تلاش آلفابت برای خرید سهام تیک‌ تاک ناکام ماند

شنبه ۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
آلفابت در نظر داشت به‌عنوان عضوی از گروه شرکت‌های سرمایه‌گذار، بخش کوچکی از سهام تیک‌تاک را بخرد؛ اما بنابه دلایلی، این تصمیم عملی نشد.
تبلیغات

تیک‌تاک اپلیکیشن محبوب ویدئومحور چینی است و شرکت بایت‌دنس مالکیت آن را برعهده دارد. چندی پیش، دونالد ترامپ اعلام کرده بود این اپلیکیشن را در ایالت متحده مسدود می‌کند. ازآنجا‌که تیک‌تاک طرفداران زیادی در این منطقه دارد و مسدودکردن آن لطمه‌ی زیادی به شرکت مالک می‌زند، بایت‌دنس با دولت آمریکا توافق کرد تا واحد تجاری تیک‌تاک را در ایالت متحده بفروشد. هفته‌ی گذشته، دونالد ترامپ اعلام کرد بایت‌دنس برای فروش واحد تجاری تیک‌تاک ۹۰ روز فرصت دارد.

شرکت‌های بزرگی در آمریکا خواهان خرید تیک‌تاک شده‌اند. گفته می‌شود گروهی از شرکت‌ها تمایل داشتند برای سرمایه‌گذاری در تیک‌تاک کنسرسیومی تشکیل دهند و آلفابت با مشارکت در آن، بخش کوچکی از سهام تیک‌تاک را بخرد؛ اما بنابه دلایلی، تلاش آن‌ها ناکام ماند. آلفابت تمایل داشت سهم کوچک و بدون حق رأی تیک‌تاک را به‌دست آورد. تاکنون، گوگل و تیک‌تاک درباره‌ی این موضوع توضیحی نداده‌اند و مشخص نیست چه شرکتی طرح کنسرسیوم را پیش می‌برد.

خرید تیک‌تاک می‌تواند منافع زیادی برای شرکت‌ها داشته باشد. اپلیکیشن چینی بین نوجوانان محبوبیت زیادی دارد و شرکت‌ها با خرید این اپلیکیشن می‌توانند با این کاربران در ارتباط باشند و از تبلیغات در این پلتفرم، درآمد بیشتری کسب کنند.

گوگل، مالک یوتیوب، رسانه‌ی ویدئویی رقیب تیک‌تاک است. همچنین، شرکت یادشده شبکه‌ی اجتماعی گوگل‌پلاس را نیز عرضه کرده بود؛ اما به‌دلیل نقض داده در سال ۲۰۱۹ آن را متوقف کرد. خرید تیک‌تاک می‌تواند پیامدهای مثبت یا منفی به‌همراه داشته باشد. اپلیکیشن‌ چینی با مسائلی روبه‌رو شده که یکی از آن‌ها، مدیریت محتوای منتشرشده در عین رعایت آزادی بیان کاربران است. به‌عبارتی، کاربران علاوه‌بر اینکه در این پلتفرم محتوای ویدئویی می‌سازند، محتوای سیاسی نیز ارسال می‌کنند و به‌گفته‌ی تیک‌تاک، امسال بیش از ۳۸۰ هزار ویدئو در آمریکا به‌دلیل نقض قوانین پاک شدند.  

همان‌طورکه پیش‌تر اشاره‌ کردیم، رئیس‌جمهور وقت آمریکا به‌دلیل مالکیت شرکت فناوری چینی بر تیک‌تاک، این اپلیکیشن‌ را خطری برای آمریکا دانسته و مدعی است که دولت چین می‌تواند از این اپلیکیشن برای اهداف جاسوسی‌ از شهروندان آمریکایی و گسترش تبلیغات در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور استفاده کند. همچنین، او هرگونه ارتباط این کشور با بایت‌دنس و شرکت‌های تابعه‌ی آن را ممنوع اعلام کرده است. تیک‌تاک دربرابر این اتهامات اعلام کرد که حتی با درخواست دولت چین، اطلاعات کاربران را دراختیار این دولت نخواهد گذاشت. به‌هرحال، اگر بایت‌دنس تا ۲۰ سپتامبر امسال نتواند تیک‌تاک را بفروشد، این اپلیکیشن‌ چینی به فعالیتش در آمریکا خاتمه خواهد داد.

شرکت‌های زیادی خواستار خرید تیک‌تاک شده‌اند. مایکروسافت اعلام کرده است که برای خرید سرویس تیک‌تاک در آمریکا، کانادا، استرالیا و نیوزیلند در حال مذاکره است. گفته می‌شود نتیجه‌ی مذاکرات شرکت ردموندی تا ۱۵ سپتامبر و قبل از موعد مهلت داده‌شده مشخص می‌شود.

بیل گیتس، هم‌بنیان‌گذار مایکروسافت، در گفت‌وگو با وایرد عنوان کرد که خرید سهمی از تیک‌تاک می‌تواند در ابتدا اتفاق خوشایندی به‌نظر برسد؛ ولی پیامدهایی در پی داشته باشد؛ چراکه داشتن سهم بزرگی در کسب‌وکار شبکه‌ی اجتماعی کار آسانی نیست. توییتر نیز خواهان خرید اپلیکیشن چینی است و گفته می‌شود مذاکرات اولیه را انجام داده است. علاوه‌بر شرکت‌های ذکرشده، اپل و اوراکل نیز برای خرید سهمی از تیک‌تاک تمایل نشان داده‌اند.

در سال ۲۰۱۷، بایت‌دنس اپلیکیشن Musical.ly را به ارزش یک‌میلیارد دلار خرید و برند آن را به تیک‌تاک تغییر داد. تحلیلگران ارزش کنونی کسب‌وکار تیک‌تاک در آمریکا را بین ۲۰ تا ۵۰ میلیارد دلار تخمین می‌زنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات