روسیه می‌گوید دیگر به آمریکا موتور موشک نخواهد فروخت

جمعه ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
روسیه در واکنش به تحریم‌های بین‌المللی علیه خود می‌گوید فروش موتورهای موشک به‌ آمریکا را متوقف خواهد کرد. این تصمیم بر برخی شرکت‌های آمریکایی تأثیر خواهد گذاشت.
تبلیغات

روسکاسموس، سازمان فضایی روسیه در تازه‌ترین دور واکنش‌های خود به تحریم‌های جهانی، تهدید کرده است که روسیه دیگر به ایالات متحده موتور موشک نخواهد فروخت. تصمیم جدید روسیه اغلب موشک‌های پرتاب‌شده در آمریکا را تحت تأثیر قرار نخواهد داد؛ اما می‌تواند چگونگی ارسال محموله ایستگاه فضایی بین‌المللی را تغییر دهد.

به‌گزارش ورج، دیمیتری راگوزین، مدیر روسکاسموس تصمیم مورد بحث را در مصاحبه با شبکه «روسیه ۲۴» اعلام کرد. او در مصاحبه‌ی خود گفت «امروز ما تصمیم گرفته‌ایم تحویل موتورهای موشکی تولید [شرکت] ان‌پی‌او انرگوماش به ایالات متحده را متوقف کنیم. بگذارید به شما یادآوری کنم که تحویل این موشک‌ها [به آمریکا] تقریباً از اواسط دهه‌ی ۱۹۹۰ در حجم بالایی انجام می‌شد. بگذارید روی چیز دیگری پرواز کنند. نمی‌دانم مثلا روی دسته‌ی جاروهایشان.»

تصمیم روسیه مبنی بر منع فروش موتور موشک، عمدتا دو شرکت آمریکایی را متاثر خواهد کرد: ائتلاف پرتاب و راه‌اندازی (ULA) که از ارائه‌دهندگان مهم خدمات پرتاب برای ناسا و وزارت دفاع آمریکا است و نورثروپ گرومن؛ شرکتی که به‌صورت دوره‌ای محموله‌های ناسا را به ایستگاه فضایی پرتاب می‌کند. هردو شرکت برای پرتاب موشک‌هایشان به فضا به موتورهای ساخت ان‌پی‌او انرگوماش وابسته هستند.

اما ULA ادعا می‌کند که هم‌اکنون تمام موتورهای روسی مورد نیاز برای موشک‌هایش را دراختیار دارد و هم‌زمان درحال گذار به سمت پرتابگر جدیدی است که از موتورهای آمریکایی استفاده می‌کند. بااین‌حال، تصمیم روسیه ممکن است موجب توقف پروازهای آتی موشک‌های نورثروپ گرومن شود.

ائتلاف پرتاب و راه‌اندازی (ULA)

اتلس ۵، پرتابگر مطمئن ائتلاف پرتاب و راه‌اندازی که تقریباً از دو دهه پیش تاکنون درحال پرواز است، از موتورهای روسی RD-180 استفاده می‌کند. سال ۲۰۱۴، پس از تهاجم روسیه به کریمه، کنگره‌ی آمریکا استفاده از موتورهای موشکی روسیه را برای پرتاب ماهواره‌های امنیت ملی ممنوع کرد و موجب شد که ULA دیگر نتواند از اتلس ۵ برای مأموریت‌های وزارت دفاع آمریکا استفاده کند. این ممنوعیت درنهایت برداشته شد؛ اما موجب شد ULA ساخت موشک جدیدی به نام ولکان را آغاز کند که از موتورهای آمریکایی بهره می‌گیرد.

موشک اتلس ۵ ائتلاف پرتاب و راه‌اندازی ULA

موشک اتلس ۵.

ائتلاف پرتاب و راه‌اندازی، بلو ارجین جف بزوس را برای ساخت موتور مخصوص ولکان انتخاب کرد. ساخت این موتور که BE-4 نام دارد، بسیار بیشتر از برنامه‌ریزی اولیه طول کشیده است. بااین‌حال، توری برونو، مدیرعامل ULA می‌گوید نخستین موتورهای پروازی BE-4 تقریباً آماده هستند. به‌گفته‌ی برونو، در نخستین پرواز ولکان که برای امسال برنامه‌ریزی شده است، ماه‌نشینی به نام پرگرین برای استرباتیک، شرکت فضایی خصوصی پرتاب خواهد شد.

ازآنجاکه ولکان هنوز آماده‌ی پرواز نیست، ULA مجبور است به‌منظور حفظ قراردادهای پرتاب خود برای دولت آمریکا، همچنان از اتلس ۵ استفاده کند. بااین‌حال، برونو هفته‌ی گذشته گفت ULA تحویل واپسین موتورهای RD-180 مورد نیاز شرکت را پیش از آغاز پرواز ولکان تسریع کرده است. به‌گفته‌ی او، موتورهای روسی موجود در کارخانه‌ی شرکت در شهر دکیتر آلاباما، تمام مأموریت‌های باقی‌مانده‌ی اتلس ۵ را تا پایان سال ۲۰۲۵ پوشش خواهند داد.

درنتیجه تازه‌ترین تهدید راگوزین درحال‌حاضر ULA را تحت تأثیر قرار نخواهد داد. بااین‌حال معلوم نیست اگر تکمیل ساخت موتور BE-4 تا پس از واپسین مأموریت اتلس ۵ تأخیر بخورد، چه اتفاقی خواهد افتاد. روسکاسموس در توییتر خاطرنشان کرده است که روسیه برای خدمات‌دهی به موتورهای RD-180 باقی‌مانده در آمریکا، دیگر به این کشور کمک نخواهد کرد. بااین‌حال، برونو می‌گوید شرکتش به‌لطف سال‌ها تجربه و تخصص چشمگیر، برای راه‌اندازی RD-180 لزوما نیازمند کمک روس‌ها نخواهد بود.

نورثروپ گرومن

سیاست جدید روسیه احتمالاً بر موشک آنتارس نورثروپ گرومن که از موتور RD-181 (ساخت ان‌پی‌او انرگوماش) استفاده می‌کند، بیش‌ترین تأثیر را خواهد گذاشت. راگوزین ادعا می‌کند که روسیه قرار بود ۱۲ نسخه‌ی بیشتر از این موتور به آمریکا تحویل دهد. او در مصاحبه‌ی خود با خبرگزاری دولتی تاس گفت «تا به امروز قرار بود ۱۲ موتور RD-181 بیشتر در سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۴ تحویل دهیم و همچنین مذاکراتی با ایالات متحده درجریان بود تا موتورهای RD-181M را با خصوصیات عملیاتی بهبودیافته به دست آن‌ها برسانیم؛ اما اعتقاد داریم که در این وضعیت دیگر قادر به تأمین بهترین موتورهایمان برای ایالات متحده نیستیم.»

موشک آنتارس نورثروپ گرومن

موشک آنتارس نورثروپ گرومن.

موشک آنتارس نوثروپ گرومن، کپسول سیگنوس این شرکت را پرتاب می‌کند؛ فضاپیمایی که برای ارسال محموله‌های ناسا به ایستگاه فضایی بین‌المللی به‌کار می‌رود. نورثروپ دست‌کم دو پرواز دیگر را تا دو سال آینده برنامه‌ریزی کرده است؛ اما فعلا معلوم نیست اقدام روسیه چگونه بر پرتاب‌های آتی این شرکت تأثیر خواهد گذاشت. در زمان نگارش این خبر، نورثروپ گرومن و ناسا هیچ‌کدام به درخواست‌های ورج برای پاسخگویی واکنش نشان ندادند.

نورثروپ گرومن جدیدترین قربانی در کارزار روسیه برای نابودی تمام همکاری‌های فضایی بین‌المللی این کشور محسوب می‌شود. راگوزین در روزهای گذشته در واکنش به تحریم‌های بین‌المللی وضع‌شده علیه روسیه، به‌طور مرتب درحال تهدید غرب بوده است. درحال‌حاضر، روسیه پرتاب‌های مشترک با اروپا را متوقف، پرتاب ماهواره‌های وان‌وب را لغو و تهدید کرده است که همکاری‌اش با ناسا در ایستگاه فضایی بین‌المللی را به پایان می‌برد.

درهمین‌حال، ناسا گزینه‌ای مطمئن برای رسیدن به ایستگاه فضایی بین‌المللی دارد. اسپیس ایکس، شرکت تحت رهبری ایلان ماسک، برای ارسال انسان و محموله به ایستگاه فضایی بین‌المللی برفراز موشک کارکشته‌ی فالکون ۹، قراردادهای مختلفی با ناسا امضا کرده است. اسپیس ایکس تمام سخت‌افزار خود را در ایالات متحده می‌سازد و از این‌رو دربرابر تهدیدهای روسیه تا حدی مصون است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات