پروژه Neon سامسونگ، انسان‌های مجازی را به خانه شما می‌آورد

یک‌شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
انتشار توییتی جدید در کنار فاش‌شدن چند ویدئو از پروژه‌ی نئون سامسونگ نشان می‌دهد این پروژه‌ به ساخت انسان‌هایی دیجیتالی برای کمک به زندگی روزمره ساخته شده است. نئون در CES 2020 به‌طور کامل معرفی می‌شود.
تبلیغات

مدتی پیش در خبری اعلام شد که سامسونگ در حال کار روی پروژه‌ای مرموز به اسم نئون (Neon) است که احتمالا به دستیارهای دیجیتالی مربوط می‌شود. در آن زمان برخی رسانه‌ها مدعی شدند که پروژه‌ی نئون سامسونگ که اصطلاحا از آن با نام پروژه‌ی «انسان مصنوعی» (Artificial Human) یاد می‌شود، به دستیارهایی به‌شکل انسان مرتبط است. درواقع از همان ابتدا گفته می‌شد سامسونگ در حال ساخت آواتارهایی واقع‌گرایانه به‌شکل انسان است که احتمال استفاده از آن‌ها برای اهدافی نظیر سرگرمی و همچنین اهداف تجاری وجود دارد؛ برای مثال می‌توان از این آواتارها به‌عنوان راهنما، مسئول پذیرش در هتل و... استفاده کرد.

به‌تازگی توییت جدیدی از سوی مدیر پروژه‌ی نئون منتشر شده است که ادعاهای پیشین مطرح‌شده از سوی برخی رسانه‌ها را تا حد زیادی تأیید می‌کند و جزئیات بیشتری را در ارتباط با پروژه‌ی نئون به‌اشتراک می‌گذارد. در کنار توییت موردبحث، ویدئوهایی نیز در این رابطه فاش شده‌اند که مهر تأییدی بر شایعات می‌زنند. بااین‌حال فعلا نمی‌توانیم از روی توییت موردبحث و البته ویدئوهای فاش‌شده به‌طور دقیق درمورد نحوه‌ی عملکرد آواتارهای پروژه‌ی نئون و میزان دقت آن‌ها نظر دهیم.

هوش مصنوعی نئون سامسونگ / Samsung neon artificial intelligence

حدودا دو هفته پیش یکی از کارگردانان برنده‌ی اسکار با نام شخار کاپور توییتی جدید منتشر کرد و در آن از تولید نوعی هوش مصنوعی ویژه توسط سامسونگ خبر داد. او در توییتش از نئون به‌عنوان «موجود مبتنی‌بر هوش مصنوعی» یاد کرد و گفت این موجود پتانسیلش را دارد تا به بهترین دوست انسان تبدیل شود. پروژه‌ی نئون که فعلا اطلاعات خیلی زیادی از آن در دسترس نداریم، طی روزهای آینده با آغاز رسمی نمایشگاه CES 2020 معرفی خواهد شد. شخار کاپور در توییتش گفته بود آنچه فیلم‌های ژانر علمی تخیلی به‌تازگی در آن ورود کرده‌اند از طریق پروژه‌ی نئون به خانه‌ی شما خواهد آمد.

ظاهرا پروژه‌ی نئون از سوی یکی از زیرشاخه‌های سامسونگ با نام Samsung STAR Labs طراحی و توسعه داده شده است. پراناو میستری، رئیس STAR Labs و مدیر پروژه‌ی نئون که در زمینه‌ی تعامل بین انسان و رایانه تحقیق می‌کند، به‌تازگی تصویری که در زیر این پاراگراف قابل‌مشاهده است را در صفحه‌ی توییترش منتشر کرده است. در این تصویر، ظاهرا یکی از آواتارهای پروژه‌ی نئون دیده می‌شود. میستری در توییتش گفته است که فناوری مبتنی‌بر هوش مصنوعی Core R3 شرکت تحت مدیریتش هم‌اکنون به‌حدی پیشرفت کرده است که می‌تواند «به‌صورت خودکار احساسات جدیدی از خود نشان دهد، حرکات جدیدی انجام دهد و دیالوگ‌های جدیدی حتی به‌زبان هندی بیان کند؛ تمامی این موارد به‌شکلی کاملا متفاوت نسبت‌به داده‌های اولیه‌ای که به رایانه داده شده‌اند، نشان داده خواهند شد». او همچنین در توییت خود ضمن اعلام حضور پروژه‌ی نئون در CES امسال، گفته است که نسخه‌ی دموی Core R3 را در همایش امسال به‌نمایش خواهد گذاشت.

پروژه نئون سامسونگ / Samsung Neon

افزون بر توییت بالا، ویدئوهای جدیدی در فضای وب فاش شده‌اند که گفته می‌شود به پروژه‌ی نئون سامسونگ مرتبط هستند. ظاهرا این ویدئوها از طریق کد منبع صفحه‌ی اصلی وب‌سایت پروژه‌ی نئون به‌نشانی Neon.life استخراج شده‌اند. ویدئوهای موردبحث که در ابتدا در شبکه‌ی اجتماعی ردیت منتشر شدند، آواتارهای جدیدی را نیز به‌تصویر می‌کشند. این ویدئوها هم‌اکنون از روی ردیت حذف شده‌اند، اما فردی موفق شد پیش از حذف شدن، آن‌ها را جمع‌آوری و در قالب یک ویدئو در یوتیوب منتشر کند. 

با نگاهی کلی به ویدئوی زیر به این نتیجه می‌رسیم که آواتارهای نئون شکلی بسیار واقع‌گرایانه دارند و شدیدا شبیه انسان‌های واقعی به‌نظر می‌رسند. در ابتدا تصور می‌شد این آواتارها همچون موجوداتی گرافیکی که توسط رایانه ساخته شده‌اند به‌نظر برسند، بااین‌حال ویدئوی زیر خلاف این موضوع را ثابت می‌کند. 

در حال حاضر سؤالی بسیار مهم درمورد پروژه‌ی نئون مطرح می‌شود که ذهن شمار زیادی از مردم را درگیر کرده است؛ رایانه تا چه حد در تولید آواتارهای این پروژه سهیم بوده است؟ آیا این آواتارها به‌طور کلی توسط رایانه تولید شده‌اند یا اینکه ابتدا حرکات صورت افراد واقعی ضبط و سپس انیمیشن‌سازی روی آن‌ها صورت گرفته است؟ حتی سؤال مهم‌تری نیز دراین‌زمینه ذهن ما را درگیر می‌کند؛ آواتارهای نئون تا چه میزان در زمینه‌ی حرف زدن و ابراز احساسات، واقع‌گرایانه هستند؟ ادعاهای بزرگی درمورد نئون مطرح شده‌اند که یکی از جاه‌طلبانه‌ترین آن‌ها این است که آواتارهای موردبحث به‌حدی واقع‌گرایانه هستند که حتی ممکن است برخی افراد، آن‌ها را با انسان‌های واقعی اشتباه بگیرند. اگر چنین موضوعی رنگ حقیقت به‌خود بگیرد، بدون شک جهش بزرگی در فناوری‌های امروزی صورت خواهد گرفت.

پراناو میستری مدتی پیش در مصاحبه‌ای جدید با رسانه‌ی LiveMint در اظهارنظری جالب گفت که او فکر می‌کند «انسان‌های دیجیتالی» قرار است یکی از مهم‌ترین اَشکال فناوری در دهه‌ی ۲۰۲۰ میلادی باشند. میستری در گفت‌و‌گوی جدیدش حرف‌هایش را این‌گونه ادامه داد: «فیلم‌های سینمایی پر از مثال‌های بارزی هستند که در آن‌ها هوش مصنوعی به دنیای ما وارد شده است. در فیلم بلید رانر ۲۰۴۹ (Blade Runner 2049)، شخصیت اصلی با نام افسر K رابطه‌ای احساسی با هوش مصنوعی خودش با نام Joi برقرار می‌کند؛ Joi نوعی هولوگرام سه‌بعدی است که همچون انسانی واقعی به‌نظر می‌رسد. گرچه فیلم‌های سینمایی ممکن است در درک ما از واقعیت اختلال ایجاد کنند، اما «انسان‌های مجازی» یا «انسان‌های دیجیتالی» دیر یا زود به واقعیت تبدیل خواهند شد. انسان دیجیتالی می‌تواند نقش پررنگی در زندگی روزمره‌ی ما ایفا کند و به بخشی از آن تبدیل شود:‌ برای مثال به گوینده‌ی دیجیتالی اخبار یا موارد دیگری نظیر مسئول پذیرش دیجیتالی یا حتی ستاره‌ی دیجیتالی سینما و تلویزیون فکر کنید». 

بلید رانر ۲۰۴۹ / Blade Runner 2049

بلید رانر ۲۰۴۹ یکی از فیلم‌هایی است که در آن‌ها شاهد وارد شدن انسان‌های مجازی مبتنی‌بر هوش مصنوعی به دنیای واقعی هستیم؛ نقد و تحلیل این فیلم را در زومجی مطالعه کنید

اینکه آیا انسان‌های دیجیتالی پروژه‌ی نئون خواهند توانست این انتظاراتِ جاه‌طلبانه را برآورده کنند، سؤالی است که جواب آن با گذر زمان مشخص خواهد شد. سامسونگ تاکنون از طریق فضای رسانه‌ای سعی کرده است انتظارات را از پروژه‌‌اش بسیار بالا ببرد؛ بااین‌حال هنوز در جریان جزئیات دقیق آن نیستیم. سامسونگ به‌وضوح در تلاش است تا واقع‌گرایانه بودن آواتارهایش را نشان دهد؛‌ برای مثال در تصویر توییت‌شده از سوی میستری به واژه‌ی قرمزرنگ Alive (به‌معنی زنده) در گوشه‌ی سمت راست بالا دقت کنید. 

سامسونگ فردا مورخ دوشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۰۰ به‌وقت تهران، کنفرانس اختصاصی خودش را در نمایشگاه CES 2020 برگزار و جزئیات جدیدی درمورد پروژه‌ی نئون منتشر خواهد کرد. در روزهای آینده برای اطلاع از آخرین اخبار دنیای فناوری، زومیت را دنبال کنید.

شما کاربران محترم زومیت چه دیدگاهی درمورد پروژه‌ی نئون سامسونگ دارید؟ به‌‌نظر شما آواتارهای این پروژه تا چه میزان واقع‌گرایانه خواهند بود؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات