روسیه پرتاب موشک‌های سایوز را از پایگاه فضایی اروپا متوقف می‌کند

دوشنبه ۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
سازمان فضایی روسیه در واکنش به تحریم‌های وضع‌شده از سوی اتحادیه‌ی اروپا تصمیم گرفته است که پرتاب موشک‌های سایوز را از پایگاه فضایی گویان فرانسه متوقف کند.
تبلیغات

روسیه تصمیم گرفته است همکاری خود با مقام‌های فضایی اروپا را تعلیق کند و می‌گوید کارکنانش را از پایگاه فضایی اصلی این قاره خارج خواهد کرد. دیمیتری راگوزین، رئیس روسکاسموس (آژانس فضایی روسیه) این تصمیم را روز شنبه در توییتر اعلام کرد و گفت کشورش به تحریم‌هایی وضع‌شده ازسوی اتحادیه‌ی اروپا واکنش نشان می‌دهد. اروپا، ایالات متحده و دیگر کشورهای سرتاسر جهان پس از تهاجم روسیه به اوکراین، تحریم‌های چشمگیری را علیه این کشور وضع کردند.

تقریباً ۲۴ تکنیسین و مهندس روس در تأسیسات روسیه در گویان فرانسه کار می‌کنند. این پایگاه فضایی که مرکز فضایی گویان نامیده می‌شود، جایی است که اروپا ناوگان موشک‌های مداری‌اش از‌ جمله نسخه‌ی اروپایی‌شده‌ی موشک روسی سایوز را برای مأموریت‌های متوسط پرتاب می‌کند. روس‌ها در این پایگاه مشغول کار بودند تا موشک سایوز را به‌منظور پرتاب دو ماهواره‌ی گالیله در ۶ آوریل (۱۷ فروردین) برای اتحادیه‌ی اروپا آماده کنند.

اروپا برای ساخت سامانه‌ی ناوبری مستقل گالیله که اکنون بیش از ۲۰ ماهواره در مدار دارد، ۱۰ میلیارد دلار هزینه کرده است. روس‌ها همچنین عناصر شبکه‌ی اروپایی کوپرنیک را نیز که شامل مجموعه‌ای از ماهواره‌های دیده‌بان زمین است، برای این قاره پرتاب کرده‌اند.

تیری برتون، مسئول امور فضا در کمیسیون اروپا، در واکنش به اقدام روسیه بیانیه‌ای منتشر کرد و گفت تصمیم این کشور هیچ تبعاتی از منظر تداوم فعالیت یا کیفیت خدمات برای منظومه‌های گالیله یا کوپرنیک نخواهد داشت. وی افزود تعلیق همکاری با روسیه بر ساخت این منظومه‌های ماهواره‌ای نیز تأثیر نخواهد گذاشت.

برتون گفت «ما در واکنش به اقدام روسیه تمام تصمیم‌های مربوطه را در زمان مناسب اتخاذ خواهیم کرد و به توسعه‌ی قاطعانه‌ی نسل دوم این دو زیرساخت فضایی مستقل اتحادیه‌ی اروپا ادامه خواهیم داد. ما آماده‌ایم که در صورت رفتار خشونت‌آمیز [روسیه]، همراه با کشورهای عضو اتحادیه از این زیرساخت‌های حیاتی محافظت کنیم و به‌منظور تضمین استقلال راهبردی اروپا در حوزه‌ی پرتابگرها، ساخت [موشک‌های] آریان ۶ و وگا سی را ادامه دهیم.»

بااین‌حال به‌ گزارش آرس‌تکنیکا، تصمیم روسیه اتحادیه‌ی اروپا را دچار محدودیت می‌کند. موشک‌های کوچک وگا اروپا برای ارسال ماهواره‌های گالیله و کوپرنیک به مدار زمین، به اندازه کافی قدرتمند نیستند و آریان ۵، پرتابگر سنگین این قاره نیز در‌ حال بازنشستگی به نفع موشک کارآمدتر و مقرون به‌صرفه‌تر آریان ۶ است. باوجوداین، تمام پرتاب‌های باقی‌مانده‌ی آریان ۵ خریداری شده‌اند و موشک آریان ۶ نیز احتمالاً دست‌کم تا سال ۲۰۲۳ عملیاتی نخواهد شد.

در نتیجه معلوم نیست اروپا درصورت نیاز به پرتاب سریع ماهواره‌های گالیله یا کوپرنیک چه گام‌هایی را خواهد برداشت. تنها نهاد غربی با ظرفیت مازاد برای انجام مأموریت‌های فضایی اروپا، احتمالاً شرکت آمریکایی اسپیس ایکس است؛ اما بعید به‌نظر می‌آید که اروپا از رقیب صنعت پرتاب سازمانی خود حمایت کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات