هواوی به‌دنبال ورود به بازار پردازنده‌های گرافیکی سطح سرور

پنج‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
هواوی به‌عنوان نخستین شرکت چینی قصد دارد در اواخر سال جاری از کارت گرافیک مستقل خود برای سرورها و ابررایانه‌ها رونمایی کند.
تبلیغات

درحالی‌که بسیاری از دنبال کنندگان اخبار فناوری منتظر معرفی پردازنده‌های گرافیکی مستقل خانواده‌ی Xe از سوی اینتل هستند؛ اما به‌نظر می‌رسد بازیگر دیگری این بار از کشور چین به‌زودی به بازار پردازنده‌های گرافیکی ورود خواهد کرد. طبق شنیده‌ها، هواوی در حال انجام اقدامات نهایی برای عرضه‌ی نخستین کارت گرافیک مستقل چینی برای سرورها و مصارف پردازشی با عملکرد بالا است.

به گزارش یک نشریه‌ی کره‌ای، هواوی مرکز جدیدی تحت نام «گروه تجاری خدمات ابری و هوش مصنوعی» در این کشور راه‌اندازی کرده است. به‌نظر می‌رسد هدف هواوی از این اقدام ورود به عرصه‌ی رقابت با دو شرکت صاحب‌نام انویدیا و AMD در بازار پردازنده‌های سازمانی و سرور باشد.

این غول تکنولوژی چینی در حال آماده‌سازی نخستین پردازنده‌های گرافیکی خود برای بازار سرورها و ابررایانه‌ها جهت عرضه در انتهای سال ۲۰۲۰ است. هواوی برای این منظور چندین مهندس سابق انویدیا را استخدام کرده است؛ بااین‌حال به‌نظر می‌رسد این شرکت تصمیم دارد بیشتر نیروهای متخصص موردنیاز خود را از محل استقرار مرکز جدیدش یعنی کشور کره‌ی جنوبی جذب کند.

پردازنده گرافیکی هواوی / Huawei GPU

در نگاه نخست انتظار می‌رود هواوی تنها بر معماری ARM تمرکز کند؛ زیرا این شرکت طی چندین سال اخیر تعداد قابل‌توجهی پتنت و سند مالکیت معنوی در این زمینه ثبت کرده است. این شرکت موفق شده است در رقابت برای ساخت تراشه‌های مجتمع با لیتوگرافی ۷ نانومتری کوالکام را شکست دهد. همچنین توانسته است نخستین پردازنده‌ی پرچم‌دار دنیا با مودم 5G یکپارچه‌ را تولید کند. افزون‌براین، هواوی پردازنده‌ی Kunpeng 920 مبتنی بر معماری ARM را برای سرورها و سیستم‌های سازمانی تولید کرده است. در حال حاضر برخی شرکت‌ها نظیر تنسنت در حال ارزیابی این پردازنده‌ی ۶۴ هسته‌ای برای خدمات گیمینگ ابری هستند.

بااین‌وجود حداقل یک دلیل برای توسعه‌ی دامنه‌ی محصولات پردازشی هواوی می‌توان یافت؛ این شرکت در حال حاضر چندین شتاب‌دهنده‌ هوش مصنوعی با توانایی رقابت با محصولات انویدیا ساخته است. به‌عنوان نمونه تراشه‌ی Ascend 910 این شرکت قادر به تأمین ۲۵۶ ترافلاپ با دقت ۱۶ بیتی (half-precision) است. این عملکرد در برخی شرایط خاص تا دو برابر سریع‌تر از عملکرد پردازنده‌های Tesla V100 انویدیا با توان مصرفی مشابه است. این دستاورد به لطف معماری داوینچی هواوی که بر پایه‌ی لیتوگرافی ۷ نانومتری طراحی شده حاصل گردیده است. این پردازنده از یک طراحی چیپلت بهره می‌برد که می‌تواند هزینه‌های کلی را کاهش دهد. از همه مهم‌تر این پردازنده از استانداردهای PCIe 4.0، HCCS و RoCE پشتیبانی می‌کند.

پردازنده‌های مبتنی بر هوش مصنوعی عمدتا برای آموزش شبکه‌های عصبی در رویکرد یادگیری عمیق کاربرد دارند. از همین رو منطقی است که هواوی برای کاربردهای عمومی به سمت تولید پردازنده‌های گرافیکی بازده بالا حرکت کند.

دولت چین برنامه‌ی فشرده‌ای برای جایگزین کردن تمامی سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای خارجی در سازمان‌ها و زیرساخت عمومی این کشور تنظیم کرده است. دولت این کشور در نظر دارد تا سال ۲۰۲۲ به این مهم دست یابد. تاکنون شرکت چینی ژائوشین با بهره‌مندی از حمایت قابل‌توجه دولت محلی دو پردازنده‌ی x86 با مشخصات نسبتا قابل‌قبول تولید کرده است.

ممکن است اقدام اخیر هواوی برای حرکت به‌سوی تولید پردازنده‌های گرافیکی به طرح دولت چین برای مستقل شدن در زمینه‌ی فناوری گره خورده باشد. گفته می‌شود هواوی تاکنون در کسب‌وکار موبایل و اینترنت اشیا میلیاردها دلار کمک مالی از دولت چین دریافت کرده است؛ از همین رو این احتمال وجود دارد که تحرکات اخیر هواوی نیز تحت حمایت‌های دولتی صورت گرفته باشد. هنوز نقشه راه هواوی برای تولید پردازنده‌های گرافیکی به‌طور کامل مشخص نیست؛ بنابراین بعید نیست که در آینده شاهد ورود این شرکت چینی به عرصه‌ی رقابت با انویدیا و AMD در بازار کارت گرافیک‌ ویژه‌ی مصرف‌کنندگان نیز باشیم. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات