سیاست‌مدار آمریکایی تیک تاک را به فنتانیل تشبیه کرد

دوشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
لوگو تیک تاک TikTok
یکی از نمایندگان کنگره‌، فروش تیک تاک به شرکتی آمریکایی را کار معقولی می‌داند. او می‌گوید تیک تاک همچون فنتانیل اعتیادآور و مخرب است.
تبلیغات

به‌گفته‌ی یکی از اعضای جمهوری‌خواه کنگره‌ که لایحه‌ی مسدودسازی تیک تاک را در آمریکا مطرح کرده است، فروش این شبکه‌ی اجتماعی چینی به شرکتی آمریکایی کار عاقلانه‌ای خواهد بود. مایک گالاگر، از منتقدان برجسته‌ی دولت چین که سه‌شنبه‌ی این هفته نقش پررنگ‌تری در کنگره برعهده می‌گیرد، تیک تاک را به «فنتانیل دیجیتالی» تشبیه کرده است. از نگاه او، این شبکه‌ی اجتماعی همچون فنتانیل اعتیادآور و مخرب است و به حزب کمونیست چین ارتباط دارد.

گالاگر در مصاحبه‌ با شبکه‌ی NBC آمریکا گفت بایت‌دنس، مالک تیک تاک را اساساً حزب کمونیست چین کنترل می‌کند؛ به‌همین‌دلیل، باید نظارت بیشتری روی تیک تاک شود: «باید از خود بپرسیم که می‌خواهیم حزب کمونیست چین شبکه‌ی اجتماعی تیک تاک که در حال تبدیل‌شدن به قوی‌ترین رسانه‌ی اجتماعی در آمریکا است، کنترل کند یا نه.»

به‌گزارش فایننشال تایمز، تیک تاک گفته‌های مایک گالاگر را دور از واقعیت می‌داند و مایل است برنامه‌ی همه‌جانبه‌اش برای رسیدگی به نگرانی‌های امنیت ملی را به اعضای کنگره توضیح دهد. تیک تاک به‌صراحت می‌گوید حزب کمونیست چین مستقیم یا غیرمستقیم روی این شبکه‌ی اجتماعی و شرکت بایت‌دنس نظارت نمی‌کند.

گفته‌های گالاگر در حالی مطرح می‌شود که دولت ایالات متحده در ماه‌های اخیر رویکردی سخت‌گیرانه علیه تیک تاک در پیش گرفته است. بسیاری از سیاست‌مداران آمریکایی خواستار مقابله‌ی جدی با تیک تاک شده‌اند. در سال‌های اخیر، این شبکه‌ی اجتماعی رشد انفجاری تجربه کرده و توانسته است توجه بسیاری از نوجوانان آمریکایی را به خود جلب کند.

در هفته‌های منتهی‌ به کریسمس، سنای آمریکا به اتفاق آراء لایحه‌ی ممنوعیت استفاده‌ی کارمندان دولت از تیک تاک را تصویب کرد. به‌موجب این قانون جدید، تیک تاک نباید در دستگاه‌های دولتی نصب شود. تعداد زیادی از ایالت‌های آمریکا ازجمله مریلند و تگزاس و آیووا پیش از اقدام کنگره، استفاده از تیک تاک را در دستگاه‌های دولتی ممنوع کرده بودند.

گالاگر با همکاریِ مارکو روبیو، عضو جمهوری‌خواه ارشد کمیته‌ی اطلاعاتی سنا، لایحه‌ی ممنوعیت تیک تاک را مطرح کرد. این دو در تلاش‌اند تا تیک تاک را به‌طورکامل در ایالات متحده ممنوع کنند. چند عضو دموکرات سنا نیز از این لایحه حمایت کرده‌اند.

گالاگر در مصاحبه‌ی جدیدش گفت لایحه‌ی پیشنهاد‌شده فروش تیک تاک به شرکتی آمریکایی را امکان‌پذیر می‌کند. از نگاه گالاگر، مالکیت شرکتی آمریکایی بر تیک تاک راهکاری انجام‌شدنی است. گالاگر می‌گوید انتقال دیتاسنترهای تیک تاک به کشوری مثل سنگاپور «شبه‌راه‌حل» است و اساساً به دولت چین و بایت‌دنس کمک می‌کند تا بر تیک تاک نظارت کنند.

مایک گالاگر از افسران اطلاعاتی سابق آمریکا است که از زمان اضافه‌شدن به کنگره در سال ۲۰۱۶ به یکی از منتقدان اصلی چین تبدیل شده است. کوین مک‌کارتی، عضو جمهوری‌‌خواه ارشد مجلس نمایندگان آمریکا، امیدوار است در روزهای آینده به‌عنوان رئیس مجلس انتخاب شود. وی ماه گذشته گفت گالاگر را به‌عنوان رهبر «کمیته‌ی منتخب چین» برمی‌گزیند. این کمیته به دولت واشینگتن برای سخت‌گیری بیشتر به چین کمک می‌کند.

شماری از اعضای جمهوری‌‌خواه ارشد مجلس نمایندگان از دولت جو بایدن به‌‌دلیل سخت‌‌نگرفتن به تیک تاک انتقاد کرده‌اند. آن‌ها می‌گویند دولت باید به لایحه‌های متمرکز بر تیک تاک سرعت بیشتری ببخشد. کریس رِی، مدیر FBI، نیز ماه گذشته گفت تیک تاک در تسهیل جاسوسی از آمریکایی‌ها نقش دارد و پکن می‌تواند الگوریتم‌های این اپلیکیشن را با هدف تسهیل عملیات نفوذ در آمریکا دست‌کاری کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات