گوگل پس از خریداری سرویس Wildfire قصد ارائه خدمات بازاریابی به فیس بوک و توئیتر را دارد

پنج‌شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۰
مطالعه 3 دقیقه
چند روز پیش، گوگل شرکت مدیرت محتوا و تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی، Wildfire را خریداری کرد. این که گوگل چه برنامه‌ای برای این سرویس دارد و چگونه می‌خواهد از این ابزار استفاده بهینه کند فعلا مشخص نیست. ولی می‌توان برخی برنامه‌های گوگل و اهدافش از این خرید بزرگ را حدس زد. در ادامه مطلب به تشریح این موضوع می‌پردازیم.
تبلیغات

به تازگی شرکت گوگل انتخاب هوشمندانه‌ای کرده و وایلدفایر (Wildfire) که ابزاری برای توسعه بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی می‌باشد را به قیمت 250 میلیون دلار خریداری نموده است. این سرویس قادر است خدمات بازاریابی و کمپین‌های تبلیغاتی را در شبکه‌های اجتماعی چون فیس‌بوک، گوگل پلاس، توئیتر، پینترست و LinkedIn ارائه نماید. وایلدفایر که طی چهار سال گذشته تعداد کارکنان خود را به 400 نفر افزایش داده، تاکنون توانسته به بیش از 16,000 مشتری خدمات مورد نظر آنها را به شکل مطلوبی ارائه نماید.

این خرید به گوگل اجازه می‌دهد تا خدمات نرم‌افزاری پیشرفته‌ای را به صاحبان شرکت‌ها ارائه نماید و همچنین آنها را در برگزاری انواع قرعه‌کشی، مسابقه، بازی‌های تبلیغاتی و اموری از این دست در گوگل پلاس، یاری دهد. از این گذشته وایلدفایر ابزاری برای بازاریابی قدرتمند در پلتفرم‌های رقیب گوگل، همچون فیس‌بوک نیز می‌باشد. بدین ترتیب در یک بازی بُرد-بُرد گوگل می‌تواند به رقبای خود کمک کرده و از این راه پول خوبی نیز به جیب بزند.

Wilfire-features

گوگل پیش از این نیز قصد خریداری سرویس‌های مشابه را داشته است اما چنین امکانی محیا نشده چرا که سرویس‌های Involver و Vitrue توسط اوراکل خریداری شدند. از طرف یکی از دیگر سرویس‌های خوب اینچنینی می‌توان به This Moment اشاره کرد که کمپانی‌هایی چون IBM و SAP به دنبال خرید آن هستند.

علی‌رغم خریداری یکی از بزرگترین شرکای بازاریابی فیس بوک، گوگل هنوز موفق نشده تا به صورت مستقیم در این بازار حضور داشته باشد و از آنجا که سرویس خرید آگهی وایلدفایر تنها از طریق مشارکت با Adaptly صورت می‌گیرد به نظر می‌رسد که گوگل مایل است تا این شرکت را نیز از آن خود کند.

در عین حال وایلدفایر مدعی است که تا مدتی هیچ گونه تغییر جدیدی در سرویس‌های خود صورت نخواهد داد. این خدمات شامل خریداری آگهی (از طریق Adaptly)، انتشار فید، مدیریت صفحات، برنامه‌های اجتماعی، توسعه محتوا و تحلیل و مدیریت شبکه‌های اجتماعی است.

توجه و تمرکز اصلی‌مان را بر کمک به شرکت‌ها و ارزیابی میزان مشارکت اجتماعی و کمپین‌های تبلیغاتی  آنها در کل وب و سرویس‌های اجتماعی غنی و کاملی به مشتریان صرف خواهیم کرد، شبکه‌هایی چون فیس بوک، توئیتر، یوتیوب، گوگل پلاس، پینترست، لینکداین و غیره. فعلا وایلدفایر همچون سابق به فعالیت‌های خود ادامه خواهد داد و تا اطلاع ثانوی شاهد هیچ تغییری در سرویس‌ها و خدمات ارائه شده به مشتریان نخواهید بود.

با این وضعیت گوگل در شرایط پیچیده‌ای به سر خواهد برد، و سودش در گروی توسعه هر چه بیشتر رقبای سرسختی چون فیس‌بوک و توئیتر خواهد بود. این سرویس می‌تواند مانع از پیشرفت شبکه اجتماعی گوگل پلاس نیز باشد و بر آتش نبرد  API پلتفرم‌های برتر اجتماعی خواهد افزود.

مقاله‌های مرتبط:

    اما اگر فیس‌بوک دسترسی API وایلدفایر را نپذیرد چه خواهد شد؟ این اتفاق به طور حتم گوگلی‌ها را خواهد آزرد اما از آنجا که این کار ممکن است شوک بزرگی به اکوسیستم توسعه دهنده فیس‌بوک وارد آورد، احتمال بروز این رویداد خیلی ضعیف است. شاید فیس‌بوک ناچار شود تا دستی بالا زده و بیش از پیش بر قابلیت‌های خود بیافزاید تا کاربران بیشتری را جذب نماید.

    به کمک وایلدفایر می‌توان امکانات بازاریابی شامل صفحات گوناگون، قابلیت‌های بازرگانی گوگل و غیره را مدیریت کرده و فضاهای تبلیغاتی موجود در صفحات اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی را به دست گرفت. گوگل خوب می‌داند که آگهی به تنهایی دردی را دوا نمی‌کند و امروزه بسیاری از شرکت‌های مطرح به فکر حضور در شبکه‌های اجتماعی و کسب مشارکت‌های دو سویه از جانب مخاطبان هستند. حال آنکه گوگل می تواند تجربه تبلیغاتی خود را در محیطی تازه، بکار گرفته و سهامداران را بیش از پیش خشنود سازد.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات