IBM نخستین تراشه دو نانومتری دنیا را با ۵۰ میلیارد ترانزیستور رونمایی کرد

جمعه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۳
مطالعه 4 دقیقه
IBM اخیرا نخستین تراشه‌ی دو نانومتری دنیا را با فناوری نانوشیت رونمایی کرده است. این تراشه ۵۰ میلیارد ترانزیستور در خود جای داده و بسیار قدرتمندتر از تراشه‌های پیشرفته‌ی امروزی است.
تبلیغات

آی بی ام (IBM) روز گذشته از دستاورد جدیدی در صنعت نیمه هادی پرده‌برداری کرد. براساس آنچه VideoCardz می‌نویسد، IBM نخستین تراشه‌ی دنیا را که با لیتوگرافی دو نانومتری تولید می‌شود معرفی کرده است.

قطعات نیمه هادی در دنیای امروز نقشی حیاتی باز می‌کنند و بسیاری از صنایع نظیر رایانش، لوازم خانگی، دستگاه‌های ارتباطی، سیستم‌های حمل‌و‌نقل و حتی زیرساخت‌های پراهمیت را در بر می‌گیرند. هرچه زمان می‌گذرد نیاز به افزایش قدرت و کاهش مصرف انرژی تراشه‌ها بیشتر می‌شود، به‌خصوص در حوزه‌ی سرورهای ابری ترکیبی، هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء. فناوری دو نانومتری تراشه‌ی جدید IBM باعث می‌شود تراشه‌های رده‌بالای صنعت نیمه هادی به قدرت بیشتری دست پیدا کنند و به نیاز بازار بهتر از قبل پاسخ داده شود.

پیش‌بینی شده است که فناوری دو نانومتری IBM درمقایسه‌با «پیشرفته‌ترین تراشه‌های لیتوگرافی هفت نانومتری در دنیای امروز» تا ۴۵ درصد قدرتمندتر یا ۷۵ درصد کم‌مصرف‌تر باشد. IBM می‌گوید لیتوگرافی دو نانومتری یک‌سری مزیت خاص به‌همراه می‌آورد. به گفته‌ی این شرکت چنین تراشه‌ای می‌تواند عمر باتری گوشی‌های هوشمند را چهار برابر کند تا «کاربران صرفا هر چهار روز یک بار ملزم به شارژ کردن دستگاه باشند».

به‌لطف تراشه‌ی دو نانومتری ردپای کربن دیتاسنترها کاهش پیدا می‌کند. در حال حاضر ردپای کربن دیتاسنترها یک درصد از مصرف جهانی انرژی را به خود اختصاص داده است. تعویض تراشه‌های تمامی سرورها با تراشه‌ی دو نانومتری به احتمال زیاد می‌تواند ردپای کربن را به شکل محسوسی کاهش دهد.

تراشه‌ی دو نانومتری می‌تواند کارکردهای مختلف لپ تاپ را «به‌شدت» تسریع کند. این موضوع شامل مواردی متنوعی می‌شود،‌ از تسریع پردازش در اپلیکیشن‌ها تا کمک به ترجمه‌ی سریع‌تر و دسترسی به اینترنت پرسرعت‌تر. تراشه‌ی دو نانومتری با تجهیزات پیشرفته‌ی خود می‌تواند فرایند تشخیص اشیاء را سریع‌تر انجام دهد. 

تراشه‌ی دو نانومتری می‌تواند عمر باتری گوشی‌های هوشمند را چهار برابر کند

داریو گیل، قائم‌مقام ارشد و مدیر بخش تحقیقات IBM، می‌گوید لیتوگرافی دو نانومتری این شرکت برای تمامی بخش‌های صنعت نیمه هادی و فناوری اطلاعات ضروری است. او می‌گوید توسعه‌ی فناوری دو نانومتری به وضوح نشان می‌دهد IBM همواره به‌سختی در تلاش است تا به دستاوردهای جدیدی در حوزه‌ی فناوری دست پیدا کند و دستاوردهای IBM مزایای متعددی به‌همراه می‌آورد. 

IBM دهه‌ها است که در حوزه‌ی نیمه هادی تلاش زیادی انجام می‌دهد و این جدیدترین نمونه از تلاش‌های برجسته‌ی این شرکت آمریکایی محسوب می‌شود. IBM توسعه‌ی فناوری‌های جدید تراشه را در آزمایشگاه تحقیقاتی خود که در مجتمع نانوتک در شهر آلبانی نیویورک واقع شده است انجام می‌دهد.

دانشمندان IBM در مجتمع نانوتک آلبانی همکاری نزدیکی با شرکای بخش عمومی و خصوصی دولت آمریکا انجام می‌دهند تا تراشه‌هایی بسازند که قابلیت‌‌های جدیدی تعریف می‌کنند. این رویکرد همکاری‌محور برای ایجاد نوآوری باعث شده است مجتمع نانوتک آلبانی IBM اکوسیستمی برجسته در سطح دنیا برای تحقیقات روی صنعت نیمه هادی باشد و به نوآوری‌های قدرتمندی ختم شود.

IBM پیش‌تر از طریق متخصصانش توانسته بود نخستین تراشه‌های هفت نانومتری و پنج نانومتری دنیا را نیز معرفی کند. DRAMهای تک سلولی، قوانین مقیاس‌بندی دنارد، فتورزیست‌های تقویت‌شده به روش شیمیایی، سیم‌کشیِ به‌هم‌متصلِ مسی، فناوری سیلیکون روی عایق، ریزپردازنده‌های چند هسته‌ای، DRAM توکار و بسته‌بندی تراشه‌ها به‌صورت سه‌بعدی جزو دستاوردهای مهم IBM در طول چند سال فعالیت به‌حساب می‌آیند. 

افزایش تعداد ترانزیستور در هر تراشه می‌تواند باعث کوچک‌تر شدن، سریع‌تر شدن و قابل‌اتکاتر شدن تراشه‌ها شود و در عین حال مصرف انرژی آن‌ها را پایین‌تر بیاورد. IBM ادعا می‌کند معماری به‌کاررفته در تراشه‌ی دو نانومتری تاکنون در صنعت دیده نشده است. این تراشه‌ی دو نانومتری چهار سال پس از اعلام توسعه‌ی لیتوگرافی پنج نانومتری IBM معرفی شده است.

براساس ادعای IBM، فناوری جدید باعث می‌شود تراشه‌ای دو نانومتری به ابعاد ناخن، حداکثر ۵۰ میلیارد ترانزیستور در خود جای دهد. افزایش تعداد ترانزیستورها همچنین بدین معنی است که طراحان تراشه گزینه‌های بیشتری برای گنجاندن فناوری‌های جدید در سطح هسته در دسترس دارند تا توانایی تراشه برای پردازش‌های مهم در حوزه‌ی هوش مصنوعی و رایانش ابری تقویت شود. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات