پس از سنا، مجلس نمایندگان آمریکا نیز استفاده از تیک تاک را در دستگاه‌های دولتی ممنوع کرد

چهارشنبه ۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۵
مطالعه 2 دقیقه
مجلس نمایندگان ایالات متحده به لایحه‌ی ممنوعیت استفاده از تیک تاک در دستگاه‌های دولتی چراغ سبز نشان داده است چون این اپلیکیشن را تهدیدآمیز می‌دند.
تبلیغات

به‌روزرسانی (۷ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۰۰): بر اساس گزارش رویترز، پس از سنا، مجلس نمایندگان ایالات متحده نیز استفاده از اپلیکیشن تاک تاک را در تمامی دستگاه‌هایی که تحت مالکیت مدیریت این مجلس هستند ممنوع کرده. مدیر ارشد اداری مجلس نمایندگان به تمامی کارکنان گفته است که فورا باید تیک تاک را از دستگاه‌های خود حذف کنند «چون به‌دلیل یک‌سری مشکلات امنیتی، خطر بالایی دارد.»

خبر اصلی (۲۴ آذر ۱۴۰۱، ساعت ۲۳:۳۶): به گزارش CNN، سنای آمریکا قانون جدیدی تصویب کرده است که براساس آن، استفاده از شبکه‌ی اجتماعی چینی TikTok در تمامی دستگاه‌های دولتی ایالات متحده ممنوع می‌شود. دولت آمریکا عقیده دارد که تیک تاک امنیت اطلاعات را به خطر می‌اندازد و باعث نفوذ چین در دستگاه‌های دولتی می‌شود.

در رأی‌گیری مجلس سنا «لایحه‌ی ممنوعیت تیک تاک در دستگاه‌های دولتی» به اتفاق آرا به تصویب رسید. این لایحه توسط جاش هالی، سناتور جمهوری‌خواه ایالت میزوری، تهیه شد. این جدیدترین اقدام قانون‌گذاران ایالات متحده علیه سرویسی است که انتشار ویدیوهایی با فرمت کوتاه را ممکن می‌کند و در سال‌های اخیر به محبوبیت قابل توجهی بین نوجوانان آمریکایی دست پیدا کرده است. تیک تاک امروزه بیش از یک میلیارد کاربر در سراسر دنیا دارد و جایگاه اینستاگرام و فیسبوک را به‌شدت تهدید می‌کند.

مقامات ایالات متحده نگرانند داده‌هایی که تیک تاک از کاربران آمریکایی جمع‌آوری می‌کند به دست دولت چین بیفتد. چین نفوذ قابل توجهی در بایت‌دنس، شرکت مادر تیک تاک، دارد. این ادعا در حالی مطرح می‌شود که مقامات تیک تاک هرگونه ارتباط با دولت چین را تکذیب کرده‌اند.

کن باک، سناتور جمهوری‌خواه ایالت کلرادو، سال گذشته لایحه‌ی دیگری با محوریت تیک تاک معرفی کرد. آن لایحه هنوز به تصویب اعضای کمیته‌ی نظارت مجلس نمایندگان آمریکا نرسیده است.

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، می‌گوید هنوز مشخص نیست که مجلس نمایندگان هم مثل سنا لایحه‌ی مربوط به تیک تاک را تصویب می‌کند یا نه. ظاهراً قانون‌گذاران ایالات متحده در حال مذاکره با مقامات کاخ سفید هستند تا در صورت لزوم برخی از بخش‌های لایحه را اصلاح کنند.

سخنگوی تیک تاک در بیانیه‌ای می‌گوید بار دیگر سناتور هالی قانونی را مطرح کرده است که استفاده از تیک تاک را در دستگاه‌های دولتی ممنوع می‌کند، «طرحی که هیچ تأثیری روی بهبود منافع امنیت ملی آمریکا نمی‌گذارد.» سخنگوی تیک تاک می‌گوید مدیران این شبکه‌ی اجتماعی امیدوار هستند سناتور هالی به‌جای ادامه دادن این مسیر، سراغ طرح دیگری که نگرانی‌هایش را رفع کند، برود.

تیک تاک در چند وقت اخیر مذاکراتی با دولت ایالات متحده داشته است تا در این کشور مسدود نشود. تیک تاک سال‌ها پشت درهای بسته با کمیته‌ی سرمایه‌گذاری خارجی ایالات متحده مذاکره کرده اما هنوز به نتیجه‌ی مشخصی نرسیده است.

سه‌شنبه‌ی این هفته گروهی از قانون‌گذاران آمریکایی به رهبری سناتور جمهوری‌خواه ایالت فلوریدا لایحه‌ی جدیدی برای ممنوعیت کامل تیک تاک در ایالات متحده پیشنهاد کردند. آن‌ها همچنین به‌دنبال مسدود کردن اپلیکیشن‌هایی هستند که ممکن است «به‌طور اساسی، تحت نفوذ» کشورهای چین و روسیه و ایران و کره‌ی شمالی و کوبا و ونزوئلا باشند.

در دو هفته‌ی اخیر حداقل هفت ایالت آمریکا گفته‌اند که کارکنان را از استفاده از تیک تاک در دستگاه‌های دولتی منع می‌کنند. شماری از آژانس‌های دولتی آمریکا به‌طور مستقل اقداماتی برای محدودسازی استفاده از تیک تاک در بین کارکنان خود انجام داده‌اند. در حال حاضر ارتش آمریکا، وزارت امور خارجه و وزارت امنیت داخلی اجازه نمی‌دهند تیک تاک در دستگاه‌هایی که تحت مالکیت دولت آمریکا است نصب شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات