بایگانی اینترنت اقدام به دیجیتالی کردن تمام منابع ویکیپدیا کرده است

چهارشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۲
مطالعه 2 دقیقه
کتابخانه دیجیتال، بایگانی اینترنت و دانشنامه آنلاین، ویکیپدیا در همکاری مشترکی اقدام به دیجیتالی کردن تمام نقل‌قول‌ها و استنادهای موجود در ویکیپدیا با منبع اصلی برای دسترسی راحت‌تر افراد به منابع آنلاین کردند.
تبلیغات

کتابخانه دیجیتال، بایگانی اینترنت (Internet Archive) با ارائه‌ی ابتکار جدیدی اقدام به دیجیتالی‌کردن پیش‌نمایش‌ کتاب‌ها و منابع ارجاع‌داده‌شده در استنادها و نقل‌قول‌های ویکیپدیا کرده است تا دسترسی منابع را به‌صورت آنلاین برای کاربران آسان‌تر کند. بنابراین، وقتی اسکن کتابی که ویکیپدیا به آن استناد کرده است دردسترس باشد، ادعای ویکیپدیا را مبنی بر استناد بر آن مطلب در مقالات خود به‌مراتب آسان‌تر خواهد کرد. همیشه می‌توان با بررسی کتاب‌ها و منابع به‌صورت چاپی و فیزیکی از استناد مطلب اطلاع حاصل کرد، اما چنین روشی دیگر امروزه به‌خصوص برای روزنامه‌نگاران و دانشجویان که ملزم به ارائه‌ی مطالب در مدت تعیین‌شده هستند، امکان‌پذیر نیست و افزون‌بر آن، دراختیار داشتن نسخه‌ی چاپی تمام منابع کار بسیار سختی است.

two-page preview of the book from the Internet Archive

بااین‌حال، عملی کردن چنین ابتکاری ممکن است مدتی به‌طول انجامد تا میلیون‌ها نقل‌قول و استناد موجود در ویکیپدیا با کتاب‌های مربوطه مطابقت پیدا کنند. تاکنون، بایگانی اینترنت موفق به مطابقت مقدار نسبتا کوچکی از ۱۳۰ هزار استناد و نقل‌قول ویکیپدیا به ۵۰ هزار جلد کتاب شده است. همچنین، این طرح به‌میزان بسیار زیادی متکی به عملکرد نویسندگان ویکیپدیا است که از فرمت صحیحی برای استناد کتب استفاده کنند و آن‌ها نیازمند درنظرگرفتن صفحه‌ی دقیقی برای راه‌اندازی و اجرای بهتر این سیستم هستند. به‌گفته‌ی خبرگزاری Wired، شماره‌ی شابک ISBN (شماره‌ی استاندارد بین‌المللی کتاب) روش بسیار مفیدی برای یافتن کتاب است اما ممکن است همه‌ی کتاب‌ها دارای شابک نباشند.

بایگانی اینترنت جدا از چالش‌های تطبیق استنادها با کتاب‌ها و منابع صحیح، در درجه‌ی اول پیشرفت چشم‌گیری در زمینه‌ی دیجیتالی کردن کتاب‌ها داشته است. به‌گزارش Wired، این سازمان پیش‌تر دارای ۳.۸ میلیون کتاب اسکن شده بوده و درحال حاضر روزانه درحال اسکن بیش از هزارجلد کتاب است. بایگانی اینترنت قصد دارد تا سال آینده تعداد منابع اسکن شده‌ و دیجیتالی آنلاین خود را تا ۴ میلیون کتاب دیگر افزایش دهد.

دیجیتالی کردن استنادهای کتاب که در ویکیپدیا مورد استفاده قرار گرفته است، تنها بخشی از تلاش‌های بایگانی اینترنت برای دستیابی راحت‌تر به اطلاعات دقیق برای یافتن منابع آنلاین محسوب می‌شود. بایگانی اینترنت، علاوه‌بر اجرایی کردن این طرح، باعث شده تا ویکیپدیا لینک‌های استناد ازدست رفته و خراب خود را با صفحاتی که در ماشین Wayback خود بایگانی شده است، جایگزین کند. از ابتدای اکتبر، ربات بایگانی اینترنت (InternetArchiveBot) موفق به تعمیر نزدیک به ۶ میلیون نقل‌قول و استناد ازدست رفته و خراب در ویکیپدیا شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات