ضرری که اوبر در سهماهه اخیر متحمل شده، پایینتر از انتظارت بوده است
اوبر گزارش مالی خود را از سهماههی سوم سال جاری میلادی در روز دوشنبه منتشر کرد. براساس این گزارش، اوبر در سهماههی یادشده ضرر مالی ۱٫۲ میلیارد دلاری را تجربه کرده است. چنین رقمی در مقایسه با سهماههی قبل چندان چشمگیر بهنظر نمیرسد. ضرری که شرکت مذکور در سهماههی دوم متحمل شد در حدود ۵٫۲ میلیارد دلار بود. بیشتر این مبلغ، یعنی ۳٫۹ میلیارد دلار مربوط به جبران خسارت ناشی از عرضهی عمومی اولیهی سهام این شرکت در بازار بود. گزارش دیروز خط بطلانی بر پیشبینیهای بازار سهام مبنی بر ضرر ۱٫۵ میلیارد دلاری اوبر در سهماههی مورد بحث بود.
اوبر اعلام کرده که در چهار ماه آخر منتهی به ماه سپتامبر، ۳٫۸ میلیارد دلار درآمد کسب کرده است. عایدی ناخالص ثبتشده برای اوبر یا پرداختیهای مشتریان، پیش از تسویهی حقوق رانندگان با رشدی ۲۹ درصدی نسبت به سال گذشته ۱۶٫۵ میلیارد دلار بوده است. اوبر تحت فشار سرمایهگذاران قرار گرفته تا زیان عظیمی که این شرکت با آن دستوپنچه نرم میکند را متوقف کند و به سودآوری برسد. شرکتهای حوزهی حملونقل یعنی اوبر و لیفت که هر دو امسال سهامشان را عمومی کردهاند، در جریان عرضهی اولیهی سهام رکوردهایی را در میزان کاهش دارایی ثبت کردند. از زمان عمومیشدن سهام، هر دو شرکت در حال ازدستدادن پولهایشان هستند. هفتهی پیش، لیفت گزارش کرد که ۴۶۳ میلیون دلار از داراییهای خود را از دست داده است. البته پس از تنظیم شاخص EBITDA یا به عبارتی زیان کلی پیش از اعمال مالیات، بهره و استهلاک ۱۲۱٫۶ میلیون دلار بوده است.
اوبر از زمان حضور در بازار بورس، از داخل نیز با مشکلاتی روبهرو بوده؛ این شرکت سه عضو هیئت مدیرهی خود شامل مؤسس شرکت، آریانا هافینگتون و مدیر عملیات و مدیر ارشد بازاریابی را از آن زمان از دست داده است. شرکت مذکور در بازارهای مهمی چون لندن و نیویورک نیز با چالشهای بیرونی روبهرو شد. اوبر در لندن توانست مجوز عملیاتی دو ماهه بگیرد. این در حالی است که پیشبینی شده بود شرکت مذکور برای ۵ سال مجوز بگیرد. در ماه سپتامبر نیز اوبر از شهر نیویورک شکایت کرد و قوانین تراکم ترافیکی در این شهر را تهدیدی برای مدل تجاری اوبر دانست.
از زمان گزارش مالی لیفت در هفتهی گذشته، شدت فشارها روی اوبر بیشتر شده است
در صورت نادیدهگرفتن برخی هزینهها، زیانی که اوبر متحمل شده کمتر از لیفت محاسبه میشود. زیانی که اوبر از اعمال مالیات، بهره و استهلاک برای سهماههی سوم متحمل شده ۶۳۱ میلیون دلار است. درواقع زیان تعدیلشدهی خالص برای سهماههی مذکور ۶۵۶ میلیون دلار است. با وجود اینکه اوبر عملکردی فراتر از پیشبینیها داشته، بهاحتمال زیاد هفتهی پیشرو هفتهای بیثبات و پرتلاطم برای سهام آنها خواهد بود. سرمایهدارارن عمدهی اوبر، مجاز به فروش سهام خود در IPO یا عرضهی اولیهی سهام نبودند؛ علت این امر تعهدی قراردادی است که بهطور ایدهآل اجازه میدهد تا قیمت سهام بدون تأثیر عواملِ خود شرکت، به تعادل برسند. از ۶ نوامبر، این محدودیت برداشته خواهد شد و ممکن است سهامداران اولیه تصمیم بگیرند تا پایان سال سهام خود را بهصورت جسورانهای بفروشند. براساس گزارش والاستریتژورنال میزان ۱٫۷ میلیارد دلار سهام، یعنی در حدود ۹۰ درصد از کل سهام شرکت از تاریخ یادشده، واجد شرایط فروش خواهد بود.
اوبر در پاسخ به سؤال در مورد پایان دورهی زمانیِ اعمال محدودیتها گفت که در حال گفتوگوی فعال با سهامدارانی است که بهمدت طولانیتری در شرکت حضور داشتهاند. نلسون چای، مدیر ارشد مالی اوبر هنگام ارائهی گزارش مالی در حضور سهامداران بیان کرد:
بدیهی است که سهام بسیاری وجود دارد که در بازار تزریق خواهد شد.
در تلاش برای کاهش هزینهها، اوبر در حال کاهش تعداد کارمندان شرکت است. این شرکت در سه ماه گذشته بیش از ۱۰۰۰ کارمند یا به عبارتی ۲ درصد از نیروی کار خود را کاهش داده است. بزرگترین بازار رو به رشد اوبر آمریکای شمالی است. در بازار مذکور سود اوبر در قیاس با سهماههی سوم سال ۲۰۱۸، در حدود ۳۹ درصد رشد کرده است. برنامهی جایزهدهی اوبر به رانندگان نیز ۲۰ میلیون عضو جمعآوری کرده و تنها موردی که مانده، اجازه به شرکتکنندگان برای آغاز برنامه است. برنامهی جایزهدهی اوبر مزایایی برای رانندگانی دارد که با مواردی چون ۳ بار تحویل رایگان محموله با سرویس غذای اوبر (Uber Eats) در عرض ۶ ماه، حقوق کمتری درخواست میکنند.
اوبر درست پیش از پایان سهماههی سوم از تغییرات اساسی در نرمافزار شرکت خبر داده بود. اوبر گفته بود، علاوهبر ادغام برنامهی تاکسی آنلاین و نرمافزار Uber Eats، ویژگیهای جدید امنیتی را به نرمافزار این شرکت اضافه خواهد کرد. نرمافزار مذکور وسایل نقلیهی دیگری را از جمله سیستم حملونقل عمومی، اسکوتر و دوچرخه برای مسافرت به کاربران پیشنهاد میدهد. ویژگیهای جدید همانگونه که دارا خسروشاهی، مدیرعامل اوبر میگوید، سیستمعاملی برای زندگی روزمرهی کاربران خواهد بود.
در همین حال، از زمانی که لیفت در هفتهی گذشته گزارشهای مالی مربوط به درآمدهای خود را منتشر کرد و سبب شد سرمایهداران شرکت انتظارات خود در رابطه با سودآوری را تغییر دهند، شدت فشارها روی اوبر بیشتر شده است. بنیانگذاران لیفت گفتهاند که بعد از گزارش مالی اخیر انتظار دارند بر پایهی درآمدهای تعدیلشده، این شرکت در پایان سال ۲۰۲۱، یعنی یک سال جلوتر از دورنمای اصلی شرکت به سوددهی برسد.
پیشتر اوبر گفته بود که طی ۳ تا ۴ سال آینده به سوددهی میرسد و پس از تنظیم شاخص EBITDA یا به عبارتی پیش از اعمال مالیات، بهره و استهلاک در تمام طول سال ۲۰۲۱ میلادی سوددهی خواهد داشت. دارا خسروشاهی تابستان اخیر در گفتوگو با شبکهی CNBC گفته بود:
اگر اوبر تا سه سال به سوددهی نرسد بسیار ناامید خواهم شد. سرمایهگذاران انتظار دارند تا سودآوری اوبر بیشتر شود. من فکر میکنم تجارت حملونقل ما به بلوغ رسیده، از این رو زودتر از سایر تجارتها به سوددهی خواهد رسید. با سرویس غذای اوبر ما خواهیم توانست در تمامی حوزههای رقابتیِشرکت، جایگاه اول یا دوم را تصاحب کنیم. من فکر میکنم سرمایهداران ما همین انتظار را از شرکت دارند.