مالک چینی اپلیکیشن تیک تاک به رهگیری غیرقانونی لوکیشن کاربران اعتراف کرد

جمعه ۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
لوگو تیک تاک TikTok
بایت دنس، مالک تیک تاک، می‌گوید چهار نفر از کارمندانش به شیوه‌ای غیرقانونی تلاش کرده‌اند لوکیشن برخی از روزنامه‌نگاران را رهگیری کنند.
تبلیغات

بایت دنس، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های چین و مالک شبکه‌ی اجتماعی تیک تاک، به جمع‌آوری داده‌های کاربران به شیوه‌ای نامناسب و با هدف تحلیل لوکیشن آن‌ها، اعتراف کرده است. در بین این کاربران نام چند روزنامه‌نگار از جمله یکی از روزنامه‌نگاران نشریه‌ی فایننشال تایمز دیده می‌شود.

تحقیقات داخلی بایت دنس که جزئیات آن به دست خبرگزاری‌های مطرح رسیده است نشان می‌دهد در تابستان اخیر چهار نفر از کارمندان بایت دنس به شیوه‌ای غیرقانونی شروع‌به بررسی اطلاعات روزنامه‌نگاران کرده‌اند.

دو نفر از کارکنان بایت دنس در آمریکا و دو نفر در چین به اطلاعاتی مثل آدرس IP و سایر داده‌های شخصی روزنامه‌نگاران دسترسی پیدا کرده‌اند. فایننشال تایمز می‌گوید هدف این بوده که بایت دنس بفهمد روزنامه‌نگار این نشریه با کارکنان بایت دنس ارتباط دارد یا نه. بایت دنس در تحقیقاتش می‌گوید هیچ‌یک از این داده‌ها به بیرون فاش نشده است.

ظاهرا کارکنان بایت دنس یکی از روزنامه‌نگاران نشریه‌ی بازفید و شماری از کاربرانی را که از طریق حساب تیک تاک با روزنامه‌نگاران در ارتباط بوده‌اند، هدف قرار داده‌اند.

گفته می‌شود تحقیقات داخلی تیک تاک در پی حواشی اخیر انجام شده است. فوربز هفته‌ی قبل در گزارشی اختصاصی گفت قانون‌گذاران ایالات متحده اعلام کرده‌اند استفاده از تیک تاک در دستگاه‌های دولتی ممنوع می‌شود.

یکی از مدیران بایت دنس می‌گوید چهار کارمند این شرکت از موقعیت خود سوءاستفاده کرده‌اند. این شرکت همچنین از اتخاذ یک‌سری رهنمودهای امنیتی جدید خبر می‌دهد تا در آینده چنین اتفاقی تکرار نشود.

سنای آمریکا لایحه ممنوعیت استفاده از تیک تاک در دستگاه‌های دولتی را تصویب کرد
سنای آمریکا لایحه ممنوعیت استفاده از تیک تاک در دستگاه‌های دولتی را تصویب کرد
مطالعه '3

در پی انتشار جزئیات تحقیقات داخلی بایت دنس، سه نفر از کارمندانی که در رهگیری روزنامه‌نگاران نقش داشتند اخراج شدند و نفر چهارم استعفا داد. بایت دنس می‌گوید تغییراتی در تیم اعمال کرده و دسترسی به داده‌های کاربران آمریکایی را در آن تیمِ به‌خصوص غیرممکن کرده است.

خبر رهگیری روزنامه‌نگاران در حالی رسانه‌ای می‌شود که تیک تاک در چند وقت اخیر با محدودیت‌های زیادی از سوی دولت ایالات متحده مواجه شده است. آمریکا می‌گوید داده‌های پرشماری که تیک تاک از ساکنان این کشور جمع‌آوری می‌کند، ممکن است به دست دولت چین برسد. تیک تاک این ادعاها را رد می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات