ترامپ به هواوی برای صدور مجوز فروش کالاهای غیرحساس چراغ سبز نشان داد

شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۲
مطالعه 4 دقیقه
به‌نظر می‌رسد در آستانه‌ی سیزدهمین دور مذاکرات تجاری آمریکا و چین، دولت ترامپ تصمیم گرفته برای شرکت‌های آمریکایی مجوزهایی صادر کند که بتوانند برخی محصولاتشان را به هواوی بفروشند.
تبلیغات

به‌گفته‌ی چند منبع مطلع، دولت ترامپ قصد دارد به‌زودی  مجوزهایی را برای شرکت‌های آمریکایی صادر کند تا به موجب آن‌ها شرکت‌ها بتوانند برخی کالاهای غیرحساس را به هواوی، غول مخابراتی چین بفروشند. این فعالیت دولت ترامپ در کنار از سرگیری مذاکرات تجاری که قرار است این هفته صورت گیرد، می‌تواند تنش‌های بین دو دولت را کاهش دهد.

هفته‌ی گذشته، ترامپ در جلسه‌ای  به درخواست‌های برخی از شرکت‌های آمریکایی برای دریافت مجوز فروش کالا به هواوی چراغ سبز نشان داد. این مجوزها که به چند شرکت‌های آمریکایی داده خواهد شد، میانبری برای آن‌ها ایجاد می‌کند تا تحریم‌هایی که امسال دولت ترامپ بر هواوی اعمال کرده، بر فعالیت شرکت‌های مذبور تأثیر نگذارد.

ترامپ در ماه مه امسال به دلیل نگرانی‌هایی که در مورد امنیت ملی داشت، هواوی و تعداد زیادی از شرکت‌های وابسته به آن را در فهرست سیاه قرار داد. این تصمیم باعث می‌شد تا هواوی نتواند بدون داشتن مجوز دولت آمریکا از شرکت‌های آمریکایی مانند گوگل و میکرون (Micron) کالا یا خدماتی نظیر به‌روزرسانی فناوری خریداری کند.

اما درواقع این تصمیم عملی نشد چون دولت ترامپ اجرای آن را به تأخیر انداخت تا شرکت‌هایی که برای هواوی قطعات و خدمات تأمین می‌کردند، یا شرکت‌هایی که خریدار محصولات هواوی بودند بتوانند جایگزین مناسبی پیدا کنند. نکته‌ این است که تنش بزرگ تجاری بین چین و آمریکا نقش مهمی در این تحریم‌ها دارد. از طرفی چین، هواوی را بخش اصلی برنامه‌ی بلندپروازانه‌اش برای ساخت نسل بعدی شبکه‌های بی‌سیم موسوم به 5G می‌داند.

usa vs china

دولت ترامپ در ماه ژوئن و پس از دیدار با ژی جین-پینگ (Xi Jinping)، رئیس جمهور چین، گفته‌ بود که به شرکت‌هایی آمریکایی مجوزهایی خواهد داد تا بتوانند برخی از کالا و خدمات را به هواوی بفروشند؛ اما در عمل از آن زمان تاکنون هیچ مجوزی صادر نشده‌ است. به‌نظر می‌رسد ترامپ قصد داشته‌ است حق صدور این مجوزها را به‌عنوان برگ برنده‌ای در مذاکرات تجاری با چین در دست بگیرد.

یکی از سخنگویان وزارت تجارت آمریکا که مسئول این مجوزها است، در ایمیلی گفته: «تا این لحظه، شرایط تغییری نداشته است.»

تصمیم دولت برای تأیید مجوزها می‌تواند راه را برای توافق تجاری بین دو کشور هموار کند. مذاکره‌کنندگانی از آمریکا و چین قرار است در هفته‌ی جاری در واشنگتن با هم دیدار کنند تا سیزدهمین دور مذاکرات تجاری را انجام دهند. مذاکره‌کنندگان چین قصد دارند با هماهنگی دولت چین، مواردی را مورد بررسی و توافق قرار دهند که در پاسخ به انتقاد ترامپ از عملکرد اقتصادی چین است.

ترامپ گفته‌ است که در ماه جاری تعرفه‌های گمرکی بر کالاهای چینی را تا ۲۵۰ میلیارد دلار افزایش خواهد داد و اگر چین امتیازاتی را که واشنگتن درخواست کرده نپذیرد، در ماه دسامبر میزان تعرفه‌ها را بالاتر خواهد برد. اما برخی از اعضای دولت ترامپ با افزایش تعرفه‌های گمرکی مخالف هستند و بیشتر مشتاقند که ترامپ بپذیرد به‌جای افزایش تعرفه‌ها، توافق محدودتری با دولت چین انجام دهد تا شاید پایانی بر جنگ تجاری بین این دو کشور باشد که بیش از یک سال پیش آغاز شده‌ است.

huawei

هنوز معلوم نیست که ترامپ با یک توافق محدودتر موافقت خواهد کرد؛ یا اصلا انعقاد چنین قراردادی ممکن است یا خیر. چین تا امروز با بسیاری از خواسته‌های آمریکا برای ایجاد تغییرات بیشتر در ساختار اقتصادی‌اش مخالفت کرده‌ است.

تأیید مجوزهایی برای شرکت‌های آمریکایی که به آن‌ها اجازه می‌دهد کالاهای عمومی را به شرکت هواوی بفروشند، نشانه‌ای از حسن نیت تغبیر می‌شود؛ اما ممکن است در عمل محدودیت‌های زیادی داشته‌ باشد. با وجود تحریم‌ها بسیاری از شرکت‌های آمریکایی به فروش کالاهای خود به هواوی ادامه دادند. آن‌ها برای این کار راه‌هایی را یافتند که بتوانند از چسباندن برچسب «ساخت آمریکا» روی محصولاتشان خودداری کنند. نکته این است، کالاهایی که در خارج از خاک آمریکا ساخته‌ می‌شوند، ساخت آمریکا محسوب نمی‌شوند و این شرکت‌ها توانسته‌اند این محصولات را به هواوی بفروشند.

سانجای مهروترا (Sanjay Mehrotra)، مدیر اجرایی شرکت آمریکایی میکرون که تولیدکننده‌ی تراشه است، در گزارشی در ماه ژوئن گفت که این شرکت پس از اعمال محدودیت‌‌ها برای مدت کوتاهی ارسال محصولاتش به هواوی را متوقف کرده‌؛ اما پس از بررسی مجدد قوانین فهرست سیاه به این نتیجه رسیده‌اند که براساس این قوانین می‌توانند به‌طور قانونی به فروش برخی محصولاتشان به هواوی ادامه دهند.

android huawei

با اینکه این تحریم‌ها کاملا مؤثر نبوده‌ است، باز هم هواوی نتوانسته‌ است لایسنس آخرین نسخه‌ی اندروید را دریافت کند و درنتیجه جدیدترین گوشی‌های Mate 30 این شرکت بدون خدمات گوگل وارد بازار می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات