افت سرعت رشد آمازون در فصل اول ۲۰۲۲ سهام‌داران را نگران کرده است

جمعه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
آمازون که در دوران دنیاگیری کرونا رشد بی‌سابقه‌ای تجربه کرده بود، اکنون با کاهش سرعت رشد مواجه شده و این موضوع سهام‌داران را نگران کرده است.
تبلیغات

آمازون در گزارش مالی جدیدش می‌گوید در فصل اول سال ۲۰۲۲ درآمد زیادی به جیب زده، اما سرمایه‌گذاران که به رشد انفجاری این شرکت در دوران دنیاگیری ویروس کرونا عادت کرده‌اند هنوز نتوانسته‌اند خودشان را با شرایط جدید تطبیق دهند.

براساس آنچه The Verge می‌نویسد شرکت Amazon در بازه‌ی زمانی بین ماه‌های ژانویه تا مارس ۲۰۲۲ (اواسط دی ۱۴۰۰ تا اواسط فروردین ۱۴۰۱) فروش ۱۱۶٫۴ میلیارد دلاری ثبت کرده است که رشد تقریباً هشت میلیارد دلاری را نسبت‌به بازه‌ی زمانی مشابه در سال گذشته نشان می‌دهد.

با وجود افزایش فروش آمازون، ارزش سهام این شرکت پس از پایان ساعات اداری کاهش یافت. آمار نشان می‌دهد سهام آمازون ابتدا ۱۰ درصد افت کرده و سپس اندکی بالا رفته است تا به سطحی باثبات برسد.

مشکل اصلی ضعیف بودن عملکرد آمازون در فصل اول ۲۰۲۲ نیست، بلکه افت ارزش سهام به پیش‌بینی‌های این شرکت برای فصل دوم مربوط می‌شود. آمازون پیش‌بینی کرده که عملکردی ضعیف‌تر از حد انتظار بسیاری از تحلیلگران داشته باشد.

تحلیلگران از پیش‌بینی فروش ۱۲۵٫۵ میلیارد دلاری در فصل دوم ۲۰۲۲ می‌گویند، اما آمازون انتظار دارد فروش محصولات این شرکت در فصل دوم ۲۰۲۲ به ۱۱۶ میلیارد دلار تا ۱۲۱ میلیارد دلار برسد. عملکرد آمازون در اوایل آغاز دنیاگیری کرونا به حدی فوق‌العاده بود که عملکرد خوبِ فعلی از نگاه سرمایه‌گذاران نشانه‌ای برای کند شدن روند پیشرفت آمازون محسوب می‌شود.

اندی جسی، مدیرعامل آمازون، اوایل ماه جاری میلادی در نامه‌ای به سهام‌داران تلاش کرد واقعیت ماجرا را برای آن‌ها توضیح دهد. جسی برای اشاره به دوران کرونا گفت پیش‌بینی سه ساله‌ی آمازون در ۱۵ ماه محقق شده است.

البته تحلیلگران در رابطه‌ با کند شدن روند پیشرفت آمازون در اشتباه نیستند. آمازون در فصل اول ۲۰۲۱ از افرایش ۴۴ درصدی فروش خالص نسبت‌به فصل اول ۲۰۲۰ خبر داده بود، اما این عدد در فصل اول ۲۰۲۲ به تنها هفت درصد کاهش یافته است.

به گفته‌ی تحلیلگران در تاریخ فعالیت آمازون، هرگز سرعت رشد این شرکت در فصل اول سال میلادی تا این حد کند نبوده است. آمازون برای اولین بار از سال ۲۰۱۵ تاکنون، در فصل اول ۲۰۲۲ از کاهش درآمد فصلی خبر داد. دلیل این موضوع تا حد زیادی به ضرر ۷٫۶ میلیارد دلاری به دلیل سرمایه‌گذاری در شرکت خودروساز Rivian مربوط می‌شود. ارزش سهام Rivian در سال جاری نصف شده است.

مدیرعامل آمازون می‌گوید این شرکت قصد دارد بهره‌وری را بالا ببرد و هزینه‌های تمام‌شده را کاهش دهد، اما این روند ممکن است به زمان نیاز داشته باشد. آمازون می‌گوید که رویداد Prime Day را در ماه ژوئیه ۲۰۲۲ (تیر و مرداد ۱۴۰۱) برگزار می‌کند. این رویداد سال گذشته در ماه ژوئن (خرداد و تیر) برگزار شده بود. این کار باعث می‌شود افزایش رشد درآمدهای آمازون در سال جاری میلادی در فصل سوم اتفاق بیفتد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات