بررسی تلفن نکسوس 4 گوگل و ال جی

جمعه ۸ دی ۱۳۹۱ - ۲۲:۴۴
مطالعه 17 دقیقه
نکسوس 4 اگر بهترین تلفن اندرویدی دنیا نباشد بدون شک جزو برترین‌هاست و به لطف قیمت کاملاً رقابتی ۳۰۰ دلاری‌اش، فروش خیره‎کننده‌ای را رقم زده است.
تبلیغات

گوگل اولین تلفن نکسوس خود را در سال 2010 و به کمک اچ‌تی‌سی طراحی و تولید کرد تا کاربران بتوانند قدرت اندروید را با نسخه خام تمام گوگلی تجربه کنند. پس از آن دو نسخه دیگر نکسوس توسط سامسونگ تولید شد و این بار گوگل با همکاری ال‌جی که به‌تازگی رشد قابل توجه‌ای را در بازار تلفن‌های اندرویدی داشته، نکسوس 4 را تولید و روانه بازار کرده است.

گوشی گوگل نکسوس 4 اگر بهترین تلفن اندرویدی دنیا نباشد بدون شک جزو برترین‌هاست و به لطف قیمت کاملاً رقابتی 300 دلاری‌اش، فروش خیره‎کننده‌ای را رقم زده است. اگر تمایل دارید تا در مورد نکسوس 4 بیشتر بدانید، در ادامه مطلب با زومیت همراه باشید تا بررسی تخصصی نکسوس 4 به همراه نقاط ضعف و قوت‌ آن را مشاهده کنید.

در ابتدای از دوست و همکارمان محسن صحافی عزیز از وب سایت فارنت بابت دراختیار قرار دادن تلفن نکسوس 4، کمال تشکر را داشته باشیم.

ال‌جی پیش از زمانی که نبرد بین تلفن‌های هوشمند داغ شود به لطف نوآوری‌های خود در ساخت تلفن‌های سری Chocolate و Shine مخاطبان بسیاری را به سمت خود جلب کرد و فروش قابل ملاحظه‌ای را رقم زد. اما با محبوبیت تلفن‌های هوشمند، این شرکت کره‌ای از رقبای خود از جمله غول هم وطنش، سامسونگ عقب ماند و نتوانست آنطور که باید و شاید فروش داشته باشد.

ولی ال جی دست بر دار نبود و امسال با تمرکز بیشتر روی نوآوری و ساخت محصولات با کیفیت، توانست تلفن‌های جذابی همچون Optimus 4X HD یا Optimus G را وارد بازار کرد و مجددا توجه علاقمندان اندروید را به سمت خود جلب کند. این پایان راه نبود و ال جی به لطف همکاری با گوگل و ساخت محصول خوش ساخت و خوش قیمت نکسوس 4 موفقیت امسال خود را کامل کرد. هنوز آمار و ارقام رسمی از فروش نکسوس 4 منتشر نشده است اما شواهد حاکی از یک رکورد تازه برای گوگل و ال جی هستند.

همواره نکسوس‌های گوگل جز بهترین انتخاب‌های اندروید به شمار می‌روند چون از پشتیبانی کامل نرم‌افزاری گوگل بهره برده و بروز رسانی نسخه‌های جدید اندروید پیش از همه دستگاه‌ها برای نکسوس‌ها عرضه می‌شوند.

طراحی و سخت افزار

اگر از جلو به نکسوس 4 نگاه کنید احتمالاً متوجه شباهت بسیار زیاد آن به نکسوس قبلی یعنی گلکسی نکسوس سامسونگ خواهید شد البته اگر دقیق‌تر شوید حتماً متوجه تغییرات جزئی در ظاهر قسمت جلوی تلفن خواهید شد. اما اگر به قسمت پشت نکسوس 4 نگاهی بیاندازید با یک طراحی جدید و فوق‌العاده زیبا رو‌به‌رو خواهید شد، طراحی که نمی‌توان به خوبی با عکس و دوربین آن را به تصویر کشید.

مهم‌ترین تفاوت بین نکسوس ال‌جی با نکسوس سامسونگ در جنس بدنه آن است، نکسوس ال‌جی مجهز به بدنه شیشه‌ای از جنس گوریلا گلس 2 است که علاوه بر زیبایی، مقاومت آن را نیز افزایش داده و حس بسیار خوبی را نیز به کاربر القاء می‌کند.

بدنه شیشه‌ای به خوبی با لبه‌ها یکپارچه شده و در نگاه اول انسان حس می‌کند که شیشه با لبه‌های پلاستیکی یکی است. ازآنجاکه کل بدنه تلفن به جز لبه‌ها آن از جنس گوریلا گلس 2 است وقتی تلفن را در دست می‌گیرد حسی شبیه به آیفون 4 به شما دست می‌دهد. در قسمت پشت تلفن طرح بسیار خاصی در زیر پوشش شیشه‌ای وجود دارد که در زوایای مختلف تغییر کرده و تعداد نقاط قابل مشاهده در آن متغیر است. این قسمت بسیار زیباتر از آن چیزی است که در عکس‌ها مشاهده می‌کنید. لوگوی نکسوس در قسمت وسط و بالای تلفن و لوگوی ال‌جی نیز در قسمت پایین پشت دستگاه به قابل مشاهده است.

قسمت جلوی گوشی نیز با صفحه شیشه‌ای بسیار مقاوم و باریک گوریلا گلس 2 پوشیده شده که هم خوانی خاصی را با بدنه کلی دستگاه ایجاد کرده است. بدنه پشت گوشی یکپارچه است و از این رو امکان تعویض باتری توسط خود کاربر وجود ندارد. نکسوس 4 حدود 139 گرم وزن و نزدیک به 9.1 میلی‌متر ضخامت دارد.

کیفیت ساخت بدنه نکسوس 4 از تمام نسل‌های قبلی بهتر است و از این نظر نمی‌توان پرچم‌دار جدید گوگل را با گلکسی نکسوس مقایسه کرد. لبه‌های شیشه پشت و رو به شکل خوبی خمیده شده‌اند تا تلفن به خوبی در دست جای گیرد و حس خوبی را نیز به کاربر منتقل کند. پیش از این اچ تی سی نیز در تلفن One X خود از چنین روشی استفاده کرده بود و لبه‌های تلفن به همین شکل منحنی شکل بودند. دو لبه رویی تلفن، جایی که نمایشگر وجود دارد لایه براقی که احتمالاً از جنس پلاستیک است، کشیده شده که منجر به بهتر شدن جلوه ظاهری تلفن شده است.

در لبه‌های راست و چپ و همچنین لبه پایینی پیچ‌هایی مشاهده می‌شوند که احتمالاً به دلیل یکپارچه بودن تلفن، ال جی مجبور به استفاده از آن‌ها در بدنه بیرونی شده است. هر چند این پیچ ها بصورت مشکی و همرنگ با بدنه در نظر گرفته شده‌اند اما به هرحال نکته منفی در طراحی گوشی به شمار می‌روند.

نکسوس 4 مجهز به سخت افزار قدرتمند و توانمندی است و پردازنده 4 هسته‌ای آن به همراه گرافیک Adreno 320 به اندازه کافی سریع است تا از پس اجرای تمام بازی ها و نرم افزارها در رزولوشن طبیعی تلفن یعنی 1280 در 768 پیکسل برآید. نکسوس 4 از نظر مشخصات سخت‌افزاری شباهت زیادی به تلفن پرچم‌دار ال‌جی یعنی اپتیمس G دارد و این دو تلفن از نظر پردازنده، باتری، حافظه رم و حتی صفحه‌نمایش یکسان هستند.

مشخصات سخت‌افزاری نکسوس 4 ال جی

  • پردازنده 4 هسته‌ای 1.5 گیگاهرتز Snapdragon S4 Pro کوالکام با 2 گیگابایت رم و گرافیک Adreno 320
  • صفحه‌نمایش 4.7 اینچ از نوع IPS با رزولوشن 1280 در 768 پیکسل، محافظ صفحه گوریلا گلس 2
  • سیستم‌عامل اندروید 4.2 یا آبنبات پاستیلی
  • دوربین 8 مگاپیکسل با فلش LED، فوکوس خودکار، قابلیت تشخیص چهره، ضبط ویدئو با رزولوشن 1080p با 30 فریم ثانیه
  • دوربین جلو 1.3 مگاپیکسل با قابلیت ضبط ویدئو با رزولوشن 720p
  • درگاه میکرو USB با پشتیبانی از خروجی تلویزیون
  • بلوتوث 4.0، وای فای، GPS، A-GPS و NFC
  • باتری 2100 میلی‌آمپر ساعت
  • پشتیبانی از قابلیت شارژ بی‌سیم
  • قیمت نکسوس 4 ال جی: 300 دلار برای نسخه 8 گیگابایت هنوز وارد بازار کشور نشده اما دفتر ال جی در ایران در تلاش است تا کالا را طی روزهای آینده بصورت گسترده وارد بازار کشور کند.

در قسمت بالا و جلوی تلفن و در کنار دوربین 1.3 مگاپیکسلی یک چراغ LED مخفی شده که مانند گلکسی نکسوس وظیفه اطلاع‌رسانی را برعهده دارد و به‌عنوان مثال زمانی که تماس از دست رفته یا پیامک نخوانده داشته باشید، چشمک می‌زند و اطلاع‌رسانی می‌کند. در نکسوس 4 همانند نسل قبلی دکمه فیزیکی روی تلفن تعبیه نشده و در عوض زمانی که تلفن را روشن می‌کنید یا از قفل خارج می‌کنید 3 دکمه لمسی روی صفحه نمایان می گردند که البته در زمانی که در حال تماشای ویدئو هستید یا نیازی به دکمه ها ندارید می‌توانید آن‌ها را مخفی کنید و از تمام صفحه استفاده کنید. بسیاری از مردم از جمله خود ما معتقدیم که وجود دکمه‌های فیزیکی استفاده از تلفن را راحت‌تر می‌کنند، اما گوگل نظر دیگری دارد و کماکان روی عدم وجود دکمه فیزیکی پافشاری می‌کند. به هر حال پس از کمی استفاده به دکمه‌های لمسی روی صفحه نیز عادت خواهید کرد.

مکان قرارگیری دکمه‌های فیزیکی در نکسوس 4 نیز شبیه گلکسی نکسوس است، درلبه چپ نکسوس 4، دکمه کم و زیاد کردن حجم صدا و در لبه راست دکمه پاور یا اسلیپ قرار دارد. دکمه پاور کمی داخل تر قرار گرفته تا بصورت تصادفی فشرده نشود. جک هدفون نیز در لبه بالای تلفن و پورت میکرو USB نیز در قسمت وسط لبه پایینی قرار دارد که از برای اتصال به کامپیوتر یا تلویزیون و همچنین شارژ دستگاه استفاده می‌شود.

نکسوس 4 از نظر ظاهری شباهت زیادی به گلکسی نکسوس دارد اما بدنه شیشه‌ای به همراه طرح زیبای نقطه‌نقطه‌دار پشت تلفن که همخوانی بسیار خوبی نیز با تصویر پس‌زمینه معروف اندروید دارد، جلوه خاصی را به تلفن داده است. از نظر ارگونومی و راحتی کار با دستگاه نیز به لطف لبه‌های منحنی شکل و بدنه شیشه‌ای که به خوبی به دست می‌چسبد و همه چیز مناسب به نظر می‌رسد.

نمایشگر

شرکت ال جی همان‌طورکه تمام دوستداران تکنولوژی مطلع هستند، یکی از سازندگان اصلی پنل‌های IPS در دنیا است، بنابراین زمانی که یک تلفن هوشمند در این سطح توسط این شرکت برای گوگل ساخته می‌شود انتظارها برای صفحه‌نمایش بسیار بالا است. باید گفت که ال جی در این زمینه با وجود قیمت باور نکردنی نکسوس 4، هیچ چیزی را کم نگذاشته است و از پنل 4.7 اینچی True HD IPS plus که در Optimus G هم استفاده شده بود بهره برده است.

این پنل دارای رزولوشن 1280 در 768 است و تراکم 320 پیکسل در اینچ را دارا است که برای بسیاری از جمله علاقمندان به رزولوشن بالا کافی است و کیفیت بی‌نظیری را برای نشان دادن متون و جزییات محتوای چندرسانه‌ای فراهم می‌کند. درست است که این پنل مشابه Optimus G است اما با تنظیمات انجام شده در آن ، روشنایی بیشتری را در حالت‌های مشابه ایجاد می‌کند.

ازآنجاکه این صفحه‌نمایش مجهز به پنل IPS است، رنگ‌ها در آن طبیعی و با دقت نمایش داده می‌شوند و زاویه بسیار وسیع نزدیک به 178 درجه آن نیز باعث شده تا از هر طرف که به تلفن نگاه کنید، از کیفیت تصویر کاسته نشود.

کنتراست تصویر این گوشی با وجود سیاه بی‌نظیر و روشنایی مناسب، بسیار بالا است و در مقایسه با دیگر رقبا تقریباً می‌توان گفت که در کنار آیفون 5، لومیا 920 و اچ تی سی Butterfly J بهترین صفحه‌نمایش‌های بازار را تشکیل می‌دهند. این نمایشگر 4.7 اینچی به لطف 3 زیرپیکسل سبز، قرمز و آبی تصویری شفاف‌تر از پنل‌های OLED ارایه می‌کند و این بدین معنا است که نمایشگر نکسوس 4 به مراتب بهتر از نمایشگر نکسوس قبلی یعنی گلکسی نکسوس است. در تصویر زیر می‌توانید تفاوت چیدمان Pentile را در نسخه قبلی نکسوس با نکسوس 4 مقایسه کنید.

در زیر نور آفتاب اگر روشنایی تصویر را بالاتر از 40 درصد تنظیم کنید، تصاویر به‌راحتی قابل مشاهده خواهند بود، اما از نظر وضوح تصویر در محیط‌های پر نور، نکسوس 4 هنوز با بهترین‌های بازار در این زمینه مانند آیفون 5 فاصله دارد. البته در حقیقت این اختلاف به هیچ عنوان موجب کاهش چشمگیر کارایی صفحه‌نمایش در نور زیاد نخواهد شد و استفاده از این تلفن در زیر نور شدید با مشکل رو‌به‌رو نمی‌کند. یکی از دلایل بهبود عملکرد نمایشگرها در زیر نور آفتاب استفاده از شیشه محافظ نازکتر Gorilla Glass 2 است.

ال جی در نکسوس 4 همانند Optimus G از تکنولوژی ZeroGap Touch استفاده کرده است که در واقع صفحه‌نمایش به لایه بیرونی لمینت شده و هیچ فاصله هوایی میان پنل و شیشه وجود ندارد. این موضوع حس بسیار بهتری در هنگام استفاده از نمایشگر را ایجاد می‌کند و هرگز احساس نمی‌کنید که روی نمایشگر یک صفحه محافظ گوریلا گلس وجود دارد.

نرم افزار

یکی از مهم‌ترین برتری‌های تمام محصولات سری نکسوس، دریافت بروز رسانی سریع به جدیدترین نسخه‌های اندروید است. همواره تلفن و تبلت‌های نکسوس گوگل زودتر از دیگر ابزارهای مبتنی بر اندروید بروز می‌شوند. بعضی اوقات بروز رسانی نسخه جدید اندروید برای ابزارهای مختلف مبتنی بر این سیستم‌عامل ماه‌ها به طول می‌انجامد و این موضوع همواره به‌عنوان یکی از مسائل پیرامون اندروید و رابط کاربری تولیدکنندگان به شمار می‌رود. نکسوس 4 نیز از این قاعده مستتنی نیست و جدیدترین نسخه سیستم‌عامل موبایل گوگل، یعنی اندروید 4.2 یا آبنبات پاستیلی روی آن نصب شده است.

رابط کاربری اندروید 4.2 نسبت به نسخه 4.1 دستخوش تغییرات زیادی شده و گوگل در نسخه 4.2 ظاهر و امکانات سیستم‌عامل اندروید را به مراتب بهتر کرده است. اما اندروید 4.2 با وجود تغییرات بسیار و بعضا بزرگ همچنان با نام آبنبات پاستیلی منتشر شده است.

پیش از این در مقاله کامل و مفصل «تاریخچه کامل سیستم‌عامل اندروید» به تغییرات این سیستم‌عامل از نسخه 1 تا نسخه 4.2 پرداختیم، با مراجعه به این مقاله حتماً دید کاملی نسبت به تغییرات اعمال شده در اندروید، طی سال‌های اخیر بدست خواهید آورد.

یکی از مهم‌ترین و شاید جذابترین تغییرات اعمال شده در اندروید 4.2، اضافه شدن منوی دسترسی سریع به تنظیمات مختلف سیستم‌عامل است. در این پنل به‌راحتی به تنظیمات شدت روشنایی، خاموش و روشن کردن شبکه Wi-Fi، طول عمر باتری، بلوتوث، فعال و غیرفعال کردن حالت Airplane دسترسی خواهید داشت. ایده اصلی تنظیمات سریع از روی رابط کاربری شرکت‌های مختلف از جمله اچ‌تی‌سی، ال‌جی و سامسونگ گرفته شده است اما نوع اجرای آن در اندروید 4.2 به نظر بهتر و کاربردی‌تر است.

Google Now، دستیار صوتی گوگل نیز که پس از عرضه Siri وارد رقابت شد ارتقاء یافته است و حالا قادر به جستجوی محلی برای دسترسی به اطلاعات موجود روی تقویم و قسمت‌های مختلف گوشی است. البته ازآنجاکه این سرویس از زبان فارسی پشتیبانی نمی‌کند باید لهجه انگلیسی مناسبی داشته باشید تا دستگاه بتواند دستورها شما را به خوبی دریافت کند. ازطریق جستجوی صوتی شما قادر به تنظیم قرار ملاقات‌ها، جستجو در گوگل، اجرای نرم افزارها و یافتن پرسش‌های مختلف خود در زمینه‌های گوناگون از جمله فیلم‌های سینمایی، مسابقات ورزشی و غیره خواهید بود. گوگل در نسخه جدید اندروید تمام تلاش خود را بکار گرفته تا جستجوی صوتی طبیعی‌تر به نظر برسد و انسان کمتر احساس کند که یک ماشین در حال گفتگو است. همان‌طورکه پیش‌تر در زومیت مشاهده کردید، Google Now در اکثر شرایط سریع‌تر از Siri به سوالات کاربر پاسخ می‌دهد، اما این سرویس هنوز جای کار دارد و گوگل نیز در راستای بهبود عملکرد آن تلاش می‌کند.

یکی از محبوبت‌ترین اپلیکیشن‌های اندروید، صفحه‌کلید Swype است که به کمک آن می‌توانید با حرکت انگشت روی صفحه‌کلید کلمات را با سرعت بسیار بالاتری تایپ کنید. این اپلیکیشن همواره جزو محبوب‌ترین‌های اندروید به شمار می‌رود و پشتیبانی بسیار خوبی از زبان انگیسی و کلمات لاتین دارد. حال گوگل در اندروید 4.2 قابلیت شبیه به صفحه‌کلید Swype را با نام Gesture typing به سیستم‌عامل موبایل خود اضافه کرده است. این صفحه‌کلید جدید تایپ کردن با یک دست را چندین برابر سریع و لذت بخش می‌کند و بصورت خودکار کلمات طویلی که در حال تایپ کردن آن‌ها هستید را تشخیص می‌دهد. سیستم تشخیص آن احتمالاً براساس کلماتی است که پیش تر در پیغام‌ها و نوشته‌های خود استفاده کرده‌اید. حال چه به سر اپلیکیشن غیر رایگان Swype می‌افتد؟ شاید گوگل بابت استفاده از فناوری آن‌ها در اندروید مبلغی را پرداخت کرده باشد و شاید هم تولید کننده آن از گوگل شکایت کند. هنوز نمی‌دانیم.

اندروید 4.2 بصورت طبیعی از قابلیت Miracast پشتیبانی می‌کند این قابلیت به شما کمک می‌کند تا تصاویر و ویدیوهای موجود در موبایل خود را بصورت بی‌سیم به تلویزیون ارسال کنید، البته تلویزیون شما نیز باید از این فناوری پشتیبانی کند، همان‌طورکه پیش‌تر در مقاله معرفی امکانات جدید اندروید 4.2، اشاره کردیم گوگل وعده داده که بسیاری از تلویزیون‌های سال آینده از این فناوری پشتیبانی کنند. البته آداپتور جداگانه‌ای نیز عرضه می‌شود که تلویزیون معمولی شما را به این فناوری مجهز می‌کند.

دوربین

امروزه دوربین به یکی از مهم‌ترین قسمت‌های تلفن‌های هوشمند بدل شده و کاربران اهمیت ویژه‌ای را به آن می‌دهند یکی از مهم‌ترین ایراداتی که به گلکسی نکسوس نیز وارد می‌شد دوربین 5 مگاپیکسلی آن بود. اما این بار گوگل و ال جی با قرار دادن یک دوربین 8 مگاپیکسلی با سرعت شاتر بالا اطمینان حاصل کرده‌اند که کاربران علاقه‌مند به عکاسی نیز با انتخاب نکسوس 4 ناامید نخواهند شد.

دوربین نکسوس 4 از نظر سرعت عکاسی و کیفیت عکس برداری، عملکرد قابل قبولی دارد و در برخی شرایط کیفیت‌ عکس‌های گرفته شده با آن از گلکسی اس 3 سامسونگ بهتر است اما در بسیاری از شرایط کیفیت عکس‌های این دو تلفن تقریباً در یک سطح است. این موضوع را نیز در نظر داشته باشید که نکسوس 4 چندین ماه پس از گلکسی اس 3 وارد بازار شده و احتمالاً مجهز به سنسور جدیدتری است. از جمله مواردی که نکسوس 4 بهتر از گلکسی اس 3 عمل می‌کند می‌توان به عکس برداری نزدیک یا عکس برداری HDR اشار کرد. دوربین نکسوس 4 در عکاسی در نور کم بسیار بهتر از نکسوس های قبلی عمل می‌کند اما هنوز به خوبی آنچه در لومیا 920 دیده‌ایم، عمل نمی‌کند. البته فلش دوربین نکسوس 4 پور نور است و اگر در محیط‌های کم نور بخواهید با آن عکس برداری کنید شما را ناامید نخواهد کرد.

نمونه عکس‌های گرفته شده با دوربین 8 مگاپیکسلی نکسوس 4 در یک روز بارانی:

در مجموع کیفیت دوربین 8 مگاپیکسلی نکسوس 4 در بسیاری از شرایط خوب است و عکس بردای با آن به لطف رابط کاربری خلاقانه گوگل جذاب است. این دوربین قادر به فیلم‌برداری 1080p با 22 فریم در ثانیه و با بیت ریت 9Mbps است. یکی از قابلیت‌های دوست داشتنی و مثبت نکسوس 4 این است که در زمان فیلم‌بردای امکان عکس گرفتن از یک صحنه خاص نیز وجود دارد (این قابلیت پیش از این در گلکسی اس 3 نیز وجود داشت.) یعنی هم‌زمان با فیلم‌برداری، امکان عکس برداری نیز وجود دارد. موردی که در زمان فیلم‌برداری متوجه آن شدیم تأخیر در فوکوس روی اشیاء متحرک آن هم در برخی شرایط بود که شاید خیلی اهمیت نداشته باشد.

یکی از جذابیت‌های دوربین نکسوس 4 رابط کاربری بسیار جذاب و متفاوت آن است، شاید تصور می‌کنید که نکسوس 4 نیز از همان رابط همیشگی اندروید بهره می‌برد اما اینطور نیست گوگل UI کاملاً جدیدی را برای دوربین در نظر گرفته که شباهت‌هایی به صفحه قفل اندروید 4.1 دارد. در نگاه اول رابط دوربین به نظر ساده می‌رسد و در نوار پایین آن سه دکمه برای دسترسی به تنظیمات، شاتر برای عکس برداری و سویچ کردن بین عکاسی و فیلم‌برداری قابل مشاهده است. تا اینجای کار همه چیز معمولی و شبیه به قبل است اما وقتی دکمه تنظیمات Setting را لمس می‌کنید یک حلقه روی صفحه، نمایش داده می‌شود که با انتخاب هر گزینه و کشیدن انگشت به سمت بالا، گزینه‌های مربوط به آن، روی حلقه به شکل بسیار زیبا و خلاقانه‌ای نمایش داده می‌شوند.

این دوربین دارای بزرگنمایی 4 برابر است البته این بزرگنمایی از نوع دیجیتال بوده و استفاده از آن خیلی توصیه نمی‌شود.

اگر به اسکرین‌شات‌های بالا توجه کرده باشید حتماً متوجه شده‌اید که دکمه دسترسی به گالری که بصورت یک تصویر کوچک از آخرین عکسی گرفته شده در گوشه پایین نمایش داده می‌شد، وجود ندارد! اما نگران نباشید! یک راه بهتر برای دسترسی به گالری از داخل نرم افزار دوربین در نظر گرفته شده است و به‌راحتی با کشیدن دست از راست به چپ به آن دسترسی خواهید داشت.

در هنگام عکاسی همانند قبل، با لمس شی مورد نظر روی صفحه، فوکوس روی آن انجام می‌شود.

نرم افزار دوربین نکسوس 4 بصورت طبیعی از حالت عکاسی پاناروما و HDR پشتیبانی می‌کند. قابلیت بسیار خوب دیگر دوربین نکسوس 4 که گامی مثبت در عکاسی حرفه‌ای به شمار می‌رود، امکان تنظیم نور سفید یا White Balance در نکسوس 4 است.

در اندروید 4.2 قابلیت تازه‌ای به نام Photo Sphere اضافه شده است که در واقع نسخه ارتقاء یافته پاناروما است. در پاناروما شما قادرید تا بصورت افقی عکس‌های پشت سر هم گرفته و در کنار یکدیگر قرار دهید تا یک عکس کامل شکل گیرد اما در Photo Sphere علاوه بر آن قادر خواهید بود تا علاوه بر عکس‌های افقی، تصاویر عمودی را نیز در کنار یکدیگر قرار دهید. پس از گرفتن انبوهی از تصاویر که به کمک رابط کاربری دوربین گرفته می‌شوند، حدود 2 دقیقه طول می‌کشد تا تصاویر به یکدیگر متصل شده و یک عکس بزرگ شکل گیرد، تماشای عکس در نمایشگر کوچک تلفن کمی مشکل است اما وقتی آن را به مانیتور کامپیوتر خود منتقل کنید، حتماً از نتیجه کار لذت خواهید برد. برای مشاهده نمونه عکس گرفته شده با Photo Shpere به این صفحه نکسوس 4 گوگل مراجعه کنید.

اما نرم افزار دوربین نکسوس 4 فاقد فیلترهای عکس است، قابلیتی که در برخی از تلفن‌های اندرویدی وجود دارد.

نکسوس 4 دارای یک دوربین 1.3 مگاپیکسلی در جلو است که قادر به ضبط ویدئو در رزولوشن 720p است و به خوبی می‌توان از آن برای مکالمه ویدیوی بهره برد.

بازده و عملکرد

یکی از مواردی که ما در زومیت توجه خاصی به آن داشته‌ایم جمع آوری تمامی اطلاعات تخصصی در مورد محصولاتی مانند نکسوس 4 است، در همین راستا در گذشته مقالاتی در رابطه با مقایسه پردازنده این موبایل با دیگر رقبا داشته‌ایم که تا حدی قدرت این گوشی برای شما عزیزان مشخص شود. حال از این موضوع که بگذریم باید بگوییم که کارکردن با اندروید خام آن هم در این گوشی پرقدرت بسیار لذت بخش است، منوها یکی پس از دیگری بدون کوچک‌ترین تاخیری باز می‌شوند و اپلیکیشن‌ها در روان ترین حالت ممکن به اجرا در می‌آیند.

نکسوس 4 با وجود سیستم-روی-یک-چیپ چهار هسته‌ای Snapdragon S4 pro از سوی شرکت کوالکام و 2 گیگابایت رم در کنار صفحه‌نمایش با تکنولوژی Zerogap Touch در زمینه عملکرد و پاسخدهی به فرمان‌های کاربر در سطح بسیار بالایی قرار دارد. با وجود اینکه گوگل و ال جی در زمان کوتاهی این گوشی را طراحی و تولید کرده‌اند اما بهینه‌سازی‌های فراوانی روی این گوشی انجام شده و نتیجه آن در سرعت بالای اجرای برنامه‌ها و بازی‌ها کاملاً مشخص است.

نتیجه آزمایش‌ها و بنچمارک‌های بدست آمده برای نکسوس 4 در زیر آمده است:

تلفن / تبلت

AnTuTu

Linpack Single / Multi (FPS)

Quadrant Standard

GLB 1080p

NenaMark2 (fps)

Valamo

Nexus 4

15,919

54.0 / 213.0

4,902

26

56.0

1,342

Galaxy Note 10.1

11,989

56.0 /160

5,689

58.0

2,378

Media Pad 10

10,667

38.92 / 85.38

4,288

52.0

1,395

Galaxy Note 2

13,432

5,892

17

60.0

2490

Nexus 7

10,429

46.0 / 105.0

3,585

54.0

1,720

Hyundai Rock X

7,810

56.68 / 78.00

4,850

56.0

HTC One S

7,142

49.72 / 74.66

5,034

60.0

2,452

DIMO 700

2,930

14.69 / 14.23

840

HTC One X

11,322

48.54 /150.54

4,929

9

47.6

1,617

Galaxy S III

11,960

56.22 /132.80

5,642

15

1,767

Xperia S

6,332

49.69 / 83.99

2,033

37.1

جالب است که بنچمارک‌های بدست آمده در آزمایش‌های مختلف کمتر از حد انتظار و حتی کمتر از نمونه سخت‌افزاری مشابه یعنی Optimus G است، که دلیل آن را می‌توان در نسخه متفاوت اندروید یعنی نسخه 4.2 جستجو کرد. در این نسخه حجم بیشتری از منابع سخت‌افزاری استفاده می‌شوند و هدف آن نیز افزایش کیفیت تجربه کاربر بوده است و نه بهبود بنچ مارک‌ها. بااین‌حال این اعداد ارقام در عالم واقع معنای خاصی ندارند و شما با استفاده از این گوشی به هیچ عنوان کمبود قدرت یا کاهش عملکرد با اپلکیشن‌های موجود را حس نخواهید نمود.

مالتی تسکینگ در این گوشی به‌راحتی انجام می‌پذیرد و به لطف حافظه رم بالا و پردازنده قدرتمند، نیازی نیست نگران اجرای چند برنامه یا باز کردن چند صفحه سنگین وب باشید. در مورد بازی هم باید گفت با وجود پردازنده گرافیکی Adreno 320 می‌توانید تمامی بازی‌های موجود در بازار اندروید را با بهترین کیفیت و نرخ فریم بسیار بالا اجرا کنید. این پردازنده گرافیکی از GPU گلکسی اس 3 قوی‌تر و از پردازنده گرافیکی آیفون 5 ضعیف تر است اما در اندروید می‌توان گفت در هیچ محیطی مایوس‌تان نمی‌کند. در هر حال در بازار اندروید هنوز تفاوت پردازنده‌های گرافیکی سطح بالا با یکدیگر آنچنان آشکار نشده است چراکه اکثر بازی‌ها برای سیستم‌های متوسط طراحی می‌شوند و از قدرت این پردازنده‌های گرافیکی به‌طور کامل استفاده نمی‌کنند.

در نهایت باید گفت که در زمینه عملکرد این گوشی بهترین تلفن هوشمند اندروید است، چراکه به جز سخت‌افزار قدرتمند نرم‌افزار بسیار خوبی دارد و به‌روزرسانی‌های فراوانی در انتظار این محصول است. بنابراین اگر قصد تجربه خالص اندروید را دارید این گزینه بی رقیب است.

طول عمر باتری

نکسوس 4 مجهز به یک باتری 2100 میلی‌آمپر ساعتی است و علاوه بر آن از پردازنده Snapdragon S4 با هسته Krait بهره می‌برد که یکی از کم‌مصرف ترین پردازنده‌های 4 هسته‌ای دنیا به شمار می‌رود. در آزمایش طول عمر باتری که در آن شدت روشنایی نمایشگر را روی 50 درصد تنظیم کرده بودیم و شبکه Wi-Fi نیز خاموش بود تلفن نزدیک به 6:30 ساعت بدون وقفه یک فیلم 720p را پخش کرد. این تلفن در وب گردی، بررسی ایمیل و استفاده روزمره بین 9 تا 13 ساعت دوام می‌آورد. براساس اعلام ال جی و گوگل این تلفن 15 ساعت مکالمه پشت سر هم را نیز جواب می‌دهد.

جمع بندی

با وجود گوشی‌های نکسوس تا حد زیادی انتخاب گوشی اندروید برای دوستداران گوگل آسان شده است. گوگل توانسته با بهبود مداوم امکانات سیستم عامل اندروید بسیاری از خریداران را به سمت گوشی‌هایی بکشد که دارای سخت‌افزار قدرتمند و حمایت تولیدکننده در زمینه به‌روزرسانی هستند. حال در این میان نکسوس هم یکی از بهترین سخت‌افزارها را دارد و هم از بروزترین نسخه اندروید یعنی نسخه 4.2 بهره می‌برد و در آینده نیز اولین گوشی خواهد بود که به نسخه بعدی به روز خواهد شد. این موارد را در کنار قیمت بسیار مناسب 299 دلار برای نسخه 8 گیگابایت و 340 دلار برای نسخه 16 گیگابایت قرار دهید تا نکسوس 4 به‌عنوان یک گزینه مناسب اندرویدی بدل شود.

البته خرید نسخه 8 گیگابایت را به هیچ وجه به شما توصیه نمی‌کنیم چون متأسفانه تلفن فاقد درگاه MicroSD است و بیش از نیمی از فضای 8 گیگابایت ذخیره‌سازی نیز توسط خود سیستم‌عامل اشغال می‌شود، پس اگر نکسوس 4 انتخاب شما است، نسخه 16 گیگابایت آن را تهیه کنید.

البته برخی از موارد مانند شکننده بودن شیشه پشت گوشی یا نداشتن امکان قرار دادن کارت حافظه می‌تواند بسیاری از خریداران را به سمت گزینه‌های دیگر سوق دهد اما در همین زمان است که قیمت تأثیر خود را نشان می‌دهد، در واقع آیا نداشتن این امکانات زمانی که قیمت 300 دلاری نکسوس 4 را در نظر می‌گیرد، اهمیت خواهند داشت؟ این در حالی است که اکثر تلفن‌های هم رده نکسوس 4 با قیمت حدود 500 تا 600 دلار عرضه می‌شوند یعنی 200 تا 300 دلار گران‌تر که در کشور عزیزمان ایران، به معنای حداقل 600 هزار تا یک میلیون تومان اختلاف قیمت است.

نقاط قوت

  • قیمت باورنکردنی به همراه امکانات بسیار خوب
  • پردازنده قدرتمند در تمامی زمینه ها از جمله گرافیک
  • رم 2 گیگابایت و امکان مالتی تسکینگ بالا
  • صفحه‌نمایش با کیفیت
  • طراحی زیبا و بسیار شکیل
  • سیستم عامل بروز و حمایت نرم‌افزاری گوگل

نقاط ضعف

  • باتری متوسط و غیر قابل تعویض
  • نداشتن امکان استفاده از کارت حافظه
  • نداشتن نسخه 32 و 64 گیگابایتی
  • شکننده بودن شیشه پشت گوشی

چرا نکسوس 4 ؟

دلیل اینکه بسیاری از ما بررسی های مختلف را مطالعه می‌کنیم این است که به پاسخ این پرسش برسیم که چرا یک محصول برای ما مناسب است و چرا محصولات دیگر خیر. در جمع بندی به بسیاری از این موارد مثبت و منفی نکسوس 4 پرداخته شد، اما در این بخش تا حدی می‌خواهیم به‌طور مختصر به مقایسه با گزینه‌های مهم دیگر بپردازیم.

همان‌طورکه بسیاری از ما مطلع هستیم گزینه‌های اندرویدی مهم دیگر گلکسی نوت 2، گلکسی اس 3، اچ تی سی One X+ و موارد دیگر هستند.

اگر بخواهیم به‌طور خلاصه بگوییم که چرا نکسوس 4 برتری محسوسی نسبت به دیگران دارد زحمت زیادی لازم نیست چراکه گوگل کار ما را آسان کرده است:

  • بهترین سخت افزار و نرم‌افزار موجود
  • 299 دلار قیمت پایه

طراحی ساده این گوشی، به همراه کیفیت سخت‌افزار دیگر حرفی را باقی نمی‌گذارد، کمتر کسی می‌تواند از ظاهر بسیار شکیل و بی نقص این گوشی خوشش نیاد.

اما حال چه کسانی باید به سمت گزینه‌های دیگر بروند؟ اگر برای شما هزینه اهمیت کمی دارد موارد زیر می‌تواند شما را از خرید این گوشی منصرف کند:

1- احتیاج داشتن به باتری قوی‌تر یا نوت برداری و قلم دیجیتال: گزینه بهتر گلکسی نوت 2

2- احتیاج داشتن به حافظه بیشتر و کارت حافظه: سری گلکسی و بسیاری از گوشی‌های اندرویدی دیگر از سوی شرکت‌های سونی، موتورولا و غیره یا استفاده از اچ تی سی One X+ با 64 گیگابایت حافظه داخلی

3- نیاز به نرم افزارهای سفارشی و خاص مانند اجرای هم‌زمان دو نرم افزار (Multi View)، روشن ماندن خودکار نمایشگر در زمان مطالعه (Smart Stay) و بسیاری از نرم افزارهای اختصاصی سامسونگ روی گلگسی نوت 2 یا گلکسی اس 3

4- باتری قابل تعویض: سری گلکسی سامسونگ

در این چهار مورد در صورتی که هزینه برای شما اهمیت نداشته باشد گزینه‌های مناسب دیگری وجود دارد. اما واقعا 200 تا 300 دلار بیشتر به همان میزان ارزش افزوده ایجاد خواهد نمود؟ این جواب برای هر فرد متفاوت است.

برای مشاهده بررسی دیگر محصولات به صفحه بررسی زومیت مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات