ادارات پلیس به‌مدت یک سال اجازه استفاده از فناوری تشخیص چهره آمازون را ندارند

جمعه ۲۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
آمازون برای رفع برخی نگرانی‌ها در حوزه‌ی حریم خصوصی اعلام کرد که ادارات پلیس به‌مدت یک سال اجازه‌ی استفاده از فناوری تشخیص چهره‌ی Rekognition را ندارند.
تبلیغات

آمازون در اطلاعیه‌ای رسمی اعلام کرد افسران پلیس به‌مدت یک‌سال اجازه‌ی استفاده از نرم‌افزار تشخیص چهره‌ی این شرکت موسوم به Rekognition را ندارند. آمازون در اطلاعیه‌ی جدید خود می‌گوید: «ما از این موضوع که دولت‌ها به‌منظور کنترل روی استفاده‌ی اخلاقی از فناوری تشخیص چهره حق دارند قوانین‌و‌مقررات سخت‌گیرانه‌تری وضع کنند، حمایت کرده‌ایم. آن‌طور که به‌نظر می‌رسد کنگره‌ی آمریکا قصد دارد با این چالش مقابله کند. ما امیدوار هستیم که تصمیم جدیدمان برای منع یک‌ساله‌ی افسران پلیس از استفاده از تشخیص چهره زمان کافی را به کنگره به‌منظور پیاده‌سازی قوانین مناسب در این زمینه،‌ ارائه دهد».

آمازون می‌گوید گروه‌هایی نظیر کمیسیون بین‌المللی افراد مفقود شده (ICMP) و سازمان Exploited Children همچنان به فناوری تشخیص چهره‌ی Rekognition دسترسی خواهند داشت. Rekognition را می‌توان نرم‌افزاری در حوزه‌ی بینایی رایانه‌ای (Computer Vision) به‌حساب آورد که بر بستر فضای ابری فعالیت می‌کند و به مشتریان امکان می‌دهد تصاویر را براساس شباهت‌های بصری‌شان با یکدیگر تطبیق دهند. Rekognition توانایی تشخیص اشیاء، حیواناتی نظیر سگ و موارد دیگر نظیر صندلی را دارد. ازطریق Rekognition همچنین می‌توان چهره‌ی انسان‌ها را با‌ یکدیگر مقایسه کرد.

براساس قوانین عادی، اداره‌ی پلیس ممکن است تصویر هزاران فرد مظنون به‌انجام جنایت را در سرورهای آمازون آپلود کند (از این تصاویر اصطلاحا با نام ماگ‌شات یاد می‌شود). به‌لطف این کار افسران پلیس می‌توانند با اتکا بر سرورهای آمازون، چهره‌ی افرادی را که می‌بینند با تصاویر سرورها مقایسه کنند. بدین ترتیب جنایت‌کاران بسیار سریع‌تر شناسایی شوند. Rekognition به میزان شباهت تصاویر امتیازی خاص تعلق می‌دهد، بنابراین هرچه امتیاز کسب‌شده بیشتر باشد بین دو تصویر شباهت بیشتری دیده می‌شود و پلیس می‌تواند بهتر تصمیم بگیرد. 

آمازون سرویس تشخیص چهره‌ی Rekognition را در سال ۲۰۱۶ راه‌اندازی کرد و از حداقل دو سال پیش در همکاری با نهادهای مجری قانون، آن را به ادارات پلیس نیز ارائه داده است. درحال‌حاضر مشخص نیست که چند مورد از ادارات پلیس ایالات متحده به فناوری Rekognition مجهز شده‌اند. اداره‌ی پلیس اورلاندو مدتی پیش‌ به‌صورت آزمایشی استفاده از Rekognition را آغاز کرد، اما بعدا بنابه‌دلایلی خاص تصمیم گرفت آن را کنار بگذارد. طی ماه‌ها و سال‌های اخیر، کاربران عادی و بسیاری از کارشناسان حوزه‌ی هوش مصنوعی آمازون را به‌خاطر ارائه‌ی سرویس تشخیص چهره‌اش به ادارات پلیس به‌شدت موردانتقاد قرار داده‌اند.

در ماه ژوئیه ۲۰۱۸ (تیر و مرداد ۱۳۹۷) اتحادیه آزادی‌های مدنی ایالات متحده موسوم‌به ACLU اعلام کرد که ۲۵ هزار ماگ‌شات را روی سرورهای آمازون آپلود کرده و سپس ازطریق Rekognition، تصاویر موردبحث را با تصاویر ۵۳۵ عضو کنگره‌ی آمریکا مقایسه کرده است. در اتفاقی مضحک ACLU متوجه شد چهره‌ی ۲۸ تن از اعضای کنگره که در بین آن‌ها ۶ قانون‌گذار سیاه‌پوست هم دیده می‌شود، با ماگ‌شات‌ها مطابقت داشته است. همین موضوع باعث شد توجه چند تن از اعضای کنگره به این موضوع جلب شود. آن‌ها آمازون را برای ارائه‌ی جزئیات بیشتر درمورد فناوری Rekognition تحت فشار قرار دادند. 

آمازون در اطلاعیه‌ی جدید اعلام کرد آزمایش انجام‌شده توسط ACLU، غیرمنصفانه بوده است. آمازون به کاربر امکان می‌دهد معیاری تحت عنوان «حداقل میزان تشابه» را تنظیم کنند تا نرم‌افزار بتواند با اتکا بر این معیار، تصاویر شبیه به‌هم را بیابد. ACLU این تنظیمات را نادیده گرفت و آن را به‌صورت پیش‌فرض روی ۸۰ درصد قرار داد، همین موضوع به پیدا کردن نتایج اشتباه منتهی شد. آمازون در اطلاعیه‌ای مجزا اعلام کرد که این عدد برای پیدا کردن نتایج نهایی، بسیار پایین است و نهادهای مجری قانون باید آن را روی ۹۹ درصد قرار دهند تا دقت نهایی نرم‌افزار افزایش یابد. آمازون می‌گوید با تنظیم معیار یادشده روی ۹۹ درصد، هیچ‌یک از اعضای کنگره با ماگ‌شات‌ها مطابقت نداشتند. 

فناوری تشخیص چهره طی سال‌های اخیر توجهات زیادی را به‌خود جلب کرده است و شرکت‌های زیادی به آن تمایل نشان داده‌اند. بااین‌حال IBM سه‌شنبه‌ی گذشته اعلام کرد که قصد دارد خود را از بازار فناوری‌های تشخیص چهره به‌طور کلی کنار بکشد. IBM از نگرانی در زمینه‌ی «حریم خصوصی» و «برابری نژادی» به‌عنوان دلایل خروج از فناوری تشخیص چهره یاد کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات