هشدار جدی اتحادیه اروپا به تیک‌تاک برای رعایت قوانین آنلاین

شنبه ۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
لوگو تیک تاک / TikTok Logo روی گوشی و پس زمینه
اگر تیک‌تاک تا سپتامبر سال جاری، محتوای آنلاین خود را با قوانین اتحادیه‌ی اروپا مطابقت ندهد، احتمالاُ ازطرف این سازمان با ممنوعیت مواجه خواهد شد.
تبلیغات

اتحادیه‌ی اروپا (EU) به تیک‌تاک هشدار داد اگر فعالیت‌های خود را با قوانین و مقررات محلی درمورد سیاست‌های حفظ حریم‌ خصوصی اعضای اتحادیه مطابقت ندهد، با ممنوعیت مواجه خواهد شد. مقام ارشد بازار داخلی اتحادیه‌ی اروپا به مدیرعامل تیک‌تاک اعلام کرده است این شبکه‌ی اجتماعی باید مدل تجاری خود را تا یکم سپتامبر ۲۰۲۳ با قوانین خدمات دیجیتال اتحادیه‌ی اروپا (DSA) هماهنگ کند.

تیری برتون، کمیسر اتحادیه‌ی اروپا به شو زی چو، مدیرعامل تیک‌تاک گفت:

اگر ممیزی‌ها مطابقت کامل را نشان ندهند، ما برای محافظت از شهروندان در اتخاذ تحریم‌ها تردید نخواهیم کرد.
- تیری برتون

بااین‌حال، سخن‌گوی تیک‌تاک با انتشار بیانیه‌ای به وب‌سایت گیزمودو گفت:

ممنوعیت تیک‌تاک در اروپا مورد بحث قرار نگرفته است. ما به اجرای مفاد DSA کاملاُ متعهد هستیم و به تلاش برای مطابقت با قوانین اتحادیه‌ی اروپا ازطریق شفافیت و پاسخ‌گویی بیشتر ادامه خواهیم داد.
- سخن‌گوی تیک‌تاک

DSA با هدف استانداردسازی قوانین محتوای آنلاین در کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا وضع شد و شرکت‌ها را مجبور کرد دررابطه با شفافیت عملکرد، برقراری اعتدال و حذف محتوای خلاف مقررات، موضعی قوی‌تر و فعال‌تر اتخاذ کنند.

کارولین گریر، مدیر سیاست عمومی تیک‌تاک با انتشار توییتی اعلام کرد برتون و چو درطول جلسه‌ی خود، گفت‌وگوی خوبی داشتند و شبکه‌ی اجتماعی مذکور از فرصت موجود برای تکرار تعهد خود به DSA استقبال کرد. گریر همچنین گفت تیک‌تاک تلاش‌های خود را برای اطمینان از مطابقت فعالیت‌هایش با GDPR و آیین‌نامه‌ی عملکرد درمورد اطلاعات نادرست، توضیح داده است. این شبکه‌ی اجتماعی می‌گوید مهم‌ترین اولویت، امنیت کاربران است.

جلسه‌ی مدیرعامل تیک‌تاک با مقام‌های اتحادیه‌ی اروپا پس‌از آن برگزار می‌شود که این شبکه‌ی اجتماعی اعتراف کرد چند تن از کارمندانش به اطلاعات دو روزنامه‌نگار دسترسی پیدا کرده‌اند تا از منبع اطلاعاتی که به رسانه‌ها درز کرده است مطلع شوند. تیک‌تاک پس‌از اعلام این خبر، کارمندان موردنظر را اخراج کرد و چو با ارسال ایمیلی به سایر کارکنان گفت:

کارمندان اخراج‌شده از اختیارات خود برای دسترسی به داده‌های کاربران تیک‌تاک سواستفاده کرده‌اند و این غیرقابل قبول است.
- چو

سایر رسانه‌های اجتماعی ازجمله توییتر و متا نیز در هفته‌ی اخیر تحت نظارت اتحادیه‌ی اروپا قرار گرفته‌اند. این دو شرکت قبلاً هشدارهایی را از اتحادیه دریافت کرده‌اند و اگر تا یکم سپتامبر سال جاری از قوانین DSA پیروی نکنند، با جریمه و ممنوعیت فعالیت مواجه خواهند شد.

برتون مشروعیت شبکه‌های اجتماعی را زیر سؤال برد و اعلام کرد این پلتفرم‌ها کاربران جوان را درمعرض خطراتی مثل چالش‌های مرگبار، آزار اینترنتی، اطلاعات نادرست، نشت داده‌ها و غیره قرار می‌دهند. برتون بدون اینکه به شبکه‌ی اجتماعی خاصی اشار کند، برخی از این برنامه‌ها را به جمع‌آوری داده‌های کاربران و ارسال آن به خارج از اروپا متهم کرد.

برتون همه‌ی کسب‌وکارها را تشویق کرد به اروپا بیایند اما گفت:

ما مسئولیت بیشتری درقبال مخاطبان جوان‌تر داریم و کسب‌وکارها فقط به شرط احترام به همه‌ی قوانین اتحادیه‌ی اروپا مورد استقبال قرار خواهند گرفت.
- برتون
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات