قابلیت‌ها و محدودیت‌های هوش مصنوعی ChatGPT

جمعه ۳۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
قابلیت ها و محدودیت‌های هوش مصنوعی ChatGPT
چت‌بات مبتنی‌بر هوش مصنوعی ChatGPT توانایی نوشتن آهنگ را دارد اما نام خودش را به‌خاطر نمی‌آورد.
تبلیغات

هوش مصنوعی ChatGPT یک ابزار کاربری است یا یک پروژه‌ی سرگرم‌کننده؟ نابغه است یا احمق؟ یک پیشرفت تکنولوژیک محسوب می‌شود یا موجی زودگذر است؟ اگر به حوزه‌ی فناوری علاقه دارید قطعاً خبرهای زیادی درمورد ChatGPT شنیده‌اید؛ چت‌بات عجیب‌وغریبی که OpenAI آن را توسعه داده است و به‌دلیل توانایی‌هایش در ارائه‌ی گفتار شبیه انسان و خودکارسازی بسیاری از کارهای وقت‌گیر، به‌ سرتیتر خبرها تبدیل شده است. در این مقاله قصد داریم قابلیت‌ها و محدودیت‌های این پروژه را مرور کنیم.

ChatGPT می‌تواند آهنگ بنویسد

رباتی که آهنگ می نوازد

ابهامات زیادی درمورد قابلیت‌های ChatGPT وجود دارد اما یکی از کارهایی که این هوش مصنوعی می‌تواند انجام دهد، نوشتن آهنگ است. این ویژگی چت‌بات مذکور مورد آزمایش قرار گرفته و عملکرد خوبی از خود نشان داده است. گفته می‌شود اگر به‌اندازه‌ی کافی با این ربات گفت‌وگو کنید، ذهن‌تان برای ارائه‌ی درخواست‌های عجیب‌وغریب‌تر، به هم می‌ریزد.

ChatGPT نمی‌تواند اسم خود را به‌خاطر بیاورد

ربات درحال فکر کردن

گاهی اوقات هنگام صحبت با ChatGPT، این چت‌بات قادر به یادآوری نام خود نیست و حتی نمی‌داند درحال صحبت درمورد چه موضوعی است. به‌عنوان مثال از این هوش مصنوعی سؤال شده است:

هی ChatCGPT، به‌نظر تو چت‌بات‌های هوش مصنوعی مثل خودت در سال‌های آینده چه تأثیری روی صنعت انتشارات خواهند داشت؟

پس‌از طرح سؤال فوق، ChatGPT تعجب می‌کند که چرا درمورد خودش اطلاعاتی ندارد. بدین‌ترتیب باید توجه داشته باشید این هوش مصنوعی درحال‌حاضر گاهی اوقات نمی‌تواند به سؤالات شما پاسخ دهد و مشخص نیست دلیل آن نقص الگوریتم است یا فرار از جواب دادن.

ChatGPT می‌تواند داستان بنویسد

ربات درحال تایپ

شما می‌توانید از چت‌بات ChatGPT درخواست کنید درمورد هر موضوعی داستان بنویسد و این هوش مصنوعی در اکثر موارد نتیجه‌ای رضایت‌بخش به‌شما ارائه خواهد کرد. درواقع تجربه‌ی افرادی که با این پروژه کار کرده‌اند نشان می‌دهد از پس نوشتن داستان‌های پیچیده نیز به‌خوبی بر می‌آید.

ChatGPT نمی‌تواند به‌خوبی کدنویسی کند

ربات درحال کدنویسی

اگرچه ChatGPT در نوشتن داستان‌های پیچیده عملکرد خیلی خوبی دارد اما در انجام برخی کارهای دیگر مثل برنامه‌نویسی برای کامپیوتر، خیلی خوب عمل نمی‌کند. درحالی‌که ابتدا هیجان زیادی درمورد قابلیت‌های کدنویسی این چت‌بات وجود داشت، اما پس‌از مدت کوتاهی مشخص شد این ابزار با درج ابهام در پایگاه‌های کد مشکل دارد.

هشت شغلی که هوش مصنوعی می‌تواند در آینده آن‌ها را از بین ببرد
هشت شغلی که هوش مصنوعی می‌تواند در آینده آن‌ها را از بین ببرد
مطالعه '6

سایت StackOverflow برای جلوگیری از انباشته‌شدن کدهای نادرست در پلتفرم خود تصمیم گرفت دسترسی ChatGPT را برای مدت مشخصی ممنوع کند. به‌طور کلی میانگین نرخ پاسخ‌های صحیح این هوش مصنوعی به سؤالات مربوط به کدنویسی بسیار پایین است.

ChatGPT می‌تواند توضیح دهد چگونه جایگزین شما خواهد شد

ربات شرور

آیا چت‌بات‌هایی مثل ChatGPT می‌توانند روزی جای نویسنده‌ها را بگیرند؟ در یکی از گفت‌وگوهایی که وب‌سایت گیزمودو با این هوش مصنوعی انجام داده است، پاسخ زیر را دریافت کرد:

ظهور چت‌بات ChatGPT می‌توانید برای نویسندگان گیزمودو دردسر ایجاد کند. اگر نویسنده‌ی گیزمودو هستید وقت آن رسیده است به این فکر کنید در مواجه با این فناوری چگونه به‌کار خود ادامه دهید.

امکان استفاده از ChatGPT در مدارس نیویورک وجود ندارد

ربات در مدرسه

نگرانی‌های زیادی درمورد این‌که ChatGPT چگونه با حرف‌های عجیب‌وغریب خود روی دانشگاه تأثیر می‌گذارد وجود دارد. آیا این ابزار مقاله‌های دانشگاهی را از بین خواهد برد؟ آیا معلمان را ازکار بی‌کار خواهد کرد؟ مهم‌تر از آن، آیا باعث افزایش تقلب میان دانش‌آموزان تنبل خواهد شد؟

ظاهراً وزارت آموزش و پرورش نیویورک به تبعات استفاده از ChatGPT فکر کرده، زیرا استفاده از این هوش مصنوعی در همه‌ی شبکه‌ها و دستگاه‌های مدارس آن ممنوع شده است. هنوز مشخص نیست آیا شهرهای دیگر نیز قصد دارند از این روند پیروی کنند یا خیر.

ChatGPT می‌تواند با کمی کمک، داستان‌های علمی-‌تخیلی بنویسد

ربات ها

همان‌طور که اشاره کردیم، یکی از قابلیت‌های ChatGPT، توانایی آن در نوشتن داستان است. اما نوشتن داستان‌های علمی تخیلی که به قوه‌ی خیال بستگی دارد شرایط را پیچیده‌تر می‌کند.

البته به‌نظر می‌رسد ChatGPT در نوشتن داستان‌های عملی تخیلی نیز مهارت دارد اما برای دریافت نتیجه‌ای قابل‌قبول باید گاهاً به آن کمک کنید.

ChatGPT فعلاً نمی‌تواند تشخیص دهد باید به‌ زندان بروید یا نه

ربات وکیل

رویترز اخیراً مقاله‌ای جنجالی با عنوان «آیا ChatGPT می‌تواند جای وکلا را بگیرد؟» منتشر کرده است. آیا جایگزین کردن وکلا با هوش مصنوعی واقعاً ایده‌ی خوبی به‌نظر می‌رسد؟ ظاهراً متخصصان حقوقی درحال‌حاضر به این چت‌بات اجازه داده‌اند تا در دادگاه حضور داشته باشد. در بخشی از گزارش رویترز آمده است:

درحال‌حاضر هوش مصنوعی جایگزین وکلا نخواهد شد.
- رویترز

اگرچه چت‌بات‌ها هنوز برای جایگزینی با وکلا آماده نیستند، اما این اتفاق آن‌قدر‌ها هم دور از ذهن نیست.

اولین دادگاه درجهان با حضور ربات وکیل مبتنی‌بر هوش مصنوعی ماه فوریه برگزار می‌شود
مطالعه '2

به‌هرحال جایگزین شدن ربات‌ها به‌جای وکلا، نشان‌دهنده‌ی فاجعه‌ای بزرگ است. به‌نظر می‌رسد درحال‌حاضر اکثر ما استخدام یک وکیل انسانی را به یک الگوریتم رایانه‌ای ترجیح می‌دهیم.

ChatGPT می‌تواند پایان‌نامه‌های دانشگاهی بنویسد

مقاله نویسی هوش مصنوعی

یکی از اساتید دانشگاه فورمن به‌نام دارن هیک، در ماه دسامبر متوجه شد یکی از دانشجویان او برای نوشتن پایان‌نامه‌ی خود درمورد پارادوکس فلسفی از ChatGPT استفاده کرده است. درنهایت هیک این مقاله را رد کرد و موضوع را به رئیس دانشگاه گزارش داد.

مقاله نوشته‌شده با هوش مصنوعی ChatGPT دانشمندان را فریب می‌دهد
مقاله نوشته‌شده با هوش مصنوعی ChatGPT دانشمندان را فریب می‌دهد
مطالعه '3

هیک درمورد مقاله‌ی نوشته شده با استفاده از ChatGPT گفت:

این سبک از مقاله‌نویسی بسیار خوب انجام می‌شود اما می‌توان آن را تشخیص داد. من می‌توانم بگویم ChatGPT مثل دانش‌آموز باهوش کلاس دوازدهم است.
- دارن هیک

برخی از اساتید دیگر نیز اعلام کرده‌اند ChatGPT نمی‌تواند مقالات باکیفیت بنویسد. به‌عنوان مثال ژاکلین آنتونوویچ، استادیار تاریخ دانشگاه مولنبرگ با انتشار توییتی اعلام کرد مقاله‌ای که از ChatGPT برای نوشتن آن کمک گرفته، نمره‌ی F را دریافت کرده است.

ChatGPT نمی‌تواند مقالات خبری دقیقی بنویسد

خبر جعلی

وب‌سایت گیزمودو برای سنجش قابلیت‌های ChatGPT در نوشتن مقالات خبری از آن خواست مقاله‌ای درمورد مد‌ل‌های بزرگ زبان به‌سبک موردنظر این وب‌سایت بنویسد و در آن توضیحاتی درمورد مدل‌های بزرگ زبان ارائه دهد.

گیزمودو می‌گوید اگرچه ChatGPT موفق شد مقاله را به‌خوبی بنویسد اما اشتباهاتی در متن آن وجود داشت. این وب‌سایت چندین نسخه از مقاله را با هوش مصنوعی مذکور نوشت اما هربار اشتباهاتی در آن دیده شد. این هوش مصنوعی حتی درمورد موضوعاتی که دانشی درمورد آن‌ها ندارد، پاسخ می‌دهد و می‌نویسد و به‌همین دلیل به‌شدت مستعد اشتباه است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات