هواوی در میانه تحریم‌ها مجوز استفاده از پتنت‌های خود را برای سامسونگ و اوپو صادر کرد

شنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
شرکت چینی هواوی در تلاش برای بقا تحت فشار تحریم‌های آمریکا، مجوز استفاده از فناوری 5G خود را برای شرکت‌های رقیب صادر کرد.
تبلیغات

هواوی اعلام کرد برای اولین بار مجوز استفاده از فناوری‌های کلیدی 5G خود را ۲۰ شرکت، از جمله رقیب چینی‌اش اوپو و همچنین سامسونگ، بزرگ‌ترین سازنده گوشی‌های هوشمند دنیا، صادر کرده است.

به گفته این شرکت، قرارداد مجوز پتنت با اوپو، چهارمین برند پرفروش گوشی‌های هوشمند، بزرگ‌ترین قرارداد هواوی با یک شرکت چینی تاکنون است و به جز 5G، فناوری‌های دیگری در حوزه‌ی صوتی و تصویری را نیز در بر می‌گیرد. به گفته‌ی اوپو، این قرارداد برای هر دو طرف سودآور است؛ چراکه هم اوپو به فناوری‌های مرتبط با 5G هواوی دسترسی خواهد داشت و هم هواوی می‌تواند از برخی از پتنت‌های اوپو استفاده کند.

هواوی ارزش قراردادهای امضاشده را فاش نکرده، اما گفته است که درآمد حاصل از فروش مجوز پتنت آن بین ۱٫۲ تا ۱٫۳ میلیارد دلار از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ بوده و این درآمد در حال افزایش است.

غول چینی صنعت فناوری در سال ۲۰۱۹ به فهرست سیاه ایالات متحده اضافه شد و تمامی شرکت‌های آمریکایی اجازه‌ی همکاری با هواوی را مگر در یک سری شرایط خاص از دست دادند. تحریم‌ها در گذر زمان تشدید شدند و هواوی را از فناوری‌‌های آمریکایی محروم کردند. برای مثال، ایالات متحده در سال ۲۰۲۰ دسترسی این شرکت به تراشه‌های به‌روز را بست.

درنتیجه‌ی تحریم‌های آمریکا، بسیاری از کسب‌و‌کارهای هواوی از جمله تجهیزات مخابراتی و موبایل تحت تأثیر قرار گرفتند. هواوی در چند سال گذشته جزو برترین برندهای بازار موبایل بود، اما امروزه در میان ۱۰ برند برتر نیز جایی ندارد.

هواوی حالا در تلاش است با وجود تحریم‌ها، با درآمد حاصل از صدور مجوز پتنت، کماکان به حیات خود ادامه دهد. اگر به‌خاطر داشته باشید، هواوی نخستین شرکت در جهان بود که تراشه‌های مجهز به فناوری 5G را معرفی کرد، اما پس از اینکه واشنگتن جلوی دسترسی این شرکت به فناوری‌های آمریکایی از جمله تأمین‌کنندگان تراشه را گرفت، هواوی از پیشروی در حوزه 5G باز ماند. این شرکت اکنون تنها می‌تواند از تراشه‌های 4G کوالکام در گوشی‌های خود استفاده کند؛ هرچند هنوز پتنت‌‌های مهمی در حوزه فناوری 5G دراختیار دارد.

به گفته‌ی آلن فن، رئیس بخش مالکیت معنوی هواوی، این شرکت «چندین پتنت ارزشمند در حوزه‌هایی مانند وای‌فای، 5G و کدک‌های صوتی و تصویری در بازار جهانی توسعه داده» که هواوی را قادر می‌سازد «به نوآوری ادامه دهد و محصولات و خدمات رقابتی‌تری را دراختیار مصرف‌کنندگان بگذارد.»

این طور که به نظر می‌رسد، هواوی کماکان مصمم است در حوزه تکنولوژی به پیشروی ادامه دهد. به گفته‌ی این شرکت، تا پایان سال ۲۰۲۱، تقریباً ۵۵ درصد از نیروی کارش یعنی معادل ۱۰۷ هزار نفر در بخش تحقیق و توسعه مشغول به کار بوده‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات