی موشکی شبیه‌سازی‌شده به پایگاه نیروی هوایی بیل در کالیفرنیا، این هوش مصنوعی رادار را کاملا کنترل و تعیین کرد کِی باید روی ساقط‌کردن موشک‌ها و کِی روی حفاظت از پایگاه تمرکز کرد. اساسا همین موضوع باعث شد هوش مصنوعی رهبر عملیات دفاع از پایگاه نیروی هوایی بیل باشد.

درواقع، هوش مصنوعی به‌پرواز درنیامد؛ اما تعیین کرد اپراتور انسانی کِی باید پرواز کند. در مانور یادشده،‌ هیچ‌گاه از دستور هوش مصنوعی سرپیچی نشد. اعضای تیم U-2 FedLab یک ماه مشغول تعلیم‌دادن الگوریتم‌های μZero بودند تا این هوش مصنوعی بتواند به‌خوبی رادار را هدایت کند. بدین‌ترتیب، هوش مصنوعی توانست حین برقراری تعامل با خلبان جت‌ جنگنده، دشمنان را شناسایی کند و مراقب خطرهای احتمالی باشد. در این مانور، ارتباط بین نسخه‌ی اصلاح‌شده‌ی ARTUμ با دیگر زیرسیستم‌ها قطع شد تا خطرهای ناشی از تصمیمات اتخاذشده‌ی این هوش مصنوعی به‌حداقل برسد. 

گفتنی است قرار نیست هوش مصنوعی به‌زودی در میدان نبرد حاضر شود و وظایف جنگی را برعهده بگیرد، حتی به‌صورت آزمایشی. بر‌اساس گزارش‌های رسمی، پهپادهای جنگی آمریکایی که ازطریق هوش مصنوعی در نبردهای هوایی حضور پیدا کنند، تا جولای ۲۰۲۱ (تیر و مرداد ۱۴۰۰) قرار نیست به‌پرواز دربیایند. همچنین، محققان می‌گویند سیستم‌های جنگیِ این‌چنینی که با هوش مصنوعی کنترل می‌شوند، ممکن است با نبوغ انسانی فریب بخورند و فریب‌دادنشان کار سختی نیست. از مدتی پیش، وزارت دفاع ایالات متحده فرایند تدوین رهنمودهای اخلاقی هوش منصوعی را آغاز کرده است تا به کامپیوتر‌ها اجازه ندهد با تصمیم خودشان حمله‌ای را ترتیب دهند.

برای اثبات سودمندبودن هوش مصنوعی، لازم نیست کنترل کامل عملیات به‌دستش سپرده شود. دکتر ویل راپر می‌گوید هوش مصنوعی برای زمان‌هایی کاربرد دارد که خلبان جت جنگنده در وضعیت پیچیده دچار سردرگمی شده باشد. در این موقعیت، هوش مصنوعی می‌تواند کمک‌رسانی کند یا حتی کنترل برخی از سیستم‌ها را به‌دست بگیرد. اگر هوش مصنوعی بتواند به خلبان‌ها کمک کند در مأموریت روی اصلی‌ترین مسائل متمرکز باشند، نیروی هوای آمریکا می‌تواند در عملیات نظامی موفق‌تر باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات