شرکت فنلاندی MPH از اپل به‌دلیل نقض حقوق استفاده از پتنت شکایت کرد

شنبه ۷ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۵
مطالعه 3 دقیقه
شرکت فنلاندی MPH، اپل را متهم به رعایت نکردن حقوق مربوط به پتنت در فناوری رمزنگاری آی‌مسیج و فیس‌تایم کرده است.
تبلیغات

براساس آخرین خبرها، باز هم اپل درگیر پرونده‌ی شکایت جدیدی شده است. این‌بار موضوع شکایت، درباره‌ی نقض حقوق ثبت پتنت در فناوری رمزنگاری آی‌مسیج و فیس‌تایم است.

شرکت فنلاندی MPH Technologies، ادعا می‌کند که اپل در فناوری رمزنگاری ویژگی‌هایی همچون iMessage و FaceTime، حقوق مربوط به ثبت اختراع را نقض کرده است. ظاهرا شرکت MPH، سعی کرده تا گواهی پتنت‌های مربوطه را در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ به اپل بدهد، ولی ظاهرا این کار بی‌فایده بوده است.

براساس گزارش AppleInsider، طرح دعوی در ابتدا در دادگاه منطقه‌ای ایالات متحده، منطقه‌ی شمالی کالیفرنیا ثبت شده است. شرکت فنلاندی MPH مدعی است که اپل از هشت پتنت مربوط به قابلیت پیام‌رسانی با امنیت بالا، سواستفاده کرده است. از بین این هشت پتنت، شرکت MPH، به‌صورت مشخص به پتنت‌های مربوط به فناوری رمزنگاری فیس‌تایم و آی‌مسیج و فناوری VPN اپل برای راهکارهای MDM برای مشتریان سازمانی و آموزشی، بیش از بقیه‌ی موارد توجه نشان داده است.

پتنت‌های MPH، مربوط به فناوری‌های ارتباطی امن هستند که ظاهرا در سیستم عامل macOS و iOS مورد استفاده قرار می‌گیرند. شرکت فنلادی MPH ادعا می‌کند که ویژگی‌هایی مانند Handoff، Universal Clipboard ، iPhone Cellular Call Relay و iPhone Text Messaging نیز برپایه‌ی فناوری‌های این شرکت بنا نهاده شده‌اند.

در سال ۲۰۱۶، شرکت MPH برای اولین بار از طریق ارسال چندین ایمیل به Apple، درباره نقض حقوق ثبت اختراع هشدار داده بود. از سال ۲۰۱۶ به بعد نیز این روند ادامه داشت و شرکت MPH، بارها به اپل در مورد نقض حقوق ثبت اختراع تذکر داده؛ ولی همیشه با نقض حقوق پتنت از سوی اپل مواجه شده بود. درنهایت اپل به درخواست‌های شرکت فنلاندی پاسخ داد و گفت با توجه به اینکه حقوق مربوط به پنتت‌ها نقض نشده است، نیازی به دریافت گواهی برای استفاده از پتنت‌ها ندارد. همچین اپل اعلام کرد که ادعاهای شرکت فنلاندی MPH در نقض حقوق پتنت را قبول ندارد.

اپل

در ادامه، اپل از شرکت MPH دعوت کرد تا به‌صورت دقیق در مورد جزئیات موضوع توضیح بدهد. شرکت MPH، در واکنش به توضیحات اپل، همه‌ی آنها را رد کرد و اپل را متهم به استفاده‌ی غیرقانونی از پتنت‌های این شرکت نمود. درنهایت مستندات خود را به دادگاه تسلیم کرد. نمایندگان اپل و شرکت فنلاندی MPH، چندین کنفرانس تلفنی برگزار کردند تا بتوانند به توافق برسند.

در جریان بحث‌ها و مذاکرات مربوط به صدور مجوز در ماه می سال ۲۰۱۷، نمایند‌ه‌ی اپل اعلام کرد که کوپرتینونشین‌ها، درتلاش هستند خیلی سریع، مستندات تحلیلی خود را در مورد نقض ادعاهای شرکت MPH ارائه دهند. اما ظاهرا اپل چنین سندی را برای شرکت فنلاندی MPH ارسال نکرده است.

درنهایت کار به دادگاه کشیده شده و شرکت MPH Technologies مدعی است اپل باید در مورد سواستفاده از پتنت‌های این شرکت، خسارت پرداخت کند، و به‌علاوه اجازه‌ی استفاده از فناوری‌های برپایه‌ی پتنت MPH را نداشته باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات