وان وب ۳۴ ماهواره جدید را به شبکه پوشش اینترنت خود اضافه کرد

سه‌شنبه ۵ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
وان‌وب که در تلاش برای ارائه‌ی اینترنت ماهواره‌ای با پوشش جهانی تا سال ۲۰۲۱ است، به‌تازگی ۳۴ ماهواره‌ی جدید را به شبکه‌ی خود اضافه کرده است.
تبلیغات

مجموعه‌ی وان‌وب که با هدف ارائه‌ی اینترنت ماهواره‌ای در تمام نقاط جهان شکل گرفته است، روز شنبه ۲۱ مارس (۲ فروردین)، ۳۴ ماهواره‌ی ارتباطی جدید را به شبکه‌ی خود اضافه کرد. این ماهواره‌ها توسط راکت سایوز از پایگاه فضایی بایکانور در قزاقستان به فضا پرتاب شدند. ماهواره‌های جدید وان‌وب که هرکدام ۱۴۷ کیلوگرم وزن دارند، ابتدا توسط راکت در مدار ۴۵۰ کیلومتری زمین قرار می‌گیرند؛ اما تدریجا خود را به فاصله‌ی ۱۲۰۰ کیلومتری سطح زمین می‌رسانند. با این پرتاب، وان‌وب اکنون مجموعا ۷۴ ماهواره را در اختیار دارد.

ارسال ماهواره‌های جدید وان‌وب به فضا در حالی به‌انجام رسید که اخیرا شاهد انتشار اخباری در رابطه با احتمال اعلام ورشکستگی این مجموعه بوده‌ایم. به گزارش وب‌سایت Bloomberg، این شرکت در حال بررسی گزینه‌های مختلف برای مقابله با محدودیت‌های مالی بوده است. این در حالی است که سخن‌گوی وان‌وب در این رابطه اظهار نظری نکرده و در پاسخ به خبرگزاری BBC گفته است که آن‌ها «به‌طور صد درصد روی پرتاب ماهواره‌ها متمرکز هستند».

وان‌وب / OneWeb

ترکیب نهایی شبکه‌ی ماهواره‌های وان‌وب

هرچند در حال حاضر تعداد ماهواره‌های وان‌وب به ۷۴ رسیده است؛ اما این شرکت در نهایت باید حدودا ۶۵۰ ماهواره در مدار داشته باشد. براساس بیانیه‌ی منتشر شده توسط وان‌وب پیش از پرتاب ماهواره‌ها:

فعالیت آزمایشی وان‌وب جهت اثبات توانایی این مجموعه به مشتریان، برای اواخر سال ۲۰۲۰ برنامه‌ریزی شده است. براساس زمان‌بندی‌ها، از اواخر سال ۲۰۲۱ نیز خدمات تجاری وان‌وب به مشتریانی در حوزه‌های دریانوردی، هوانوردی، دولت‌ها و سازمان‌ها ارائه خواهد شد.

تلاش‌های وان‌وب برای ارائه‌ی اینترنت ماهواره‌ای در قالب جهانی، با تلاش‌های ایلان ماسک و جف بزوس در این رابطه هم‌زمان شده است. اسپیس‌ایکس تاکنون ۳۶۰ ماهواره از خانواده‌ی Starlink را برای تشکیل شبکه‌ی اینترنت ماهواره‌ای خود به فضا ارسال کرده است؛ هرچند که هدف نهایی استفاده از ده‌ها هزار ماهواره‌ی استارلینک است. جف بزوس و آمازون نیز در نظر دارند تا طی پروژه‌ی کایپر (Kuiper) هزاران ماهواره را برای ارائه‌ی سرویس اینترنت ماهواره‌ای راهی فضا کنند.

ایجاد شبکه‌ی اینترنت ماهواره‌ای کاری پرهزینه است و وان‌وب تاکنون موفق‌شده سرمایه‌ای ۲٫۶ میلیارد پوندی را جمع‌آوری کند؛ اما برای دستیابی به هدف نهایی به مبلغ بسیار بالاتری نیاز خواهد بود. این شرکت طی قراردادی جامع با مجموعه‌ی فضایی آرین‌اسپیس (Arianespace)، چندین پرتاب دیگر را برای رساندن ماهواره‌های خود به فضا با استفاده از راکت روسی سایوز برنامه‌ریزی کرده است. اغلب ماهواره‌های وان‌وب از پایگاه فضایی بایکانور در قزاقستان و برخی نیز از پایگاه فضایی وستوچنی در شرق دور روسیه به فضا پرتاب خواهند شد. براساس برنامه‌ریزی‌ها، مجموعه‌ی ماهواره‌ای این شرکت در سه‌ماهه‌ی پایانی سال ۲۰۲۱ تکمیل خواهد شد.

راکت سایوز / Soyuz Rocket

با وجود این برنامه‌ریزی‌ها، دنیاگیری ویروس کرونا صنعت فضایی را نیز مانند دیگر صنایع و بخش‌های اقتصاد جهانی تحت تأثیر قرار داده است و شاهد تمهیداتی نظیر محدودیت جابه‌جایی ابزارها و کارکنان هستیم. برای مثال، در حال حاضر آرین‌اسپیس تمام پرتاب‌های انجام‌شده از پایگاه فضایی کورو در گویان فرانسه را متوقف کرده است.

به‌رغم شیوع کرونا و انتشار گزارش‌های مرتبط با اعلام ورشکستگی احتمالی این شرکت، آدریان استکل، مدیرعامل وان‌وب تلاش کرد تا روی نقاط مثبت تمرکز کند. به‌گفته‌ی وی:

پس از همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ در وضعیتی بی‌سابقه قرار گرفته‌ایم. مردم سراسر جهان در تلاش هستند تا زندگی و کارشان را به‌صورت آنلاین ادامه دهند. اکنون می‌بینیم که نیاز به وان‌وب بیش از هر زمانی است. ارتباطات با کیفیت به‌منزله‌ی شاهرگی است که به مردم اجازه می‌دهد به کار بپردازند، تحصیلات‌شان را ادامه دهند، از اطلاعات بهداشتی روز مطلع شوند و ارتباطی معنادار با یکدیگر داشته باشند. این بحران جهانی اثبات‌کننده‌ی ضرورت ارتباطات در تمام جهان و نشان‌دهنده‌ی کمبودهای اساسی در توانایی‌های ارتباطی سازمان‌ها است. [ما با] شبکه‌ی ماهواره‌ای خود درصدد هستیم تا بسیاری از کمبودهای موجود در زیرساخت‌های ارتباط جهانی را برطرف کنیم.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات