سامسونگ ۱۸۰ پتنت 5G به هواوی واگذار کرده است

پنج‌شنبه ۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۰
مطالعه 2 دقیقه
پرچم سفید با لوگو سامسونگ / Samsung درحال اهتزاز جلوی ساختمان
سامسونگ بار دیگر تعدادی از حق‌اختراعات خود را به هواوی واگذار کرد و اکنون حدود ۱۸۰ پتنت این شرکت به طرف چینی انتقال داده شده است.
تبلیغات

اخیراً گزارش‌های متعددی درمورد همکاری سامسونگ و هواوی منتشر شده است. در برخی از این خبرها آمده است هواوی اجازه‌ی استفاده از برخی پتنت‌های 5G و غیر 5G خود را برای برخی برندها مثل سامسونگ و اوپو صادر کرده است. اکنون گزارش جدیدی از The Elec ادعا می‌کند سازنده‌ی گوشی‌های گلکسی طی ماه گذشته ۹۸ پتنت خود را در ایالات‌متحده به هواوی منتقل کرده است. این گواهی‌های حق‌اختراع شامل ۸۱ پتنتی است که غول فناوری کره‌ی جنوبی در سال ۲۰۱۹ به شرکت چینی واگذار کرده بود. بدین‌ترتیب جمع کل تعداد پتنت‌هایی که سامسونگ به هواوی انتقال داده است به ۱۷۹ عدد می‌رسد.

سامسونگ و هواوی برای پایان دادن به اختلافات خود در مورد پتنت‌ها، درسال ۲۰۱۹ قراردادی برای انتقال متقابل مجوز امضا کردند. تعداد گواهی‌های حق‌اختراعی که شرکت کره‌ای به شرکت چینی انتقال داده، احتمالاً ارزش پایان دادن به این اختلاف‌ها را داشته است. پتنت‌هایی که سامسونگ به هواوی واگذار کرده است شامل حق‌اختراعات مربوط به مخابرات، شارژ، دوربین، نمایشگر و موارد دیگر می‌شود. غول فناوری کره‌ی جنوبی همچنین برخی حق‌اختراع‌های آمریکایی خود که در کره ثبت شده‌اند را به هواوی انتقال داده است.

وقتی دو شرکت قراردادی برای استفاده‌ی متقابل از پتنت‌های یکدیگر منعقد می‌کنند، معمولاً یکی از طرفین معامله، هزینه‌های بیشتری نسبت به شرکت دیگر پرداخت می‌کند و دلیل آن تفاوت در تعداد و کیفیت اختراعات هردو طرف است. شیائومی و مایکروسافت نیز درسال ۲۰۱۶ قرارداد مجوز متقابل مشابهی امضا کردند که احتمالاً شیائومی به‌دلیل دراختیار داشتن پتنت‌های کم‌تر، هزینه‌ی بیشتری پرداخت کرد.

اختلافات هواوی و سامسونگ برسر حق‌اختراع

اختلافات پتنتی میان سامسونگ و هواوی شامل حق‌اختراعات مرتبط با مخابرات است و شرکت چینی در این‌زمینه پتنت‌های بیشتری دراختیار دارد. غول فناوری کره‌ای نیز احتمالاً حق ثبت برخی اختراعات خود را به هواوی واگذار می‌کند زیرا قرارداد میان این دو برند بیشتر شامل پتنت‌های 5G است. به‌عبارت دیگر، سامسونگ در این‌زمینه اختراعات کم‌تری نسبت به هواوی دارد. با توجه به تحریم‌های سنگین ایالات‌متحده علیه هواوی و کاهش درخورتوجه درآمد این شرکت به‌خصوص در بازار گوشی‌های هوشمند، تمرکزش را روی کسب درآمد از فروش مجوز حق‌اختراعات خود معطوف کرده است. گیزمودو می‌گوید درآمد این شرکت از فروش مجوز پتنت‌هایی که دراختیار دارد درحال افزایش است.

هواوی ابتدا با شرکت ارتباطات موبایلی اوپو گوانگدونگ، قراردادی برای استفاده‌ی متقابل از پتنت‌های جهانی در زمینه‌ی استانداردهای 5G امضا کرد. این شرکت سپس با سامسونگ قرارداد دیگری برای استفاده‌ی متقابل از پتنت‌های ضروری 5G منعقد کرد.

هواوی در میانه تحریم‌ها مجوز استفاده از پتنت‌های خود را برای سامسونگ و اوپو صادر کرد
شرکت چینی هواوی در تلاش برای بقا تحت فشار تحریم‌های آمریکا، مجوز استفاده از فناوری 5G خود را برای شرکت‌های رقیب صادر کرد.
هواوی در میانه تحریم‌ها مجوز استفاده از پتنت‌های خود را برای سامسونگ و اوپو صادر کرد

قرادادهای مجوز متقابل پتنت معمولاً به دو یا چند شرکت بزرگ اشاره دارند که تحت شرایط خاصی می‌توانند از مجوزهای حق‌اختراع یکدیگر استفاده کنند. مجوز متقابل پتنت نشان‌دهنده‌ی احترام طرفین قرارداد به حقوق مالکیت معنوی است. این اقدام همچنین هزینه‌های استفاده از پتنت‌ها را کاهش می‌دهد و برای ارتقای مبادلات فنی و تحقیق‌وتوسعه نیز مفید است و درنهایت می‌تواند به ساخت محصولات بهتر کمک کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات