شکایت جدید از اپل: سوءاستفاده از اطلاعات محرمانه‌ کوالکام برای کمک به اینتل

چهارشنبه ۴ مهر ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
کوالکام روز گذشته، طی شکایتی جدید، اپل را به سوءاستفاده از اطلاعات محرمانه‌ی این شرکت به منظور کمک به رقیب آن، یعنی اینتل متهم کرد.
تبلیغات

کوالکام در روزی که گذشت اپل را به سرقت اطلاعات محرمانه‌‌اش متهم کرد. به اعتقاد کوالکام، اپل اطلاعات محرمانه‌ای از کدهای نرم‌افزاری کوالکام را در اختیار اینتل، شرکت رقیب قرار داده است تا با بهبود عملکرد مودم‌های اینتل، این شرکت را به عنوان تأمین‌کننده، جایگزین کوالکام کند. کوالکام مدعی است این اقدام میلیاردها دلار زیان را برای این شرکت به بار آورده است.

اتهام ذکر شده جدیدترین دعوای حقوقی بین دو این شرکت است. پیش از این خبرهای متعددی از شکایت‌های مرتبط با نقض حقوق مالکیت از این دو شرکت منتشر شده بود.

سال گذشته، کوالکام از اپل به دلیل به‌ اشتراک‌گذاری اطلاعات مرتبط با تراشه‌های این شرکت با مهندسان اینتل شکایت کرده بود؛ اما این بار اتهام وارد شده از پرونده‌ی پیشین نیز سنگین‌تر است. کوالکام مدعی است، اپل اطلاعات محرمانه و اختصاصی این شرکت را دزدیده و طی یک روند چندساله و به شکلی ناپسند و حیله‌گرانه آن‌ها را جهت بهبود تراشه‌های اینتل به کار بسته است تا کسب‌و‌کار مبتنی بر اپل کوالکام را به اینتل منتقل کند.

اپل و اینتل تاکنون از هرگونه اظهارنظر در این رابطه خودداری کرده‌اند.

با ارزش‌ترین شرکت جهان در حوزه‌ی فناوری، در گذشته از مودم‌های کوالکام در آیفون‌های خود استفاده می‌کرد؛ اما با عرضه‌ی آیفون ۷ در سال ۲۰۱۶، اپل شروع به استفاده از مودم‌های اینتل در برخی از مدل‌ها کرد.

کوالکام دو ماه پیش گفته بود که مودم‌هایش به طور کامل از جدیدترین نسل آیفون‌ها حذف شده است و اینتل تنها تأمین‌کننده‌ی تراشه‌های مودم آیفون‌های ۲۰۱۸ است. این گفته پس از کالبدشکافی آیفون‌های جدید تأیید و مشخص شد که اینتل مودم‌های آیفون‌های جدید را تأمین کرده است.

اپل ماه گذشته، در خصوص شکایت قبلی گفته بود که کوالکام مشخص نمی‌کند که اپل دقیقاً چه اطلاعات محرمانه‌ای را با اینتل به اشتراک گذاشته است. اپل همچنین مدعی شده است که آن‌ها این فرصت را به کوالکام داده‌اند که بررسی کند و ببیند که اپل از اطلاعات نرم‌افزاری کوالکام به درستی استفاده کرده است.

شکایت مورد بحث در دادگاه عالی ایالتی در شهر سن دیگو مطرح شده است و به نظر می‌رسد به‌ نوعی در پاسخ به شکایت اپل از کوالکام برای نقض حقوق مالکیت اختراع صورت گرفته است.

با اینکه کوالکام از دادگاه درخواست کرده است که پرونده‌ی جدید ضمیمه‌ی پرونده‌ی قبلی شود، به گفته‌ی یکی از وکلای کوالکام این پرونده به صورت مجزا پیگیری خواهد شد.

کوالکام و اپل

کوالکام پیش‌تر گفته بود که به منظور کمک به اپل برای به‌کارگیری هرچه بهتر مودم‌های این شرکت در آیفون، نرم‌افزارهای محرمانه‌ی خود را در اختیار اپل قرار داده است.

کوالکام در شکایت سال گذشته نیز به این موضوع اشاره کرده بود که اپل به‌طور متناوب از نرم‌افزار کوالکام جهت کمک به مهندسان اینتل در راستای «بهبود عملکرد ضعیف تراشه‌های اینتل» استفاده کرده است.

البته آن‌ها عنوان نکردند که چگونه به این مسئله پی برده‌اند. این پرونده همچنان در مرحله‌ی تکمیل اطلاعات قرار دارد.

مودم‌های کوالکام برای ایجاد اتصال اینترنتی به ترکیبی از تراشه و نرم‌افزار وابسته هستند. کوالکام دسترسی کدهای منبع و ابزار اختصاصی توسعه‌ی نرم‌افزار خود را به اپل داده بود تا این شرکت بتواند با دستکاری کدهای کوالکام، آن‌ها را برای استفاده در آیفون بهینه کند. از شرایط دادن این دسترسی ظاهراً این بوده است که اپل حق استفاده از کدها و ابزارهای یادشده را برای کمک به سازنده‌ی تراشه‌ی دیگر ندارد.

در پرونده‌ای که روز گذشته تشکیل شد، کوالکام مدعی شده است که اپل از ابزارهای این شرکت برای باز کردن فایل‌های لاگ کوالکام استفاده کرده و سپس آن‌ها را در اختیار مهندسان اینتل قرار داده است. فایل‌های لاگ شامل کدها و اطلاعاتی از نحوه‌ی عملکرد یک تجهیز هستند که به صورت خودکار توسط سخت‌افزار یا نرم‌افزار سیستم ایجاد می‌شوند و مهندسان معمولا برای کشف مشکلات فنی و بهینه‌سازی عملکرد تراشه از آن‌ها بهره می‌گیرند.

کوالکام در شکایت خود توضیح داده است که حتی مهندسان اینتل به اپل گلایه کرده‌اند که به دلیل در اختیار نداشتن ابزار کوالکام قادر به باز کردن فایل‌های لاگ کوالکامی که آن‌ها در اختیارشان قرار داده‌اند نیستند و مهندسان اپل در پاسخ از ابزاری که کوالکام به آن‌ها داده بود برای پردازش فایل‌های لاگ استفاده می‌کنند و فایل‌های پردازش شده را در اختیار مهندسان اینتل قرار می‌دهند تا آن‌ها برای بهبود تراشه‌های خود از آن استفاده کنند.

به گفته‌ی کوالکام، ظاهرا همین فایل‌های لاگ تراشه‌های اینتل را به حدی رسانده است که اپل تصمیم گرفته است بخشی از کسب‌و‌کار خود را از کوالکام به اینتل منتقل کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات