مایکروسافت ابزارها و آموزش‌های لازم برای تعمیر دستگاه‌هایش را دراختیار کاربران می‌گذارد

یک‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
نتایج مطالعه‌ی جدیدی که به‌سفارش مایکروسافت انجام شده، نشان می‌دهد تعمیر محصولات به‌دست کاربران، تأثیر درخورتوجهی بر کاهش ضایعات و انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌گذارد.
تبلیغات

ظاهراً مایکروسافت سرانجام تصمیم گرفته است امکان تعمیر محصولاتش را برای کاربران فراهم کند. اخیراً بسیاری از شرکت‌های بزرگ فناوری نیز در اقدامی مشابه سعی کرده‌اند امکان تعمیر محصولاتشان را فراهم کنند تا کاربران بتوانند خودشان با هزینه‌ی کمتری مشکل دستگاه خود را رفع کنند.

به‌گزارش Gizmodo، مایکروسافت با استناد به نتیجه‌ی مطالعه‌ای که به‌درخواست این شرکت انجام شده، اعلام کرده است اگر افراد بیشتری بتوانند دستگاهشان را تعمیر کنند یا از تعمیرکاران مجاز بدین‌منظور بهره ببرند، میزان تولید ضایعات و آلاینده‌های محیط‌زیست کاهش خواهد یافت.

گزارش شرکت مشاوره‌ی مدیریت کسب‌وکار Oakdene Hollins در بریتانیا می‌گوید که تعمیر محصول به‌جای تعویض آن می‌تواند حداکثر ۹۲ درصد بر کاهش احتمالی زبانه‌ها و انتشار گازهای گلخانه‌ای تأثیرگذار باشد. اگر کاربران به‌ویژه برای تعمیر دستگاه‌های جدیدتر مایکروسافت به تعمیرکاران مجاز محلی دسترسی داشته باشند، باعث کاهش ضایعات خواهد شد.

این مطالعه سناریوهای مختلف تعمیر را بررسی کرد؛ ازجمله ارسال دستگاه به کارخانه‌ها در ایالات متحده و چین و دریافت خدمات تعمیر که ارائه‌دهندگان خدمات مجاز با استفاده از واحدهای جایگزین میدانی ارائه می‌دهند. درحال‌حاضر، تعمیر سریع فقط برای مشتریان شرکتی محصولات خاص و جدیدتر مایکرسافت دردسترس است. همچنین، این مطالعه تأکید می‌کند که تغییرات اخیر در نحوه‌ی طراحی محصولات این شرکت که جداسازی و تعمیر آن‌ها را آسان‌تر می‌کند، دستاوردهای بزرگی محسوب می‌شود.

توجه به این نکته نیز اهمیت دارد که این مطالعه روی تعمیر دستگاه به‌دست کاربر متمرکز نیست و درعوض درباره‌ی مزایای استفاده از تعمیرگاه‌های محلی تأییدشده‌ی مایکروسافت و حمل‌ونقل دستگاه‌های تعمیر‌پذیر به کارخانه و طراحی دستگاه‌هایی با تعمیر آسان‌تر صحبت می‌کند.

همان‌طورکه Grist برای اولین‌بار گزارش داد، مایکروسافت پیش‌ازاین موافقت کرده بود که پس از انتشار این تحقیق و براساس یافته‌های آن عمل کند. ردموندی‌ها اواخر سال گذشته با قطع‌نامه‌ی سهام‌داران موافقت کردند؛ قطع‌نامه‌ای که گروه سرمایه‌گذار متمرکز بر پایداری As You Sow آن را منتشر کرده است. این شرکت نه‌تنها موافقت خود را با تأمین مالی مطالعه درباره‌ی شیوه‌ی تعمیراتی خود اعلام کرد؛ بلکه وعده داد که براساس نتایج آن عمل کند.

بااین‌حال، به‌نظر می‌رسد که مایکروسافت از فرصت خود نهایت استفاده را می‌برد تا به‌سمت اجرای کامل ارائه‌ی حق تعمیر به کاربران حرکت کند. سخن‌گوی مایکروسافت در بیانیه‌ای گفت این شرکت از سال‌ها قبل اقداماتی برای بهبود قابلیت تعمیرپذیری دستگاه‌های خود و گسترش گزینه‌های موجود برای تعمیر آن‌ها انجام داده است.

تاکنون، مسیری طولانی برای طرفداران حق تعمیر طی شده است. مایکروسافت اوایل سال جاری با انتشار ویدئویی نحوه‌ی باز‌کردن پوسته‌ی یک لپ‌تاپ سرفیس SE را آموزش داد. این شرکت قبلاً به‌طور مداوم امتیاز بسیار کمی در توانایی کاربران برای تعمیر محصولات خود کسب می‌کرد. مایکروسافت مثل شرکت‌های دیگر ازجمله سامسونگ و گوگل با شرکت تعمیرات iFixit وارد همکاری شده است تا تعمیر دستگاه‌های خود را برای کاربران آسان کند.

اپل نیز به‌تازگی برنامه‌ی تعمیر آیفون به‌دست کاربر و اجاره‌ی کیت تعمیرات خود را راه‌اندازی کرده است‌؛ برنامه‌ای که به کاربران اجازه می‌دهد قطعات موردنیاز برای تعمیر آیفون ۱۲ و آیفون ۱۳ و آیفون SE را تهیه کنند. همچنین، این شرکت تصمیم گرفته است برنامه‌های تعمیر خود را برای ارائه‌ی خدمات به خارج از ایالات متحده گسترش دهد. البته کوپرتینویی‌ها به این نکته نیز اشاره کرده است که کاربران پس از تعمیر گوشی خود باید قطعات جدید را با نرم‌افزار پیکربندی جفت‌‌سازی کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات