افزایش هزینه کرد فیس بوک و گوگل برای نفوذ و لابی‌های دولتی در سه ماهه دوم سال 2012

پنج‌شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۴
مطالعه 3 دقیقه
هرچه به موعد انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده در سال 2012 نزدیک‌تر می‌شویم، شرکت‌های بزرگ برای تاثیرگذاری بیشتر بر مقامات حاضر در مجلس‌ و دولت دست به جیب شده و هزینه‌های هنگفتی را متقبل می‌شوند، بنا به گزارشی که خبرگزاری رویترز منتشر کرده است، شرکت‌هایی چون فیس بوک و گوگل و مایکروسافت در سه ماهه دوم سال جاری میلادی بر مبلغ پرداختی خود در این زمینه افزوده‌اند.
تبلیغات

به استناد گزارش رویترز، گوگل بیش از 3.9 میلیون دلار در سه ماهه دوم سال جاری برای لابی‌های فدرال و افزایش نفوذش در دولت هزینه کرده است که نسبت به مدت مشابه سال گذاشته با افزایش 90 درصدی همراه بوده است. در همین حال، شبکه اجتماعی فیس بوک نیز با افزایش 200 درصدی هزینه خود نسبت به سال 2011، بالغ بر 960 هزار دلار را صرف این امور کرده است. گفتنی است یاران مارک زاکربرگ سال گذشته تنها 320 هزار دلار را برای این امور هزینه کرده بودند.

بیشتر هزینه‌های گوگل برای لابی با مقامات FCC، وزارت تجارت و بازرگانی و FTC پیرامون مسئله حریم خصوصی کاربران بوده است. از سوی دیگر با استناد به اسنادی که روز جمعه به صورت عمومی منتشر شده است، تمرکز این شرکت بر مسائلی چون «آزادی و رقابت در حوزه خدمات آنلاین»، «مسائل مربوط به حریم خصوصی موقعیت یابی همراه» و «استناد و بکارگیری پهنای باند» بوده است. آن‌ها همچنین در زمینه «فناوری حمل و نقل خودکار» نیز وجوهی را به وزارت حمل و نقل پرداخت کرده‌اند. موضوعی که این غول جستجوگر اینترنتی در چند ماهه اخیر بیش از پیش دنبال کرده است.

تاکنون علی‌رغم اینکه مبلغ هزینه کرد فیس‌بوک در سه ماهه اخیر قدری کمتر از یک میلیون دلار بوده، مجموع مخارج لابی و اعمال نفوذ سال 2012 آن‌ها بیش از عدد 1.35 میلیون دلاری سال گذشته شده است. بعد از انتقادهای کارشناسان و کاربران از جانبداری این شبکه اجتماعی از CISPA در اوایل سال، فیس بوک حجم زیادی از هزینه کرد لابی‌های خود را به موضوعاتی چون حریم خصوصی آنلاین، اصلاح حق امتیازها، امنیت در فضای مجازی و اصلاح قوانین مهاجرت صرف کرده است. آن‌ها همچنین در وانفسای حضور در بورس به ناچار هزینه‌هایی را نیز برای بازار و بورس (IPO) متقبل شده‌اند.

اندرو نویس، سخنگوی فیس بوک در بیانیه‌ای اعلام داشته که

حضور و رشد و بالندگی ما در پایتخت نشانگر تعهدمان برای توضیح و تشریح هر چه بیشتر خدماتی است که ارائه می‌کنیم. همانا می‌کوشیم از ساز و کارهای موجود برای حمایت هر چه بیشتر از 900 میلیون کاربر شبکه اجتماعی‌مان کمک بگیریم، همان‌هایی که از سرویس‌های ما استفاده می‌کنند و به حفظ آزادی‌های اینترنت معتقدند و ارزش نوآوری را در اقتصاد حال حاضر کشور باور دارند.

با توجه به هزینه‌ای که فیس بوک متقبل شده، در حال حاضر در رده بندی بالاتر از کمپانی‌هایی چون آمازون و اپل قرار گرفته است. آنها به ترتیب با 690 و 470 هزار دلار هزینه لابی در سه ماهه دوم سال جاری میلادی در مقام پایین‌تری قرار گرفته‌اند. از سویی گوگل نیز هم‌اکنون هم رده با شرکت‌هایی چون AT&T، Verizon و مایکروسافت که به ترتیب 3.5، 3.94 و 2 میلیون دلار در این رابطه هزینه کرده‌اند، قرار گرفته است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات