اوراکل به‌جای مایکروسافت برنامه جدی خرید تیک‌تاک را دنبال می‌کند

دوشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۱
مطالعه 2 دقیقه
ظاهرا مایکروسافت از خرید تیک‌تاک منصرف و نام یک غول دیگر دنیای فناوری به‌عنوان خریدار احتمالی شرکت چینی مطرح شده است.
تبلیغات

مایکروسافت جدی‌ترین گزینه برای خرید تیک‌تاک بود که پس از رد شدن پیشنهادش ازسوی مالک چینی اپلیکیشن، بایت‌دنس، از ادامه‌ی مذاکره‌ها منصرف شد. پس از هفته‌ها کشمکش و اخبار و گزارش‌های متعدد که شامل دخالت دولت ترامپ هم می‌شد، مایکروسافت در خرید تیک‌تاک به موفقیت نرسید و به‌صورت رسمی برنامه‌های مذاکره‌ای را لغو کرد.

ردموندی‌ها در بیانیه‌ای درباره‌ی لغو مذاکره‌های خرید تیک‌تاک نوشتند: «بایت‌دنس اعلام کرد که قصد فروش تیک‌تاک به مایکروسافت را ندارد. ما اطمینان داریم که پیشنهادمان برای خرید تیک‌تاک به نفع همه‌ی کاربران اپلیکیشن بود و همچنین منافع امنیت ملی را هم تأمین می‌کرد. ما در بیانیه‌ی ماه آگوست هم گفته بودیم که برای رسیدن به اهداف، تغییراتی جدی در ساختار اپلیکیشن ایجاد خواهیم کرد. تغییراتی که آن را با بالاترین استانداردها امنیت، حریم خصوصی و ایمنی آنلاین هماهنگ می‌کردند. به‌هرحال ما هم نظاره‌گر آینده خواهیم بود تا ببینیم این سرویس چگونه در حوزه‌های بااهمیت پیشرفت خواهد کرد».

مایکروسافت در ماه گذشته تأیید کرده بود که به‌صورت جدی خرید واحدهای عملیاتی تیک‌تاک را در ایالات متحده، کانادا، استرالیا و نیوزیلند در دستور کار دارد. همچنین برخی رسانه‌ها ادعا می‌کردند که مایکروسافت برنامه‌هایی جدی برای خرید کل فعالیت‌های بین‌المللی تیک‌تاک دارد.

ترک میز مذاکره ازسوی مایکروسافت، فرصت را برای خریدار بزرگ دیگر یعنی اوراکل مهیاتر می‌کند. برخی رسانه‌ها در ماه گذشته از برنامه‌های جدی اوراکل برای خرید تیک‌تاک صحبت می‌کردند. اخبار جدید تأیید می‌کنند که شرکت تحت مدیریت لری الیسون، به‌صورت رسمی جایگزین مایکروسافت در مذاکره‌های خرید تیک‌تاک شده است.

هرگونه توافق فروش تیک‌تاک به اوراکل، با پیچیدگی‌ها و چالش‌های متعدد همراه خواهد بود. دونالد ترامپ، قبلا تاریخ ۱۵ سپامبر را به‌عنوان ضرب‌الاجل فروش تیک‌تاک بیان کرده بود که بعدا به ۱۲ نوامبر تغییر کرد. تهدیدهای ترامپ، شامل مسدودسازی تیک‌تاک در ایالات متحده می‌شود. درمقابل، تیک‌تاک هم شکایت از ترامپ را در دادگاه پیش برد. همچنین بایت‌دنس اعلام کرد که شاید به‌خاطر قوانین جدید چین اصلا امکان فروش تیک‌تاک را نداشته باشد یا آن را بدون الگوریتم کلیدی اصلی مبتنی بر هوش مصنوعی بفروشد.

اکنون که مایکروسافت از خرید تیک‌تاک منصرف شده است، آینده‌ی فعالیت این اپلیکشن پرطرفدار در ایالات متحده اصلا مشخص نیست. اوراکل که امروز به‌عنوان یک خریدار احتمالی مهم شناخته می‌شود، شاید درنهایت تنها نقش ارائه‌دهنده‌ی سرویس ابری را برای تیک‌تاک بازی کند و هیچ مدیریت و مالکیت کاملی روی اپلیکیشن نداشته باشد. فراموش نکنید که لری الیسون از افراد بسیار نزدیک به ترامپ و از حامیان او محسوب می‌شود و ورود شرکتش به فرایند خرید، شاید شرایط را تغییر دهد. درنهایت وضعیت تیک‌تاک اصلا مشخص نیست و هرگونه تغییر ناگهانی در ساختار و برنامه‌های فروش، ممکن خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات