پارلمان اروپا علی‌رغم اعتراض اپل، قطعنامه‌ای برای استفاده از شارژر مشترک تصویب کرد

شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
قطعنامه‌ای که پارلمان اروپا تصویب کرده است، کمیسیون اروپا را وادار می‌کند قوانینی برای استفاده از شارژر مشترک در تمامی دستگاه‌های موبایل اتخاذ کند.
تبلیغات

اعضای پارلمان اروپا با اکثریت قاطع، یعنی ۵۸۲ رای موافق دربرابر ۴۰ رای مخالف، قطعنامه‌ای را برای استفاده از شارژر مشترک در تمامی دستگاه‌های موبایل تصویب کردند. قطعنامه‌ی مذکور کمیسیون اروپا را وادار خواهد کرد تا ماه ژوئیه قوانین جدیدی را اتخاذ کند؛ به‌موجب این قوانین، کاربران هنگام خرید دستگاهی جدید لزوما نیازی به خرید شارژر جدید نخواهند داشت.

یک‌ دهه پیش، اتحادیه‌ی اروپا سازندگان اصلی گوشی‌های هوشمند از‌جمله اپل را ترغیب کرد تا به‌صورت‌ داوطلبانه از استانداردی مشترک در زمینه‌ی شارژ دستگاه‌های موبایلی استفاده کنند. حالا اعضای این پارلمان معتقدند، رویکرد داوطلبانه چندان کارساز نبوده و قوانین جدیدی باید تصویب شود. قطعنامه‌ای که پارلمان اروپا تصویب کرده است، به‌ویژه شارژرهای بی‌سیم را به‌عنوان راهکاری برای کاهش زباله‌های الکتریکی معرفی می‌کند. بااین‌حال در قطعنامه‌ی مذکور اشاره شده، قوانینی که کمیسیون اروپا می‌نویسد باید به‌گونه‌ای اطمینان دهد که شارژرهای مصوب با برند‌های مختلف گوشی‌های هوشمند کار کنند.

اپل پیش‌تر درباره‎ی استفاده‌ از استاندارد مشترک برای شارژرها موضع‌گیری کرده و گفته بود این امر نه‌تنها مانع نوآوری خواهد شد، بلکه ازآنجایی‌که کابل‌ها و شارژرهای لایتنینگ موجود به‌منظور اعمال استاندارد همه‌گیر دور ریخته شده و کابل‌های نوع USB-C جایگزینشان خواهد شد، سهوا باعث ایجاد زباله‌های الکترونیکی می‌شود. از آن‌جایی‌که اکثر سازندگان دیگر تلفن همراه هم‌اکنون نیز در بسیاری از محصولاتشان استاندارد USB-C را اعمال کرده‌اند، بیشترین تأثیر از این قانون متحمل اپل خواهد شد.

تحقیقات صورت‌گرفته در سایت sustainablySMART نشان می‌دهد، بیشتر زباله‌های الکتریکی از طریق دور انداختن خود شارژر ایجاد می‌شود و ربطی‌ به کابل‌ها ندارد. پیشهاد این سایت ایجاد ممنوعیت یا محدودیت برای خرده‌فروشی‌ها به‌جهت گذاشتن شارژر در جعبه‌ی تلفن همراه است؛ دراین‌صورت کاربران می‌توانند از شارژرهای قدیمی‌شان استفاده کنند. در حالت ایده‌آل، استاندارد شارژ فراگیر قسمتی از قانون‌گذاری گوگل خواهد بود که هم‌اکنون نیز گوشی‌های هوشمندی که از کابل USB-C پشتیبانی می‌کنند را ملزم‌به استفاده از استاندارد USB-PD یا Power Delivery (انتقال نیرو) می‌کند. بااین‌حال گوشی‌هایی با شارژر ۴۰ یا ۶۰ واتی برای دستیابی به سرعت‌های بالای شارژ، از فناوری اختصاصی استفاده می‌کنند و با اتصال‌به شارژر نوع USB-PD با سرعت کمتری شارژ می‌شوند. شارژر‌های بی‌سیم نیز وضعیت مشابهی دارند.

در این قطعنامه خاطرنشان شده، در سال ۲۰۱۶ هر فرد به‌صورت میانگین ۶ کیلوگرم زباله‌ی الکتریکی ایجاد کرده است، اما متوسط این شاخص برای شهروندان اروپا در همان سال ۱۶٫۶ کیلوگرم بود. قطعنامه‌ی یادشده، همچنین خواستار افزایش میزان جمع‌آوری و بازیافت کابل‌ها و شارژرهای قدیمی است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات