چگونه NFT بسازیم و بفروشیم؟

پنج‌شنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۰
مطالعه 15 دقیقه
توکن غیر قابل معاوضه | NFT
شما می‌توانید با استفاده از فناوری بلاک چین، NFT آثار هنری خود را تولید کرده و آن‌ها را در پلتفرم‌های مختلف بفروشید.
تبلیغات

توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) تا چندسال پیش رونق بسیار زیادی در بازار رمزارزها داشت و بسیاری از هنرمندان، آثار خود را در قالب NFT با قیمت‌های سرسام‌آور به‌فروش رساندند. اگرچه این بازار با فرارسیدن زمستان رمزارزها از دوسال قبل به‌شدت از رونق افتاد اما هنوز هم فروشگاه‌های زیادی وجود دارد که روزانه میلیون‌ها دلار NFT در آن‌ها خرید و فروش می‌شود.

نکته‌ی جالب‌تر اینکه می‌توانید بدون دانش فنی و با هزینه‌ای اندک و در برخی موارد به‌طور رایگان، می‌توان NFT ساخت و آن را در بازارهای مختلف برای فروش عرضه کرد.

فهرست مطالب

NFT چیست؟

NFT سرواژه‌ی Non-Fungible Token یا توکن غیرقابل‌ معاوضه و مانند گواهی اصالت است. در زندگی واقعی، آثار کلاسیک هنری و اشیای قدیمی باارزش و تاریخی اغلب در حراجی‌ها همراه رسیدی فروخته می‌شوند که نشانه‌ی اصالت آن شیء است. NFT نیز همان کار را برای آیتم‌های دیجیتال انجام می‌دهد.

تکنولوژی NFT نوع جدیدی از مالکیت را برای فایل‌های دیجیتال به‌وجود می‌آورد که قبلاً امکان‌پذیر نبود. NFTها می‌توانند خریده یا کسب یا فروخته شوند و حتی مانند اشیای فیزیکی از بین بروند. به‌لطف بلاک‌ چین، NFT برای تمام کسانی است که به اینترنت دسترسی و تراکنش شفاف و تاریخچه‌ی قیمت‌گذاری مشاهده‌شدنی دارند.

NFT گرانقیمت Niayn Cat

در حوزه‌ی وب ۳، NFT قطعه‌ای هنری محسوب می‌شود که به‌عنوان نشانه‌ی مرتبط با کد منحصربه‌فردی در بلاک چین عمل می‌کند. این خط کد کاملاً منحصربه‌فرد خواهد بود و امکان تکرارش وجود ندارد. برای آشنایی بیشتر با این مفهوم می‌توانید سری به مقاله‌ی NFT چیست بزنید.

غیرقابل معاوضه بودن NFT

قابلیت تعویض یعنی هر چیزی را می‌توان با موردی مشابه جایگزین کرد؛ به‌عنوان مثال امکان تعویض لامپ‌ خودرو وجود دارد.

ازطرف دیگر، غیرقابل معاوضه یعنی امکان کپی‌کردن وجود ندارد و نمی‌توان چیزی را با نسخه‌ای مشابه آن جایگزین کرد.

مزایای فروش و ساخت NFT

از آن‌جا که امروزه، ساخت توکن‌های غیرقابل معاوضه یا همان NFT با هزینه‌ای اندک و حتی به‌طور رایگان امکان‌پذیر شده، بنابراین ساخت و عرضه‌ی آن‌ها می‌تواند شما را به سود برساند. فروش NFT نیز کار سختی نیست و تعداد زیادی بازار و فروشگاه برای عرضه‌ی توکن‌های غیرقابل معاوضه‌ی شما دردسترس قرار دارند که می‌توانید با توجه به نیاز خود از آن‌ها استفاده کنید.

بازار NFT

نکته‌ی مهم دیگر این‌که ساخت NFT می‌تواند شما را به درآمد دلاری برساند؛ این موضوع به‌خصوص برای ما ایرانی‌ها بسیار جذاب است.

بهترین بازارهای فروش NFT

ما در زومیت بهترین فروشگاه‌ ها و بازارهای NFT را به شما معرفی کرده‌ایم که می‌توانید آثار خود را به‌راحتی در آن‌ها به‌فروش برسانید. به‌طور خلاصه پلتفرم‌هایی مثل اوپ سی (OpenSea)، بلر (Blur)، اکسی (Axie Marketplace)، رِیربل (Rarible) و نیفتی گِیت‌وی (Nifty Gateway) ازجمله معروف‌ترین و بزرگ‌ترین بازارهایی هستند که افراد، روزانه میلیون‌ها دلار NFT در آن‌ها خرید و فروش می‌کنند.

چطور بازار فروش NFT مناسب را انتخاب کنیم؟

برای انتخاب بهترین بازار برای فروش NFT، فاکتورهای مختلفی وجود دارد که شاید مهم‌ترین آن‌ها، حجم کلی خرید‌وفروش در هر پلتفرم، آسان بودن رابط کاربری و هزینه‌های دریافتی از کاربران باشد. همان‌طور که در بالا اشاره کردیم با مراجعه به مقاله‌ی بهترین بازارهای NFT می‌توانید نقاط قوت و ضعف هر فروشگاه را مطالعه و بهترین گزینه را مطابق نیازتان انتخاب کنید.

پلتفرم DappRadar حجم معاملات و سایر اطلاعات به‌روز فروشگاه‌ها و بازارهای NFT را ارائه می‌دهد که برای فروشندگان این توکن‌ها بسیار کاربردی و مفید است. با این ابزار همچنین می‌توانید بازارهای NFT را براساس حجم معاملات ۲۴ ساعت و غیره مرتب‌سازی کنید.

اثر شما برای تبدیل شدن به NFT باید چه شرایطی داشته باشد؟

امکان تبدیل عکس، موسیقی، ویدیو و سایر آثار هنری به NFT وجود دارد. برای ساخت توکن‌های غیرقابل تعویض توصیه می‌شود آثر هنری یا سایر دارایی‌های دیجیتالی شما کاملاً منحصربه‌فرد باشند و به بیان دیگر باید اثر دیجیتالی یا هنری منحصربه‌فردی ایجاد کنید.

در واقع منحصر‌به‌فرد بودن مهم‌ترین ویژگی اثر هنری یا دارایی دیجیتالی است که قصد دارید آن را به NFT تبدیل کنید و این مورد با ماهیت کلید NFT نیز مطابقت دارد.

فرمت مناسب برای ساخت NFT

ساخت NFT با فرمت‌های مختلف فایل ازجمله JPEG و PNG وجود دارد. درواقع شما باید عکس یا اثر هنری خود را به این فرمت‌ها تبدیل کنید تا بتوان NFT آن‌ها را ساخت. فرمت PNG به‌دلیل کیفیت بالاتر و شفافیت بیشتر برای ساخت NFT توصیه می‌شود و اگر اثر هنری شما از گرافیک پیچیده‌ای برخوردار است استفاده از این فرمت گزینه‌ای ایدئال خواهد بود.

البته همان‌طور که اشاره شد امکان تبدیل ویدیو و موسیقی به NFT نیز وجود دارد. برای ساخت NFT از ویدیو، توصیه می‌شود از نسبت‌ تصویر ۱:۱ و وضوح 1080p استفاده کنید. همچنین ویدیو می‌تواند با فرمت MP4 یا سایر فرمت‌های ویدیویی باشد. برای تبدیل موسیقی به NFT نیز پیشنهاد می‌شود از فرمت MP3، ALAC و FLAC استفاده کنید.

مراحل شروع ساخت NFT

برای ساخت NFT روش‌های مختلفی وجود دارد اما استانداردترین آن‌ها شامل مراحل زیر است:

مرحله‌ی ۱: راه‌اندازی والت (کیف‌پول دیجیتال) اتریوم

کیف پول ارز دیجیتال کول والت پرو (CoolWallet Pro)

کیف پول دیجیتال یا ولت برای کسی که NFT می‌فروشد واقعاً نیاز است. فرآیند بازکردن و استفاده از کیف پول کریپتو بسته به نوع آن، می‌تواند متفاوت باشد؛ اما در بیشتر موارد با دانلود اپلیکیشن گوشی اندروید، آیفون یا افزونه‌ی مرورگر، کیف پول مورد نظر دردسترس شما خواهد بود. در واقع ارائه‌دهندگان خدمات کیف پول مراحل مختلف راه‌اندازی را به‌طور گام‌به‌گام آموزش می‌دهند که این مراحل نسبتاً ساده هستند.

اگر امنیت برای شما اولویت زیادی دارد، باید با پرداخت هزینه، کیف پول سخت‌افزاری تهیه کنید. این دستگاه به‌طور فیزیکی به رایانه متصل می‌شود و شبیه هارددیسک است با این تفاوت که فقط برای نگه‌داری رمزارزها به‌صورت آفلاین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پس‌از ساخت کیف‌پول رمزارز، باید آن را به پلتفرم مورد نظر خود برای فروش NFT متصل کنید. البته امکان اتصال کیف پول به صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) و خرید و فروش مستقیم یا تبدیل رمزارز نیز وجود دارد.

نکته‌ی مهم اینکه باید در کیف پول خود مقداری رمزارز برای پرداخت هزینه‌های ارسال و دریافت و همچنین ساخت NFT داشته باشید. به‌عنوان مثال اگر NFT را بربستر اتریوم ساخته‌اید، انجام تراکنش نیازمند هزینه‌ی گس (Gas Fee) است. البته ساخت NFT در برخی پلتفرم‌ها رایگان است و پس‌از فروش آن از شما کارمزد دریافت می‌کنند.

بهترین والت های اتریوم برای ساخت و فروش NFT

در ادامه بهترین کیف پول‌های اتریوم را معرفی می‌کنیم:

والت کوین‌بیس (Coinbase)

ولت کوین بیس

کوین‌بیس که یکی از صرافی‌های متمرکز بزرگ و مشهور رمزارز در جهان محسوب می‌شود، کیف پول مخصوص خود را به نام Coinbase Wallet ارائه داده است. این کیف پول از تعداد بسیار زیادی ارز دیجیتال و NFT پشتیبانی می‌کند و امکان مدیریت و ذخیره‌سازی چند کیف پول را به‌طور یکپارچه ارائه می‌دهد.

طبق اعلام کوین‌بیس، کیف پول این شرکت از صدها هزار توکن و برنامه‌ غیرمتمرکز (DAPP) پشتیبانی می‌کند. شما می‌توانید این کیف پول را روی گوشی هوشمند یا مرورگر وب خود نصب و دارایی‌های دیجیتال خود را با امنیت بسیار بالا، مدیریت کنید.

والت متامسک (Metamask)

کیف پول متامسک

متامسک یکی از محبوب‌ترین و پیشرفته‌ترین کیف‌ پول‌های رمزارز جهان است که میان کاربران ایرانی نیز طرفداران بسیار زیادی دارد. این کیف پول ۳۰ میلیون کاربر دارد و از هزاران توکن و رمزارز مختلف و همچنین NFT پشتیبانی می‌کند. شما می‌توانید متامسک را روی گوشی هوشمند خود نصب کرده یا از نسخه‌ی تحت مرورگر آن بهره ببرید. ما قبلاً در زومیت، مقاله‌ای جامع درمورد روش ساخت و استفاده از متامسک منتشر کرده‌ایم که برای آشنایی بیشتر می‌توانید آن را مطالعه کنید.

والت رین‌بو (Rainbow)

ولت رین بو

کیف پول Rainbow نیز مثل اکثر والت‌های رمزارز روی گوشی هوشمند و همچنین ازطریق افزونه‌ی مرورگر دردسترس کاربران است. هدف این کیف پول، سرعت بالا در انجام تراکنش‌ها و امنیت بسیار خوب در نگهداری از دارایی‌های دیجیتال است.

رین‌بو امکان مدیریت چندین کیف پول را به‌طور یکپارچه ارائه می‌دهد و قابلیت ذخیره‌سازی انواع ارز دیجیتال و توکن‌های غیرقابل معاوضه (NFT) را دارد. یکی دیگر از مزیت‌های جذاب این کیف پول، پشتیبانی از ده‌ها بلاک چین‌ مختلف ازجمله اتریوم و آوالانچ است.

مرحله‌ی ۲: خرید مقداری اتریوم

برای اینکه بتوانید تراکنش‌های مربوط به خرید و فروش NFT را پرداخت کنید، باید مقداری اتریوم در کیف پول خود داشته باشید. بدین منظور می‌توانید از صرافی‌های ایرانی یا خارجی بهره ببرید و با پرداخت پول فیات مثل تومان و دلار، نسبت‌به خرید و ارسال اتریوم به کیف پول خود اقدام کنید.

راه اندازی NFT 1
ارز دیجیتال اتریوم چیست؟ راهنمای کامل استخراج و خرید و فروش Ethereum
ارز دیجیتال اتریوم چیست؟ راهنمای کامل استخراج و خرید و فروش Ethereum
مطالعه '25

درواقع به‌دلیل اینکه اکثر کاربران، NFTهای خود را بربستر اتریوم می‌سازند، توصیه ما این است شما هم توکن‌های غیرقابل معاوضه‌ی خودتان را بر بستر این بلاک چین ایجاد کنید.

مرحله‌ی ۳: اتصال والت به بازار NFT

پس‌از ساخت والت و انتقال مقداری اتریوم به آن، اکنون باید به بازار خرید و فروش NFT متصل شوید. ما برخی از بهترین بازارهای NFT را به شما معرفی کردیم و به‌عنوان مثال می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت OpenSea، روی گزینه‌ی Connect Wallet کلیک کنید تا فرآیند اتصال به کیف پول شما آغاز شود. دسترسی‌های موردنیاز را به فروشگاه NFT موردنظرتان بدهید تا دارایی‌های شما در بخش Assets آن نمایش داده شود.

راه اندازی NFT 2 - rarible

نکته: اتصال کیف پول رمزارز به فروشگاه‌های معتبر هیچ مشکلی ندارد و امنیت آن بالا است. درواقع شما خرید و فروش را به‌طور مستقیم با کیف پول خود انجام می‌دهید و فروشگاه‌های NFT به‌عنوان واسطه‌ای برای ارتباط فروشنده و خریدار عمل می‌کنند.

راه اندازی NFT 3- اتصال والت

اتصال کیف پول به فروشگاه‌های NFT دیگر نیز روش مشابهی دارد و همه‌ی این بازارها دکمه‌ای با عنوان Connect Wallet دارند که به‌راحتی ارتباط بین پلتفرم با کیف پول را برقرار می‌کند.

مرحله ۴: ساخت NFT

تا اینجای کار، شما پیش‌نیازهای لازم برای ساخت NFT را فراهم کردید و در ادامه به اصل مطلب می‌پردازیم و روش ساخت NFT را مرور می‌کنیم.

چطور NFT‌بسازیم؟

برای ساخت NFT براساس آثار هنری خود ازجمله عکس، موسیقی و فیلم مراحل زیر را دنبال کنید.

فایل اثر دیجیتال برای NFT خود بسازید

تکنیکی خاص برای ساخت قطعه‌ای هنری وجود ندارد که بتواند به NFT تبدیل شود. اگر فروشگاه از فرمت فایلی که ساخته‌اید‌ پشتیبانی کند، آن‌گاه می‌توان اثر مذکور را به NFT تبدیل کرد. با این‌کار می‌توان دارایی‌های دیجیتالی مثل عکس را به‌ پول تبدیل کرد. هر تصویر و فایل با فرمت‌های TXT ،JPG ،PNG ،MP3 یا GIF را می‌توان روی زورا یا ریربل به NFT تبدیل کرد. آیا میم عالی ساخته‌اید یا دستور پخت غذای خوش‌مزه‌ای در قالب فایل متنی (TXT) نوشته‌اید؟ خُب، می‌توان آن ‌را به NFT تبدیل کرد.

راه اندازی NFT ۱۰- ایجاد توکن

اکنون باید فایل دیجیتالی را برای تبدیل به NFT، آپلود کنید. ریربل فایل‌های PNG، GIF، WEBP، MP4 و MP3 تا ۳۰ مگابایت را می‌پذیرد. پس‌از آپلود فایل خود، پیش‌نمایشی از آن را مشاهده خواهید کرد.

قیمت اثر هنری خود را تعیین کنید و آن را در فهرست فروشگاهی قرار دهید

راه اندازی NFT- 10 قراردادن در فروشگاه

آپلود تصویر یا ویدیو و موسیقی و اضافه‌کردن آن به ریربل برای ساخت NFT‌ به‌سادگی آپلود ویدئو در یوتیوب است. ابتدا روی گزینه‌ی Create در گوشه‌ی بالا سمت راست وب‌سایت Rarible کلیک کنید. پلتفرم از شما درباره‌ی تکی یا مجموعه‌بودن اثر سؤال می‌کند. پس از انتخاب تصویر و قیمت آن، کارمزد ساخت NFT را بپردازید. اثر شما پس از چند ثانیه روی فروشگاه قرار می‌گیرد.

انتظار برای پیشنهادها در مزایده

بعد از آنکه اثرتان در فهرست مزایده قرار گرفت، هر کسی می‌تواند آن را پیدا کند و برایش پیشنهادی بدهد. بنابه دلایلی، بعضی از پلتفرم‌ها از سازندگان می‌خواهند پلتفرم را هر دفعه برای پیشنهادها بررسی کنند و وقتی پیشنهاد جدیدی مطرح می‌شود، به خالق اثر اطلاع نمی‌دهد. البته اکثر فروشگاه‌ها هنگام دریافت پیشنهاد خرید جدید، فروشنده را با ارسال اعلان‌های مخصوص آگاه می‌کنند.

قابلیت پیداشدن اثر هنری در فروشگاه‌های اصلی تفاوت دارد؛ بنابراین احتمالاً لازم باشد اثرتان را تبلیغ کنید. اکثر فروشگاه‌های NFT مانند Rarible و Zora و Superrare حساب Discord یا جامعه‌ی کاربران مرتبطی دارند که به تلاش شما برای تبلیغ و فروش کمک می‌کنند.

مرحله‌ی ۵: فروش NFT ها

اکنون که همه‌ی مراحل را انجام داده‌اید و اثر هنریتان به NFT تبدیل شده، می‌توان آن را ازطریق بازارهای معرفی‌شده در بالا به‌فروش رساند.

کجا می‌توان NFT ها را فروخت؟

بهترین فروشگاه‌ها برای فروش NFT جدید شما در ادامه آورده شده است.

زورا (Zora)

فروشگاه NFT زورا

فروشگاه زورا با این ایده ساخته شده است که خالقان محتوا باید کنترل کارشان را از پلتفرم‌های اصلی پس بگیرند. زورا به خالقان امکان می‌دهد تصاویر، ویدئوها، فایل‌های صوتی و حتی مدارک Plain Text را به NFT تبدیل کنند. Zora در مسیر تبدیل به مقصدی جذاب برای NFTها است و با هنرمندان مطرح موسیقی مانند Toro y Moi و Mura Masa و Yaeji همکاری می‌کند.

ریربل (Rarible)

معروفترین بازارهای NFT 5 - Rarible

ریربل یکی از وب‌سایت‌های پرمخاطب برای خالقان و کلکسیونرها است که می‌خواهند وارد حوزه‌ی NFT شوند. در این وب‌سایت، بارگذاری محتوا و ساخت NFT به‌آسانی پست‌کردن ویدئو در یوتیوب است. در بازاری که مملو از وب‌سایت‌هایی است که فقط با امکان پیش‌دعوت می‎‌توان فعالیت کرد، Rarible یکی از مقاصد NFT است که به سازندگان جدید امکان می‌دهد آثارشان را از لحظه‌ی ثبت‌نام بفروشند‌. البته با‌توجه‌به این آزادی در عملکرد، تغییر در قوانین مربوط به کپی‌رایت و کنترل محتوا در این وب‌سایت الزامی است. قیمت آثاری که در این وب‌سایت قرار دارند، از چند دلار تا هزاران دلار متغیر است.

سوپر ریر (SuperRare)

معروفترین بازارهای NFT 6 - Superrare

سوپر ریر فروشگاه NFT‌ برای هنرمندان دیجیتال است. در اینجا میم‌ها یا پست‌های متنی یا جلوه‌های صوتی ساده را برای فروش نمی‌بینید. مجموعه‌ی سوپر ریر بسیار سازمان‌یافته است و آثار جدید با سرعت آرام‌تری روی این پلتفرم قرار می‌گیرند. جست‌وجو در سوپر ریر مانند قدم‌گذاشتن به گالری دیجیتالی تخصصی است. آثار NFT روی این وب‌سایت بازتابی از هزاران ساعت تلاش هنرمندان است و قیمت‌ها در آن گاهی بسیار افزایش می‌یابد.

نیفتی گیتوی (Nify Gateway)

معروفترین بازارهای NFT 10 - Nifty Gateway

فروشگاه NFT نیفتی گیت‌وی منحصراً روی آثار کلکسیونی تمرکز دارد. نیفتی با هنرمندان و نوازندگان برجسته‌ای مانند Grimes و Justin Roiland برای انتشار مجموعه‌های نسخه‌ی محدود (Limited edition) NFTها کار می‌کند. نیفتی گیت‌وی یکی از وب‌سایت‌های اصلی NFT است که با قبول کارت‌های اعتباری، خود را از خرده‌فروشان دیجیتال دیگر در این فهرست جدا می‌کند. همانند سوپر ریر، آثار هنری روی نیفتی اغلب بسیار گران‌قیمت است.

اوپن سی (OpenSea)

معروفترین بازارهای NFT 1 - Opeansea

اوپن سی یکی از اولین فروشگاه‌های NFT و کتابخانه‌ای عظیم از محتوا با قیمت‌های مخلتف است که هنرهای دیجیتال و مجموعه‌های 3D و آیتم‌های درون بازی‌های ویدئویی را شامل می‌شود. این وب‌سایت یکی از وب‌سایت‌های دم‌دستی برای تازه‌کاران NFT است و تجربه‌ی فوق‌العاده‌ای در جست‌وجوی قطعات هنری ارائه می‌کند. این پلتفرم امکان ساخت و فروش رایگان NFT را نیز فراهم کرده است.

بهترین راه برای فروش NFT

برای فروش بهتر، توصیه می‌شود NFTهای مختلفی ایجاد کرده و هرکدام را در پلتفرم‌های مختلف ثبت کنید. قطعاً دسترسی به مخاطبان چند فروشگاه و بازار باعث می‌شود آثار هنری‌تان درمعرض دید تعداد بیشتری از کاربران و علاقه‌مندان به NFT قرار گیرد و درنتیجه احتمال فروش آن افزایش یابد.

با راه‌اندازی وب‌سایت شخصی در سایت‌سازهای رایگان مثل وردپرس یا سیستم‌های وبلاگ فارسی مثل بلاگفا نیز می‌توانید آثار NFT خود را تبلیغ کنید. ما در زومیت مقاله‌ای جامع درمورد روش ساخت وبلاگ منتشر کرده‌ایم که درصورت تمایل می‌توانید از آن برای ساخت وبلاگ خود استفاده کنید.

همچنین با کمی جستجو می‌توانید گروه‌های تلگرام و دیسکورد مرتبط با خرید و فروش NFT را پیدا کنید. این گروه‌ها مکان مناسبی برای معرفی و تبلیغ NFT هستند و جامعه‌ی مخاطب بسیار گسترده‌ای دارند. ازجمله معروف‌ترین سرورهای دیسکورد مرتبط با NFT می‌توان به VeeFriends و Rarity Sniper اشاره کرد.

چرا هزینه ساختن NFT این‌قدر گران است؟

برای تبدیل محتوا به NFT، یک کوین دیجیتالی جدید در بلاک‌چین باید ضرب شود. تولید این کوین نیازمند وظایف محاسباتی پیچیده و درگیر‌شدن تمام کامپیوترهای شبکه است. به‌منظور استفاده از شبکه‌ی اتریوم برای ضرب NFTها، پرداخت «کارمزد گس» (گس فی) برای انرژی و تلاش صرف‌شده‌ی محاسبات مورد نیاز است. کارمزد گس هر روز در نوسان است و گاهی اوقات این هزینه از قیمت فروش اثرتان بیشتر خواهد شد.

ساخت NFT در برخی موارد بسته به نوع شبکه، هزینه‌هایی دارد که نمونه‌ی آن را مشاهده می‌کنید.

این کارمزدهای دیوانه‌کننده مشکلی برای توسعه‌ی تکنولوژی NFT محسوب می‌شود و البته امروزه نسبت به سال‌های قبل کاهش درخورتوجه یافته است.

چطور می توانیم NFT خود را قیمت گذاری کنیم؟

برای تعیین قیمت NFT خود، بهترین راهکار مرور سایر توکن‌های مشابه است. با کمی جست‌وجو در فروشگاه‌ها و بازارهای NFT می‌توان تعداد بسیار زیادی توکن غیرقابل معاوضه شبیه به اثر خود پیدا کنید و درنتیجه محدوده‌ی قیمت NFT مورد نظرتان به‌دست آورید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات