بررسی تبلت Genesis Tab 2 گرین

شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۲ - ۰۱:۳۸
مطالعه 20 دقیقه
قصد داریم تبلت 10.1 اینچی گرین را که از مشخصات سخت افزاری قابل قبول در کنار قیمت رقابتی برخوردار است، مورد بررسی قرار دهیم.
تبلیغات

شرکت پردیس صنعت سیاره سبز، تامین کننده کیس و پاورهای گرین، به تازگی برندی با نام iGreen را ثبت نموده و تبلت‌های خود را با این نام تجاری روانه بازار کرده است. این کمپانی در زمینه عرضه محصولات با کیفیت حداقل تا اینجای کار در بازار PC شناخته شده است و با همان پشتوانه این بار وارد بازار تبلت‌ شده است.

تبلت‌های این کمپانی در سه سایز 7، 10.1 و 11.6 اینچ و تحت سیستم عامل‌های  اندروید و ویندوز 8 روانه بازار شده‌اند. تبلت‌های iGreen در کشور چین و تحت نظارت دقیق شرکت پردیس صنعت سیاره سبز طراحی و تولید می‌شوند، اما این تبلت‌ها دارای خصوصیات خاصی هستند که آنها را از تبلت‌های ارزان قیمت چینی که این روزها بازار، مملو از آن‌ها شده، مجزا می‌کند. در ادامه مطلب با بررسی عمیق تبلت Genesis Tab 2 با ما همراه باشید.

تبلت Genesis Tab 2 توسط شرکت پردیش صنعت سیاره سبز در اختیار زومیت قرار گرفت تا مورد نقد و بررسی قرار گیرد.

طراحی و سخت افزار

گرین تمام تلاش خود را نموده تا یک محصول با کیفیت را روانه بازار کشور کند؛ این موضوع در بخش‌های مختلف تبلت از بسته بندی تا لوازم جانبی و نهایتا خود تبلت، به خوبی حس می‌شود. برخلاف تبلت‌های چینی بسته بندی تبلت Genesis Tab 10 مناسب بوده و محصول به خوبی در آن جای گرفته است. درون جعبه محصول علاوه بر تبلت، شارژر، دفترچه راهنما و برگه گارانتی، یک کیف برای محافظت و حمل آسان تبلت در نظر گرفته شده است.

این تبلت مجهز به بدنه فلزی / شیشه‌ای است. قسمت پشت دستگاه از جنس فلز که احتمالا آلومینیوم است ساخته شده و قسمت جلو نیز با یک محافظ شیشه‌ای پوشیده شده است. این پوشش شیشه‌ای استحکام کمتری نسبت به شیشه‌های گوریلا گلس دارد، اما برخلاف تبلت‌های چینی ارزان قیمت با فشار دست، دچار فرورفتگی نمی‌شود.

تبلت بطور کلی از استحکام قابل قبولی برخوردار است و از آنجایی که بدنه آن فلزی است، حس یک کالای با کیفیت را به انسان منتقل می‌کند. شرکت گرین بحث برندینگ کالا را نیز در نظر گرفته و لوگوی iGreen را در لبه پایین صفحه نمایش و در قسمت پشت دستگاه حک کرده است.

لبه‌های دستگاه به صورت منحنی شکل طراحی‌ شده‌اند تا تبلت به خوبی در دست جای گرفته و در کنار وزن مناسب 595 گرمی و ضخامت 9.5 میلی‌متری، ارگونومی خوبی را ارائه کند. بدنه دستگاه تماما مشکی است و در برخی از قسمت‌ها مانند لبه‌ها، رنگ بدنه تیره تر در نظر گرفته شده تا ظاهر تبلت از یکنواختی فاصله بگیرد. هرچند قسمت فلزی پشت دستگاه به رنگ مشکی مات است، اما اثر انگشت بر روی آن باقی می‌ماند. خوشبختانه بر خلاف اغلب تبلت‌های چینی که از درگاه پاور سوزنی در محصولات خود استفاده می‌کنند، این تبلت از طریق درگاه استاندارد micro USB شارژ می‌شود.

مشخصات فنی تبلت Genesis Tab 2 گرین

  • صفحه نمایش 10.1 اینچ از نوع IPS LCD با رزولوشن 1280 در 800 پیکسل و تراکم 160 پیکسل در اینچ، پشتیبانی از لمس 10 انگشتی
  • پردازنده 4 هسته Cortex-A9 با فرکانس 1.6 گیگاهرتز ساخت راک‌چیپ به همراه گرافیک Mali 400MP4
  • حافظه رم 2 گیگابایت
  • حافظه ذخیره سازی 32 گیگابایت حدود 26 گیگابایت در دسترس
  • دوربین جلو 2 مگاپیکسل، دوربین پشت 5 مگاپیکسل بدون فلش
  • سیستم عامل اندروید 4.2 خام
  • ابعاد 256 در 171 در 9.5 میلی متر
  • وزن 595 گرم
  • GPS ندارد
  • درگاه میکرو سیم کارت 3G، میکرو USB، مینی HDMI، کارت حافظه SD
  • باتری 71000 میلی آمپر ساعت
  • قیمت تبلت حدود یک میلیون تومان

در قسمت جلوی دستگاه علاوه بر صفحه نمایش 10.1 اینچی، دو اسپیکر در لبه راست و چپ و یک دوربین 2 مگاپیکسلی در بالا قرار دارند. در لبه راست و پایین تبلت، هیچ درگاه یا دکمه‌ای دیده نمی‌شود، اما در عوض در لبه بالا و چپ دستگاه طیف وسیعی از درگاه‌های ورودی و خروجی جای داده شده‌اند.

در لبه بالای دستگاه، دکمه Home، دکمه یک تکه‌ی کم و زیاد کردن حجم صدا، درگاه میکرو سیم کارت جای گرفته‌اند. جالب است بدانید که گرین یک دکمه فیزیکی شبیه به پاور را در لبه‌ی بالای دستگاه قرار داده که با فشار دادن آن صفحه اصلی سیستم عامل اندروید نمایش داده می‌شود، این دکمه دقیقا همان کارایی دکمه لمسی Home در نوار پایین صفحه اندروید را دارد.

بررسی تبلت Genesis Tab 2 گرین

در لبه‌ی پشت دستگاه نیز دریچه مربوط به دوربین 5 مگاپیکسلی به همراه یک میکروفون داخلی دیگر وجود دارد که احتمالا نقش حذف کننده نویز صدا در هنگام مکالمه صوتی را ایفا خواهد کرد. دوربین این تبلت فاقد فلاش است. ظاهرا ضخامت ماژول دوربین کمی بیشتر از ضخامت بدنه‌ی دستگاه است و به همین دلیل بخشی از لنز دوربین از بدنه بیرون زده و برجستگی ایجاد کرده است.

در لبه‌ی چپ نیز دکمه پاور، جک 3.5 میلی متری خروجی صدا، دریچه‌ی هدفون، درگاه کارت حافظه‌ی SD، درگاه micro USB و خروجی mini HDMI وجود دارد.

موردی که در بخش طراحی تبلت با آن روبرو شدیم، عدم پوشش صحیح بخش داخلی درگاه‌های میکرو SD و سیم کارت است. نور پشت پنل صفحه نمایش از این دو بخش به بیرون درز می‌کند، هرچند که این مورد در تجربه کاربری تاثیری نمی‌گذارد، اما نفوذ گرد و غبار و مایعات به داخل سیستم را آسان‌تر می‌کند و شاید برای برخی آزاردهنده به نظر برسد.

از نظر شکل و شمایل کلی تبلت Green قابل قبول است و استفاده از بدنه فلزی نیز علاوه بر افزایش استحکام و دوام تبلت، حس خوبی را به کاربر منتقل می‌کند.

صفحه نمایش

 تبلت Genesis Tab 2 مجهز به یک صفحه نمایش 10.1 اینچ از نوع IPS LCD با رزولوشن 1280 در 800 پیکسل است که تراکم 160PPI (پیکسل در اینچ) را ارائه می‌کند.

بررسی تبلت Genesis Tab 2 گرین

بر روی صفحه نمایش یک شیشه محافظ کشیده شده تا در برابر ضربه‌های احتمالی مقاوم باشد؛ اما این محافظ، مقاومت شیشه‌های گوریلا گلس را ندارد. گرین علاوه بر این، یک محافظ پلاستیکی را نیز برای کشیدن بر روی صفحه نمایش در نظر گرفته است.

genesis display

شاید تراکم پیکسل‌ها و متقابلا رزولوشن این صفحه نمایش به خوبی نمایشگرهای 1080p یا بالاتر نباشد، اما برای یک تبلت میان رده با قیمت زیر یک میلیون تومان قابل قبول است. هرچه تراکم پیکسل‌ها افزایش یابد، صفحه نمایش برای مطالعه متون، وب گردی و موارد مرتبط با محتوا، وضوح بیشتری خواهد داشت.

از آنجایی که پنل بکار رفته در این صفحه نمایش از نوع IPS LCD است، دقت آن در نمایش رنگ‌ها خوب است و تصاویر را به صورت طبیعی و نزدیک به واقعیت نمایش می‌دهد.

از طرفی زاویه دید آن نیز قابل قبول است و از هر زاویه‌ای که به صفحه نمایش نگاه کنید، تصویر را با کیفیت نسبتا یکسانی مشاهده خواهید کرد. البته در زوایای بیش از 150 درجه با کاهش کنتراست تصویر روبرو می‌شویم که خوشبختانه محسوس نیست.

از نظر عمق رنگ مشکی این صفحه نمایش خوب عمل می‌کند، اما شدت روشنایی آن آنقدر خوب نیست که بتوان از تبلت به آسانی در زیر نور خورشید استفاده نمود.

ما تبلت را در شرایط مختلف مورد ارزیابی قرار دادیم و وضوح تصویر آن را برای مطالعه، وب گردی، تماشای فیلم و عکس مناسب یافتیم. اما برای استفاده از این تبلت در محیط‌های خارج از خانه باید به دنبال سایه باشید!

اسپیکر

گرین از یک جفت اسپیکر استریو در تبلت Genesis Tab 2 استفاده نموده تا صدای خروجی قابل قبولی را ارائه کند. این اسپیکرها در لبه جلو و در دو طرف راست و چپ دستگاه جای داده شده‌اند. مکان قرار گیری اسپیکرها ما را به یاد تبلت گلکسی نوت 10.1 سامسونگ می‌اندازد. این اسپیکرها از نظر حجم صدا، خروجی بلندی را ارائه می‌کنند و کیفیت آنها نیز اگر حجم صدا زیر 70 یا 80 درصد تنظیم شود، قابل قبول است.

نرم افزار

نرم افزار همان بخشی است که کاربر بیشترین ارتباط را با آن برقرار می‌کنند و از این رو تاثیر مستقیمی در تجربه‌ی کاربر دارد. تهیه نرم افزار سفارشی و ارائه سرویس‌های اختصاصی نرم افزاری آنقدر هزینه بردار است که کمپانی‌های کوچک قادر به تامین آن نیستند. از این رو محصولات شرکت‌های نوپا معمولا از اندروید خام بهره می‌برند و تبلت Genesis Tab 2 گرین نیز از این قاعده مستثنی نیست. این تبلت به سیستم عامل اندروید 4.2.2 تجهیز شده است. گرین نیز چند نرم افزار برای پخش ویدیو، ویرایش ویدیو، مدیریت فایل‌ها، ضبط صدا یا ویرایش و ایجاد اسناد اداری را بر روی اندروید خام نصب نموده و یک اسکین یا پوسته سفارشی را بر روی رابط کاربری پیش فرض اندروید قرار داده است، تا تبلت خود را کاربردی تر کند.

[widgetkit id=699]

اندروید خام به هیچ وجه بد نیست، چراکه گوگل به خوبی تمام بخش‌های آن را بهینه نموده و رابط کاربری و نرم افزارها نیز به نرمی در آن اجرا می‌شوند، اما تولیدکنندگان مطرح دنیای موبایل (تلفن هوشمند و تبلت) امکانات نرم افزاری خاص خود را به سیستم عامل اندروید اضافه می‌کنند که ابزارهای تولیدی این شرکت‌ها را جذاب‌تر و کاربردی‌تر می‌کند. در واقع در دنیای امروز گجت‌ها یکی از مهم‌ترین برتری‌ تولیدکنندگان، نرم افزار است که محصولات آنها را نسبت به رقبا مجزا می‌کند.

به هر حال تبلت گرین مجوز استفاده از گوگل پلی را دارد و شما می‌توانید نرم افزارهای اندرویدی مختلف را بر روی دستگاه خود نصب نموده و از آن‌ها استفاده کنید. در بخش نرم افزار به چند مورد برخورد کردیم که دانستن آنها خالی از لطف نیست. با وجود اینکه سیستم عامل اندروید نصب شده بر روی این تبلت Root نیست، اما برخی از نرم افزارها که در هر دو حالت روت یا غیر-روت کار می‌کنند، آن را روت تشخیص می‌دهند و همین عامل باعث می‌شود تا آنها به درستی کار نکنند. تعداد بسیار کمی از 700 هزار اپلیکیشن اندرویدی این وضعیت را دارند، اما به هر حال این موضوع ممکن است برای برخی آزاردهنده باشند. طی تماسی که با شرکت گرین داشتیم، آن‌ها از موضوع مطلع شدند و در حال رفع آن هستند، پس احتمالا به زودی این مشکل با ارائه بسته‌ی بروز رسانی مرتفع خواهد شد.

موضوع دوم مربوط به نرم افزار پیش فرض پخش ویدیو است که با وجود ارائه قابلیت‌های جالبی همچون پخش پاپ‌آپ ویدیو بر روی دیگر برنامه (درست شبیه به Popup Play در تاچ ویز سامسونگ)، رابط کاربری مناسبی ندارد و استفاده از آن دشوار است. نرم افزار ضبط صدا نیز رابط کاربری غیر جذابی دارد. البته کاربر می‌تواند هر نرم‌افزار اندرویدی که تمایل دارد را جایگزین نرم افزارهای پیش فرض کند، اما انتظار می‌رود گرین نیز از نرم افزارهای مناسب تری در محصولات خود استفاده کند.

خوشبتختانه این تبلت به خوبی از زبان فارسی پشتیبانی می‌کند و می‌توان خود سیستم عامل و یا صفحه کلید لمسی را کاملا فارسی کرد.

باتری

تبلت Genesis Tab 2 گرین مجهز به یک باتری 7100 میلی آمپر ساعتی است که برای یک تبلت 10 اینچی مناسب به نظر می‌رسد. در آزمایش اول یک ویدیو با رزولوشن 720p و فرمت MKV را در شرایطی که همه شبکه‌های بی سیم شامل وای-فای و 3G خاموش بودند و شدت روشنایی صفحه نیز روی 50 درصد تنظیم شده بود، به صورت مداوم پخش کردیم تا تبلت خاموش شود. در این آزمایش تبلت گرین توانست مدت زمان قابل قبول، 7:50 ساعت را دوام بیاورد. اما نکته عجیب در این تبلت، طول عمر بسیار پایین باتری در حالت استندبای و همچنین حالت استفاده از شبکه 3G بود. در حالت استند بای این تبلت حدود 36 ساعت دوام می‌آورد و این در حالی است که این مدت زمان در تبلت‌های رایج بازار حداقل یک هفته است. در زمان استفاده از شبکه 3G نیز مصرف باتری به شدت افزایش می‌یابد و طول عمر آن به حدود 4 ساعت می‌رسد. احتمالا مشکل طول عمر باتری در حالت استندبای با بروز رسانی نرم افزاری و مدیریت صحیح مصرف انرژی، مرتفع خواهد شد، اما مشکل مصرف انرژی در حالت 3G به تراشه‌ی کنترلر آن مربوط می‌شود که بعید است، از طریق تغییرات نرم افزاری رفع گردد.

دوربین

camera

Genesis Tab 2 مجهز به یک دوربین 2 مگاپیکسل در جلو و یک دوربین 5 مگاپیکسلی در پشت است. از آنجایی که به دلیل بزرگ بودن ابعاد تبلت‌ها، تصویر برداری در آن‌ها مشکل است، معمولا کیفیت دوربین در انتخاب کاربران برای این ابزارها در اولویت‌ پایینی قرار می‌گیرد؛ با این وجود، گرین سعی نموده تا از یک ماژول دوربین نسبتا مناسب در تبلت 10.1 اینچی خود بهره ببرد. کیفیت عکس برداری این دوربین در نور روز، بد نیست، اما همانطور که انتظار می‌رفت تصاویر گرفته شده در نور کم و محیط‌‍‌های داخلی با نویز بسیار شدید همراه هستند. سنسور دوربین در تشخیص و بالانس نور سفید در محیط‌های داخلی که با نور مصنوعی روشن شده‌اند نیز دچار مشکل می‌شود و عموما تصاویر در این شرایط با رنگ‌های غیر صحیح ضبط می‌گردند.

قدرت و بازده

تبلت Genesis Tab 2 به یک سیستم-روی-یک-چیپ ساخت راک‌چیپ، کمپانی بزرگ چینی تولیدکننده‌ی نیمه هادی، تجهیز شده است. معمولا اغلب تبلت‌های چینی از پردازنده و برد اصلی این شرکت بهره می‌برند و گرین نیز ترجیح داده از SoC همین کمپانی در تبلت خود استفاده کند. این SoC دارای یک CPU چهار هسته‌ای است که با حداقل فرکانس 312 مگاهرتز و حداکثر فرکانس 1.6 گیگاهرتز کار می‌کند. هسته‌های این پردازنده براساس معماری Cortex-A9 شرکت آرم طراحی شده‌اند. گرافیک این SoC نیز Mali 400MP است. Mali 400MP4 از فناوری OpenGL ES 2.0 پشتیبانی می‌کند و از 2 گیگابایت حافظه رم برخوردار است. شاید پردازنده‌ی 4 هسته‌ای بکار رفته در این تبلت سریع‌ترین نباشد، اما برای یک تبلت رده میانی، مناسب است و از پس اجرای اکثر نرم افزارها و بازی‌های حال حاضر اندروید بر می‌آید.

ابتدا نگاهی به نتیجه‌ی بنچمارک‌های این تبلت و مقایسه‌ی آن‌ها با دیگر ابزارهای بررسی شده توسط زومیت بیندازیم:

تلفن / تبلت

AnTuTu

3.4

Linpack

Single / Multi (FPS)

Quadrant

GLB 2.7

HD Egypt (FPS)

Vellamo

CF Bench

Genesis Tab 2

17,161

55.9 / 110.0

N/A

N/A

1,913

14,375

Optimus G Pro

19,750

380.0 /710.0

12,210

21

2,450

21,010

Xperia Z1

30,861

463.0/936.0

20,592

23

2,658

32,809

Xperia Z Ultra

29,750

405.0/864.0

18,530

23

3,005

32,021

Padfone Infinity

24,050

 310.0/670.1

12,125

 

 2,410

 24,890

Hyundai T10

15,803

54.0/155.0

4,020

 

1,750

12,061

Xperia Tablet Z

20,495

210/608

7,610

 

2,259

18,037

Galaxy S4 - Octa

26,151

781.0

12,396

 

2,062

18,730

LG Optimus G

18,214

220.6/604.8

7,024

 

2,012

14,130

Hyundai T7

14,826

 

3,870

 

1,491

11,937

Xperia Z

19,549

230/630

8,029

 

2,280

16,020

HTC One

23,931

301.59/694.2

12,289

 

2,399

25,390

Xperia TX

11,310

 

5,810

 

2,350

9,240

Padfone 2

22,092

611.0 Multi

7,950

 

2,490

18,185

Nexus 4

17,980

54.0 / 213.0

4,902

 

1,342

14,240

ViewSonic VB100a

9,407

56.0/78.20

2,706

 

896

4,998

Play X

8,447

48.0 / 76.77

4,250

 

1,561

8,012

Media Pad 10

10,667

38.92 / 85.38

4,288

 

1,395

 

Galaxy Note 2

13,432

 

5,892

 

2490

 

Nexus 7

12,729

46.0 / 105.0

3,585

 

1,720

11,652

Hyundai Rock X

7,810

56.68 / 78.00

4,850

 

 

 

HTC One S

7,142

49.72 / 74.66

5,034

 

2,452

 

DIMO 700

2,930

14.69 / 14.23

840

 

 

 

متاسفانه به دلیل مشکل تشخیص روت بودن سیستم توسط برخی از نرم افزارها نتوانستیم دو بنچمارک Quadrant و GLBenchmark را بر روی این تبلت اجرا کنیم.

از آنجایی که صفحه نمایش Genesis Tab 2 دارای رزولوشن HD است، این SoC تقریبا در اجرای اغلب بازی‌های که ما بر روی این تبلت آزمایش کردیم، موفق عمل کرد، البته در زمان اجرای NFS با کمی کندی و همچنین داغ شدن دستگاه روبرو شدیم، اما در باقی موارد تبلت عملکرد خوبی را ارائه کرد.

جمع بندی

بررسی تبلت Genesis Tab 2 گرین

گرین یک شرکت خوش آوازه در دنیای PC است و همواره محصولات این شرکت در شاخه‌ی کیس و پاور از کیفیت ساخت و دوام مناسبی برخوردار بوده‌اند. حال این کمپانی با عرضه چند مدل تبلت، وارد دنیای ابزارهای موبایل شده است و با پشتوانه تجربه خود در تامین و عرضه کالا و همچنین خدمات پس از فروش، قصد دارد بخشی از این بازار پر رونق را تحت کنترل خود بگیرد. تبلت 10.1 اینچی Genesis Tab با قیمت زیر 1 میلیون تومان روانه بازار کشور شده است، این تبلت از کیفیت ساخت مناسب، طراحی ساده، بدنه فلزی مقاوم و همچنین مشخصات سخت افزاری مناسبی برخوردار است.

همانطور که در نتایج بنچمارک‌ها مشاهده کردید، SoC بکار گرفته شده در آن، قدرت و بازده مناسبی را ارائه می‌کند و از این رو تبلت برای انجام امور مختلف کارآمد است. باتری این دستگاه برای تماشای ویدیو و عکس و همچنین انجام سرگرمی‌های آفلاین مانند اجرای بازی‌های مختلف اندرویدی مناسب است، اما وقتی نوبت به استفاده از شبکه‌های بی‌سیم وای-فای یا 3G می‌رسد، طول عمر باتری به شدت کاهش می‌یابد.

این اولین تجربه‌ی گرین در بازار ابزارهای موبایل است و با توجه به سابقه‌ی این شرکت انتظار می‌‎رود در نسل بعدی، شاهد محصولات قوی‌تری از برند iGreen باشیم.

در مجموع تبلت iGreen Genesis Tab 10 برای افرادی که قصد ندارند از تبلت خود در فضاهای خارجی، خیلی استفاده کنند و همچنین نمی‌خواهند برای خرید تبلت خیلی هزینه کنند، مناسب به نظر می‌رسد. اما اگر بخواهید با تبلت خود مدام از طریق شبکه 3G به اینترنت متصل باشید و ساعت‌ها به وب گردی بپردازید، احتمالا طول عمر باتری این تبلت برایتان مشکل ساز خواهد شد.

نقاط قوت

  • طیف وسیع درگاه‌های ورودی و خروجی
  • پردازنده‌ی قدرتمند به همراه بازده‌ی مناسب
  • بدنه‌ی فلزی مستحکم و بادوام
  • طول عمر باتری مناسب در استفاده‌ی آفلاین

نقاط ضعف

  •  طول عمر باتری کم در وب گردی
  • مشکلات کوچک نرم افزاری
  •  شدت روشنایی کم صفحه نمایش
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات