ظاهراً آمازون از داده‌های صوتی الکسا برای ارائه‌ی تبلیغات هدفمند استفاده می‌کند

شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
نتایج یک گزارش جدید حاکی از آن است که آمازون از داده‌های تعامل کاربران با دستیار صوتی الکسا برای ارائه‌ی تبلیغات هدفمند بهره می‌برد.
تبلیغات

گزارش منتشر‌شده در هفته‌ی گذشته حاکی از آن است که آمازون از داده‌های صوتی دستگاه‌های Echo برای ارائه‌ی تبلیغات هدفمند در پلتفرم‌های خود و وب استفاده می‌کند. این گزارش‌ که توسط محققان وابسته به دانشگاه واشنگتن، یو سی دیویس، یو سی اروین و دانشگاه نورث ایسترن تهیه شده است، اعلام می‌کند روش‌هایی که آمازون برای استفاده از داده‌های دستیار صوتی الکسا از آن بهره می‌برد با سیاست‌های حفظ حریم‌خصوصی این شرکت مطابقت ندارد.

TheVerge می‌نویسد، گزارشی که با عنوان «پژواک‌های شما شنیده می‌شود: ردیابی، پروفایل‌سازی و هدف‌گذاری تبلیغات در اکوسیستم بلندگوی هوشمند آمازون» منتشر شده است نشان می‌دهد غول خرده‌فروشی آنلاین و اشخاص ثالث (ازجمله خدمات تبلیغات و ردیابی) داده‌های تعامل شما با دستیار الکسا را ازطریق بلندگوهای هوشمند Echo جمع‌آوری و سپس با ۴۱ شریک تبلیغاتی به‌اشتراک می‌گذارد. در نهایت از این داده‌ها برای نتیجه‌گیری درمورد علایق کاربر و ارائه‌ی تبلیغات هدفمند روی پلتفرم‌های آمازون (مثل دستگاه‌های Echo) و همچنین خارج از پلتفرم‌های این شرکت (وب) استفاده می‌شود. این گزارش همچنین نتیجه‌گیری می‌کند که تقاضای زیاد برای دستیابی به داده‌های جمع‌آوری‌شده باعث افزایش ۳۰ برابری قیمت‌ از سوی تبلیغ‌کنندگان می‌شود.

لورن رایمهیلد، سخنگوی آمازون در ایمیلی به ورج تأیید کرد که از داده‌های صوتی تعاملات کاربران با الکسا برای اطلاع‌رسانی تبلیغات مرتبط نمایش‌ داده‌شده در آمازون یا سایر وب‌سایت‌هایی که این شرکت در آن‌ تبلیغ قرار می‌دهد، استفاده می‌شود. درست مثل آنچه هنگام خرید در Amazon.com یا درخواست آهنگ ازطریق آمازون موزیک تجربه خواهید کرد، اگر از الکسا درخواست کنید دستمال کاغذی سفارش دهد یا آهنگی را در آمازون موزیک پخش کند، ممکن است ثبت آن خرید یا پخش آهنگ، آگهی‌های مرتبطی که در آمازون یا سایر سایت‌هایی که این شرکت در آن‌ها تبلیغات نمایش می‌دهد، به کاربر ارائه دهد.

این شرکت همچنین تأیید کرده است که تبلیغات هدفمندی روی بلندگوی‌های هوشمند خود ارائه می‌دهد. رایمهیلد با اشاره به استفاده از محتوای این شرکت در سرویس‌های دیگر گفت:

شاید مشتریان هنگام استفاده از محتوای ممتازی که از تبلیغات پشتیبانی می‌کنند، آگهی‌های مبتنی‌بر علاقه‌های خود دریافت کنند که ازجمله می‌توان به موسیقی، رادیو یا جریان‌های خبری اشاره کرد. آمازون صداهای ضبط‌شده‌ی کاربران را با توسعه‌دهندگان به‌اشتراک نمی‌گذارد و توسعه‌دهندگان اطلاعات لازم برای برآورده کردن درخواست‌های کاربران را در چارچوب مهارت‌های خود دریافت می‌کنند؛ به‌عنوان مثال ارائه‌ی پاسخ برای پرسش‌نامه‌ها یا دریافت نام آهنگی که می‌خواهید پخش شود. ما اطلاعات شخصی مشتریان خود را بدون رضایت آن‌ها با توسعه‌دهندگان یا شرکت‌های شخص‌ثالث به‌اشتراک نمی‌گذاریم. آمازون همچنین به کاربران الکسا اجازه می‌دهد از هدف‌گذاری تبلیغاتی انصراف دهند.

۱۰ دانشمند محققی که به رهبری عمر اقبال، محقق فوق‌دکتری در دانشگاه واشنگتن روی این گزارش کار کرده‌اند، یک چارچوب حسابرسی برای اندازه‌گیری جمع‌آوری داده‌های تبلیغات آنلاین ایجاد کردند. سپس با بهره گرفتن از برخی مهارت‌ها، تعدادی شخصیت برای تعامل با الکسا ایجاد کردند. این شخصیت‌ها علایق خاصی داشتند که شامل معنویت، خودرو هوشمند، خانه هوشمند، حیوانات خانگی، مد، دوستیابی، ناوبری، نوشیدنی‌ها و سلامتی بود. آن‌ها همچنین یک شخصیت استاندارد را برای کنترل بیشتر ایجاد کردند.

این هدف‌گذاری آگهی، مستلزم اشتراک‌گذاری داده‌های مهم بین چند طرف است.

تجزیه‌وتحلیل آماری نتایج نشان داد تبلیغات هدفمند برای هر شخص در جای دیگری از وب ارائه شده است و این یعنی تعاملات با بلندگوی هوشمند برای هدف‌قرار دادن تبلیغات در وب و در تبلیغات صوتی استفاده می‌شود. این امر باعث شد محققان تشخیص دهند که شواهدی معتبر وجود دارد که نشان‌دهنده‌ی استفاده از تعامل کاربر با بلندگوی هوشمند برای هدف‌یابی تبلیغات است و این هدف‌گیری تبلیغاتی از اشتراک‌گذاری داده‌های درخورتوجه بین چندطرف حکایت دارد.

این گزارش خاطرنشان می‌کند فقط رونوشت‌های پردازش‌شده، به‌اشتراک گذاشته شده‌اند و نه صدای خام کاربر. علاوه‌براین، درمقایسه با تحقیقات قبلی، ردیابی فعالیت کاربران در بلندگوهای هوشمند نسبت به تلویزیون‌های هوشمند و هدست‌های واقعیت مجازی کمتر بوده است.

آمازون به TheVerge گفت اعتقاد دارد این تحقیق ناقص است. رایمهیلد در این رابطه توضیح داد:

بسیاری از نتیجه‌گیری‌های این تحقیق براساس استنباط‌ها یا گمانه‌زنی‌های نادرست نویسندگان است و به‌طور دقیق نحوه‌ی عملکرد الکسا را منعکس نمی‌کند. ما اطلاعات شخصی مشتریان خود را نمی‌فروشیم و درخواست‌های الکسا را با شبکه‌های تبلیغاتی به‌اشتراک نمی‌گذاریم.

رایمهیلد گفت همه‌ی سرویس‌های شخص‌ثالث که اطلاعات شخصی را جمع‌آوری می‌کنند باید خط‌مشی رازداری خود را در صفحه‌ی مربوط به‌خود ثبت کنند و سپس توسعه‌دهندگان می‌توانند از آن اطلاعات مطابق با آن خط‌مشی‌ها استفاده کنند. وی در ادامه‌ی توضیحات خود گفت:

به‌عنوان مثال یک سرویس پخش موسیقی با پشتیبانی از تبلیغات، احتمالاً به مشتریان خود اجازه می‌دهد تبلیغات مبتنی‌بر علاقه‌ را هرجایی که بتوان از آن سرویس استفاده کرد، انتخاب کنند یا از آن خارج شوند. بااین‌حال، این گزارش نشان داد که خط‌مشی‌های ارائه شده در بهترین حالت، نقطه‌ای بودند، به‌طوری‌که بیش از ۷۰ درصد از سرویس‌های شخص‌ثالثی که مورد بررسی قرار گرفته است، حتی به الکسا یا آمازون اشاره نداشته و فقط ۲٫۲ درصد از آن‌ها درمورد شیوه‌های جمع‌آوری داده‌ها در خط‌مشی‌های حفظ حریم‌خصوصی شفافیت داشتند.

نویسندگان این گزارش نتیجه‌گیری کرده‌اند که جمع‌آوری، اشتراک‌گذاری و استفاده از داده‌ها در بلندگوهای هوشمند نیاز به شفاف‌سازی بیشتر دارد. آن‌ها همچنین خاطرنشان کرده‌اند که این دستگاه‌ها درحال‌حاضر شبیه جعبه سیاه‌ هستند که به محققان مستقل اجازه می‌دهند داده‌های جمع‌آوری‌شده یا نحوه‌ی اشتراک‌گذاری و استفاده از آن‌ها را فاش کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات