آیا ارز رمزنگاری شده تبلیغات اینترنتی را از بین می‌برد؟

جمعه ۵ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
روش نوینی از درآمدزایی اینترنتی به نام دزدی رمزنگاری شده پدید آمده است که ممکن است جایگزین تبلیغات اینترنتی شود.
تبلیغات

در هفته‌های اخیر اخباری در رابطه با استفاده از قدرت پردازشی بازدیدکنندگان از وب‌سایت‌های مختلف منتشر شده است. این وب‌سایت‌ها با ورود بازدیدکنندگان جدید اقدام به استفاده از قدرت پردازشی برای ماینینگ می‌کنند. به عبارت دیگر، در مدت‌زمانی که شما از تارنمایی دیدن می‌کنید، از پردازنده‌ی دستگاه شما برای انجام محاسبات خاصی استفاده می‌شود که به صاحب وب‌سایت کمک می‌کند بدون اینکه شما مطلع شوید، ارز دیجیتال به دست آورد. واژه‌ی جدید برای این پدیده، «دزدی رمزنگاری شده» است. البته این نام‌گذاری صرفا برای ایجاد تشویش در اذهان کاربران اینترنت است و دزدی چندانی در کار نیست.

بیت کوین

ممکن است بگویید چنین چیزی امکان ندارد؛ اما نباید زود قضاوت کنید. ابتدا ممکن است فکر کنید این یک خطر امنیتی است اما اینطور نیست. شاید این ذهنیت به این دلیل باشد که این کدها از پردازنده‌ی شما بدون اطلاعتان استفاده می‌کنند. اما درواقع این تمام کاری است که از این کدها برمی‌آید. کدهایی از نوع جاوا اسکریپت این کار را انجام می‌دهند. همان جاوا اسکریپتی که هنگام مشاهده‌ی یک سایت کاربردهای معمول و مفیدی مانند گرافیک یا اعتبارسنجی سایت را در کامپیوتر شما برعهده دارند. در واقع تمام کدهایی که یک سایت امروزی برای اجرا نیاز دارد بر پایه‌ی همین جاوا اسکریپت نگاشته می‌شود. به همین جهت کارهای بسیار زیادی برای ایمن‌سازی آن صورت گرفته است؛ اما از آنجایی که کد، کد است، نمی‌توان به آن گفت ماجرا چیست. در واقع کدهای مورد بحث عملیات خاصی که مشمول تهدیدات امنیتی شود مانند اسپوفینگ، رمزربایی و... انجام نمی‌دهند. همین موضوع است که تشخیص وب‌سایت‌های این‌چنینی را سخت می‌کند.

آیا نمی‌توان از پایین آمدن سرعت دستگاه متوجه موضوع شد؟

باید گفت پایین آمدن سرعت دستگاه معیار خوبی نیست؛ چرا که امروزه رایانه‌ها و تلفن‌های هوشمند قدرت اجرایی زیادی دارند که همیشه مقدار زیادی از آن اضافه است. مگر وقتی که شما مثلا در حال خواندن این مطلب هستید، پردازنده‌ی شما به‌شدت در حال فعالیت است؟ مسلما اینطور نیست. بنابراین وقتی کدها شروع به انجام محاسبات می‌کنند، ظرفیت استفاده‌نشده‌ی دستگاهتان به کار گرفته می‌شود. کاربران معمولا هیچ تفاوتی احساس نمی‌کنند. اما یک بخش وجود دارد که در صورت همه‌گیر شدن این پدیده، به‌شدت احساس ترس خواهد کرد و آن تبلیغات اینترنتی است.

آینده‌ی دزدی رمزنگاری‌شده چیست؟

چیزی که در ظاهر موضوع دیده می‌شود این است که وب‌سایت‌ها می‌توانند با اجرای کدهای خاصی که هیچ‌گونه مشکل امنیتی ندارند، برای خود درآمدزایی اینترنتی داشته باشند.واضح است که وب‌سایت‌های پربازدید می‌توانند از این امکان سود بیشتری ببرند. صاحبان وب‌سایت از این سود برای مخارج سایت و به‌روز نگه داشتن آن استفاده می‌کنند. کاری که امروزه از طریق گرفتن تبلیغات انجام می‌شود. اما کاربران از تبلیغات تنفر دارند. تبلیغات نه‌تنها کاربران را ناخواسته به سایت‌های دیگر هدایت می‌کند؛ بلکه آن‌ها را ردیابی می‌کند، سرعت عمل آن‌ها را می‌گیرد، حجم اینترنت کاربران را هدر می‌دهد و ممکن است حتی سیستم آن‌ها را ویروسی کند. در صورت نبود تبلیغات، کاربران می‌توانند محتوای بیشتری در صفحه‌ی دستگاه خود ببینند. پس ترجیح می‌دهند از سایت‌های بدون تبلیغ بازدید کنند یا از مسدودکننده‌ی تبلیغ استفاده کنند. حالا این کدنگاری جدید راه جدیدی برای کسب درآمد وب‌سایت‌ها است. راهی که فرقی به حال کاربران ندارد؛ جز اینکه آن‌ها را از شر تبلیغات خلاص می‌کند. اگر با همه‌گیر شدن این روش قرار باشد تبلیغات آنلاین از اینترنت حذف شود چنان گسیختگی عظیمی روی خواهد داد که زبان از تشریح آن قاصر است. چیزی که در ظاهر موضوع دیده می‌شود این است که وب‌سایت‌ها می‌توانند با اجرای کدهای خاصی که هیچ‌گونه مشکل امنیتی ندارند، برای خود درآمدزایی اینترنتی داشته باشند.

گوگل با این نوع درآمدزایی مشکلی ندارد

به نظر می‌رسد گوگل نیز از عمومیت پیدا کردن این سبک از درآمدزایی بدش نمی‌آید. طبیعتا، بزرگ‌ترین دلال تبلیغات جهان و صاحب محبوب‌ترین مرورگر دنیا چه در موبایل و چه در کامپیوتر، مشتاق است که ببیند این ماجرا به چه سمت و سویی پیش می‌رود. گوگل در جایگاهی قرار دارد که خودش نیز می‌تواند در آینده‌ی این پدیده نقش داشته باشد.

هر روز گزارش‌های بیشتری در خصوص وب‌سایت‌هایی که این کار را بدون اجازه‌ی کاربر انجام می‌دهند دریافت می‌کنیم. شرم‌آور است که وب‌سایت رسمی کریستین رونالدو یکی از آن‌ها است. از دیگر موارد می‌توان به وب‌سایت کانال تلویزیونی شوتایم، سایت میزبان فایل uptobox.com و Pirate Bay اشاره کرد.

بیت کوین

در حال حاضر، کاربران کروم می‌توانند با نصب افزونه‌هایی از این موضوع جلوگیری کنند؛ از جمله‌ افزونه‌ی Antimine که توضیح آن به شرح زیر است:

عملکردی مشابه adblock دارد. تمرکز آن روی اسکریپت‌های کسب درآمد رمزنگاری‌شده است که شاید روی و‌ب‌سایت مورد بازدید نصب باشد. این اسکریپت‌ها از پردازنده‌ی دستگاه شما برای کسب ارز دیجیتال به نفع صاحب وب‌سایت استفاده می‌کنند. در نتیجه، بازدید از این وب‌سایت‌ها بدون استفاده از مسدودکننده‌ی Antiminer ممکن است باعث کند شدن عملکرد رایانه‌ی شما شود.مقاله‌های مرتبط:جذب سرمایه از طریق عرضه اولیه پول رمزنگاری شده در چین ممنوع شدقیمت بیت کوین مرز ۵۰۰۰ دلار را رد کرد

در حال حاضر تمرکز گوگل بر ارائه‌ی سیستمی اجازه‌محور است؛ چیزی مشابه گزینه‌ی «ردیابی نکن» که به واسطه‌ی آن، وب‌سایت‌هایی که قصد اطلاع از موقعیت جغرافیایی دقیق کاربر دارند باید آن را به کاربر اطلاع دهند و سپس کاربر تصمیم بگیرد که این اجازه را بدهد یا خیر. تنها تفاوت این است که این‌ بار مستقیما پای پول در میان است.

اگر ارز دیجیتال یا رمزنگاری شده آینده‌ای داشته باشد، (که البته با توجه به ممنوعیت بیت‌کوین در چین، یک «اگر» بزرگ است) می‌تواند با این روش رونق بسیاری پیدا کند. در نتیجه ممکن است تبلیغات اینترنتی و حتی پول کاغذی نیز از رونق بیفتند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات