اخبار زنده ؛ جمعه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰

جمعه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۶
مطالعه 10 دقیقه
امروز جمعه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰، سالگرد رونمایی از رایانه‌ی IBM 704 است.
تبلیغات

اخبار زنده زومیت را در امروز جمعه، ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ اینجا بخوانید. اگر می‌خواهید زودتر از همه از جدیدترین اخبار حوزه‌های تکنولوژی، علمی و خودرو مطلع شوید، این صفحه را دنبال کنید.

۲۳:۳۸

قیمت گلکسی زد فلیپ ۳ احتمالا بسیار ارزان‌تر از نسل گذشته خواهد بود

گفته می‌شود سامسونگ قصد دارد رویداد آنپکت بعدی را در ماه جولای برگزار کند. شواهد نشان می‌دهد که مهم‌ترین محصولات این رویداد دو گوشی تاشو گلکسی زد فولد و گلکسی زد فلیپ خواهند بود که از قرار معلوم، غول کره‌ای کانون توجه خود را به بهبود مشکلات نسل پیشین گوشی‌های مذکور معطوف کرده است. گوشی‌های تاشو قبلی شکننده‌تر از گوشی‌های سنتی و بسیار گران‌تر بودند.

افزون‌براین، انبوهی از گزارش‌های جداگانه نشان می‌دهد که سامسونگ در حال به‌روزرسانی‌های مختلف برای افزایش دوام گوشی‌های تاشو است. همچنین، یک گزارش کاملا جدید از کره ادعا می‌کند که سامسونگ به‌دنبال کاهش درخور توجه قیمت این محصولات است؛ ازاین‌رو، گفته می‌شود نسخه‌ی پایه گلکسی زد فلیپ ۳ تنها ۹۹۹ دلار قیمت خواهد داشت.

منبع

۲۱:۴۶

جان پراسر: اپل احتمالا نسل بعدی مکبوک ایر را در رنگ‌های شاد عرضه می‌کند

تمام رنگ های آی مک

چندی پیش، اپل آی‌مک ۲۴ اینچی را با طراحی کاملا جدید و رنگ‌های شاد رونمایی کرد. پیش‌بینی می‌شود که این فلسفه طراحی در خط تولید سایر کامپیوترهای مک نیز ادامه داشته باشد و یک افشاگر فعال در حوزه‌ی فناوری آن را تأیید کرده است.

به‌گفته‌ی جان پراسر، افشاگر نام‌آشنای محصولات اپل، غول دنیای فناوری قصد دارد نسل بعدی مک‌بوک ایر را در رنگ‌های مختلفی روانه‌ی بازار کند. گفتی است که کوپرتینویی‌ها در سالیان گذشته کامپیوترهای مک پایه را با رنگ‌های شاد و مدل‌های پرو را با گزینه‌های رنگی محدود عرضه می‌کردند.

منبع

۲۱:۱۷

مشخصات فنی وانت پیکاپ هیوندای وراکروز اعلام شد

وانت هیوندای با دو نوع پیشرانه ۲٫۵ لیتر تنفس طبیعی و ۲٫۵ لیتر توربوشارژ تولید می‌شود که به ترتیبت، ۱۹۰ و ۲۷۵ اسب‌بخار قدرت دارند.

منبع

۲۱:۰۶

سامسونگ رابط کاربری One UI 3.1 برای گوشی‌های بیشتری منتشر می‌کند

گوشی گلکسی M51 سامسونگ با رابط کاربری One UI 3.1 در دست

طی ماه‌های گذشته، سامسونگ رابط کاربری One UI 3.1 برای چندین دستگاه میان‌رده منتشر کرده است. حال گفته می‌شود که غول فناوری کره در حال برنامه‌ریزی برای انتشار آن در سایر گوشی‌های هوشمند خود است.

اگرچه برخی از ویژگی‌ها منحصر به S21 باقی می‌مانند؛ اما قطعا این یک به‌روزرسانی درخور توجه، خصوصا برای دستگاه‌هایی که مستقیما از One UI 2.5 به‌روز شده‌اند، به‌حساب می‌آید. دستگاه‌هایی که درحال‌حاضر One UI 3.1 را اجرا می‌کنند عبارت‌اند از:

گلکسی سری S10

  • گلکسی S10 Lite
  • گلکسی S10e
  • گلکسی S10
  •  گلکسی S10 Plus

گلکسی سری S20

  • گلکسی S20
  • گلکسی S20 پلاس
  • گلکسی S20 اولترا
  • گلکسی S20 FE

گلکسی سری نوت 10 و نوت ۲۰

  • گلکسی نوت 10 لایت
  • گلکسی سری نوت 20
  • گلکسی نوت 20
  • گلکسی نوت 20 اولترا

گلکسی سری زد

  • گلکسی زد فلیپ 
  • گلکسی زد فولد 
  • گلکسی زد فولد ۲

گلکسی سری A

  • گلکسی A21
  • گلکسی A31
  • گلکسی A40
  • گلکسیA41
  • گلکسی A50
  • گلکسی A51
  • گلکسی A70 و A70S
  • گلکسی A71
  • گلکسی A80
  • گلکسی A90

گلکسی تبلت

  • گلکسی تب A7
  • گلکسی تب S5e
  • گلکسی تب S6
  • گلکسی تب S6 لایت
  • گلکسی تب S7
  • گلکسی تب S7 پلاس

منبع

۱۹:۳۷

🔹روز گذشته شایعات خبر از در دست ساخت بودن یک بازی اسپین-آف مجموعه بوردرلندز می‌دادند. حال رندی پیچفورد، رئیس استودیو گیرباکس می‌گوید که تیم او دارد روی «بازی بزرگ بوردرلندز» کار می‌کند.📎 جزییات تکمیلی: https://www.zoomg.ir/game-news/335147-randy-pitchford-possibly-borderlands-4/ pic.twitter.com/QhAPDMglmG— Zoomg | زومجی (@myzoomg) May 7, 2021

۱۷:۵۰

اوپو با معرفی محصولات جدید اکوسیستم خود را گسترش می‌دهد

نمایی از تلویزیون، گوشی هوشمند، دستبند و هدفون اوپو

اوپو که به ارائه‌ی محصولات خوش‌قیمت شهره است، امروز با معرفی گوشی هوشمند جدیدی که Oppo K9 5G نامیده می‌شود، یک رویداد بزرگ برگزار کرد و به موجب آن، اکوسیستم محصولاتش را بیش از هر زمان دیگری گسترش داد.

شرکت چینی در خلال رویداد یادشده از هدفون‌های کاملا بی‌سیم جدیدش به نام Oppo Enco Air، دستبند هوشمند Oppo Band Vitality و سری جدید تلویزیون تحت نام Oppo Smart TV K9 را رونمایی کرد. از قرار معلوم، محصولات جدید اوپو ابتدا در چین و سپس در سایر نقاط جهان عرضه خواهند شد.

متن کامل خبر: اوپو با معرفی محصولات جدید اکوسیستم خود را گسترش می‌دهد

منبع

۱۶:۱۴

گوگل صفحه‌کلید جیبورد را برای سیستم‌عامل ور OS به‌روز کرد

امروز، در اقدامی غیر منتظره گوگل اعلام کرد که Wear OS را با ویژگی جدیدی بهروز می‌کند. بااین‌حال، به‌روزرسانی یاشده بسیار جزئی و مربط به صفحه‌کلید جی‌بورد می‌شود. مانند نسخه‌ی گوشی‌های هوشمند، اکنون، جی‌بورد بهینه‌شده برای ساعت‌ها و سیسم‌عامل Wear OS نیز از چندین روش ورودی در صفحهکلید پشتیبانی می‌کند. برای مثال، با ضربه زدن، کشیدن انگشت یا صحبت کردن می‌توانید تایپ کنید. همچنین صفحه‌کلید دسترسی آسان‌تری به شکلک و پیشنهادهای پیشرفته ارائه میدهد.

گوگل می‌گوید همراه‌با صفحه‌کلید جدید پشتیبانی چند زبانه را برای تمامی زبان‌های ارائع‌شده در Wear OS نیز ارائه می‌دهد. برای جابه‌جایی زبان‌ها، در پایین صفحه‌کلید یک میانبر زبان قرارداد که که یک فهرست و برخی از گزینه‌های را در خود جای داده است.

منبع

۱۵:۳۵

فیل شیلر از اوایل سال ۲۰۱۲ نسبت به ورود برنامه‌های جعلی به اپ استور ابراز نگرانی کرده بود

با استناد به مدارک رسانه‌ای شده از دادگاه اپیک گیمز و اپل، ظاهرا در فوریه ۲۰۱۲، فیل شیلر، مدیر اسبق بخش اپ استور، با عصبانیت نامه‌ای به تیم این مجموعه که شامل ادی کیو، گرگ جازویاک و مت فیچر بود، فرستاد. عصبانیت شیلر از آن بود که یک نسخه‌ی جعلی از بازی تمپل ران (Temple run) توانسته بود راه خودش را به فروشگاه نرم‌افزار اپل باز کند. گفتنی است در آن زمان تمپل ران از محبوب‌ترین بازی‌های iOS محسوب می‌شد و ورود نرم‌افزارهای جعلی با مضمون این بازی می‌توانست هزاران یا حتی میلیون‌ها کاربر را دیگر خود کند.

منبع

۱۴:۴۱

بسته اینترنت سه‌ماهه اساتید دانشگاه و حوزه تمدید شد

وزیر ارتباطات در اینستاگرام اعلام کرد: «بنا به درخواست‌های اساتید دانشگاه و حوزه برای تمدید بسته‌های اینترنت آموزش از راه دور، بسته اینترنت سه‌ماهه از هفته آینده صرفاً برای اساتید دانشگاه و حوزه روی همان مشخصات قبلی آن‌ها تعریف خواهد شد.»

منبع

۱۴:۳۳

شناسایی ۱۷۰۷۶ بیمار جدید کووید-۱۹ و فوت ۳۳۵ نفر در کشور طی ۲۴ ساعت گذشته

فهرست فوریت‌های کرونایی

طی ۲۴ ساعت گذشته، ۱۷۰۷۶ بیمار جدید کووید-۱۹ در کشور شناسایی شدند که مجموع بیماران کرونا را به دو میلیون و ۶۲۷ هزار و ۹۴ نفر می‌رساند. همچنین ۳۳۵ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری در کشور به ۷۴ هزار و ۲۴۱ نفر رسید.

منبع

۱۴:۰۹

فناوری جدید IBM کوچک‌سازی و عملکرد تراشه‌ها را به سطح بعدی می‌برد

ویفر اولین پردازنده دو 2 نانومتری دنیا IBM در دست یک متخصص با لباس آبی

بخش تحقیقاتی شرکت IBM فناوری جدیدی را برای ساخت تراشه‌ها توسعه داده است که از قرار معلوم، پردازنده‌ها را به سطح بعدی کوچک‌سازی مدار، بهبود عملکرد و بازده انرژی می‌رساند. این شرکت روز پنجشنبه اعلام کرد که فناوری جدید تولید، شامل اجزایی به نام صفحات نانو است و به موجب آن، عملکرد تراشه با ۴۵ درصد افزایش و مصرف انرژی با ۷۵ درصد کاهش مواجه می‌شود.

آبی بزرگ (IBM)، انتظار دارد فناوری یادشده در سال ۲۰۲۴ یا ۲۰۲۵ به پردازنده‌ها راه یابد، یعنی درواقع دو نسل فراتر از پیشرفته‌ترین فرایندهایی که امروزه توسط رهبران تولید تایوان و کرهای صنعت نیمه‌هادی ساخته و استفاده می‌شود. ناگفته نماند IBM در خلال معرفی فناوری جدید، نخستین ویفر ۲ نانومتری جهان را نیز معرفی کرده است.

مقاله مرتبط: IBM نخستین تراشه دو نانومتری دنیا را با ۵۰ میلیارد ترانزیستور رونمایی کرد

منبع

۱۳:۵۱

واکسن فایز دربرابر گونه‌های خطرناک ویروس کرونا بسیار مؤثر استدو مطالعه جدید نشان می‌دهد واکسن فایزر در محافظت دربرابر بیماری شدید یا مرگ براثر گونه‌های آفریقای‌جنوبی و بریتانیایی ویروس کرونا بیش از ۹۵ درصد مؤثر است./health-medical/370639-pfizer-vaccine-is-effective-against-variants/ pic.twitter.com/hEOWCH5Jd5— Zoomit | زومیت (@TheZoomit) May 6, 2021

متن کامل خبر: واکسن فایز دربرابر گونه‌های خطرناک ویروس کرونا بسیار مؤثر است

۱۳:۲۸

گلکسی زد فلیپ ۳ با شارژر قدیمی ۱۵ واتی درون جعبه عرضه می‌شود

تصویر احتمالی از گلکسی زد فلیپ ۳

اگر اخبار فناوری را دنبال کرده باشید، می‌دانید که در هفته‌های اخیر جزئیات زیادی از نسل بعدی گوشی گلکسی زد فلیپ سامسونگ افشا شده است؛ حال جدیدترین اطلاعات منتشرشده، قابلیت شارژ باتری گوشی تاشو کره‌ای‌ها را نشان می‌دهد. براساس گواهی 3C، گلکسی زد فلیپ ۳ با آداپتور انطباقی فست شارژ در جعبه عرضه می‌شود.

شارژر مذکور سال‌ها است که با گوشی‌های هوشمند سری «S» سامسونگ همراه است و حداکثر جریان آن به ۱۵ وات، معادل ۹ ولت در ۱٫۶۷ آمپر می‌رسد. این دقیقا همان شارژری است که در نسل گذشته‌ی گلکسی زد فلیپ نیز استفاده شده بود. ناگفته نماند شماره مدل دستگاه گواهی‌شده، SM-F7110 است که نشان می‌دهد این محصول برای بازار چین درنظر گرفته شده است.

متن کامل خبر: گلکسی زد فلیپ ۳ با شارژر قدیمی ۱۵ واتی درون جعبه عرضه می‌شود

منبع

۱۲:۵۷

فردی به دلیل انفجار آیفون ۶ درمقابل صورتش از اپل شکایت می‌کند

یک مرد تگزاسی به‌دنبال ادعای فروش باتری معیوب و نقض وعده‌های ضمانت آن، پس از منفجر شدن آیفون در مقابل چهره‌اش، به‌دنبال ایجاد طرح دعوی علیه اپل است. در این دادخواست که روز پنجشنبه در دادگاه منطقه‌ای ایالات متحده برای منطقه‌ی شرقی تگزاس مطرح شد، ادعا می‌شود که باتری آیفون ۶ دارای نقصی است که باعث می‌شود نتواند به‌طور مطمئن عملکرد خود را انجام دهد. در ادامه ادعا می‌شود که نقص یادشده خطر انفجار و آتش‌سوزی را ایجاد می‌کند. طبق روایت شاکی رابرت فرانکلین از هاپکینز کانتی، دستگاه آیفون ۶ وی در آگوست سال ۲۰۱۹ و در هنگام پخش موسیقی منفجر شده است.

منبع

۸:۴۰

فلوری آنالیتیکس: تنها ۴ درصد از کاربران iOS در آمریکا اجازه‌ی ردیابی را به برنامه‌ها می‌دهند

به گفته‌ی شرکت تحقیقاتی فلوری آنالیتیکس که پس از راه‌اندازی iOS 14.5 در اواخر ماه گذشته، نرخ‌های انتخاب و انصراف روزانه را ردیابی می‌کند، تقریبا ۴ درصد از کاربران روزانه در ایالات متحده اجازه دسترسی برنامه‌ها به شناسه‌های خود را برای تبلیغات (IDFA) می‌دهند. گفتنی است این رقم براساس نمونه‌گیری از ۲۵ میلیون کاربر فعال روزانه تلفن همراه به‌دست‌آمده است. اعداد و ارقام با درنظرگرفتن سایر کشورها کمی متفاوت می‌شود و در حدود ۱۱ درصد از ۵٫۳ میلیون کاربر روزانه، ردیابی آگهی را در سراسر جهان انتخاب می‌کنند. به‌طور کلی، داده‌های فلوری حاکی از آن است که افراد به‌طور مداوم از درخواست‌های ردیابی چشم‌پوشی می‌کنند.

منبع

۷:۴۰

سامسونگ به‌روزرسانی اندروید ۱۱ را برای گلکسی M11 منتشر می‌کند

Samsung Galaxy M11 / سامسونگ گلکسی ام 11

سال گذشته، سامسونگ گوشی گلکسی M11 را مجهز به اندروید ۱۰ و رابط کاربری One UI 2.0 رونمایی و روانه‌ی بازار کرد. حال گفته می‌شود شرکت کره‌ای در صدد این است که به‌روزرسانی اندروید ۱۱ و One UI Core 3.1 را برای این گوشی منتشر کند. رابط کاربری مذکور نسخه‌ی سبک‌تر One UI محسوب می‌شود که برای دستگاه‌های پایین‌رده همچون گلکسی M11 ساخته شده است.

سیستم‌عامل جدید دارای شماره نسخه‌ی M115FXXU2BUD8 است و به همراه پَچ امنیتی ماه آوریل اندروید ارائه می‌شود. علاوه بر این، به‌روزرسانی یادشده با بهبود عملکرد، سفارشی‌سازی بهتر، مجوزهای یکبار مصرف و سایر موارد، رابط کاربری تازه‌ای را برای گلکسی M11 به ارمغان می‌آورد. ناگفته نماند به‌روزرسانی اندروید ۱۱ ابتدا در ویتنام و سپس در سایر نقاط جهان منتشر می‌شود.

منبع

۷:۳۰

روزشمار؛ جمعه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۷ می ۲۰۲۱

رونمایی از کامپیوتر IBM 704: در ۷ می سال ۱۹۵۴، شرکت IBM از نخستین رایانه‌ی تولید انبوه جهان، مجهز به سخت‌افزار نقطه شناور رونمایی کرد.

گوگل حق نسخه برداری از جاوا را نقض کرد: سال ۲۰۱۲ در چنین روزی، هیئت منصفه ایالات متحده آمریکا، غول جست‌وجو جهان را به نقض در حق نسخه‌برداری از جاوا متهم کرد.

کشف بزرگ‌ترین مروارید جهان: در ۷ می ۱۹۳۴، بزرگ‌ترین مروارید جهان به وزن ۶.۴ کیلوگرم در پالاوان فیلیپین پیدا شد.

۷:۲۰

اخبار کوتاه دیروز را می‌توانید از اینجا مرور کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات