هواوی با وجود تحریم‌های آمریکا به پیشتازی در حوزه 5G ادامه می‌دهد

جمعه ۲۹ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
هواوی به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های مخابراتی جهان با وجود تمام مشکلات موجود از سوی آمریکا با جدیت به توسعه‌ی فناوری 5G ادامه می‌دهد.
تبلیغات

هواوی در سال‌های اخیر تحت فشار سیاست‌های آمریکا و متحدانش قرار داشت. همین فشارها و تهدیدها تاحدودی فروش گوشی‌های هوشمند آن‌ها را کاهش داد. ازطرفی شرکت چینی با جدیت به توسعه‌ی فناوری‌های مخابراتی خود در جهت اتصال 5G ادامه می‌دهد و هیچ خللی در آن‌ها وارد نشده است.

طبق گزارش جدید EETAsia، هواوی ادعا می‌کند که درحال حاضر ۲۰۰ هزار ایستگاه مخابراتی با قابلیت اتصال به شبکه‌ی 5G را به مشتریان بین‌المللی عرضه کرده است. در صورت صحت این ادعاها می‌توان گفت این شرکت هنوز در فناوری 5G پیشتازی می‌کند.

هواوی در ماه ژوئن گفته بود که ۱۵۰ هزار ایستگاه مخابراتی 5G را به مشتریان عرضه کرده است و تا پایان سال جاری مجموع آن‌ها را به نیم میلیون عدد افزایش خواهد داد. افزایش ۳۰ درصدی فروش در دوره‌ی سه‌ماهه نشان می‌‌دهد که فشارهای آمریکا آن‌چنان تأثیری روی عملکرد هواوی خصوصا در بازار 5G نداشته‌اند. شایان ذکر است اکنون آمریکا، انگلستان و آلمان برای تأمین تجهیزات 5G خود به‌دنبال شرکت‌های دیگر هستند. آن‌ها نگرانی از اجرای برنامه‌های جاسوسی را به‌عنوان دلیل عدم همکاری با هواوی اعلام می‌کنند.

رن ژنگفی مدیرعامل هواوی در مصاحبه‌ای با اکونومیست، به ادعاها پیرامون نگرانی از امنیت تجهیزات شرکتش پاسخ داد. او گفته بود که هواوی حاضر است جزئیات مالکیت معنوی، کد و جزئیات فنی فناوری 5G خود را به خریداران احتمالی عرضه کند. به‌علاوه خریداران امکان ایجاد تغییر در کدهای منبع تجهیزات را هم دارند تا با هر سیاست مورد نظر، کدهای احتمالی جاسوسی یا در پشتی را در آن‌ها بررسی کنند. درحال‌حاضر پروژه‌های پیاده‌سازی 5G در مناطق گوناگون به‌نظر سالم و بدون چالش می‌آیند. دراین‌میان هواوی باید به‌دنبال خروج از بن‌بست کنونی باشد تا به‌مرور خود را به بازارهای پرسود اروپایی وارد کند.

موفقیت در فناوری 5G

بررسی و تحلیل موفقیت کنونی هواوی در فضای 5G دشوار است. تعداد کمی از رقبای آن‌ها، آمار فروش ایستگاه‌های مخابراتی را منتشر می‌کنند. به‌علاوه ابزاری برای اعتبارسنجی ادعاهای این شرکت هم وجود ندارد. امروز هواوی ادعا می‌کند که دوسوم از شبکه‌های 5G خارج از چین از تجهیزات آن‌ها استفاده می‌کنند.

5G

با وجود عدم عرضه‌ی آمار دقیق، می‌توان با مقایسه‌هایی کلی وضعیت هواوی را در بازار تخمین زد. به‌عنوان مثال سافت‌بانک پیاده‌سازی 5G را با سرعت مناسبی در ژاپن انجام می‌دهد و با پیاده‌سازی ۱۱،۲۱۰ ایستگاه، تقریبا ۶۰ درصد از این کشور را پوشش داده است. سامسونگ در ماه آوریل اعلام کرد که ۵۳ هزار ایستگاه را به سه اوپراتور اصلی کره‌ی جنوبی تحویل می‌دهد. به‌علاوه Shanxi در شمال چین از ۳۰ هزار ایستگاه برای پوشش کامل استان Xhanxi استفاده می‌کند. درمقابل، آمارهای شرکت آلمانی Deutsche Telekom نشان می‌دهد آن‌ها با استفاده از ۱۲۹ مرکز مخابراتی، به‌دنبال پوشش پنج شهر بزرگ کشور هستند.

سهم عمده‌ای از بازار هواوی در فناوری 5G در آسیا و اقیانوسیه تشکیل شده است

آمار ۲۰۰ هزار ایستگاه مخابراتی تاحدودی بلندپروازانه به‌نظر می‌رسد. به‌علاوه با توجه به محدود بودن شبکه‌های زنده‌ی 5G در حال حاضر، نمی‌توان چنین آماری را آن‌چنان دقیق و صحین دانست. به‌هرحال در کشورها و شرکت‌های گوناگون،‌ شاهد افزایش آمار ایستگاه‌های 5G هستیم. دراین‌میان ارائه‌ی آمارهای قابل‌توجه از سوی هواوی استراتژی تهاجمی برای نشان دادن حجم فعالیت محسوب می‌شود. ازطرفی همین استراتژی در میان تهدیدها و اختلاف‌های ایجادشده از سوی آمریکا و انگلستان، روزنه‌ی امیدی برای توسعه‌ی فناوری 5G خواهد بود.

همان‌طور که گفته شد تعداد محدودی از رقبای هواوی در صنعت 5g، آمار قراردادهای خود را منتشر می‌کنند. البته قطعا آمار آن‌ها در ابعاد و مقیاس با هم تفاوت دارد. نوکیا در ماه ژوئیه اعلام کرد که ۴۵ قرارداد تجاری برای تأمین تجهیزات 5G دارد. دراین‌میان اریکسون هم ادعای انجام ۲۴ قرارداد با اوپراتورهای متعدد در اروپا و آمریکا دارد. به‌هرحال برخی از اوپراتورها از تأخیر در تحویل تجهیزات توسط این دو شرکت می‌گویند که باعث کاهش سرعت ارائه‌ی فناوری از سوی آن‌ها شده است.

هواوی ادعا می‌کند که ۵۰ قرارداد پیاده‌سازی فناوری 5G دارد. چنین آماری قطعا آن‌چنان بیشتر از رقبا نیست، اما به‌هرحال فناوری آن‌ها تاکنون موجب توسعه‌ی بسیار سریع فناوری در کشورهای هدف شده است. نوکیا و اریکسون اکنون قراردادهای پرسود خوبی در آمریکا و اروپا دارند، درحالی‌که اکثر موفقیت‌های هواوی در کشورهای حوزه‌ی آسیا و اقیانوسیه رقم می‌خورد.

5G هواوی

غول مخابراتی چین امروز ادعا می‌کند که در صدر شرکت‌های فعال در حوزه‌ی 5G قرار دارد. آن‌ها تعداد بالای فروش و تحویل ایستگاه‌های مخابراتی را به‌عنوان سند برتری خود بیان می‌کنند که تاحدود زیادی هم قابل‌قبول است. دراین‌میان درآمد سود عملیاتی فاکتورهای مهمی برای اندازه‌گیری قدرت هستند که در برخی موارد از فاکتور فروش هم اهمیت بالاتری پیدا می‌کنند. در هر دو صورت رقبای هواوی فاصله‌ی زیادی با آن ندارند. از رقبای مهم می‌توان به ZTE اشاره کرد که اکنون مذاکراتی جدی را برای توجیه فناوری خود با کشورهای مهم اروپایی و آمریکایی در جریان دارد.

تحریم‌های آمریکا فشار عملیاتی زیادی را بر هواوی وارد می‌کند. به‌همین دلیل آن‌ها به‌دنبال راه‌های جایگزین هستند تا هرچه بیشتر با کشورها و اوپراتورهای بیشتری وارد همکاری شوند. پیدا کردن خریداران متفرقه و باز کردن کدهای منبع و مالکیت معنوی فناوری احتمالا تاحدودی نگرانی‌ها را پیرامون امنیت تجهیزات هواوی کاهش می‌دهد. البته با ادامه پیدا کردن جنگ تجاری آمریکا و چین، چالش‌های امنیتی نیز اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند و شاید منجر به کاهش سرعت پیشرفت این شرکت شوند.

درنهایت آمارهای کنونی نشان می‌دهد که هواوی در بازار 5G موفق بوده است. آن‌ها رکورد خوبی از فروش تجهیزات به کشورهای گوناگون دارند، اما احتمال افزایش رقابت از شرکت‌های دیگر و حتی تصاحب جایگاه برتر هواوی، دور از انتظار نخواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات