اپل پاسخی حقوقی به اتهام‌های اپیک گیمز مرتبط با اپ استور داد

شنبه ۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
اپل می‌گوید اپیک گیمز ابتدا به‌دنبال قراردادی اختصاصی با اپ استور بوده و پس از ناکامی در قراداد جانب‌گرایانه، دست به اقدام‌های اخیر زده است.
تبلیغات

نزاع بین اپل و اپیک گیمز وارد مرحله‌ای جدید می‌شود. کوپرتینویی‌ها در واکنش به شکایت شرکت مالک فورت‌نایت، شکایتی متقابل تنظیم کرده‌اند تا وضعیت را کمی به‌نفع خود تغییر دهند. آن‌ها از دادگاه می‌خواهند در دوره‌ی جریان پرونده‌های حقوقی، اپ‌استور را محدود نکند. همچنین، اپیک گیمز را به درپیش‌گرفتن سیاست‌های ناعادلانه محکوم می‌کنند که با عرضه‌ی راهکار پرداخت مستقیم فورتنایت شروع شد.

فیل شیلر، یکی از مدیران ارشد اجرایی اپل، در بیانیه‌ای که برای دادگاه قرائت کرد، بخش‌های پنهانی از جریان پیش‌آمده در درگیری شرکت‌ها را نشان داد. او گفت تیم سوئینی، مدیرعامل اپیک گیمز، از اپل درخواست کرده است قراردادی مخصوص را با اپیک گیمز امضا کند؛ قراردادی که عمیقا روی شیوه‌ی عرضه‌ی اپلیکیشن‌های اپیک در پلتفرم iOS تأثیر می‌گذاشت. وقتی اپل با پیشنهاد مذکور مخالفت می‌کند، اپیک تصمیم می‌گیرد راهکاری جدید ارائه کند تا اپل را از فرایند خریدهای درون‌برنامه‌ای حذف کند. اکنون کوپرتینویی‌ها ادعا می‌کنند مسدودسازی عرضه‌ی اپیک در اپ استور تقصیر خود شرکت بوده است.

در بخشی از بیانیه‌ی اپل به دادگاه می‌خوانیم:

اپیک درنتیجه‌ی اقدام‌هایی که خودش شروع کرد، اکنون به دوره‌ی زمانی تسهیل اورژانسی نیاز دارد؛ درصورتی‌که آن‌ها خودشان شرایط اورژانسی را ایجاد کرده‌اند. درمجموع، توسعه‌دهندگان که تصمیم گرفته باشند اپل را فریب دهند (مانند اپیک) حذف می‌شوند».

اپل مانند همیشه در بخش دیگری از ادعاها از سیاست خود در خریدهای درون‌برنامه‌ای اپ استور دفاع می‌کند. آن‌ها پرداخت‌نکردن کارمزد در ازای توزیع اپلیکیشن را مانند خرید از فروشگاه‌های حضوری خرده‌فروشی اپل و نپرداختن هزینه می‌دانند. درواقع، اپل به‌صراحت می‌‌گوید که بالاخره باید درآمدی از اپ‌ استور داشته باشد و توسعه‌دهندگان باید هزینه‌ی توزیع برنامه‌ها را بپردازند.

تیم سوئینی، مدیرعامل اپیک گیمز، می‌گوید تفسیر اپل از رخدادهای اپل و توالی آن‌ها گمراه‌گننده است. او ادعا می‌کند از اپل درخواست کرده است که استثناکردن اپیک گیمز را به همه‌ی توسعه‌دهندگان iOS گسترش دهد.

اپیک گیمز استور

اپیک گیمز هفته‌ی گذشته در جریان درگیری شدیدی درباره‌ی سیاست‌های جاری در مارکت‌های اپلیکیشن موبایلی از اپل شکایت کرد. ابتدا اپیک گیمز راهکاری جایگزین برای پرداخت‌های درون‌‌برنامه‌ای فورت‌نایت عرضه کرده بود که به حذف فورت‌نایت از اپ استور منجر شد. درواقع، اپیک راه جدید را معرفی کرد تا از پرداخت کارمزد ۳۰ درصدی پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای به اپل نجات پیدات کند. پس از حذف فورت‌نایت، اپیک گیمز در شکایتی ادعا کرد که اپل با محدودکردن اکوسیستم iOS و مجبورکردن توسعه‌دهندگان به استفاده از راهکارهای پرداخت اختصاصی، از قدرت خود سوءاستفاده می‌کند.

شکواییه‌‌ی اخیر اپل شامل ایمیل‌های متعددی می‌شود که بین سوئینی و شیلر و تعدادی از مدیران دیگر اپل ردوبدل شده است. در همین ایمیل‌‌ها، درخواست سوئینی مبنی‌بر گسترش سیاست‌های استثنائی برای دیگر توسعه‌دهندگان iOS هم دیده می‌شود. او ۳۰ جون از اپل درخواست کرد تا امکان انتشار اپ استور اختصاصی را در iOS داشته باشد؛ اپ استوری که تنها برای توزیع اپلیکیشن‌ها و بازی‌های اپیک مانند فورت‌نایت استفاده شده و به‌نوعی الزامی برای پرداخت کارمزد ۳۰ درصدی در فروش‌ها نداشته باشد.

سوئینی اعتقاد دارد اپل باید ساختار خود را تغییر دهد و آزادی عملی در انتشار اپلیکیشن‌ها دراختیار توسعه‌دهندگان قرار دهد. درمقابل، مدیران اپل می‌گویند اپ استور فقط یک مارکت اپلیکیشن نیست و بخشی از مجموعه‌ای عظیم از ابزارها و فناوری‌ها و خدمات محسوب می‌شود که دراختیار توسعه‌دهندگان قرار دارد. آن‌ها اعتقاد دارند امکان توسعه‌ی اپ‌استور مجزا و سیاست‌های شرکت در حفظ امنیت و حریم خصوصی کاربران را زیر پا می‌گذارد. درواقع، اپل می‌گوید با اجازه‌دادن به توزیع اپلیکیشن‌ها در ساختارهایی خارج از اپ استور اصلی،‌ امنیت کاربران را نقض می‌کند و آن‌ها اعتماد خود را از دست می‌دهند. به‌هرحال اپیک با وجود مخالفت‌های اپل، راهکار خود را عرضه کرد و کمی پیش از عرضه نیز به اپل اطلاع‌رسانی کرد. آن‌ها در پیام‌های خود از اعتقاد به حمایت قانون و تاریخ از اپیک اشاره کرده بودند.

مشکلات اپل با اپیک گیمز اکنون در مراحلی جدی پیگیری می‌شوند. گوگل هم در این بحران‌ها حضور دارد و شکایتی مشابه اپیک گیمز را روی میز خود می‌بیند. به‌هرحال، اپل و گوگل مانند همیشه از سیاست‌های خود دفاع می‌کنند و اعتقاد دارند روش‌های درآمدی با کسب کارمزد، تفاوتی با روش‌های درآمد سازنده‌های کنسول بازی ندارد. درمجموع، باید منتظر رأی دادگاه‌ها و هفته‌های آتی باشیم که شاید با توافق شرکت‌ها یا بحرانی‌ترشدن شرایط همراه باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات