وال استریت ژورنال نیز برای کاهش کارمزد اپل به کمپین اپیک گیمز پیوست

جمعه ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
رسانه‌های خبری ازجمله وال استریت ژورنال با پیوستن به اپیک گیمز از اپل خواستار کاهش ۱۵ درصدی کارمزد شدند.
تبلیغات

درگیری اپیک گیمز و اپل در فضای مجازی جنجالی به پا کرد که به حذف شدن بازی فورتنایت، حساب کاربری توسعه‌دهندگان وابسته به اپیک گیمز از اپ استور و درنهایت کمپین اپیک گیمز علیه سیاست‌های اپل ختم شد. چندی پیش مشخص شد که اپیک گیمز در حال گفت‌وگو با شرکت‌های نزدیک به خود برای ایجاد کمپینی علیه سیاست‌های اپ استور اپل است و حال مشخص شده که رسانه‌های خبری نیز به کمپین اپیک گیم پیوسته‌اند.

در نامه‌ای که از سوی مقامات ارشد روزنامه‌های خبری سرشناس مانند وال استریت ژورنال، نیویورک تایمز و واشنگتن پست به امضا رسیده است، ذکر شده که قوانین اپل مانع سرمایه‌گذاری بیشتر برای افزایش کیفیت محتوای خبری می‌شود. درکنار درخواست‌هایی که رسانه‌های خبری مطرح دنیا از اپل خواسته‌اند، بندی مشاهده می‌شود که به کاهش ۱۵ درصدی کارمزد اپل اشاره دارد. اپل اصولا از درآمد اپلیکیشن‌ها و بازی‌های موجود در اپ استور، کارمزدی ۳۰ درصدی می‌گیرد.

در رسانه‌های خبری اگر کاربری برای سال اول، حق اشتراک استفاده از محتوای خبری را پرداخت کند، اپل کارمزدی ۳۰ درصدی دریافت خواهد کرد و اگر کاربر حق اشتراک خود را مجددا تمدید کند، کارمزد به ۱۵ درصد کاهش می‌یابد. درخواست رسانه‌های خبری نیز به این صورت است که از ابتدا تنها ۱۵ درصد کارمزد کسر شود.

در اسناد دادگاهی مشخص شده است که اپل برای محصولات و اپلیکیشن‌های آمازون کارمزد ۱۵ درصدی در نظر گرفته تا سرویس آمازون پرایم را به پلتفرم خود جذب کند. آمازون پرایم از بزرگ‌ترین رقیب‌های نتفلیکس است که آمازون به مدیرعاملی جف بزوس، سرمایه‌گذاری کلانی روی آن انجام داده و انتظار می‌رود طی سال‌های بخش قابل توجهی از بازار استریم محتوای ویدیویی را به خود اختصاص داده و سهم رقبایی مانند نتفلیکس و هولو را کوچک‌تر سازد.

در هر صورت، شایعات پیش آمده از کمک قابل‌توجه اپل به آمازون باعث شده تا شرکت‌های دیگر نیز خواستار چنین کارمزدی شوند. وال استریت ژورنال از شریکان اپل در بخش نیوز پلاس است و درواقع بخشی از محتوای خبری را تأمین می‌کند.

در این بین، اپل توسط سازمان‌های اروپایی و آمریکایی به جرم انحصار طلبی مورد بررسی قرار گرفته است. چنین اتفاقی از زمانی پیش آمد که اسپاتیفای از اپل به سازمان‌های اروپایی شکایت کرد. گویا اسپاتیفای اعتقاد دارد که اپل شرایط را برای این شرکت دشوار ساخته تا توان رقابت با سرویس موسیقی کوپرتینویی‌ها (اپل موزیک) را نداشته باشد.

باید صبر کرد و دید اتفاقات پیش‌آمده چه سرانجامی خواهند داشت. بااین‌حال، به‌نظر می‌رسد که اپیک گیمز توانسته حداقل در ایجاد کمپین علیه سیاست‌های اپل، قدمی رو به جلو داشته باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات