ChatGPT همچون آیفون صنعت هوش مصنوعی است

دوشنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۰
مطالعه 2 دقیقه
لوگو OpenAI در کنار لوگو اپل / Apple
مدیرعامل انویدیا در حمایت تمام‌قد از ابزارهای هوش مصنوعی، چت‌بات نابغه‌ی ChatGPT را به آیفون حوزه‌ی هوش مصنوعی تشبیه کرده است.
تبلیغات

ChatGPT از نگاه تحلیلگران یکی از مهم‌ترین پدیده‌های صنعت فناوری در سال‌های اخیر است. این چت‌بات هوشمند به سؤالات پاسخ می‌دهد، کد می‌نویسد و حتی پتانسیل استخدام‌شدن به‌عنوان سناریونویس را نیز دارد. ChatGPT که اواخر سال گذشته‌ی میلادی آغازبه‌کار کرد، در زمانی سریع به محبوبیت قابل‌توجه رسید.

انویدیا، بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی پردازنده‌ی گرافیکی در دنیا، نقش پررنگی در هوشمندشدن ابزارهای هوش مصنوعی دارد. این ابزارها برای پردازش داده‌های سنگین به تراشه‌ی گرافیکی اتکا می‌کنند. تحلیلگران گفته‌اند درآمد سالانه‌ی انویدیا در نتیجه‌ی محبوبیت ChatGPT احتمالا ۹ میلیارد دلار رشد می‌کند.

جن‌سون هوانگ، مدیرعامل انویدیا، در اجلاسی که در دانشگاه برکلی کالیفرنیا برگزار شد، به سؤالات دانشجویان درباره‌ی پردازنده‌های گرافیکی و ابزارهای هوش مصنوعی پاسخ داد.

هوانگ گفت ChatGPT نقطه‌ی آغاز پروژه‌های بزرگ‌تری در حوزه‌ی هوش مصنوعی است. مدیرعامل انویدیا ChatGPT را «لحظه‌ی آیفونِ هوش مصنوعی» خطاب کرد و گفت این ابزار اساسا حوزه‌ی رایانش را دموکراتیزه کرده است. از نگاه مدیرعامل انویدیا، ChatGPT بزرگ‌ترین اتفاقی است که برای هوش مصنوعی و صنعت رایانش رخ داده.

جن‌سون هوانگ گفت: «اول از همه، رونمایی ChatGPT اتفاق بسیار بسیار بزرگی است. فکرش را بکنید، ChatGPT در تنها چند روز به ده‌ها میلیون کاربر دست پیدا کرد. نکته‌ی شگفت‌انگیز این است که همه به دلایل مختلف در حال استفاده از ChatGPT هستند و این ابزار را لذت‌بخش خطاب می‌کنند. معجزه همین است. آخرین باری که یک فناوری توانست تا این حد همه‌کاره باشد و این تعداد از مردم را شگفت‌زده کند، کِی بود؟»

مدیرعامل انویدیا معتقد است که ChatGPT اثری بسیار بزرگ روی صنعت فناوری می‌گذارد. در همین حین،ChatGPT اثر مثبت قابل‌توجهی روی سهام انویدیا گذاشته است. گفته می‌شود OpenAI (خالق ChatGPT) در حال استفاده از حدودا ۲۵٬۰۰۰ پردازنده‌ی گرافیکی انویدیا است تا نیاز سرورهایش را برطرف کند.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات