کیف پول متامسک؛ آموزش نصب و استفاده و مقایسه آن با تراست ولت

سه‌شنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۰
مطالعه 9 دقیقه
متامسک (Metamask) کیف‌پول نرم‌افزاری رایگان ارزهای دیجیتال است که امکان ارتباط با بلاک‌چین اتریوم را می‌دهد. این کیف‌پول به‌صورت افزونه‌ی مرورگر و اپلیکیشن موبایل دردسترس است.
تبلیغات

زمانی که بلاک‌چین برای اولین‌بار موردتوجه عموم قرار گرفت، راهی جز درنظرگرفتن کاربردهای آن مانند توسعه‌ی رمزارزهایی چون بیت‌کوین وجود نداشت. تقریباً یک دهه بعد، بلاک‌چین به سیستمی فراتر از پرداخت همتابه‌همتا تبدیل شد. به‌جز بیت‌کوین، شبکه‌های بلاک‌چین دیگری مانند اتریوم کاربردهای گسترده‌تری پیدا کرده‌اند.

اتریوم امکان قراردادهای هوشمند را دراختیار کاربران قرار می‌دهد که چیزی فراتر از سیستم پرداخت ساده است. حال پرسش این است: چطور می‌توان به اپلیکیشن‌های روی بلاک‌چینی مانند اتریوم دست پیدا کرد؟ متامسک جواب این کار است. این نرم‌افزار علاوه‌بر امکان ذخیره‌سازی ارزهای دیجیتال بر بستر اتریوم، امکان دسترسی به اپلیکیشن‌های بلاک‌چین را به کاربران می‌دهد. در این مقاله، با کیف‌پول دیجیتال متامسک و نحوه‌ی استفاده از آن کاملاً آشنا می‌شویم.

کیف‌پول متامسک چیست؟

کیف‌پول متامسک (Metamask) والت ارز دیجیتالی است که از توکن‌های اتریوم با استاندارد ERC-20 و ERC-721 پشتیبانی و امکان دسترسی به اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز را نیز فراهم می‌کند. این کیف‌پول را آرون دیویس (Aaron Davis) ساخته است و شرکت بلاک‌چین ConsenSys آن را مدیریت می‌کند.

متامسک به‌صورت افزونه‌ (پلاگین) در مرورگرهای کروم، فایرفاکس، بریو و مایکروسافت اج و نیز برای موبایل دردسترس است. اپلیکیشن متامسک را می‌توان از اپ‌استور برای iOS و از گوگل‌پلی برای اندروید دانلود کرد.

کاربرد کیف‌پول متامسک

اتریوم به‌عنوان پلتفرم بلاک‌چین قابل مطمئنی برای امور مالی غیرمتمرکز یا اپلیکیشن‌های دیفای شناخته شده است. در‌عین‌حال، اتریوم فضایی برای توسعه‌ی NFT است که اخیراً محبوبیت زیادی پیدا کرده است. تقاضا برای اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (دَپ) به‌وضوح در دَپ‌های چون کریپتوکیتیز دیده می‌شود که باعث ایجاد ترافیک زیادی روی اتریوم شده است.

ازآن‌جاکه بسیاری از کاربران در ارتباط با دَپ‌ها و توکن‌های روی بلاک‌چین دچار مشکل شده‌اند، متامسک به‌عنوان راه‌حلی امیدوارکننده دیده می‌شود. این کیف‌پول تلاش می‌کند موانع ورود به بازار دَپ‌ها را کاهش دهد و وب غیرمتمرکز را به عموم مردم معرفی کند. با استفاده از متامسک می‌توان به اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز مانند پروتکل‌های کشت سود، صرافی‌های غیرمتمرکز، پلتفرم‌های گیمینگ و بازارهای NFT دسترسی پیدا کرد.

متامسک کلیدهای خصوصی کاربران را در دستگاه آن‌ها نگه‌داری می‌کند. همچنین، می‌توان در متامسک چندین کیف‌پول ایجاد کرد. از ویژگی‌های دیگر متامسک امکان اتصال به شبکه‌ی اصلی اتریوم (Ethereum mainnet) و سایر شبکه‌های آزمایشی و حتی شبکه‌ی اصلی بایننس اسمارت چین است.

متامسک درمقابل تراست والت

متامسک در مقابل تراست والت

یکی دیگر از کیف‌پول‌هایی که از بلاک‌چین اتریوم پشتیبانی می‌کند، تراست‌ولت (Trust Wallet) است که تفاوت‌هایی اساسی با متامسک دارد. برای مثال، متامسک هم ازطریق مرورگر و هم به‌صورت اپلیکیشن موبایل دردسترس است؛ ولی تراست‌ولت فقط در موبایل دردسترس است. همچنین، تراست‌ولت علاوه‌بر اتریوم از سایر سرمایه‌های دیجیتال مانند بیت‌کوین، لایت‌کوین، ریپل و... پشتیبانی می‌کند.

از دیگر ویژگی‌های تراست‌ولت می‌توان به قابلیت خرید بیت‌کوین، کسب سود از دارایی‌های ذخیره‌شده، تعامل با اکوسیستم توکن‌های غیرقابل‌معاوضه (NFT)، مشاهده‌ی قیمت‌های ارزهای دیجیتال و استفاده به‌عنوان صرافی رمزارز اشاره کرد.

کارمزدها در متامسک چگونه است؟

متامسک براساس وضعیت شبکه، کارمزد گس پیش‌فرضی را برای هر تراکنش تعیین می‌کند. کاربران درصورت نیاز، می‌توانند کارمزد گس (Gas) و حد گس (Gas Limit) را ازطریق تب Advanced در متامسک تغییر دهند. منظور از حد گس، بیشترین حد مقدار کارمزد گسی است که کاربر حاضر است برای هر تراکنش پرداخت کند.

دقت کنید که هزینه‌‌ی تراکنش سرعت تأیید تراکنش در دومین بلاک‌چین غیرمتمرکز دنیا را تعیین می‌کند. هرچه کارمزد گس بیشتری پرداخت کنید، تراکنش شما زودتر تأیید می‌شود. متامسک گزینه‌های «سریع‌ترین» و «سریع» و «آهسته» برای کارمزد تراکنش دارد.

کارمزد گس براساس ازدحام در بلاک‌چین اتریوم تعیین می‌شود؛ مشکلی که از ۲۰۲۱ تاکنون به‌عنوان مانعی اصلی برای قراردادهای هوشمند در شبکه وجود دارد. باید توجه کرد که اگر هزینه‌ی گس را بسیار کم تعیین کنید، به‌احتمال فراوان تراکنش شما در شبکه برای همیشه گیر خواهد کرد و هیچ‌وقت تأیید نخواهد شد. برای آشنایی بیشتر با نحوه‌ی محاسبه‌ی هزینه‌ی تراکنش، به مقاله‌ی «محاسبه‌ی کارمزد اتریوم در تراکنش رمزارز» از زومیت مراجعه کنید.

آیا متامسک امن است؟

متامسک جزو کیف‌های گرم محسوب می‌شود و همیشه به اینترنت دسترسی دارد؛ به‌همین‌دلیل، در‌مقایسه‌با کیف‌های سرد آفلاین مانند لجر و ترزور، درجه‌ی امنیتی کمتری دارد؛ اما به‌دلیل نحوه‌ی راه‌اندازی و امکان دسترسی آسان به دَپ‌های اتریوم و نیز وجود نسخه‌ی دسکتاپ و موبایل بر سایر کیف‌های دیجیتال برتری دارد. درحقیقت، تصور اینکه حوزه‌ی دیفای بدون افزونه‌ی متامسک چقدر می‌توانست توسعه بیابد، دشوار است.

به‌گفته‌ی سازندگان متامسک، آنان هیچ کنترلی روی داده‌های خصوصی کاربران ندارند و آن‌ها را روی سرورهای خود ذخیره نمی‌کنند و همه‌چیز در مرورگر کاربر ذخیره و با استفاده از کلمه‌ی عبور حفاظت می‌شود.

در‌هر‌صورت، متامسک والتی گرم است و نرم‌افزار آن برای ذخیره‌سازی رمزارز نیاز دارد به اینترنت متصل شود. کیف‌پول‌های گرم درکل امنیت کمتری از کیف‌‌پول‌های سرد دارند؛ ازاین‌رو، بهتر است از نگه‌داری ارزهای دیجیتال روی کیف‌پول‌های گرم خودداری و از این کیف‌پول‌ها فقط برای تریدهای روزانه استفاده کنید.

آموزش نصب متامسک در مرورگر

نصب و راه‌ندازی متامسک کار ساده‌ای است، برای نصب متامسک در مرورگر دسکتاپ، کافی است ابتدا از «این لینک» به صفحه‌ی دانلودهای وب‌سایت رسمی متامسک مراجعه و مرورگر خود را انتخاب کنید و پس‌‌از‌‌آن به صفحه‌ی افزونه‌های مرورگر مرتبط ارجاع داده می‌شوید. در این مرحله، کافی است روی Add Extension کلیک کنید. همان‌طورکه گفته شد، متامسک برای مرورگرهای کروم، فایرفاکس، بریو و مایکروسافت اج دردسترس است.

پس از افزودن افزونه‌ی متاسک، در صفحه‌ای مانند تصویر زیر، روی دکمه‌ی Get Started کلیک کنید.

آموزش متامسک - صفحه‌ی ورود

صفحه‌ی آغازین متامسک

در صفحه‌ی بعد، برای ساخت والت جدید روی Creat a Wallet کلیک کنید.

آموزش متامسک - ایجاد کیف پول جدید

ایجاد والت جدید در متامسک

در صفحه‌ی بعد، از شما درباره‌ی کمک به همکاری برای ارتقای متامسک سؤال می‌شود که بهتر است گزینه‌ی No Thanks را انتخاب کنید.

آموزش متامسک 3

صفحه‌ی کمک به بهبود متامسک

در گام بعد، کلمه‌ی عبوری با حداقل هشت کاراکتر انتخاب و سعی کنید برای امنیت بیشتر، کلمه‌ی عبور را ترکیبی از حروف کوچک و بزرگ و ارقام و علایم برگزینید. در‌ادامه، تیک موافقت با شرایط استفاده را نیز بزنید.

آموزش متامسک - ساخت کلمه عبور جدید

صفحه‌ی انتخاب کلمه‌ی عبور متامسک

در گام بعدی، ۱۲ کلمه‌ی بازیابی در‌اختیارتان قرار می‌گیرد. در‌صورتی‌که کیف‌پول را حذف کنید، برای بازیابی آن به این کلمات نیاز خواهید داشت. دقت کنید که این کلمات عبور را به‌هیچ‌وجه دراختیار کسی قرار ندهید؛ زیرا با این کار کنترل کامل رمزارزهایتان در دست دیگران خواهد افتاد. کلمات بازیابی را با دقت در جایی امن و به‌صورت خوانا یادداشت و سپس روی next کلیک کنید.

آموزش متامسک - یادداشت کلمات بازیابی

صفحه‌ی پشتیبان‌گیری از کلمات بازیابی متامسک

در گام بعدی، برای اطمینان از صحت یادداشت کلمات بازیابی، کلمات بازیابی را به‌ترتیب انتخاب و سپس روی Confirm کلیک کنید.

آموزش متامسک - چک کردن کلمات بازیابی

صفحه‌ی تأیید عبارت بازیابی متامسک

تا این‌جا تقریباً راه‌اندازی متامسک به پایان رسیده است. درادامه، روی All Done کلیک کنید تا به‌صورت خودکار وارد صفحه‌ی اصلی متامسک شوید. دفعات بعد می‌توانید ازطریق آیکونی که به نوار ابزار مرورگرتان اضافه شده است، به متامسک لاگین کنید.

برای مشاهده‌ی متامسک به‌صورت تمام‌صفحه‌ Expand View را انتخاب کنید.

آموزش متامسک - صفحه اصلی کیف پول

صفحه‌ی اصلی متامسک

در صفحه‌ی اصلی متامسک، می‌توانید از قسمت Assets رمزارزهای خود و از قسمت Activity تاریخچه‌ی تراکنش‌هایتان را مشاهده کنید. برای ارسال رمزارز در متامسک، کافی است گزینه‌ی Send و سپس رمزارز خود را انتخاب کنید. از گزینه‌ی Advanced Options نیز می‌توان کارمزد تراکنش را تغییر داد. دقت کنید شبکه‌ی استفاده‌شده را Ethereum Mainnet یا همان شبکه‌ی اصلی اتریوم انتخاب کنید. سپس، روی Next کلیک کنید تا رمزارز ارسال شود.

آموزش متامسک - ارسال ارز دیجیتال

صفحه‌ی تراکنش متامسک

برای اتصال کیف‌پول متاسک با اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز، اغلب وب‌سایت پرسشی مبنی‌بر اتصال به کیف‌پول از شما می‌کند. کافی است روی Connect to Wallet کلیک کنید. برای مشاهده‌ی سایت‌های متصل به کیف‌پول، Connected Sites را انتخاب کنید.

در تصویر زیر، نحوه‌ی اتصال به صرافی غیرمتمرکز یونی‌سواپ نشان داده شده است؛ البته سایر دَپ‌ها نیز صفحه‌ای مشابه زیر دارند. پس از اتصال، به‌راحتی می‌توانید از ویژگی‌های دَپ مدنظر استفاده کنید.

آموزش متامسک - اتصال کیف پول

صفحه‌ی اتصال متامسک با صرافی غیرمتمرکز یونی‌سواپ

دَپ‌ها برای آسان ساختن فرایند، به‌صورت خودکار به متامسک متصل می‌شوند. اگر در دَپ به پرداخت نیاز باشد، صفحه‌ای باز خواهد شد و تأیید شما را برای انجام تراکنش روی کیف‌پول متصل‌شده‌ی متامسک درخواست خواهد کرد.

نصب متامسک در موبایل

متامسک در موبایل - دپ

تصویری از صفحه‌ی مرورگر دپ در متامسک.

به‌منظور نصب نسخه‌ی متاسک برای اندروید به گوگل‌پلی و برای iOS به اپ‌استور مراجعه کنید. نسخه‌ی موبایل این کیف‌پول تمام قابلیت‌های نسخه‌ی مرورگر را دراختیارتان قرار می‌دهد که از آن‌ها می‌توان به اتصال امن و محفظه‌ی کلیدها اشاره کرد. مراحل نصب در موبایل نیز مشابه مراحل نصب در مرورگر است. پس از تعیین رمزعبور، به یادداشت کلمات بازیابی نیاز دارید. سپس، وارد صفحه‌ی اصلی کیف‌پول خواهید شد.

صفحه ی اصلی متامسک موبایل

صفحه‌ی اصلی متامسک در موبایل

همان‌طورکه در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، از Send برای فرستادن و از Receive برای دریافت رمزارز باید استفاده کنید. همچنین، می‌توانید از تب NFT دارایی‌های توکن غیرقابل‌معاوضه‌ را مشاهده کنید.

جالب‌ترین ویژگی نسخه‌ی موبایل وجود مرورگر دَپ برای دسترسی به اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز است. برای این منظور، از گوشه‌ی بالا و سمت چپ صفحه وارد منو اصلی شوید و Browser را انتخاب کنید. در این صفحه‌، منتخبی از وب‌سایت‌های غیرمتمرکز و دَپ‌ها برای دسترسی سریع قرار داده شده است. همچنین، می‌توانید آدرس وب‌سایت مدنظرتان را در قسمت جست‌وجو وارد کنید.

نظر شما کاربران زومیت درباره‌ی کیف‌پول متامسک چیست؟ آیا برای استفاده از دیفای متاسک را ترجیح می‌دهید یا والت‌های دیگری مانند تراست‌ولت یا مای اتر ولت را؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات