اولین کتاب معتبر نوشته‌شده توسط هوش مصنوعی، کیفیت مناسبی دارد؟

پنج‌شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۴
مطالعه 3 دقیقه
یک انتشارات معروف، کتابی کاملا نگارش‌شده توسط هوش مصنوعی منتشر کرد که شاید از نمونه‌های متفرقه‌ی پیشین، کیفیت بهتری داشته باشد.
تبلیغات

فروشگاه آنلاین کتاب آمازون، مملو از هزاران عنوان کتاب الکترونیکی است که به‌صورت خودکار و با جمع‌آوری و ترکیب محتوای منابع دیگر نوشته شده‌اند. مولفان و ناشران آن کتاب‌ها، عموما افرادی هستند که با هدف کسب درآمد سریع، چنین کتاب‌هایی را به فروش می‌رسانند. اگر کتاب‌های این دسته حتی قابل خواندن هم نباشند، اما برخی اوقات، اتفاقات قابل توجهی در انتشار چنین کتاب‌هایی می‌افتد.

انتشارات Springer Nature، مرکزی با حوزه‌ی فعالیت تحقیق و مطالعه، اخیرا اولین کتاب خود را منتشر کرد که توسط الگوریتمی با بهره‌گیری از یادگیری ماشین نوشته شد. قطعا کتاب نوشته‌شده، ارزش‌های ادبی فراوان ندارد، اما هدف از نوشتن آن نیز چنین ارزش‌هایی نبود.

الگوریتم مورد استفاده برای نوشتن کتاب، توسط محققان هوش مصنوعی در آزمایشگاه Applied Computational Linguistics توسعه داده شد که در دانشگاه Goethe فرانکفورت آلمان فعالیت می‌کنند. قطعا هدف از توسعه‌ی این الگوریتم، جایگزین کردن نویسندگان مشهور تاریخ همچون جان گریشام یا جی‌کی رولینگ نبود.

کتاب به‌نام Lithium-Ion Batteries: A Machine-Generated Summary of Current Research منتشر شد که در این لینک هم به‌صورت رایگان در دسترس قرار دارد. همان‌طور که از نام کتاب بر می‌آید، در محتوای آن خبری از شخضیت‌های خاص، گره‌های داستانی یا دیالوگ‌های ماندگار نخواهد بود. قطعا، استودیوهای هالیوودی هم دنبال چنین کتابی برای ساختن اثر بزرگ بعدی خود نیستند. تنها هدف از انتشار چنین کتابی، جمع‌آوری و خلاصه‌سازی حجم بالای تحقیقات انجام‌شده پیرامون باتری‌های لیتیم یونی بوده است.

هوش مصنوعی

تنها در ۳ سال گذشته، بیش از ۵۳ هزار مقاله با موضوع تحقیقات پیرامون باتری‌های لیتیم-یونی منتشر شده است. گوشی‌های هوشمند، ساعت‌ها و حتی خودروهای برقی امروزی، از باتری‌های لیتیوم یونی استفاده می‌کنند. درنتیجه، می‌توان مطالعه پیرامون آن‌ها را موضوعی جذاب و عمومی دانست. اگر دستاوردهای انقلابی در این باتری‌ها رخ دهد، شاید همه‌ی دستگاه‌های مورد استفاده‌ی ما، تغییرات بسیار مثبتی را تجربه کنند. به‌علاوه، شاید دستاورد بعدی موجب ثروتمند شدن سازندگان آن نیز بشود.

باتوجه‌به حجم بالای تحقیقات انجام‌شده، اطلاع و بهره‌برداری از همه‌ی آن‌ها، امری تقریبا غیرممکن به نظر می‌رسد. به‌همین دلیل، انتشارات اسپرینگر نیچر با عرضه‌ی کتاب جدید، ابزاری نسبتا مفید و کاربردی (ساخته‌ی ماشین) را با جمع‌آوری تحقیقات انجام‌شده در دسترس عموم قرار داد.

انتخاب منایع و کنترل کیفی اولیه، توسط هوش انسانی انجام شد

الگوریتم مورد استفاده، پس از مشخص شدن موضوع کتاب، از یادگیری ماشین بهره برد تا هزاران مقاله را تحلیل کرده و از میان آن‌ها، تنها موارد مرتبط با کتاب را انتخاب کند. سپس، مقالات انتخاب‌شده تجزیه، ترکیب و سازمان‌دهی شدند. در مرحله‌ی بعدی، با استفاده از اطلاعات سازمان‌دهی‌شده، فصل‌ها و بخش‌هایی از کتاب نوشته شد که هر کدام به بخشی مستقل از تحقیقات پیرامون باتری‌ها می‌پردازند.

در نتیجه‌ی استفاده از الگوریتم هوش مصنوعی، تهیه‌ی خلاصه از مقاله‌های هر فصل کتاب، به‌صورت خودکار انجام شد. در این خلاصه‌ها، نقل‌قول‌هایی وجود دارند که به‌صورت لینک، به مقاله‌ی اصلی هدایت می‌شوند.

از نگاه محققان و دانشمندان، کتاب منتشرشده را  می‌توان به مجله‌ی ریدرز دایجست تشبیه کرد. این کتاب مشتمل بر ۱۸۰ صفحه است که خواندن و تحلیل آن، بسیار آسان‌تر از مطالعه‌ی صدها هزار مقاله‌ی منتشرشده پیرامون تحقیقات قبلی خواهد بود. البته، اثر حاضر را نمی‌توان کاملا ماشینی و خودکار توصیف کرد؛ چرا که تأیید اعتبار منابع اولیه و همچنین، کنترل کیفی کلی نوشته‌ها، توسط نیروی انسانی انجام شد. البته، چنین سطحی از دخالت انسان طبیعی به نظر می‌رسد و قطعا کسی نمی‌خواهد کل صنعت نشر و چاپ توسط هوش مصنوعی و ماشین‌ها تصاحب شود.

الگوریتم هوش مصنوعی موجود، محدود به تحقیقات پیرامون باتری‌ها نیست. درواقع، می‌توان آن را برای هرنوع از تحقیقات علمی بهینه‌سازی کرد و کتاب‌های این‌چنینی برای انواع موضوعات نوشت. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات