آلمان تلسکوپ پرتو ایکس خود که برفراز ماهواره روسیه قرار دارد، خاموش کرد

یک‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
وزارت فدرال آموزش و پژوهش آلمان اعلام کرد که این کشور تمام همکاری‌های علمی خود با روسیه را متوقف می‌کند. ازجمله‌ی این همکاری‌ها، پروژه مشترک اسپکتر-آرجی است.
تبلیغات

آلمان به‌تازگی در اعتراض به تهاجم روسیه به اوکراین، تمام همکاری‌های علمی‌اش با این کشور را متوقف و حتی تلسکوپ فضایی ساخت خود را خاموش کرده است؛ تلسکوپی که بزرگ‌ترین نقشه از سیاه‌چاله‌های جهان را تهیه می‌کند.

تلسکوپ آلمانی جست‌وجوگر سیاه‌چاله ای‌روزیتا نام دارد و در سال ۲۰۱۹، برفراز ماهواره‌ی روسی اسپکتر-آرجی از پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان پرتاب شد. این مأموریت سرمایه‌گذاری مشترک مرکز هوافضای آلمان (DLR) و روسکاسموس، آژانس فضایی روسیه است.

چهارشنبه‌ی هفته‌ی گذشته، سخن‌گوی مؤسسه‌ی فیزیک فرازمینی ماکس پلانک، سازنده و اداره‌کننده‌ی ای‌روزیتا، در ایمیلی به خبرگزاری اسپیس‌دات‌کام گفت تلسکوپ هنگام تماس با زمین در ۲۶ فوریه (۷ اسفند) در حالت امن قرار داده شد.

این اقدام یک روز پس‌از‌آن انجام گرفت که وزارت فدرال آموزش و پژوهش آلمان اعلام کرد که تمام همکاری‌های دیرینه‌ی فعلی در زمینه‌ی علوم و پژوهش با روسیه به‌سرعت متوقف خواهد شد. مرکز هوافضای آلمان روز پنجشنبه با انتشار بیانیه‌ی خود تأیید کرد که تمام همکاری‌ها با روسیه تعلیق خواهد شد. این مرکز در بیانیه‌ی خود می‌گوید:

با‌‌توجه‌‌به تجاوز به اوکراین، هیئت‌مدیره‌ی DLR تصمیم گرفته است تمام همکاری‌های کنونی و پروژه‌های برنامه‌ریزی‌شده را متوقف کند. هیچ پروژه‌ی جدیدی با مؤسسات پژوهشی روسیه انجام نخواهد شد.

آلمان پیش‌تر در مأموریت Bion-M که طی آن ۴۵ موش و چندین گونه مارمولک و ماهی و حلزون در سفری یک‌ماهه در سال ۲۰۱۳ به فضا فرستاده شدند، با روسیه همکاری کرده بود. دو کشور در زمینه‌ی ساخت فناوری‌های رباتیک برای اکتشافات فضایی نیز با یکدیگر همکاری کرده‌اند.

از همه مهم‌تر، آلمان بزرگ‌ترین پشتیبان مالی آژانس فضایی اروپا (ایسا) است؛ سازمانی که درکنار روسیه و ژاپن و ایالات متحده‌ی آمریکا، پروژه‌ی ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) را به پیش می‌برد.

درحال‌حاضر، ماتیاس مورر، فضانورد آلمانی ایسا به‌همراه پایوتر دبروف و آنتون شکاپلروف، کیهان‌نوردان روس، در پایگاه مداری حضور دارد. کیلا بارون، مارک ونده هی، راجا چاری و توماس مارش‌بورن، فضانوردان ناسا، نیز دیگر سرنشینان کنونی ایستگاه فضایی محسوب می‌شوند.

پروژه‌ی ایستگاه فضایی بین‌المللی برای سال‌ها همواره جایگاهی فراتر از سیاست داشته است؛ اما با تشدید سریع بحران روسیه، پرسش‌ها درباره‌ی آینده بزرگ‌ترین سازه‌ی انسان‌ساخت در فضا افزایش یافته است. پیش‌تر، روسیه گفته بود قصد ندارد در اکتشافات فضایی آتی فراتر از ایستگاه فضایی بین‌المللی با کشورهای غربی همکاری کند.

فعلاً همکاری در ISS بدون تغییر در حال ادامه است. مرکز ملی مطالعات فضایی فرانسه (CNES) روز چهارشنبه در بیانیه‌ای گفت همکاری در ایستگاه فضایی بین‌المللی تحت آژانس فضایی اروپا و «با مشارکت تمام همکاران ایستگاه» ادامه می‌یابد. CNES در بیانیه‌‌اش افزود همکاری‌های پژوهشی فعلی در ایستگاه نیز که بر پزشکی فضایی متمرکز است، تداوم خواهد داشت.

مرکز مطالعات فضایی فرانسه که پایگاه فضایی گویان این کشور را در آمریکای‌جنوبی اداره می‌کند، هم‌اکنون درتلاش است تا برای پرتاب برخی از مأموریت‌های دولتی آتی، موشک‌های اروپایی وگا یا آریان ۵ را جایگزین پرتابگر روسی سایوز کند. ازجمله‌ی این مأموریت‌ها، پرتاب دو ماهواره‌ی ناوبری منظومه‌ی اروپایی گالیله (معادل جی‌پی‌اس آمریکا) است که قرار بود تا اواخر امسال انجام شود.

آریان‌اسپیس‌، ارائه‌‌دهنده‌ی اروپایی خدمات پرتاب، از سال ۲۰۱۱ به‌منظور تکمیل ناوگان پرتابگرهای سبک وگا و سنگین آریان ۵ مشغول استفاده از سایوز بود. بیانیه‌ی CNES پس‌از‌آن منتشر شد که روسیه در واکنش به آنچه تجاوز غرب تلقی کرد، تصمیم گرفت پرتاب‌های سایوز از گویان فرانسه را فوراً متوقف کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات