۲۵ نوآوری برتر سال ۲۰۱۷ از دید مجله تایم (بخش اول)

دوشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰
مطالعه 14 دقیقه
مجله‌ی تایم امسال نیز به روال سال‌های قبل، ۲۵ نوآوری برتر سال ۲۰۱۷ را انتخاب کرده است. در فهرست تایم، نام آیفون ۱۰ و تسلا مدل ۳ بیش از همه به چشم می‌خورد.
تبلیغات

مجله‌ی تایم هرساله از بین صدها نوآوری و اختراع برتر دنیا در زمینه‌های مختلف از علمی و فناوری تا پزشکی و مواد غذایی، برترین‌های آن‌ها را انتخاب می‌کند و در فهرست خود قرار می‌دهد. در فهرست امسال تایم، بیش از همه نام آیفون ۱۰، گوشی جنجالی اپل، خودروی برقی مقرون‌به‌صرفه‌ی تسلا به نام مدل ۳، پرو حجاب، لباس جدید نایک برای ورزشکاران زن مسلمان، کاوشگر جدید ناسا به مارس اینسایت و کنسول بازی نینتدو سوییچ به چشم می‌خورد. علاوه بر نام‌های معروف، اختراعات قابل توجه و چشم‌گیر دیگری نیز وجود دارد که احتمالا نام آن‌ها را تا به حال نشنیده‌اید. در ادامه شما را دعوت می‌کنیم تا فهرست ۲۵ نوآوری برتر سال ۲۰۱۷ را از دید مجله‌ی تایم مطالعه کنید.

جیبو؛ رباتی که می‌توانید با آن ارتباط برقرار کنید

Jibo

دستیارهای دیجیتال نظیر اکوی آمازون و گوگل هوم در سال‌های اخیر به پیشرفت‌های بزرگی دست یافته‌اند. با این حال، این دستیارها در واقع هنوز اسپیکرهایی ثابت و ایستا هستند و نشانه‌ی برقراری ارتباط با آن‌ها‌ چراغی است که هنگام صحبت کردن شما روشن می‌شود.

جیبو (Jibo) با این گونه دستیارها متفاوت است. قرار گرفتن او در فهرست تایم تنها به دلیل شباهتش به شخصیت ایو در انیمیشن وال-ای و برخورداری از سری گرد و بزرگ و صورتی مجهز به آیکون‌های زنده برای ابراز احساسات نیست. او هنگام صحبت کردن به گونه‌ای بدنش را حرکت می‌دهد که گویی در حال حرف زدن با دستان خیالی‌اش است. هر کجا باشید، به محض آنکه بگویید «هی جیبو»، او می‌تواند بخندد و برقصد و به چهره‌ی شما نگاه کند. ما حتی برای اشاره به جیبو از ضمیر «او» استفاده ‌می‌کنیم. اما تمام این‌ها به تنهایی دلیل برتری آن نیست. جیبو به این دلیل متفاوت است که برخلاف تمام پیشینیان خود، همانند یک انسان رفتار می‌کند.

هرچند این فناوری بسته به دیدگاه‌های مختلف ممکن است سرگرم‌کننده یا وحشتناک به نظر برسد؛ اما این ربات به‌صورت اساسی می‌تواند نحوه‌ی تعامل ما با ماشین‌ها را متحول کند.

جیبو هنوز نیازمند آموزش و یادگیری فراوان است. هرچند او می‌تواند در انجام امور ساده نظیر خلاصه کردن اخبار و عکس‌برداری به کاربران کمک کند؛ اما در اجرای درخواست‌های پخش موسیقی یا تعامل با اپلیکیشن‌های شخص ثالث نظیر دومینوز یا اوبر ناتوان است و قیمت ۸۹۹ دلاری آن نیز احتمالا چندان منصفانه به نظر نمی‌آید. اما مت رویس، نائب رئیس بخش مدیریت تولید شرکت جیبو، از تکامل و توسعه‌ی این محصول اطمینان کامل دارد. رویس می‌گوید: «عرضه‌ی این محصول نیازمند آستانه‌ای بود که باید بدان دست می‌یافتیم. اکنون این ربات بخشی از برنامه‌ی پیشرفت ما به حساب می‌آید.»

ایسایت ۳؛ عینکی که بینایی را به افراد نابینا بازمی‌گرداند

eSight 3

برای میلیون‌ها نفری که نابینای قانونی هستند، بدین مفهوم که قدرت دید آن‌‌‌‌‌ها از نظر بینایی‌سنجی کمتر از ۱۰ درصد است، مسیریابی یک چالش روزمره به‌حساب می‌آید. هرچند عصای سفید کمکی و سگ‌های راهنما می‌توانند یاری‌رسان این افراد باشند؛ اما آن‌ها همچنان از نعمت دید واقعی بی‌بهره هستند. با این حال، عینک ا‌یسایت ۳ (eSight 3) قرار است این مشکل را برطرف کند. شما می‌توانید به این فناوری به چشم قدرتمندترین عینک دنیا نگاه کنید. به‌محض آنکه کاربر ایسایت ۳ را به چشم بزند، این عینک به ضبط ویدئوی با وضوح بالا از محیط اطراف می‌پردازد و با استفاده از بزرگ‌نمایی، کنتراست و الگوریتم‌های اختصاصی، تصاویر ثبت‌شده را برای افراد نابینا قابل مشاهده می‌کند و به آن‌ها امکان می‌دهد در امور مختلفی که انجامشان در گذشته مقدور نبود – نظیر فعالیت‌های ورزشی – به‌آسانی مشارکت کنند. این عینک در ماه فوریه با قیمت ۹۹۹۵ دلار عرضه می‌شود؛ اما خرید آن برای همه کار آسانی نخواهد بود. با این حال شرکت سازنده‌ی ایسایت به خریداران احتمالی این محصول کمک می‌کند با منابع مالی نظیر خیریه‌ها ارتباط برقرار کنند. هرچند ایسایت قیمت بسیار بالایی دارد؛ اما از محصولات پیشین شرکت سازنده ارزا‌ن‌تر، سریع‌تر، سبک‌تر و مجهز به قابلیت‌های زوم بهتری است. براساس برآورد شرکت سازنده، تا این تاریخ بیش از ۱۰۰۰ فرد نابینا از این عینک استفاده کرده‌اند.

هیلو تاپ؛ بستنی سالم

Halo Top

هیلو تاپ (Halo Top) نام یک نوع بستنی رژیمی است که در ساخت آن از شکر کمتری استفاده شده و در هر پاینت* کمتر از ۳۶۰ کالری دارد. مصرف این بستنی در مقایسه با دیگر بستنی‌های معمول ضرر بسیاری کمتری دارد و جاستین وولورتون، مدیرعامل شرکت سازنده‌ی آن نیز محصول خود را یک بستنی سالم می‌نامد. هیلو تاپ که با پروتئین نیز غنی شده است، با بهره‌گیری از استویا ‌(شیرین‌کننده‌ای فاقد کالری) به همراه نیشکر و الکل قند، میزان کالری پایین خود را حفظ می‌کند. هرچند این ترکیبات برای مصرف مناسب هستند؛ اما نمونه‌های کاملی از مواد غذایی به‌شمار نمی‌روند. با این حال، هیلو تاپ قصد ندارد جایگزین میوه و سبزی شود. وولورتون می‌گوید: «هیلو تاپ برای کسانی که نگران رژیم متعادل هستند، فرصت مصرف مجدد بستنی را فراهم می‌کند. به‌منظور رسیدن به این هدف، هیلو تاپ (با قیمت تقریبا ۵ دلار در هر پاینت) به سرعت در حال افزایش نفوذ خود است. فروش سالانه‌ی این بستنی نسبت به سال گذشته تقریبا ۲۵۰۰ درصد افزایش یافته است. هیلو تاپ اخیرا هاگن‌داز و بن اند جری، برندهای معروف این حوزه را شکست داده و به محبوب‌ترین بستنی در ایالات متحده تبدیل شده است.

* واحد شمارش (تقریبا ۴۷۳ میلی‌لیتر)

امبر ماگ: لیوانی که قهوه را به اندازه مناسب گرم می‌کند

Ember Mug

هرکس که تا به حال مزه‌ی قهوه را امتحان کرده باشد، می‌داند دما تا چه حد روی مزه‌ی این نوشیدنی تأثیرگذار است. اگر قهوه بسیار داغ باشد، موجب سوختگی دهان شما می‌شود و اگر سرد شود، ارزش نوشیدن را از دست می‌دهد. با یک برآورد دقیق، برای لذت بردن از قهوه‌ی خود در سطحی ایده‌آل از گرما، تنها ۳۷ ثانیه فرصت دارید. کلی الکساندر، مدیرعامل و بنیان‌گذار شرکت امبر تکنولوژیز که مقر آن در لس‌آنجلس قرار دارد، می‌گوید: «[این زمان کوتاه] به هیچ وجه برای من منطقی نبود.» در نتیجه وی برای حل این مشکل به دنبال راه‌ حل گشت و امبر ماگ (Ember Mug) را از جنس استیل ضدزنگ طراحی و ابداع کرد. این ماگ با پوشش سفید سرامیک تقویت شده است و دمای قهوه یا چای را از طریق یک اپلیکیشن به مقدار دقیق (از ۴۸ تا ۶۲ درجه‌ی سلسیوس)  حفظ می‌کند. امبر ماگ دمای نوشیدنی را به مدت یک ساعت بدون نیاز به هیچ اتصالی حفظ می‌کند و در صورت قرارگیری روی بشقاب شارژ، به مدت نامحدود نوشیدنی شما را گرم نگه می‌دارد. این ماگ دومین سری از دستگاه‌های هوشمند نوشیدنی امبر محسوب می‌شود. اولین سری این محصولات، یک لیوان کنترل‌کننده‌ی دما بود که در سال گذشته تولید و عرضه شد. امبر ماگ در نهم نوامبر عرضه شد و به‌زودی ممکن است به جزئی ضروری از میزهای کار تبدیل شود. این لیوان هوشمند هم‌اکنون از طریق فروشگاه‌های استارباکس در سرتاسر ایالات متحده قابل خریداری است.

تیسن‌کروپ مولتی؛ آسانسوری که به‌صورت افقی حرکت می‌کند

Thyssenkrupp MULTI

چه می‌شد اگر آسانسورها به جای حرکت عمودی، قادر به حرکت در جهت افقی بودند؟ این پرسشی است که بلافاصله پس از تماشای فیلم چارلی و کارخانه‌ی شکلات‌سازی به ذهن خطور می‌کند و اکنون تیسن‌کروپ، شرکت تولیدکننده صنایع فلزی در آلمان پاسخ آن را به‌صورت واقعی داده است. مولتی (MULTI) نوعی آسانسور است که به جای بهره‌گیری از قرقره‌های قدیمی، از همان فناوری شناور مغناطیسی که موجب حرکت قطارهای سریع‌السیر می‌شود، استفاده می‌کند. اتاقک‌های آسانسور می‌توانند در جهت‌های گوناگون حرکت کنند و حتی به‌وسیله‌ی یک محور نیز از کنار یکدیگر بگذرند. آندریاس شیرنبک، مدیرعامل تیسن‌کروپ الویتر می‌گوید: «این سیستم آسانسور نه‌تنها می‌تواند زمان انتظار را کاهش دهد؛ بلکه  اساسا نحوه‌ی ساخت‌وساز ساختمان‌ها را نیز تغییر می‌دهد. (به جای برج‌های عمودی، ساختمان‌های افقی را تصور کنید.) اولین مولتی، به دنبال یک آزمایش موفق در سال جاری، قرار است در سال ۲۰۲۱ در برلین آغاز به کار کند.

اپل آیفون ۱۰؛ یک گوشی هوشمندتر

Apple iPhone X

برای دن ریچیو، نایب‌رئیس ارشد مهندسی سخت‌افزار اپل، آیفون ۱۰ به معنی واقعی کلمه، تجلی رؤیایی است که به حقیقت پیوسته . وی می‌گوید: «من به این طراحی، به‌عنوان چیزی که از روز اول قصد انجام آن را داشتیم نگاه می‌کنم.» درک اینکه چرا آیفون ۱۰ احتمالا پیچیده‌ترین گوشی هوشمند جهان محسوب می‌شود، کار آسانی است. این گوشی از نمایشگری بهره می‌برد که از تمام جهات کم‌ترین حاشیه‌ی ممکن را دارد؛ از پردازنده‌ای استفاده می‌کند که برای واقعیت افزوده بهینه شده و از دوربینی فوق هوشمند برخوردار است که امکان باز کردن قفل گوشی را از طریق چهره برای کاربران فراهم می‌کند. هرچند برخی از این قابلیت‌ها پیش از این به‌همراه محصولات سامسونگ و ال‌جی روانه‌ی بازار شده بودند.

اپل به منظور اعمال این طراحی جدید، ناگزیر به حذف دکمه‌ی هوم، ابزار مسیریابی همه‌کاره و محبوب آیفون‌ها بود. جاناتان آیو، طراح ارشد اپل می‌گوید: «درست مثل تصمیم شرکت مبنی بر حذف جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون در آیفون ۷، این تصمیم نیز با نگاه به آینده گرفته شد. من در واقع فکر می‌کنم مسیر پایبندی به ویژگی‌های مؤثر به هر قیمت ممکن، مسیری به سوی شکست است.» آیفون ۱۰ با قیمت ۹۹۹ دلاری خود، گران‌قیمت‌ترین آیفون تا به امروز محسوب می‌شود. آیو می‌گوید: « همان‌طور که انتظار داشتید؛ ادغام این قدرت بالای پردازش درون یک دستگاه کوچک، به بهای افزایش قیمت گوشی تمام شده است.»

تصور آینده‌ای که در آن نمایشگر تمام فضای گوشی را اشغال کرده است یا دوربین دستگاه می‌تواند دستورات حرکتی را تشخیص دهد، آسان است. اما آیو و ریچیو فعلا برنامه‌های مخصوص خود را فاش نمی‌کنند. آیو می‌گوید: «ما برای نسل‌های بعدی آیفون، تصویر روشنی در اختیار داریم. آیفون ۱۰ از برخی جهات، به معنی اتمام یک فصل تعبیر می‌شود.»

نایک پرو حجاب؛ پوششی که ورزشکاران مسلمان را توانمند می‌کند

Nike Pro Hijab

انجام فعالیت‌های ورزشی به‌همراه حجاب اسلامی کار دشواری است. اگر جنس به‌کاررفته در لباس بیش از حد سنگین باشد موجب افزایش تعرق بدن می‌شود و اگر وزن سبکی داشته باشد، ممکن است حین انجام فعالیت کنار برود. منال رستم، دونده‌ی مصری و پایه‌گذار گروه فیسبوکی «نجات حجاب» با بیش از نیم میلیون عضو می‌گوید: «اگر [حجاب] به شیوه‌ی غلطی بسته شود، احساس خفگی به ورزشکار دست می‌دهد.» پرو حجاب نایک که روند توسعه‌ی آن پس از ملاقات مدیران اجرایی این شرکت با آمنه الحداد، وزنه‌بردار اماراتی در سال ۲۰۱۶ به جریان افتاد، قصد تغییر وضعیت فعلی را دارد. پرو حجاب برخلاف حجاب سنتی با پارچه‌ی سبک و قابل تنفسی ساخته شده است که رطوبت را جذب خود می‌کند. ورزشکارانی که از این حجاب استفاده کردند، گزارش داده‌اند که محصول نایک در کاهش تعرق مؤثر است. اما بهره‌گیری از ورزشکارانی نظیر رستم، که جزو اولین استفاده‌کنندگان از پرو حجاب محسوب می‌شوند، ارزشی نمادین برای سرمایه‌گذاری نایک به همراه دارد. رستم می‌گوید: «من ورزشکار هستم. رک و راست هستم و توسط یک کمپانی بزرگ توانمند شده‌ام. من آنچه یک زن مسلمان می‌تواند باشد، نمایندگی می‌کنم.»

فوروارد؛ درمانگاه‌هایی که پیشگیری پزشکی را بازتعریف می‌کنند

Forward

در ایالات متحده، بیماران تمایل دارند پس از ابتلا به بیماری به پزشک مراجعه کنند. اما چه می‌شد اگر هر دو گروه پزشکان و بیماران با همکاری یکدیگر به پیشگیری از مسائل پزشکی می‌پرداختند؟ این موضوع، ایده‌ی ساخت فوروارد (Forward)، نوعی درمانگاه جدید است که کارکرد آن شباهت فراوانی به یک باشگاه پیشرفته دارد. کاربران با پرداخت ماهانه ۱۴۹ دلار، می‌توانند دسترسی نامحدود به نمایش ژنتیکی، آزمایش خون، برنامه‌های کاهش وزن، مراجعه‌ی روزانه به پزشک و ... داشته باشند. ادریان آئون، بنیان‌گذار و مدیرعامل فوروارد و مدیر اجرایی سابق گوگل می‌گوید: «این امکانات به فوروارد کمک می‌کند تا به آینده‌ی شما چشم بدوزد و مسائل بلندمدت را تحت نظر داشته باشد.» فوروارد همچنین مراقبت‌های درمانی شامل اقدامات عمومی نامحدود بدون نیاز به پرداخت هزینه ارائه می‌دهد. منتقدان مدعی هستند از آنجایی که اکثر شهروندان آمریکایی تحت پوشش بیمه‌ی درمانی نیستند، قادر به پرداخت هزینه‌های این درمانگاه نخواهند بود. اما فوروارد به‌عنوان یک ایده‌ی آزمایشی، ظاهرا عملکرد خوبی داشته است. بنا به گزارش‌ها، شرکت سازنده‌ی فوروارد که مقر ‌آن در سان‌فرانسیسکو قرار دارد، موفق به جذب ۱۰۰ میلیون دلار سرمایه شده و اخیرا شعبه‌ای از درمانگاه را در لس‌آنجلس بازگشایی کرده است. آن‌ها قصد دارند ایده‌ی خود را در آینده به سایر شهرها نیز گسترش دهند.

فیوچرکرافت ۴ دی؛ کفشی که موجب افزایش عملکرد شما می‌شود

Adidas Futurecraft 4D

کفشی را تصور کنید که امکان دویدن سریع‌تر، چرخیدن بهتر و پریدن بالاتر را برای شما فراهم می‌کند. این ایده‌ی ساخت فیوچرکرافت ۴ دی (Futuecraft 4D)، کفش کتانی جدید آدیداس است. لایه‌ی میانی این کفش می‌تواند به‌صورت ویژه در جهت نیازمندی‌های مصرف‌کننده‌ی خود و نه‌تنها در ابعاد و شکل؛ بلکه در انعطاف‌پذیری، نوع اثرگذاری، ضربه‌گیری و ... طراحی شود. ال و‌نوی، مسئول این پروژه می‌گوید: «نکته‌ی اصلی در مورد این کفش، فرآیند چاپ سه‌بعدی است که به آدیداس امکان می‌دهد هر میلی‌متر مربع از لایه‌ی میانی کفش را زیر نظر داشته باشد و آن را از نقطه‌نظر عملکرد بهبود و ارتقاء دهد.» بهره‌گیری از شیوه‌های سنتی ساخت کفش برای اعمال این تغییرات هفته‌ها زمان خواهد برد؛ اما لایه‌های میانی فیوچرکرافت ۴ دی را می‌توان در کمتر از ۲ ساعت چاپ کرد؛ در نتیجه این احتمال وجود دارد که آدیداس در آینده حتی داخل مغازه‌ها نیز اقدام به تولید این لایه‌ها کند. در حال حاضر، این غول لوازم ورزشی در میانه‌ی دسامبر اقدام به عرضه‌ی یک نسخه استاندارد براساس داده‌های جمع‌آوری شده از دوندگان در طول ۱۷ سال خواهد کرد.

تسلا مدل ۳؛ خودرویی که به کنار گذاشتن بیشتر سوخت‌ فسیلی کمک می‌کنند

Tesla Model 3

خودروهای برقی معمولا با یکی از این دو مشکل مواجه هستند؛ یا قیمت بسیاری بالایی دارند یا توان پیمایش آن‌ها بسیار محدود است. تسلا مدل ۳ قصد دارد این دو مشکل را برطرف کند. قیمت این مدل از ۳۵ هزار دلار آغاز می‌شود و با یک بار شارژ می‌توان بیش از ۲۰۰ مایل (۳۲۱ کیلومتر) با آن رانندگی کرد. آمار نشان می‌دهد که مصرف‌کنندگان مجذوب این مدل شده‌اند. بر اساس اعلام تسلا، تقاضا برای مدل ۳ بسیار بالا و سفارش روزانه‌ی آن تقریبا ۱۸۰۰ دستگاه است. چنین حجم تقاضای بالایی موجب شده این خودروساز آمریکایی در تأمین این مدل با مشکل مواجه شود. در ماه اکتبر، ایلان ماسک، بنیان‌گذار و مدیرعامل تسلا در توییتر نوشت: «ما به‌سختی مشغول تولید [این مدل] هستیم.» با این حال، تسلا اطمینان دارد که موجودی مورد نیاز را تأمین خواهد کرد. این موضوع هم برای سهام‌داران و هم محیط زیست خبر خوبی به‌حساب می‌آید. به نظر می‌رسد وسایل نقلیه‌ای نظیر مدل ۳ که به جای بنزین از باتری بهره می‌گیرند، نقش پررنگی در مقابله با تغییرات اقلیمی بازی خواهند کرد.

نست سیکیور؛ یک سیستم امنیت خانگی ساده‌تر

Nest Secure

اغلب سیستم‌های امنیت خانگی برای جلوگیری از تجاوز به حریم خانه‌ها طراحی شده‌اند. نست، یکی از شرکت‌های زیرمجموعه‌ی آلفابت، شرکت مادر گوگل، سیستم سیکیور (Secure) خود را به شیوه‌ی کاملا متفاوتی ساخته است. تمرکز این سیستم بر ساده‌سازی هرچه بیشتر برای کاربرانش قرار دارد. این را مت راجرز، مدیر محصول نست بیان می‌کند. برای نمونه، برای از کار انداختن هاب امنیتی، می‌توان از یک کلید امنیتی به جای گذرواژه بهره گرفت. این کلیدهای امنیتی را می‌توان به نحوی برنامه‌ریزی کرد تا در بازه‌های زمانی مشخصی عمل کنند. بنابراین، برای مثال یک پرستار کودک تنها در زمان کاری خود می‌تواند به خانه‌ی شما دسترسی داشته باشد. یک اپلیکیشن مخصوص گوشی‌های هوشمند امکان مدیریت سیستم را از راه دور برای کاربران فراهم می‌کند. در حال حاضر چنین فناوری مشابهی توسط شرکت‌های آبود و سیمپلی‌سیف ساخته شده است. البته سیکیور در حفاظت از خانه توانایی زیادی دارد. اگر شخصی برای ورود به خانه قصد از کار انداختن یا قطع هاب امنیتی را داشته باشد، صدایی به قدرت ۸۵ دسی‌بل شروع به هشدار می‌کند. همچنین هنگامی که در یا پنجره‌ای باز می‌شود، سنسورهای حرکتی می‌توانند کاربران را مطلع کنند.

ناسا مارس اینسایت؛ کاوشگری که فراتر از سطح مریخ را کاوش می‌کند

NASA Mars Insight

قطاری که بتواند زمین را به مقصد مریخ ترک کند، هر دو سال یک بار حرکت می‌کند! زیرا هنگامی که زمین و همسایه‌اش در یک راستا قرار بگیرند، امکان انجام سریع‌ترین سفر ممکن از یک سیاره به سیاره‌ی دیگر فراهم می‌شود. ناسا قصد دارد از پنجره‌ی سال ۲۰۱۸ به نحو خوبی بهره‌مند شود. آن‌ها برنامه دارند فضاپیمای مارس اینسایت (Mars InSight) را در ماه می پرتاب کنند. این فضاپیما هما‌ن‌طور که از نام آن برمی‌آید، بهترین دید ممکن را از درون سیاره‌ی سرخ به دانشمندان خواهد داد. در ابتدا قرار بر این بود تا اینسایت در سال ۲۰۱۶ پرتاب شود؛ اما اختلالات سیستم لرزه‌نگار آن منجر به تعویق افتادن این زمان شد. این کاوشگر برخلاف کریاسیتی و دیگر مریخ‌نوردان، پس از فرود در یک مکان مشخص باقی می‌ماند؛ زیرا قصد کاوش در زیر سطح مریخ دارد. اینسایت میله‌ای به طول ۵ متر درون سطح مریخ وارد می‌کند تا تاریخچه‌ی حرارتی این سیاره را بررسی کند و حرارت زمین‌شناسی آن را به‌ دست آورد. در همین زمان، سیستم لرزه‌نگار کاوشگر، ترکیب مریخ را بررسی و یک پیوند رادیویی اشعه ایکس نیز حرکت لرزشی این سیاره یعنی نحوه‌ی چرخش مریخ به دور محور خود و تأثیرپذیری گرانشی از دیگر اجسام سماوی در منظومه‌ی شمسی را تحلیل می‌کند. دوربین‌های کاوشگر نیز تصاویر سه‌بعدی و پاناروما به زمین ارسال می‌کنند. این کاوشگر فضایی باید به مدت ۷۲۸ روز زمینی (۷۰۸ روز مریخی) و تا هنگامی که پرواز سال ۲۰۲۰ آماده شود، به انجام فعالیت بپردازد.

ادامه دارد...

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات