انسان‌های مصنوعی سامسونگ صرفا آواتارهای دیجیتالی هستند

سه‌شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
استارلبز این هفته در نمایشگاه CES انسان مصنوعی خود را رونمایی می‌کند.
تبلیغات

استارلبز شرکت تابع سامسونگ، رسما پروژه‌ی اسرارآمیز «انسان مصنوعی» خود با عنوان Neon را رونمایی کرد. البته انسان‌های نئون فقط آواتارهای دیجیتالی و شبه‌انسان‌های کامپیوتری هستند که عملکردی مشابه هولوگرام انسانی یا سیری دارند.

البته استارلبز نوآوری جدیدی در آواتارهای خود گنجانده؛ اما این شرکت فعلا از توصیف جزئیات این فناوری خودداری کرده است و اخبار موجود بیشتر برپایه‌ی حدس و گمان هستند. پراناف میستری، مدیرعامل استارلبز، دراین‌باره می‌گوید:

نئون نوعی زندگی است. میلیون‌ها گونه در سیاره‌ی ما وجود دارند و امیدواریم گونه‌ی دیگری به این مجموعه اضافه کنیم (تشبیه فناوری به بخشی از زندگی واقعی و حیات، منطقی و معقول است).
core r3

فناوری Core R3 استارلبز

به‌نظر می‌رسد تصاویر و ویدئوهای منتشرشده از آواتارهای نئون فیک هستند. این شرکت می‌گوید:

سناریوهای نمایش‌یافته در CES و محتوای تبلیغاتی فقط برای اهداف نمایشی شبیه‌سازی شده‌اند.

باتوجه‌به آنچه گفته شد، هیچ ایده‌ای درباره‌ی شکل واقعی آواتارهای نئون وجود ندارد؛ اما طبق کنفرانس مطبوعاتی استارلبز، می‌توان با اطمینان از برخی ویژگی‌های آن سخن گفت. برای مثال به‌گفته‌ی استارلبز، آواتارهای نئون به روش محاسباتی ایجاد شده‌اند و می‌تواند با نمایش احساسات و هوش با کاربران گفت‌وگو کنند. آواتارها براساس انسان‌های واقعی شبیه‌سازی شده‌اند؛ اما حالت‌ها و گفت‌وگوها و احساسات جدیدی به آن‌ها اضافه شده است.

آواتارهای نئون قابلیت سفارشی‌سازی برای وظایف مختلف دارند و می‌توانند با تأخیر کمتر از چند میلی‌ثانیه به پرس‌وجوها پاسخ دهند. آواتارها، تنها پوست‌های بصری یا دستیارهای هوش مصنوعی نیستند؛ بلکه کاربردهای متعددی دارند:

در آینده‌ای نزدیک، می‌توان آواتار نئون را به‌عنوان نماینده‌ی خدماتی، مشاور مالی، ارائه‌کننده‌ی خدمات بهداشت و درمانی یا نگهبان به‌خدمت گرفت. نئون‌ها به‌مرور زمان نقش ایستگاه‌های تلویزیونی یا سخنران یا بازیگران فیلم را برعهده می‌گیرند یا خیلی ساده می‌توان از آن‌ها به‌عنوان دوست و همراه استفاده کرد.

بدیهی است انسان‌های CGI (پردازش تصویر کامپیوتری) در سال‌های اخیر بیشتر به واقعیت نزدیک شده‌اند و در سناریوهای متعددی به‌کار گرفته می‌شوند. اگر استارلبز بتواند شکل واقع‌گرایانه‌تری از آواتارها را عرضه کند، این محصولات در سطح گسترده‌ای به‌کار خواهند رفت.

بااین‌حال، اگر با خوش‌آمدگویی مجازی در موزه یا فرودگاه روبه‌رو شده باشید، متوجه می‌شوید درجه‌ی «انسانیت» آواتارها بسیار کم است. این آواتارها در بهترین حالت، سیری یا الکسا با چهره‌ای CGI هستند؛ اما مشخص نیست آیا استارلبز می‌تواند محصول خوشایندتری تولید کند یا خیر.

شرکت استارلبز در بخش روابط‌عمومی خود، به‌طور خلاصه فناوری سازنده‌ی آواتارها را توصیف کرده است. آن‌ها از نرم‌افزاری اختصاصی به‌نام Core R3 برای ساخت آواتارها استفاده کرده‌اند که روش آن از اساس با دیپ‌فیک و دیگر فناوری‌های بازسازی چهره متفاوت است.

استارلبز به عملکرد نرم‌افزار یادشده اشاره‌ای نکرده و تنها بر ساخت واقعیتی جدید با Core R3 تأکید کرده است. استارلبز سؤال‌های زیادی را بی‌جواب گذاشت. برای مثال، اشاره‌ای به امکاناتی مثل ضبط ویدئویی باکیفیت در مدل‌های سه‌بعدی یا هوش مصنوعی برای ایجاد حرکات چهره نکرد؛ اما به‌نظر می‌رسد با دیدن محصول نهایی، بهتر می‌توان درباره‌ی آن قضاوت کرد. این شرکت این هفته در نمایشگاه CES دموهایی خصوصی از آواتارهای خود را نمایش خواهد داد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات