افزایش تنش‌ها میان آمریکا و چین بر سر تایوان اهمیت سامسونگ را به‌عنوان تراشه‌ساز افزایش می‌دهد

پنج‌شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
تنش‌های جدید میان ایالات متحده و چین بر سر مسئله‌ی تایوان ممکن است باعث افزایش اهمیت سامسونگ به‌عنوان شرکتی تراشه‌ساز شود.
تبلیغات

جهان امروز در شرایطی قرار دارد که به‌سختی می‌تواند درگیری جدیدی را تحمل کند. نبود قطعیت‌های دو سال گذشته به ایجاد آشفتگی‌های درخورتوجهی در سرتاسر جهان منجر شده است. علاوه‌براین، ویروس کرونا همچنان به جهش و گذر از دوره‌های تجدیدحیات ادامه می‌دهد و بهبود اقتصاد پس از دوران همه‌گیری کووید ۱۹، بسیار کُند بوده است.

علاوه‌براین، درگیری‌های مسلحانه میان روسیه و اوکراین مسائل را پییچیده‌تر کرده است و امکان بازگشت به حالت عادی برای زنجیره‌های تأمین جهانی همچنان وجود ندارد. موضوع مهم دیگر اینکه بازارها متلاطم هستند؛ زیرا ترس از رکورد جهانی، بسیار زیاد است. طبیعتاً این بدترین زمان برای افزایش تنش‌ها میان دو ابرقدرت جهانی است؛ شرایطی که درحال‌حاضر میان چین و ایالات متحده برسر تایوان در حال رخ‌دادن است.

پیشینه‌ی این درگیری در تاریخ و شرایط جغرافیایی‌سیاسی ریشه دارد. این مبحث بسیار گسترده است و پیامدهای بالقوه‌ی هرگونه درگیری شدید خواهد بود؛ به‌خصوص برای صنایعی که به بازار نیمه‌هادی متکی هستند. TSMC تایوان، پیشروترین تولیدکننده‌‌ی قراردادی تراشه در جهان، این شرکت سیستم-روی-چیپ‌های پیشرفته‌ای را برای تعداد زیادی از شرکت‌های فعال در صنایع مختلف تولید می‌کند. کمبود جهانی تراشه‌ها نیز پس از همه‌گیری کرونا، تغییر خیلی زیادی نکرده است.

هرگونه پیامد درگیری احتمالی بر سر تایوان، می‌تواند کل زنجیره‌ی تأمین تراشه‌ را برهم بزند. این مسئله درنهایت به عواقب اقتصادی فاجعه‌باری به‌دنبال خواهد داشت؛ زیرا شرکت‌ها به‌دلیل دردسترس‌نبودن پردازنده‌ها، نمی‌توانند محصولات جدیدی روانه‌ی بازار کنند؛ به‌همین‌دلیل، مجبور خواهند بود تصمیمات دشواری برای حفظ کسب‌وکار خود اتخاذ کنند.

فرایند تولید ۳ نانومتری سامسونگ

بیشتر تأسیسات ریخته‌گیری TSMC در تایوان واقع شده است و اکثر تراشه‌های پیشرفته‌ی آن در این کشور ساخته می‌شوند. این شرکت چند کارخانه‌ی دیگر در چین و سنگاپور و ایالات متحده نیز دارد؛ اما هیچ‌کدام از آن‌ها با مقیاس تأسیسات آن در تایوان مطابقت ندارند. TSMC برنامه‌هایی برای تأسیس کارخانه‌ای جدید به‌منظور ساخت تراشه‌ی پیشرفته در ایالات متحده دارد؛ البته شروع کار این تأسیسات چند سال دیگر طول خواهد کشید. بدیهی است که این شرکت سرمایه‌گذاری زیادی برای محافظت از خود دربرابر خطرهای ژئوپلیتیک مشابه در آینده انجام می‌دهد.

TSMC، تنها سازنده‌ی قراردادی تراشه در جهان نیست؛ اما یکی از دو شرکتی محسوب می‌شود که معماری‌های پیشرفته ارائه می‌دهد. سامسونگ رقیب اصلی این شرکت است که برای پیشی‌گرفتن از آن و تبدیل‌شدن به برترین سازنده‌ی تراشه‌ی قراردادی، سرمایه‌گذاری‌های درخورتوجهی انجام داده است. این شرکت اخیراً از راه‌اندازی کارخانه‌ی جدید ۱۷ میلیارد دلاری در ایالات متحده خبر داده است. غول فناوری کره‌ای قصد دارد بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کند تا تجارت تراشه‌سازی خود را به سطح جدیدی برساند.

سامسونگ قبلاً با عرضه‌ی اولین مجموعه تراشه‌های ۳ نانومتری خود TSMC را پشت‌سر گذاشته است. این معماری پیشرفته برای ایجاد تراشه‌های محاسباتی با کارایی بالا برای سرورها، مراکز داده، تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها، پوشیدنی‌ها، رایانه‌های شخصی و سایر دستگاه‌ها استفاده خواهد شد. انتظار می‌رود TSMC اولین پردازنده‌های مبتنی‌بر معماری ۳ نانومتری خود را در سه‌ماهه‌ی چهارم امسال عرضه کند. هر دو شرکت برای جذب سفارش‌های مشتریان بزرگی مانند کوالکام، اپل، مدیاتک، انویدیا و AMD رقابت خواهند کرد.

در هر سناریو نامطلوبی که توانایی TSMC را برای تولید تراشه‌ در کارخانه‌های خود در تایوان موقتاً کاهش دهد، تقاضای موجود ناگزیر به‌سمت سامسونگ خواهد رفت و این شرکت برای زنجیره‌ی جهانی بیش از آنچه هست، اهمیت خواهد یافت. همان‌طورکه گفتیم، سامسونگ ظرفیت محدودی دارد و نمی‌تواند به‌تنهایی تمام تقاضاهایی را تأمین کند که از TSMC به‌سمت این شرکت سرازیر می‌شوند.

بااین‌حال، سامسونگ، تنها سازنده‌ی قراردادی تراشه خواهد بود که توانایی عرضه‌ی پردازنده‌های تولید‌شده برپایه‌ی معماری‌های پیشرفته را در مقیاس گسترده دارد. شرکت‌هایی که نتوانند سفارش‌های خود را در کارخانه‌های تراشه‌سازی سامسونگ تضمین کنند، در شرایط بسیار سختی قرار خواهند گرفت.

اگر اوضاع به این سمت پیش برود، محیط کسب‌وکار نیز بسیار دشوار خواهد شد. دولت‌ها هم‌سو با سیاست‌هایشان معمولاً تحریم‌ها و سایر اقدامات سخت اقتصادی را اعمال می‌کند. ایالات متحده به‌صراحت اعلام کرده است شرکت‌هایی که با برندهای تحریم‌شده تجارت می‌کنند، نمی‌توانند با شرکت‌های آمریکایی دادوستد کنند و پیمایش همه‌ی این‌ها نیازمند احتیاط شدید است.

شاید به‌همین‌دلیل درخواست‌های فزاینده‌ای برای عفو رئیس سامسونگ، لی جائه یونگ، وجود دارد تا بتواند کاملاً به مدیریت بازگردد. تصمیمات مهم مستلزم مشارکت او است و در چنین شرایط سیاسی و اقتصادی نامطمئنی، مسلماً به‌نفع غول فناوری کره‌ای خواهد بود که این شخصیت مهم را فعالانه درگیر موضوع کند.

نمی‌توان گفت که نتیجه‌ی تنش‌های آمریکا در چین به کجا ختم خواهد شد. شاید این درگیری‌ها از سطح لفاظی فراتر نرود و اوضاع بیش‌ازاین تشدید نشود. بااین‌حال، با‌‌توجه‌‌به اتفاقات زیادی که در دو سال گذشته رخ داده است، این روزها نمی‌توان هیچ سناریویی را رد کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات